Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه‌شنبه هفته آینده (28 تیرماه) ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه به تهران سفر خواهد کرد. در این نشست آیت‌الله رئیسی، پوتین و اردوغان در قبال صلح در سوریه به تبادل نظر با یکدیگر خواهند پرداخت.

روزنامه ایران: با وجود آنکه زمان زیادی تا شروع این نشست باقی مانده است اما برخی از تحلیلگران نزدیک به دولت سابق سعی در حاشیه‌سازی از آن دارند؛ آنها حضور رئیس جمهور روسیه در ایران را که چند روز بعد از سفر بایدن به منطقه انجام می‌شود به معنای عضویت ایران در بلوک‍ بندی روسیه در شرایط جنگ سرد جدید با امریکا معرفی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخصوص این ادعا، چند نکته قابل تأمل است تا سطح نازل این تحلیل را نشان دهد.


  یکم؛ نشست سه‌جانبه تهران، مسکو و آنکارا در حالی در تهران برگزار خواهد شد که برنامه آن مربوط به ماه‌ها قبل بوده است. مسأله محوری این نشست درخصوص موضوع صلح در سوریه بوده که از مدت‌ها پیش با عنوان «اجلاس روند آستانه» مورد توجه همگان بوده است.   دوم؛ آنچه منجر به ورود روسیه به بحران سوریه شد، خواست و اراده جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر مهم شهید حاج قاسم سلیمانی به مسکو بود. این سفر راهبردی منجر به آن شد تا ایران بتواند روسیه را برای همکاری در جهت شکست تروریست‌های مورد حمایت غرب ترغیب کند و معادلات منطقه را به نفع محور مقاومت تغییر دهد. بنابراین حضور رئیس جمهور روسیه و ترکیه اتفاقاً نشان دهنده اقتدار و ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در مسائل مهم منطقه است.
  سوم؛ استفاده از شابلون جنگ سرد برای تحلیل جهان کنونی و وزن کشی‌های جدید در ورود به جهان چند قطبی، امری غیرعلمی و عوامانه قلمداد می‌شود. برقراری رابطه «این همانی» بین مقتضیات دوران جنگ سرد و شرایط امروز دنیا امری محال است. در صورت استفاده از این شابلون ناکارامد، باید ترکیه را هم در زمین بلوک شرق تفسیر کرد و شاهد کاهش جدی روابط برخی کشورهای منطقه با روسیه و نزدیک شدن به امریکا بود. این درحالی است که کشورهای منطقه از مدت‌ها قبل خود را برای نظم جدید و شکل دادن روابط با همه قطب‌های قدرت منطقه‌ای و جهانی از جمله ایران، روسیه و چین آماده کرده‌اند. 


  چهارم؛ قدرت گرفتن روابط ایران با کشورهای مختلف آسیایی باعث شده یک جریان خاص در داخل کشور با تحلیل‌های کاریکاتوری ایران را به عدول از سیاست راهبردی «نه شرقی نه غربی» و تکیه به کشورهای شرقی متهم کند. این تحلیل نادرست درحالی است که توسعه روابط متوازن، مستقلانه و تأمین کننده منافع ملی در دستور کار دولت سیزدهم بوده است. 
به نظر می‌رسد در روزهایی که امریکایی‌ها از صادرات پهپاد ایرانی به روسیه ابراز نگرانی‌ می‌کنند، اولین قطار تجاری مسکو به ایران رسیده، کریدورهای ترانزیتی با همکاری دو کشور وارد فاز فعالانه شده و همچنین این همکاری‌ها برای کشور در شرایط تحریم یکجانبه امریکا ارزآوری به ارمغان آورده است، ارائه این تحلیل که ایران در بلوک شرق قرار گرفته است خودباختگی و غربگرایی شبکه خبرنگاران و تحلیلگران برجامی را بیش از پیش اثبات می‌کند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» در جریان سفر به گامبیا و شرکت در پانزدهمین نشست سران کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در بانجول، پایتخت گامبیا آغاز شد و در این نشست علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی، مساله توقف جنگ در غزه نیز در دستور کار جدی این نشست قرار داشت.

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «ما در یک فضایی قرار داریم که احتمال توقف در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است» اظهار کرد: علت آن رایزنی‌ها، تلاش‌ها، فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایط جدیدی است که رژیم صهیونیستی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم شود که بتوانیم شاهد توقف جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابجایی ساکنان غزه به سمت منازل و مناطق خود به درستی فراهم شود.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: در نشست روز شنبه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در موضوع رژیم صهیونیستی، حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و رای دیوان بین‌المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگر صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌های دوجانبه خود در حاشیه این نشست تصریح کرد: در ملاقات با وزیران امور خارجه عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر، پیگیری دیدارهای سران و نتایج توافقات آنها در ماه‌های گذشته دستور کار قرار داشت و درخصوص موضوعات منطقه‌ای با تمرکز بر مساله غزه و ضرورت توقف جنگ گفت‌وگو داشتیم.

وی در همین راستا تصریح کرد: توافقاتی داشتیم که با یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون‌رفت از این وضعیت در منطقه، بتوانیم حرکت کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: با دیگر وزرای خارجه نیز در مورد مسائل دوجانبه، امور منطقه و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

کد خبر 6096796 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • ایده «دو دولتی»؛ نسخه‌ای که به‌جای شفا، کور می‌کند
  • افزایش احتمال توقف جنگ در غزه
  • احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است
  • احتمال توقف جنگ در غزه نسبت به گذشته قدری افزایش پیدا کرده است
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است | توافقاتی داشتیم که...
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟