Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد غلامپور روز چهارشنبه در دومین همایش روز ملی فناوری اطلاعات استان قم در سالن کرامت استانداری تاکید کرد: برای ارایه خدمت بهتر و باکیفیت‌تر به مردم، ناگزیر هستیم که در توسعه دولت الکترونیک پرانرژی‌تر حرکت کنیم.

وی با اشاره به ویژگی های استان قم خاطرنشان کرد: محتوایی که ما در این استان داریم، هیچ استانی در کشور نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخش دیگر سخنان خود، با تاکید به اهمیت فناوری اطلاعات (.I.T) گفت: سهم ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در کشور ۱۷ درصد و در استان قم ۰.۲۸ درصد است که پس از استان تهران، استان اصفهان قرار دارد.

اهمیت نقش نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات   

همچنین معاون ارزیابی و اعتبارسنجی مرکز مدیریت راهبردی اَفتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) گفت: هیچ سازمانی از حوادث و حملات سایبری حتی در کشورهای پیشرفته در اَمان نیست.

محمود روزبهانی اظهار داشت: فرصت ها و کارهای بسیاری در زمینه فناوری اطلاعات وجود دارد و انجام آن نیازمند همکاری و تعامل بخش دولتی و خصوصی است.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از کارها به حوزه فناوری اطلاعات وابسته است، بر اهمیت نقش نیروی انسانی در این حوزه تاکید کرد. 

 

حوزه فناوری اطلاعات نیازمند هم‌افزایی است

معاون توسعه مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز، با تاکید بر پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات در چهار لایه اصلی شامل زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی، خدمات و محتوا تعریف شده که هر یک از این لایه‌ها شامل چندین بخش می‌شوند و برای هر کدام از وظایفی که در قالب این لایه‌ها به ما واگذار شده است، برنامه‌های مشخصی داریم.

مهدی کریمی نیسیانی خاطرنشان کرد: دو بال اصلی شبکه ملی اطلاعات شامل؛ شبکه پرسرعت، باکیفیت و مستقل از شبکه اینترنت جهانی و خدمات محتوای بومی جذاب، متنوع، مورد نیاز مردم و باکیفیت است.

وی اظهار داشت: در دوره جدید، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «شبکه ملی اطلاعات» را؛ در یک مدل یکپارچه و ذیل معاونت برنامه‌ریزی این وزارتخانه دیده است که باید بخشی از این مدل یکپارچه ذیل ماموریت‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران محقق شود.

وی با تاکید بر برنامه عملیاتی شبکه ملی اطلاعات در هفت فاز گفت: چگونگی تعرفه‌گذاری یا اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری از نظام پهنای باند گرفته تا ارایه خدمات پایه، از جمله اصلی‌ترین موضوع‌هایی است که موجب ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش خدمات شبکه ملی اطلاعات می‌شود.

کریمی تمرکز زدایی محتوا و خدمات از تهران در راستای شبکه ملی اطلاعات، توزیع بار ترافیکی در راستای تحقق اهداف پدافند غیرعامل، افزایش ترافیک داخلی در شبکه ملی اطلاعات، افزایش پایداری و تاب‌آوری زیرساخت‌های خدمات و محتوا در شبکه ملی اطلاعات و امکان ارایه خدمات ابری به دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی را از جمله هدف‌های شبکه ملی اطلاعات دانست.

وی همچنین ارایه خدمات مورد نیاز کسب و کارهای نوپا به صورت یکپارچه و اقتصادی، شکل‌گیری و توسعه پلتفرم‌های ابری توزیع شده در کشور، ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه کسب و کارهای مبتنی بر پلتفرم، امکان ارایه خدمات به تولیدکنندگان محتوا و فراهم کنندگان خدمات شبکه توزیع محتوا، توسعه کسب و کار و دانش در کشور و به روزرسانی مراکز داده و استفاده بهینه از منابع موجود را، از دیگر اهداف شبکه ملی اطلاعات بیان کرد.

وی گفت: در شرایط کنونی، حوزه فناوری اطلاعات نیازمند هم‌افزایی هر چه بیشتر برای ارایه و به ثبت رساندن تجربه‌های موفق با حداکثر کارایی است و پیروزمندی دولت در توسعه شبکه ملی اطلاعات، منوط به ارایه خدمات توسط بخش خصوصی با همراهی و نظارت دولت است.

معاون توسعه مدیریت شبکه ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد نگرش نوین اجرایی در توسعه خدمات شبکه ملی اطلاعات را یک نیاز ضروری برشمرد.  

وی افزود: در قدم اول باید دولت و بخش خصوصی نه به مثابه کارفرما و پیمانکار، بلکه به عنوان شریک در کنار یکدیگر قرار گیرند و در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری مشترک یا جمع‌سپاری، نگهداری و تداوم سرویس توسط بخش خصوصی، ارایه سرویس و بهره‌برداری ملی، نظارت و سیاست‌گذاری به شیوه مطلوب‌تری صورت می‌گیرد.

  

فناوری اطلاعات سبب افزایش بهره‌وری می‌شود

همچنین رییس نظام صنفی رایانه استان قم گفت: در این سال ها در حوزه هوشمندسازی کار شده است و حجم بسیاری از داده‌ها در سازمان‌های ما جمع می‌شوند، اما از این داده‌ها استفاده زیادی نمی‌شود.

سید حسن هانی طبایی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در بخش های گوناگون همچون خودروسازی و کشاورزی اظهار داشت: در این بخش نیازمند نیروی انسانی خلاق، متخصص و متعهد هستیم.

وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی متخصص در فناوری اطلاعات بیان کرد: در صورت استفاده درست از فناوری اطلاعات؛ این امر موجب افزایش رشد، بهره‌وری و بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها در سازمان‌ها می‌شود.

بر اساس این گزارش، در پایان همایش مذکور از فعالان و تلاشگران بخش خصوصی و دولتی در عرصه فناوری اطلاعات استان قم تقدیر به عمل آمد.

۲۲ تیرماه، زادروز «محمد ابن‌ موسی خوارزمی» (ریاضیدان و ستاره‌شناس در قرن سوم هجری قمری) به عنوان «روز ملی فناوری اطلاعات» در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است. 

برچسب‌ها ارتباطات و فناوری اطلاعات قم فناوری اطلاعات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات و فناوری اطلاعات قم فناوری اطلاعات ارتباطات و فناوری اطلاعات قم فناوری اطلاعات حوزه فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات نیروی انسانی ارایه خدمات بخش خصوصی استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۳۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود

ایتنا - شرکت نوکیا مشغول توسعه سیستم ارتباطات LTE/۴G برای ماه است و نخستین قطعه از شبکه احتمالا در اواخر سال جاری میلادی به این سیاره ارسال شود.
قرار است طی ماموریت IM-۲ شرکت Inituitive Machine سخت افزاری برای یک نسخه ساده از شبکه ارتباط اینترنتی به فضا پرتاب شود و روی قطب جنوب ماه فرود بیاید.

تجهیزات نوکیا که در اصل یک جعبه شبکه ارتباطی است، لندر ماه Nova-C را با کاوشگر MAPP و ابزار جهنده Micro-Nova ساخت همین شرکت مرتبط می کند و به این ترتیب قابلیت های شبکه اینترنتی در مسافت های کوتاه و طولانی آزموده می شود.

تیری کلاین رییس Bell Labs Solutions Research در نوکیا در بیانیه ای اعلام کرد: ارتباطات نیز مانند سرپناه، غذا و تجهیزات حیاتی بخشی مهم از هر ماموریتی است که به مریخ انجام می شود. با ایجاد یک شبکه اختصاصی در فضا، ما از همان فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره می‌بریم که میلیاردها تلفن هوشمند را روی زمین به هم متصل می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی ناسا قراردادهایی با ۱۴ شرکت امضا کرد تا فناوری های نوین برای پشتیبانی از برنامه آرتمیس را توسعه دهند. نوکیا ۱.۴۱ میلیون دلار دریافت کرد تا نخستین شبکه سلولی روی ماه را بسازد. این شرکت به جای توسعه فناوری های جدید، سخت افزارهای فعلی را برای محیط ماه سازگار کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، شبکه ۴G/LTE نوکیا روی ماه پهنای باند بیشتری نسبت به سیستم های فرکانس بسیار بالا(UHF) فراهم می کند که برای ارتباطات فضایی توسعه یافته اند. این امر نه تنها ارتباطات بین فضانوردان بلکه برای سیستم های رباتیک خودران روی ماه را تسریع می کند. علاوه بر آن شبکه مذکور به تدریج برای مریخ سازگار می شود و در آینده به ۵G ارتقا می یابد.

دیگر خبرها

  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا
  • معلم‌های «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • معلمان «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • ۱۶ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود