Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان وبینار "عفاف و حجاب و نقش آن در تأمین امنیت اجتماعی" به مناسبت هفته عفاف و حجاب توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کرمان 22 تیرماه برگزار شد.

فاطمه معین‌الدینی پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در این وبینار اظهار کرد: منظور از عفاف این است که فرد حالتی برای نفس خود به وجود می‌آورد که به سمت خواسته‌های نفسانی نرود و در کلام معصوم و در کتب عرفانی کلمه عفاف بیشتر قرین واژه عقل است و گفته شده هرکس عاقل باشد عفیف است و عاقل‌ترین مردم با حیاترین مردم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: عفت حالتی برای نفس و یک واژه عام است که مختص مذکر و مؤنث نیست. عفاف و حجاب از ویژگی‌های زن و مرد است و نباید آن را با سیاست و اقتصاد گره زد.

معین الدینی با بیان اینکه حجاب واژه‌ای زیر مجموعه عفاف است و امنیت به معنی ایمن بودن و نترسیدن است، گفت: خانواده زیرمجموعه اجتماع است. رابطه عمیقی بین این خانواده کوچک و جامعه وجود دارد. خانواده حریم اجتماع است و مواردی برای حفظ حریم خانواده وجود دارد که عفاف و حجاب از این موارد است.

این استاد دانشگاه افزود: حجاب امر اختصاصی خداوند است، حجاب زن مربوط به خود او نیست که بگوید از حق خود صرف نظر کردم. همچنین حجاب حق مرد نیست که بگوید راضی به بی‌حجابی هستم بلکه حق خداوند است و زنان مظهر عفت و پاکدامنی در جامعه هستند.

وی گفت: امنیت زن در جامعه با عفاف و حجاب حفظ می‌شود. زن عزت دارد و باید بر زیبایی‌های درونی او متمرکز شد. اگر زن عفاف نداشته باشد خوبی‌ها و زیبایی‌های درونی او دیده نمی‌شود و بیشتر بر ظاهر او تمرکز می‌شود.

وی با بیان اینکه آخرین حربه استعمارگران برای تسخیر یک جامعه زنان هستند، گفت: استعمارگران معتقدند هر چادری که انداخته می‌شود افق جدیدی را در برابر استعمار می‌گشاید و زمانی که غیرت مردان بمیرد استعمارگران بر کشور مسلط می‌شوند.

این مدرس حوزه در ادامه به رفتار بانوان در جامعه اشاره و بیان کرد: حجاب سبب حفظ امنیت خود زن در جامعه است و آسوده خاطر در جامعه رفت‌ و آمد می‌کند.

وی با اشاره به ترتیب نزول آیات در مورد حجاب گفت: خداوند در ابتدا بحث حجاب برای حفظ حریم خانواده را مطرح می‌کند و سپس در مرحله دوم نوع حجاب را در آیه ۵۹ احزاب مشخص می‌کند و می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَیٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است".

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: آیات قرآن بر رعایت حجاب تأکید دارد زیرا نوع پوشش بانوان باعث آرامش خود زنان است و در قرآن وعده داده شده که زنان با اطاعت از دستورات خداوند و حفظ حریم جامعه مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه راهکار قرآن برای حفظ حریم خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی اثر گذار ازدواج است و باید زمینه آن را فراهم کنیم، بر خوب اجرا کردن قوانین اسلامی و اجتماعی در موضوع عفاف و حجاب تأکید کرد و گفت: خداوند و قرآن حجاب را اجباری کرده‌اند و اینکه امروز زنان را درگیر ظاهر کنند از ابزار استکبار است که ما را از بحث‌های اصلی تربیت فرزند غافل کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی حجاب و عفاف استان کرمان جهاد دانشگاهی عفاف و حجاب حفظ حریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۴۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور

حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی در جمع کارکنان فرماندهی انتظامی استان قم حضور یافت و با اهدای گل به کارکنان این فرماندهی حمایت و قدردانی خود را از اقدام پلیس در اجرای طرح نور عفاف و حجاب اعلام کرد.

وی در این مراسم با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به کارکنان فرماندهی انتظامی استان، لباس پلیس را لباس امنیت و آرامش دانست و گفت: حفظ امنیت در ابعاد مختلف در صدر وظایف و مسئولیت‌های نظامی اسلامی است و پلیس یکی از بازوان تأمین این هدف است.

مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم ورود پلیس به موضوع عفاف و حجاب را در راستای حفظ امنیت مردم به ویژه بانوان ارزیابی کرد و گفت: فراجا با توجه به مأموریت ذاتی خود طرح نور عفاف و حجاب را اجرایی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی عفاف و حجاب را مسئولیتی همگانی دانست و با اشاره به برنامه‌های دشمنان برای ضربه زدن به مبانی اعتقادی مردم از طریق ترویج بی حجابی گفت: یکی از وظایف مهم فرماندهی انتظامی این است که جریان‌های انحرافی و خطرناک این حوزه را با کار هوشمندانه اطلاعاتی و امنیتی، شناسایی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود
  • راهپیمایی تکریم حجاب و عفاف در شاهرود برگزار می‌شود
  • تجمع مردم بندرعباس در حمایت از طرح نور نیروی انتظامی
  • سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد
  • قدردانی «سردار رادان» از نمایندگان مجلس برای حمایت از طرح نور
  • قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی