Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین اختتامیه اولین جشنواره سرود فجر با پیام مقام معظم رهبری و برگزار شد.

به گزارش ایران اکونومیست، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با حضور برخی از مسوولان و هنرمندان چهارشنبه، ۲۲ تیرماه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان و دختر شهید سپهبد قاسم سلیمانی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم رییس سازمان بسیج مستضعفان با ارائه پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه جشنواره سرود فجر، جایگاه این جشنواره را بسیار با اهمیت دانست.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که در مراسم اختتامیه جشنواره سرود فجر، قرائت شد به این شرح است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

سرود یکی از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی است. ترکیبِ شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملّی در همه جای جهان است، و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.

اکنون با تشکر از دست‌اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده‌گزینی در همه‌ی اجزاء سه‌گانه‌ی یاد شده و نیز پرهیز از دنباله‌رویهای زیانبار، و نیز به انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملّی توصیه میکنم.

والسلام علیکم و رحمةالله

سیّدعلی خامنه‌ای

۲۱ تیر ۱۴۰۱»

غلامرضا سلیمانی، رییس سازمان بسیج مستضعفان سپس به مشارکت ستودنی و ستایش انگیز فعالان این عرصه در جشنواره سرود فجر اشاره کرد که این امید را در جامعه به دنبال دارد که جشنواره سرود به رویدادی تبدیل شود که هرساله تداوم یابد و در اعتلای ایران اسلامی تاثیرگذار باشد؛ همان‌گونه که در پیام محبت آمیز مقام معظم رهبری بر اهمیت دقت در گزینش سرود انقلابی و ارزشی همچنین در خور حوزه فرهنگ و هنرکشور تاکید شده است.

سلیمانی ابراز کرد: بدون توجه به مولفه های فرهنگی در درون هر ملت خصوصاً ملت ایران نمی توان به یک اثر ارزشمند دست یافت؛ لذا باید بر اساس اعتقادات و ارزش‌های اسلامی و انقلابی سرودها را انتخاب کرد.

در این مراسم همچنین محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از قرائت متن پیام مقام معظم رهبری در اختتامیه این جشنواره، گفت: سرود ترنم زیبایی از هنر بوده و اکنون به محصول نهضت انقلاب اسلامی مردم ایران بدل شده است؛ هنری که با انقلاب اسلامی شکل و اوج گرفت و «امام خمینی(ره)» آن را مورد تایید قرار داد. نهضت انقلاب اسلامی با تکیه بر سرودهای انقلابی که برآمده از دل هنر بود،‌ بسیاری از مفاهیم بلند و پیام های انقلابی خود را انتقال داد. ذهن مردم ایران با شنیدن نام سرودهای انقلابی به یاد نخستین سرود ـ سرود خمینی‌ای امام ـ که پیرامون ورود «امام خمینی(ره)» سروده شد و در فرودگاه و زمان بازگشت ایشان به اجرا گذاشته شد، می افتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بسیاری از محافل مذهبی که در زمان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته بود این سرودهای انقلابی بودند که وسیله کاربردی و بهترین ابزار برای رساندن مفاهیم انقلاب اسلامی محسوب می‌شد. سرود های مرسوم و متداول برای جذب نوجوانان و جوانان قابل توجه بود و بسیاری از محدودیت ها آن زمان را بی اثر می کرد.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که در پیام مقام معظم رهبری بیان شد پیوند معنادار میان آهنگ، شعر و صدا سه مقوله ای است که زمینه را برای شکل گیری و اوج جشنواره سرود فجر فراهم کرد، این یک تلفیق هنرمندان است و قطعاً آثار آن ماندگار خواهد شد، باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که شعارها و آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی همگی می توانند در سایه سرودهای دسته جمعی مورد توجه قرار بگیرد و امروز با برگزاری جشنواره سرود فجر از منتخبین تقدیر می شود.

وی به بسیاری از فعالان عرصه سرود اشاره و بیان کرد: هنرمندانی همچون مرحوم حمید سبزواری با سرودن اشعار و گلریز با صدای مانای خود همچنین بسیاری از توانمندان عرصه هنر به تولید سرودهای تلفیقی برای بیان مفاهیم عمیق و تحسین برانگیز انقلاب اسلامی پرداختند که ماندگار شد. جشنواره سرود فجر نیز در راستای مطرح کردن آثار ارزشمند بر پا شده است.

اسماعیلی افزود: هنگامی که سرود شهید مطهری با آن شیوه اجرا سروده و به اجرا گذاشته شد شیوه های منحصر به فرد را از حوزه هنر و سرود به اجرا گذاشت که حتی تحسین امام خمینی(ره) را به دنبال داشت. ما در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز حضور مداحانی را تجربه کردیم که با یادآوری عشق و علاقه به «اهل بیت(ع)» از هنر خود استفاده کردند و کارهایی بزرگی را به اجرا درآوردند، همین سرودها بود که هنگام پخش از رادیو و تلویزیون برای ما خاطره های ماندگاری را رقم زد و سهم مهمی را در میادین مقاومت ایفا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: البته در دهه هشتاد شاهد فروکش کردن این هنر متعلق به انقلاب اسلامی بودیم اما در دهه نود با توجه ویژه و حکیمانه مقام معظم رهبری شاهد خیزش جدیدی برای سرود بودیم که اکنون به عنوان یکی از مهم‌تری ابزارهای هنری برای ترویج مفاهیم انقلابی است. ما در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای، سیاست منطقه‌ای، سیاست خارجی و انرژی هسته‌ای و شهید سلیمانی می‌توانیم دست به تولید کارهای زیادی در حوزه سرود بزنیم که می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های زیادی در مقابله با دشمن باشد. همین سرود زیبای سلام فرمانده که تبدیل به سرود سال شد منجر به شکستن مرزهای جغرافیایی ایران عزیز شد فضایی را به وجود آورد که در بسیاری از کشورها این استغاثه به امام عصر چنین درخشان شد. گروه سرودی که متعلق به شهری کوچک با اتکا به مفاهیم انقلاب اسلامی و عنصر امامت دل‌ها را شیفته کرد و می‌بینیم که بزرگ و کوچک این سرود وحدت بخش را زمزمه می‌کنند. و اینجا وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی هنری است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید این حوزه را تقویت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس کاربرد سرود را در عرصه امروز انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد و افزود: امروز در جریان انقلاب اسلامی سرود به یکی از ابزارهای هنری برای ترویج اهداف و پیام های انقلاب اسلامی تبدیل شده لذا با توجه و تکیه بر توانمندی های سرود شاهد شکل گیری هزاران سرود ساخته شده در حوزه علم، فناوری و بزرگداشت شهدا هستیم. لذا با ایجاد جشنواره سرود فجر درصدد توسعه هنر سرود هستیم.

وی استفاده از پتانسیل سرود را برای مقابله با دشمن با اهمیت دانست و تاکید کرد: سرود می تواند به عنوان ابزاری در عرصه جنگ روایت و سپری در مقابل تهاجم فرهنگی باشد زیرا دشمن تلاش دارد تا از هر وسیله ای برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده کند سرود ابزاری رسا برای ارتباط با مخاطبان است بدین‌ترتیب جشنواره سرود فجر شکل گرفت.

اسماعیلی با اشاره‌ به سرود سلام فرمانده بیان کرد: سرود «سلام فرمانده» یکی از تاثیرگذارترین سرودهایی بود که در سال جاری به اجرا گذاشته شد و توانست اجتماعات بزرگی را در نقطه نقطه کشور با خود همراه کند و حتی در تمام دنیا انعکاس پیدا کند. سرودی که با مضمون «امام زمان(عج)» و با اتکا به منبع لایزال انقلاب اسلامی سروده شد و عنصر امامت را مورد توجه قرار داد و دلهای شیفته را به سوی خود کشاند. این سرود الهام بخش ظرفیت های بزرگ فرهنگی قدرت انقلاب اسلامی را به رخ دشمنان کشید و ظرفیت بلامنازع انقلاب اسلامی را منعکس کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وظیفه دستگاه ها ایجاد بستر، جهت تقویت و ترویج سرودهای انقلابی و نشان دادن توانمندی های این بخش از فرهنگ است در عین حال استفاده از گویش های مختلف همچون رنگین کمانی در آسمان انقلاب اسلامی رویکردی ارزشمند است که در پیش گرفته شده و باید از آن قدردانی کرد.

به گفته وی در کانون فرهنگی مساجد چهار هزار گروه سرود پرورش یافته در عین حال معاونت هنری با ایجاد مرکز سرود و آهنگ های انقلابی راه اندازی و به صورت ویژه از همه کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند حمایت می کند.

اسماعیلی در پایان سخنان خود چنین اظهار کرد: جهاد فرهنگی با استفاده از توانمندی ها و ظرفیت ها در بخش های دولتی و غیردولتی فضا را برای اعتلای ایران اسلامی فراهم می کند لذا از دست اندرکاران جشنواره سرود فجر تشکر می کنم که زمینه را برای ارتقاء هنر سرودهای انقلابی فراهم کرده است.

در ادامه زینب سلیمانی، دختر شهید سلیمانی ضمن تقدیر از فعالان عرصه فرهنگ و سرودهای انقلابی خاطرنشان کرد: شعر و ادبیات از ماندگارترین آثاری است که در تاریخ کشورمان ثبت شده است. بسیاری از اشعار و سروده‌های ها این قابلیت را دارند که ملت ها را به جامعه جهانی معرفی می کنند لذا باید جایگاه این هنر را بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار داد.

وی در همین راستا تصریح کرد: من از مسئولان می‌خواهم تا پدرانه با عرصه فرهنگ برخورد کنند از تمامی کسانی که حتی یک بیت شعر برای میهن و سرزمین شان می‌سرایند تقدیر کنند این افراد همانند سرمایه هایی هستند که برای هر ملت افتخار آفرینی می کنند.

وی دوری از تفرقه را نقطه مهم و زمینه ساز رشد فرهنگی دانست و تاکید کرد: دشمن همواره با شعار تفرقه بینداز و حکومت کن به ملت ها هجوم آورده است لذا ما باید بر این نکته توجه داشته باشیم که جدایی و نگاه با دوربین حزب، گروه و جناح با هنرمندان اشتباه بزرگ است.

دختر شهید سلیمانی در ادامه تاکید کرد: بزرگترین آرزوی پدرم وحدت بین اقشار بود که کنار هم بایستند و ملت ایران باشند. یک پدر هیچ وقت فرزندش را از خانه بیرون نمی‌کند ما نیاز داریم همه اقشار جامعه را حفظ کنیم و قدردانی کنیم از همه کسانی که برای شهید و این سرزمین شعر می‌گویند و اثر هنری می‌آفرینند. خیلی‌ها بُعد نظامی، حاج قاسم را می‌شناسند اما ما در منزل بعد انسانی او را می‌دیدیم و هر زمان که وقت خالی پیدا می‌کردند همه را جمع می‌کردند و از پروین اعتصامی، شاملو و سعدی حرف می‌زنند و همه کتاب‌های شعرشان با ماژیک خط کشیده شده بود و این از طبع لطیف هنرمند است که بالاترین رنگی که می‌بیند رنگ خداست.

زینب سلیمانی ادامه داد: وقتی می‌بینی هنرمندان ما از یک دسته رانده می‌شوند و می‌ترسند که از قهرمانان خود نام ببرند این تقصیر ماست که اجازه ندادیم آن‌ها از ما رانده نشوند. اگر هنرمندی حتی برای یک ساعت برنامه‌ای ساخت که مردم را دور هم جمع کند، تا آنها را بخنداند، باید او را تقدیر کرد تا مردم کمی بیشتر بخندند و سختی‌ها را کمتر ببینند و فراموش نکنند اگر داعش وارد این سرزمین می‌شد، چه تصور سختی می‌توانستیم داشته باشیم. حتی تصورش هم سخت است. کدام یک از ما تحمل دیدن تصاویر جنایت‌های داعش را داریم. پس همه کسانی که به عنوان مدافع حرم رفتند، از نگاه حاج قاسم حرم‌شان انسانیت بود. حضرت سید الشهدا و حضرت زینب هم برای حرم انسانیت می‌جنگیدند.

فرزند شهید سلیمانی، هوشیاری در مقابل دشمن را امری مهم دانست و افزود: باید به خاطر داشته باشیم که ما در مقابل دشمن ایستاده ایم که انسانیت را آنگونه که می خواهد ترسیم می کند او به سربازی از سربازانش که بیشترین آمار کودک‌کُشی را در کشور عراق از آن خود کرده بود جایزه داد و از او تقدیر کرد و حتی در هالیوود از او به عنوان یک قهرمان فیلم ساخت. این امر جای بسی تفکر دارد باید توجه داشته باشیم که ما چگونه از قهرمانان خود برند می سازیم و چگونه هنرمندان را تشویق می‌کنیم تا قهرمانان ارزشمند کشورمان را با آثار هنری خود ماندگار می کنند.

در ابتدای این برنامه مصطفی زیبایی‌نژاد، رییس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و دبیر جشنواره گزارشی از روند برگزاری جشنواره سرود فجر ارائه داد.

زیبایی‌نژاد سرود را دربرگیرنده ارزش‌ها و پیشینه‌ای دانست که در دهه اول انقلاب تبدیل به جریان مهمی در عرصه‌های مختلف شد و افزود: در اوایل دهه نود جهش بسیار زیادی در حوزه سرود به وجود آمد که حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفت. بر همین اساس مرکز آفرینش‌های هنری بسیج در کنار نهادهای دیگر در استان‌ها و شهرستان‌ها جشنواره‌های مختلفی را در حوزه سرود برگزار کردند اما جای خالی برگزاری یک جشنواره ملی و بین‌المللی حس می‌شد. ما هم تصمیم داشتیم ویژه برنامه‌ای را در حوزه استعدادیابی انجام دهیم و اساساً این دو هدف بود که ما را به جشنواره ملی سرود فجر رساند.

وی افزود: آنچه انجام گرفته حضور در یک تشکل قرارگاهی است که با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از نهادهای دیگر پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. بر همین اساس جشنواره در بخش‌های مختلفی اجرا شد و خوشبختانه با حمایت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت ما شاهد حضور حداکثری گروه‌های سرود بودیم. در این جشنواره ما توانستیم ۳۱ دبیرخانه استانی را شکل بدهیم. جریانی که منجر به اجرای زنده سرود در شهرهای مختلف کشور شد و به اعتقاد من این یک جریان سازی بود که در جشنواره سرود فجر پیش آمد.

دبیر جشنواره سرود فجر خاطرنشان کرد: چندین هنرمند از کشورهای لبنان، افغانستان، یمن، سوریه و فلسطین در این رویداد حضور پیدا کردند. این در حالی است که ما تولیداتی در حوزه شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم که به اعتقاد من جریان بسیار موثری بود. ما در حوزه تولید هم چند گروه منتخب از سوی هیات داوران و همچنین مردم داشتیم که طی آن تصمیم داریم مسابقه‌ای را در صدا و سیما تدارک ببینیم و به زودی درباره آن اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت. در حوزه آموزش نیز کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار کرده‌ایم که فکر می‌کنم دستاورد خوبی برای این رویداد موسیقایی مرتبط با سرود باشد.

«سلام فرمانده» سرود منتخب سال شد

 

قدردانی از ابوذر روحی خواننده سرود «سلام فرمانده» بخش بعدی مراسم بود که بر اساس گفته‌های مجری این مراسم سرود نامبرده به عنوان سرود برگزیده سال انتخاب شده است.

 

بر اساس این گزارش، اسامی نفرات برتر بخش‌های مختلف اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر به ترتیب زیر اعلام شده است.

برگزیدگان بخش شعر (استاد حمید سبزواری)
جایزه اول: مهدی استخر برای ترانه گروه سرود «نسیم رحمت» از تهران با اثر «به وقت شهادت»

جایزه دوم: محمد سعید میرزایی برای ترانه گروه سرود «نسیم بهشت» از اصفهان با اثر «آخرین رویای دنیا»

برگزیدگان بخش تنظیم (استاد مجتبی میرزاده)
جایزه اول: فرهاد کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «صدای انقلاب» از بوشهر با اثر «سرزمین ما»

جایزه دوم: مرتضی کیانی برای تنظیم قطعه گروه سرود «آوای باران» از چهارمحال و بختیاری با اثر «مهد سرداران جنگ»

برگزیدگان بخش آهنگسازی (جایزه استاد احمدعلی راغب)
جایزه اول: هادی قاسمی برای آهنگسازی قطعه «گمشدگان سحر» اجرا شده توسط گروه سرود موعود از استان مرکزی

جایزه دوم: میلاد هارونی برای آهنگسازی قطعه «سرزمین ما» اجرا شده توسط گروه سرود «صدای انقلاب» از استان بوشهر

برگزیده بخش ایده
احسان تابنده برای اثر «فصل ها و نسل ها» با همراهی گروه سرود «طاها» از لارستان فارس

برگزیدگان بخش بازخوانی
مهران طهماسبی – گروه سرود «نینوا» از استان چهارمحال و بختیاری با اثر ای شهید»

ابوالفضل شهنادی – گروه سرود «نغمه عشق» از استان سیستان و بلوچستان با اثر «سرافراز بادا»

جواد البرزی – گروه سرود «ساقی کوثر» از استان قم با اثر «خاک مهرآیین»

سجاد نجار حسینی – گروه سرود «میثاق با امام زمان» از اصفهان با اثر آرامش قبل از طوفان

اثر برگزیده بخش بین‌الملل

اثر «وحدک یا جنوب» اجرا شده توسط گروه «شمس الحریه» از کشور لبنان

پخش کلیپی از سرودهای برگزیده موسیقی انقلاب طی دهه‌های اخیر، اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندانی تعدادی از نوازندگان ارکسترهای دولتی کشورمان با همراهی گروهی از هم نوایان از بخش‌های مختلف کشور، پخش کلیپ معرفی اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف، از بخش‌های مختلف مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بود که اجرای آن به عهده رسالت بوذری بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آیین اختتامیه اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختتامیه اولین جشنواره پیام مقام معظم رهبری جشنواره سرود فجر سرودهای انقلابی داشته باشیم برگزیدگان بخش انقلاب اسلامی آیین اختتامیه بخش های مختلف شهید سلیمانی سلام فرمانده گروه سرود اجرا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۵۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی عصر روز گذشته ۹ اردیبهشت وارد استان فارس شد و با جمعی از فعالان موسیقی استان فارس دیدار کرد.

در این دیدار که در تالار گفت‌وگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس انجام شد، در ابتدا مدیر انجمن موسیقی استان فارس، رهبر ارکستر فیلارمونیک فارس، برخی از اساتید، نوازندگان و اهالی هنر و موسیقی به بیان نکات و دیدگاه های خود درباره وضعیت موسیقی از جنبه‌های گوناگون پرداختند. این در حالی است که بعد از صحبت هنرمندان و فعالان موسیقی، سمیعی و همراهانش به پاسخ و بررسی مسایل پرداختند.

کم و کاستی ها را می پذیریم

امیرحسین سمیعی اظهار کرد: هدف از سفر به استان‌های مختلف بررسی مشکلات و پیگیری معضلات مربوط به جامعه موسیقی است؛ همچنین بررسی و به رای گذاشتن ظرفیت‌های عظیمی که در استان‌های مختلف وجود دارد و پرداختن بی چون و چرا به همه مناطق از دیگر اهداف دفتر موسیقی وزارت ارشاد به شمار می‌رود. البته که نگاه ما در جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۲ توجه به عدالت فرهنگی بود؛ لذا تلاش کردیم تا این عدالت فرهنگی را با توجه به بضاعت نخستین سالی که این جشنواره برگزار شد ایجاد کنیم. البته کم و کاستی‌هایی وجود داشت و به این نتیجه رسیدیم که قدم اصلی برای رفع این کاستی‌ها، خارج شدن از تهران و سفر به استان‌های مختلف کشور برای ارزیابی وضعیت موسیقی است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ظرفیت‌های خوب و ارزشمند استان فارس پیرامون حوزه موسیقی گفت: من معتقدم که در حوزه موسیقی شیراز اتفاق فوق‌العاده‌ای در حال رخ دادن است و اگر نسبت به این اتفاقات بی‌توجه باشیم از نگاه اصلی وزارت که عدالت فرهنگی است دور خواهیم شد. البته رصد استعدادها و موسیقی‌هایی که در جهت تقویت فرهنگ و ریشه‌های ما عمل می‌کند، ضرورت دارد. ضمن اینکه من بر این باورم بسیاری از مشکلات در عرصه موسیقی مساله اعتبارات و نقدینگی نیست؛ ۹۰ درصد از مشکلات افراد فعال در این عرصه مبنای مالی و حمایتی ندارد بلکه مبنای معنوی دارد.

نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اتفاقاتی که در شیراز و استان فارس می‌افتد می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد. ممکن است در برخی استان‌ها موسیقی نواحی جلوتر باشد، در برخی استان‌ها موسیقی جهانی به صورت علمی‌تری دنبال شود و در بعضی دیگر نیز موسیقی ایرانی پیشتاز باشد اما در استان فارس هم در موسیقی ایرانی هم در آواز جمعی، هم در موسیقی جدی و ارکستری اتفاقات خوبی رقم خورده است؛ حتی می‌توان گفت این حرکات خودجوش و باکیفیت را در پایتخت هم نداریم؛ در شیراز یک جوشش اساسی در حال جریان است.

وی عنوان کرد: ارکسترها در بعضی استان‌ها به دشواری شکل می‌گیرد اما در استان فارس این ارکسترها به صورت حرفه‌ای شکل گرفته و در حال فعالیت هستند، حتی نگاه به آواز کلاسیک در شیراز تخصصی‌تر از تمام استان‌هاست. من معتقدم نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد. مبنای این سفر این است که ما این سیستم فرآیند بروکراتیک را کنار بگذاریم و باور کنیم که می‌توانیم مشکلات را با گفت‌وگو حل کنیم. ضمن اینکه بایستی شرایطی فراهم شود تا گروه‌های موسیقی جدی برای اجرای صحنه‌ای مجبور نباشند در لاین نوبت قرار بگیرند چراکه این نوع موسیقی است که به فرهنگ ما ضریب می‌دهد.

برای موسیقی فارس باید کار ویژه انجام داد

وی با بیان اینکه موسیقی جدی در فارس به مرزی رسیده که باید دیده شود، گفت: بررسی وضعیت موسیقی در فارس و تناسب‌سنجی این برآیند نشان از موفقیت فوق‌العاده فارس در حوزه موسیقی می‌دهد، لذا برای فارس باید کار ویژه انجام داد. بایستی فعالان در این عرصه دغدغه‌های خود را بی واسطه بیان کنند، ما هم در مرکز موسیقی تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا این سد شکسته شود و ارتباطات با مرکز موسیقی به یک مکاتبه اداری محدود نشود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش شده تا این سدها شکسته شود؛ سفر به استان‌های مختلف با این هدف انجام می‌شود تا ما بتوانیم بدون واسطه با افراد فعال در این عرصه رو در رو شویم و تدابیر کافی برای اجرایی شدن سیاست‌ها و حل مشکلات در این بخش اتخاذ شود.

دفتر موسیقی، بیمه اهالی سرود را پیگیری می کند

حامد جلیلی مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: هدف دفتر سرود در ۲ سال گذشته ارتقای سطح کیفی گروه‌های سرود، ساماندهی گروه‌ها و پیدا کردن استعداهایی بوده که در این زمینه وجود دارند و دیده نمی‌شوند، برای تحقق این امر راهکارها و برنامه‌هایی ارایه شده و بدون شک امسال نیز گام بزرگی در این مسیر برداشته خواهد شد. در حال حاضر آموزش مربیان گروه سرود به صورت جدی پیگیری می‌شود و این اقدام در مراحل بعدی به صورت پیشرفته‌تر در هر استان دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیمه اهالی سرود توسط صندوق هنرمندان به صورت جدی در حال پیگیری است، گفت: معمولا گروه‌های سرود در هیچ رسته‌ای از هنر جای داده نمی‌شوند، لذا پیگیری‌هایی برای حل مشکل بیمه آنها صورت گرفته و در سال جاری بیمه اهالی سرود انجام خواهد شد.

جلیلی درباره کمک‌های مالی به گروه‌های سرود گفت: ۱۰ هزار گروه سرود در کشور داریم؛ گروه‌هایی از کوچک‌ تا بزرگ که قابلیت بالایی در این عرصه دارند. ما معتقد هستیم گروه‌های بزرگ باید آنقدر توانمند شوند که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ به اعتقاد ما گروهی که به اجرای میدانی نرسد گروهی است که در اجرا موفق نبوده است. ما براین باوریم بحث هنری جداست و بحث سلیقه مردم هم که باید در ساخت کارها لحاظ شود، به صورت جداگانه مورد توجه است.

وی ادامه داد: باید به همه گروه‌ها رسیدگی شود و اگر بخواهیم بحث مالی را برای همه آنها پیش ببریم حقوق بسیاری از گروه‌ها ضایع می‌شود، در بحث آموزش هم بحث رسانه به صورت جدی تعریف شده و بر این باور هستیم که اگر مربی، رسانه را بشناسد می‌تواند اثر تولیدی خود را در فضای مجازی منتشر کند.

پوست‌اندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی

محمدعلی مرآتی دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم گفت: از سال گذشته پوست‌اندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی ایران آغاز شد؛ ملاک برای شرکت در این جشنواره به احترام بزرگان موسیقی بر اساس یک فراخوان تعریف شد.

محمدعلی مرآتی ادامه داد: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی سطح هنری است که نخبگان و بزرگان گروه‌های شرکت کننده را انتخاب می‌کنند و ما تلاش می‌کنیم شرایط را برای اجرای شرکت کنندگان در این جشنواره ایجاد کنیم، متأسفانه هنوز این ظرفیت را نداریم که از همه گروه‌ها برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم. ظرفیت استان فارس از منظر موسیقی در تنوع فرهنگ شنیداری موسیقی اقوام بر همگان روشن است؛ در این استان اقوام مختلفی در کنار هم موسیقی فراقومیتی ایجاد کردند.

دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در پایان گفت: امسال به زودی از اداره‌کل‌ها خواسته می‌شود که ظرفیت موسیقی را اعلام کنند؛ بدون شک ساز و کار امسال دقیق‌تر خواهد بود. خود منطقه‌ها افراد را معرفی می‌کنند و ظرفیت‌بندی‌ها مشخص می‌شود تا بتوانیم از این طریق عدالت موسیقی نواحی را ایجاد کنیم.

کد خبر 6091776 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • اختتامیه جشنواره هنر انقلاب در یاسوج
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • چهره برتر سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • مراسم رونمایی از فصلنامه «ماجرا» برگزار می‌شود
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود