Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، یک رسانه آمریکایی از احتمال اعلام گام‌های عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی پس از دیدار بایدن با سران عربستان سعودی در جده خبر داد.

بر اساس این گزارش، سه مقام صهیونیست به پایگاه خبری آکسیوس گفتند که انتظار می رود گام های عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل در آخر هفته پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جده اعلام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آکسیوس نوشت: کاخ سفید می خواهد در جریان سفر بایدن به منطقه درباره نقشه راه عادی سازی بین کشورها و اسرائیل بحث کند. سفر بایدن که روابط دولت وی با پادشاهی سعودی را از سرمی گیرد، از لحاظ دیپلماتیک و سیاسی حساس محسوب می شود.

در ادامه آمده است: باید یک زمان متعهد شد که عربستان سعودی را در جهان طرد نماید و روابط دو کشور بر سر تعدادی از مسائل از جمله قتل جمال خاشقجی ستون نویس واشنگتن پست تیره شده بود. جامعه اطلاعاتی ایالات متحده محمد بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی می داند، ادعایی که عربستان سعودی آن را رد می کند.

آکسیوس افزود: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اوایل این هفته در نشستی خبری با خبرنگاران تایید کرد که دولت بایدن روی این موضوع کار می کند اما از پرداختن به جزئیات خودداری کرد. سالیوان افزود که سفر بایدن به منطقه آغاز یک روند طولانی در رابطه با عادی سازی روابط بین عربستان واسرائیل خواهد بود.

این پایگاه ادامه داد: یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که تصمیمات نهایی در مورد هرگونه عادی سازی تنها پس از دیدار بایدن و مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان اتخاذ خواهد شد و احتمالاً روز شنبه یا از سوی سعودی ها یا بایدن با اجازه عربستان اعلام خواهد شد.

آکسیوس نوشت: دیپلمات ها و نمایندگان ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و مصر هفته ها بر روی طرحی پیچیده از توافقات، تفاهم نامه ها و نامه هایی کار می کنند که اجازه می دهد توافقی در مورد انتقال دو جزیره راهبردی دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی امضا شود. این توافق بر درخواست عربستان برای خروج نیروهای ناظران چند ملیتی به رهبری ایالات متحده مستقر در جزایر و همچنین درخواست اسرائیل از عربستان سعودی برای حفظ آزادی ناوبری برای کشتی‌های اسرائیلی در منطقه متمرکز است.

مقامات اسرائیلی گفتند که مذاکرات بر سر این توافق در مرحله نهایی است و احتمالاً امروز یا فردا به نتیجه خواهد رسید. همچنین توافق جداگانه با عربستان سعودی که به خطوط هوایی اسرائیل اجازه می دهد از حریم هوایی خود برای پروازهای شرق به هند و چین استفاده کنند نیز بسیار نزدیک است.

سه مقام اسرائیلی گفتند که به احتمال زیاد این توافق در جریان سفر بایدن به عربستان سعودی اعلام شود. یک مقام صهیونیست گفت که اسرائیل امیدوار است گام‌هایی که عربستان سعودی در روزهای آینده برمی دارد، آغاز روند عادی‌سازی بین آنها باشد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم تصور کنیم که تغییر در منطقه بدون عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی ادامه پیدا کند و به تدریج گام‌هایی را برای رسیدن به این هدف برمی‌داریم.

این در حالی است که آکسیوس اعلام کرد سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست این پایگاه برای اظهار نظر در این خصوص پاسخی نداده است.

کد خبر 5538011

منبع: مهر

کلیدواژه: عربستان سعودی رژیم صهیونیستی جو بایدن رژیم صهیونیستی اوکراین ایالات متحده امریکا روسیه جو بایدن عراق جنگ اوکراین عربستان سعودی سریلانکا فلسطین انگلیس ایران ترکیه عادی سازی روابط بین عربستان سعودی سفر بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهای مخفیانه بین عربستان و اسرائیل در طول جنگ غزه خبر داده و آن را فاش کردند.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارش خود آورده است: در جریان جنگ غزه، تماس‌های ویژه‌ای به‌صورت مخفیانه برای عادی‌سازی روابط و انعقاد یک توافق تاریخی بین اسرائیل با عربستان سعودی صورت گرفته است.

پیش‌تر «میدل ایست نیوز» به نقل از یک مقام آگاه، جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود، فاش کرد.

به‌گفته این مقام آگاه، توافق امنیتی دیپلماتیک آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین به مراحل نهایی خود رسیده است و دولت آمریکا درباره آن با ولیعهد عربستان به توافق رسیده است.

به‌گفته این مقام، محور دوم توافق تسهیل دستیابی عربستان به سلاح‌های پیشرفته آمریکاست.

همچنین در محور سوم، دو کشور درباره برنامه هسته‌ای غیرنظامی تابع نظارت شدیدی توافق کرده‌اند که به‌موجب آن عربستان می‌تواند از منابع اورانیوم خود برای رآکتورهای هسته‌ای استفاده کند.

این مقام در ادامه تأکید کرد که در برابر، عربستان متعهد شده است که سرمایه‌گذاری‌های چین در خاک عربستان و نیز روابط نظامی خود با چین را محدود کند و سامانه‌های پدافندی جدید خود را کاملاً با تسلیحات آمریکایی نوسازی کند، تعهدی که منافع بسیاری برای تولیدکنندگان سلاح آمریکایی خواهد داشت و به ارتش‌های دو کشور امکان همکاری متقابل را می‌دهد.

این مقام آگاه تأکید کرد: عربستان به‌ازای همه این توافقات روابط خود را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهد کرد با این شرط که «بنیامین نتانیاهو» متعهد به همکاری برای برقراری راه‌حل دودولتی با همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از اصلاح آن باشد.

کد خبر 848565 منبع: تسنیم برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند