پوشش بانوان جنوب؛ تلفیقی از هنر و نقش و نگارها/ ساختار کامل البسه بندری قابلیت ترویج جهانی دارد
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۵۷۸۵
پوشش زنان جنوب با دارا بودن نقش و نگارهای خاص، زیبا و منحصر به فرد و همتراز بودن با پوششی که در دین مبین اسلام به آن سفارش شده قابلیت معرفی آن به عنوان پوششی کامل به سراسر دنیا را دارد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایران اسلامی دارای قومیت ها و فرهنگ های فراوانی بوده که در جای جای این سرزمین پهناور با همدلی و اتحاد در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زنان و مردان ایران زمین که از فرهنگ و تمدن کهن بر خوردار هستند در هر نقطه از کشور عزیزمان از شمال گرفته تا شرق، غرب و جنوب با توجه به موقعیت های اقلیمی و جغرافیایی دارای آداب و رسوم و پوشش خاص هستند.
کرد، لر، ترک، بندری و… پوشش های های بومی، سنتی و اسلامی جذابی دارند که با نوع پوشش آنها می توان تشخیص داد در کدام نقطه جغرافیایی از کشورمان زندگی می کنند.
در جنوبی ترین نقطه ایران زنان و مردان دریا دل هرمزگانی دارای پوشش سنتی خاصی هستند که با ترکیبی از رنگ های شاد از جمله قرمز، آبی، زرد، نارنجی و…. به وجود می آید.
پوشش زنان بندری تلفیقی از هنر دست زنان این خطه با استفاده از ذوق هنری بوده که نقش و نگارهای خاص بر روی پارچه ها بسته می شود.
پوشش بانوان بندری تنها به نوعی تن پوش خلاصه نمی شود بلکه از روسری و چادر گرفته تا پیراهن و شلوار آن همگی با ذوق زنان این خطه از جنوب طوری تولید می شود که مغایرتی با پوشش اسلامی نداشته باشد.
پوشش در دین مبین اسلام پوشاندن تمام بدن به جز گردی صورت و دست ها از مچ بوده این پوشش در لباس کامل بانوان بندری نمود پیدا کرده و بانوان ساحل نشین بندری از شلوار بندری با پاچه های تنگ برای اینکه بالا نرود و لباس های بلند و کوتاه، روسری مخصوص که به آن جلبیل گفته می شود و چادر استفاده می کنند.
در قدیم بانوان بندری برای اینکه نامحرم صورت آنها را نبیند از نوعی نقاب به عنوان برقع استفاده می کردند؛ که با توجه به سن، مجرد و یا متاهل بودن با یکدیگر متفاوت بود؛ امروزه نیز در برخی از شهرها و روستاهای هرمزگان همچنان مورد استفاده قرار میگیرد.
پوشش زنان جنوب با دارا بودن نقش و نگارهای خاص، زیبا و منحصر به فرد و همتراز بودن با پوششی که در دین مبین اسلام به آن سفارش شده قابلیت معرفی آن به عنوان پوششی کامل به سراسر دنیا را دارد.
اگر چه امروزه زنان کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتری های پر و پا قرص لباس های بندری هستند؛ اما می توان از آن به عنوان پوشش کامل به سراسر جهان معرفی کرد.
پیراهن، شلوار، چادر و روسری های سنتی زنان هرمزگانی نه تنها با گذشت زمان از یادها نرفته بلکه همچنان مورد استقبال بانوان بندری قرار دارد و روز به روز به نقش و نگارهای آن افزوده می شود و با مرور زمان به روزتر می شود.
در دولت قبل وعد و وعیدهای فراوانی مبنی بر معرفی پوشش زنان هرمزگانی به عنوان پوششی کامل و اسلامی به سراسر کشور داده شد اما وارد مرحله اجرا نشد اما در دولت کنونی که به دولت وعده های صادق شهرت دارد امید است به پوشش اصیل زنان بندری در سطح ملی نگاه شود و ضمن حمایت از آن به معرفی آن به سراسر کشور نیز پرداخته شود.
لباس های محلی بانوان هرمزگانی می تواند الگوی حجاب در کشور باشد
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در سفری که به استان هرمزگان داشتند با تاکید بر اینکه در مسئله حجاب و عفاف بانوان هرمزگانی پیشگام و سردمدار هستند، گفت: لباس های محلی بانوان هرمزگانی می تواند الگوی حجاب در کشور باشد.
امید است نگاه ویژه معاون رییس جمهور به لباس های سنتی هرمزگانی ها در سطح کشوری نمود پیدا کند و پوشش بانوان هرمزگانی در سطح ملی به آن نگاه شود.
بانوان هرمزگانی هرگز میراث گرانقدر فاطمی را زمین نخواهند گذاشت
حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نیا، امام جمعه شهرستان بندرلنگه اظهار کرد: عفاف و حجاب کارکردها، آثار و برکات فردی، خانوادگی و اجتماعی بسیار دارد که مهمترین آن آرامش بخشی است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در ادامه افزود: امنیت و آرامش روحی و روانی هدیه حجاب است به فرد و جامعه اوست.
اسماعیل نیا در پایان تصریح کرد: دشمنان به دنبال تبدیل ایران به اندلس هستند، اما بانوان هرمزگانی هرگز میراث گرانقدر فاطمی را زمین نخواهند گذاشت.
زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاههای زهرآلود و سخنان آزاردهنده مصون می ماند
خانم سالاری، کارشناس خانواده اظهار کرد: پوشش دینی پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانوئی چشم طمع نخواهند برد و پاکی و نجابت او را می ستایند و از طرفی بدن و زیبائی های او در سایه حجابی که دارد از چشم نامحرمان پوشیده خواهد بود.
کارشناس خانواده هرمزگانی عنوان کرد: زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاههای زهرآلود و سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه مصون خواهد بود و آرامش و امنیت درونی او برقرار خواهد شد.
سالاری مطرح کرد: حجاب و پوشش دینی نگهبان زن از نگاه های آلوده و آسیب های احتمالی است که به زن آرامش و مصونیت می بخشد و هر چه این پوشش کامل تر گردد، درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر می رود. برعکس آنچه مخالفین حجاب خرده گیری می کنند، حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع نیست حکم اسلام در مورد حجاب، مانع هیچ گونه فعالیت اجتماعی یا اقتصادی نیست آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع استبی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی و آلوده کردن محیط کار به لذت جویی های شهوانی است.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: بانوان هرمزگانی نقش و نگارهای عنوان پوشش بانوان بندری پوشش زنان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۵۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عادیسازی بیحجابی شبیخون فرهنگی
در جامعهای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزشهای اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادیشدن پوششهای غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزشهای اجتماعی را به صدا درمیآورد.پوشش انسانها صرفنظر از اینکه از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیتهای اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازهای که خود او میداند و برایش مصونیتآفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه میشوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف میشود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
انسان، پوششگریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح میشود اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجابگراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدنهای کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نهفقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریطهایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را بهصورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به اینکه انسان پوششگریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجابگریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب بهدلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجابگرایی فرض شده و مبنای سیاستگذاری بر این اساس انجام گرفته است.
محجبههای جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوششها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروههای مختلفی روبهروست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک میکنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بیحجابی عامدانه را تبلیغ میکنند (مانند متعرضان به محجبهها و افراد تبانیکننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر میرسد که محجبهها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهرهمند شوند. به هر حال در مقابله با بیحجابی، به جای برخورد با بیحجابان عادی، باید این پندار که بیحجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه میتوان از ظرفیت محجبهها استفاده کرد. با وجود اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادیشدن بدپوششی در جامعه میشود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوهای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. میتوان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد.
ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر میرسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنیهای ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنیهای سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینههای فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیستبوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درسها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب میتواند در کاهش زمینههای بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب بهدرستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاههای آن به برخوردی سنجیده و برنامهریزیشده پرداخت. در برخورد با بیحجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.