Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه حمیدیه درباره تامین حق‌آبه کشاورزی این شهرستان گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر نخل در آن منطقه به صورت مشارکتی کاشته شده، بیش از ۴ ماه است که این نخل‌ها آب نخورده باید حق‌آبه آن تامین شود.

حجت الاسلام سعید لفته پور، امام جمعه شهرستان حمیدیه در گفتگو با خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در مزارع این شهرستان گفت: این آتش سوزی که اخیرا در مزارع حمیدیه اتفاق افتاد بخش اندکی از خسارت‌هایی است که به کشاورزان شهرستان حمیدیه و شهر‌های همجوار ما در استان خوزستان و حوضه آبریز سد کرخه متحمل شده و البته خسارت‌ها بیش از این است، ولی چون این حادثه آتش سوزی بود بیشتر رسانه‌ای شد که قطعا خسارت تنش آبی بیشتر از این آتش سوزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت الاسلام لفته پور درباره تامین حق‌آبه کشاورزی شهرستان حمیدیه مطرح کرد: طبق اظهار نظر مالک که میگفت بیش از ۱۰ هزار نفر نخل در آن منطقه به صورت مشارکتی کاشته شده، بیش از ۴ ماه است که این نخل‌ها آب نخورده و زیرا کشت دائم است باید حق‌آبه آن تامین شود، اما متاسفانه به بهانه اینکه کسی در مسیر آب شالی نکارد هرگونه حق‌آبه‌ای را بستند.


امام جمعه حمیدیه ادامه داد: عدم وصول آب به این مناطق باعث تلف شدن تعداد زیادی از نخل‌ها و دام‌ها شده‌است و زمین به خاطر خشکی و تنباد‌ها مستعد آتش سوزی بوده؛ با توجه به اینکه این مزارع نزدیک ۴۵ هکتار است، ساعت ۸ ونیم شب متوجه شدیم که آتش لحظه به لحظه در حال گسترش است.


وی درباره مشکلات کشاورزان شهرستان حمیدیه و سوء ظن مسئولان نسبت به کشاورزان اظهار کرد: مالکان زمین‌های کشاورزی می‌گویند که به ما اجازه نصب پمپ برای آبرسانی به مزارع نخل و مرغداری را نمی‌دهند و یک سوء ظنی از طرف مسئولان آب منطقه‌ای به کشاورزان وجود دارد که بخواهد در زمین‌ها شلتوک (برنج) بکارند در حالی که هیچ آثاری از کاشت شلتوک در مزارع وجود ندارد حتی به بهانه جلوگیری از کاشت شلتوک، آب شرب یک روستا را قطع کردند!

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


حجت الاسلام لفته پور با اشاره به پیرو دستورات رهبری به هیئت دولت عنوان کرد: متاسفانه بین دستگاه‌های دولتی در مسئله آب خوزستان هماهنگی وجود ندارد؛ مقام معظم رهبری در دیدار اول با هیئت دولت نسبت به عدم انسجام دستگاه‌های دولتی تذکر دادند که این تذکر باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.


وی ادامه داد: در استان خوزستان وزارت کشاورزی آمار و اشراف اطلاعاتی کامل نسبت به محصولات کشاورزی و زمین‌های تحت کشت ندارند و عدم اشراف اطلاعاتی از روند کشاورزی باعث شده است که هرگونه کشت را ممنوع کنند.


امام جمعه حمیدیه درباره مصوبه اداره آب منطقه‌ای مبنی بر ممنوعیت هرگونه کشت در مزارع بیان کرد: چرا در استان خوزستان در حوضه کرخه باید هرگونه کشت ممنوع باشد؛ این مصوبه از فروردین ماه صادر شده است البته از قبل نیز مکاتباتی با کشاورزان بزرگ شهرستان داشتند و رسما هرگونه کشت تابستانی را ممنوع کردند، آیا درباره این مصوبه پیوست عدالت وجود دارد؟ پس کشاورزان با وجود عدم کشت چگونه باید زندگی کنند؟ کشاورزی که کمتر از یک هکتار زمین دارد و زندگی و معیشتش بستگی به همین سبزی کاری موقتی دارد چگونه با این مصوبه زندگی خود را بگذراند؟


وی افزود: در اجرای این مصوبه پیوست عدالت رعایت نشده است، زیرا که به قشر ضعیف آسیب وارد شده؛ دولت ادعای مردمی بودن میکند، اما من مردمی بودن را در حوضه آبریز کرخه نمیبینم، چون ندیدم معوض کشتی برای کشاورزان در نظر بگیرند و از عدم خسارت آنان جلوگیری شود.


حجت الاسلام لفته پور، امام جمعه حمیدیه درباره اهمیت آب برای کشاورزان گفت: وقتی که در روستا‌ها آب نباشند یعنی مردمان آن روستا که کارشان کشاورزی است مُردند؛ قرآن میفرماید هر چیز زنده‌ای را از آب ایجاد کردیم و نبود آب زندگی را برای مردم حوضه کرخه از بین برده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 


امام جمعه حمیدیه درباره مسئله حق نکاشت برای کشاورزان حمیدیه اشاره کرد: نسبت به حق نکاشت پیگیری‌هایی در حال صورت گرفتن است، اما این مورد صرفا کلمه‌ای روی کاغذ است و اطمینانی نسبت به پرداخت آن وجود ندارد و فعلا چیز مبهمی است.


وی درباره مسائل امنیتی ناشی از تصمیمات مسئولین استانی گفت: در روستا‌های پایین دست که کنار مرز هستند بیشتر مردم در حال مهاجرت هستند و این خطر امنیتی دارد وقتی که مردم این مناطق میبینند که آب به آن‌ها نمیرسد و هرگونه کشت ممنوع است معنایی ندارد که آنجا بمانند و مهاجرت میکنند و این واقعا خطرناک است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 


امام جمعه حمیدیه درباره قانون توزیع عادلانه آب و اقدامات غیر قانونی در استان خوزستان بیان کرد: قانون توزیع عادلانه آب نیاز به اصلاح دارد، زیرا که این قانون ضمانت اجرایی ندارد به عنوان مثال در فصل چهارم وظایف و اختیارات این قانون آمده است که تقسیم و توزیع آب به بخش کشاورزی وظیفه وزارت کشاورزی است در صورتی که الان وزارت نیرو این کار را انجام میدهد و این خلاف قانون است و در استان خوزستان سلیقه‌ای عمل می‌شود و دعوا در اینجا بر سر درصدی است که به آن اداره یا وزارتخانه میرسد؛ ببینید که مردم اینگونه از بی آبی رنج می‌برند و این فقط برای دعوا‌هایی است که ادارات با یکدیگر دارند.


امام جمعه شهرستان حمیدیه در پایان گفت: لایحه توزیع عادلانه آب یکی دو ماه آینده قرار است به صحن مجلس بیاید و ما از نمایندگان مجلس انتظار داریم که این قانون را دقت بخوانند و چشم بسته مصوب نکنند.

 

فیلم کامل مصاحبه:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حمیدیه امام جمعه حمیدیه خوزستان کد ویدیو دانلود فیلم اصلی استان خوزستان شهرستان حمیدیه حجت الاسلام وجود ندارد هرگونه کشت حق آبه نخل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۷۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اعلام اینکه در سال زراعی جاری حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر کشت چغندرقند رفته است، بیان کرد: از زمان آغاز برداشت چغندرقند در استان تاکنون به میزان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تن چغندرقند برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: این میزان برداشت از ۹۲۰ هکتار از مزارع چغندرقند استان انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی شده امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان خوزستان برداشت شود.

کد خبر 6087439

دیگر خبرها

  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد