Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد سلامتی به بیان خاطراتی از روند تهیه قانون کار در جمهوری اسلامی و تلاش‌های مرحوم ابوالقاسم سرحدی‌زاده در این زمینه پرداخت.

به گزارش ایران اکونومیست، این فعال سیاسی  در آیین بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت ابوالقاسم سرحدی‌زاده که در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه من با مرحوم سرحدی‌زاده در سال ۱۳۶۲ از نزدیک آشنا شدم، اظهار کرد: در آن زمان با تغییراتی در کابینه، وزیر کار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انتخاب او یکی از دوستان پیش من آمد که فلانی! سرحدی‌زاده می‌خواهد با تو همکاری کند، اما رویش نمی‌شود به تو بگوید. من آنجا فهمیدم که او باید آدم اصطلاحا خاکی باشد که اینطور افراد همکار خود را انتخاب می‌کند. 

وی افزود: به هرحال به دیدار ایشان رفتم و بعد از صحبت درباره مسائل روز سیاست و جامعه، در کمال فروتنی نام چند معاونت را در اختیار من گذاشت تا هرکدام را که می‌خواهم انتخاب کنم و من هم معاونت پارلمانی وزارت کار را انتخاب کردم.

سلامتی یادآور شد: تهیه و تصویب قانون کار یکی از مهمترین اقدامات مرحوم سرحدی‌زاده بود و تشریح این اقدام، وقت گسترده‌ای را می‌طلبد اما می‌توانم بگویم که او در جهت اصلاح ساختار قانونگذاری جمهوری اسلامی عمل کرد. 

وی افزود: قانون کار مهمترین قانون بعد از قانون اساسی است و بسیاری از مردم را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و تعیین حداقل دستمزد، شرایط کار، تشکل‌های کارگری و تعیین ساعات کاری از جمله مهمترین موارد آن است که در نهایت پیش‌نویس قانون کار در دوران وزارت احمد توکلی آماده شد.

این فعال سیاسی یادآور شد: اما این پیش‌نویس خط بطلانی بر همه تلاشهای کارگران در طول دوران پیش از انقلاب برای احقاق حقوق خود بود و اساساً قانون کار را به ۳۰۰ سال پیش عقب رانده بود که هیچ قانون کاری وجود نداشت‌. در نهایت هم این پیش‌نویس در دولت میرحسین موسوی رد شد. 

سلامتی تاکید کرد: زمانی که سرحدی‌زاده وزیر کار شد، کمیته‌ای برای پیش‌نویس قانون کار شکل گرفت چرا که مجدداً تهیه پیش‌نویس به وزارت کار سپرده شده بود و در نهایت هم آن پیش‌نویس در اختیار تشکل‌های کارگری و کارفرمایی قرار گرفت و نظر آنان اتخاذ شد که روندی دموکراتیک بود که در زمان وزارت سرحدی‌زاده پیش گرفته شد.

وی با اشاره به کشمکشهای دامنه‌دار میان تفسیر شورای نگهبان و مخالفت آنان با قانون کار و مکاتبات متعدد میان این نهاد با امام راحل، تاکید کرد: در نهایت با توجه به اختلافات متعدد و پابرجا و اینکه شورای نگهبان قانون کار را با حدود ۱۳۰ ایراد شرعی رد کرد، سرحدی‌زاده پیگیری‌های خود را ادامه داد و نهایتاً این امر منجر به شکل‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید قانون کار شد که همه این موارد مرهون تلاش‌های سرحدی‌زاده بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ابوالقاسم سرحدی‌زاده ، محمد سلامتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ابوالقاسم سرحدی زاده محمد سلامتی سرحدی زاده قانون کار پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۷۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز

لایحه دو فوریتی شهرداری تبریز مبنی بر اعمال پاداش تلاش برای کارگران شهرداری تبریز به مناسبت روز جهانی کارگر تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، به مناسبت روز جهانی کارگر، شورای شهر تبریز ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در یکصد و نود و دومین صحن علنی شورای شهر تبریز، لایحه دو فوریتی شهرداری تبریز مبنی بر اعمال پاداش تلاش و پاداش برای کارگران را تصویب کرد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با تاکید بر اینکه تمام کارگران دارای بیش از سه ماه سابقه کار مشمول این لایحه هستند اظهار کرد: بر اساس این لایحه ۳ میلیون تومان به عنوان پاداش برای کارگران تخصیص می‌یابد.

وی از افزایش چشمگیر حقوق و دستمزد رانندگان استیجاری شهرداری تبریز علاوه بر میزان افزایش سالانه خبر داد.

همچنین شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ضمن تبریک روز جهانی کار و کارگر تاکید کرد: کارگران شهرداری تبریز همیشه با حداقل دستمزد، بیشترین تلاش و بیشترین بهره‌وری را دارند.

وی ادامه داد: ضرورت دارد در مجموعه شهرداری قدردان زحمات سبزبان‌ها، پاکبان‌ها و دیگر کارگران باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تبریز تمیز در سایه تلاش این کارگران است که نه تنها تلاش می‌کنند بلکه جان خود را در این راه از دست می‌دهند.

کد خبر 748771

دیگر خبرها

  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • نمایش «اسب قاتلین» دو اجرایی شد
  • مرحوم طالب‌زاده جریان‌ساز بود + فیلم
  • فیلم/نمونه طنزپرداز متعهد به روایت رهبر انقلاب
  • تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون