Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید رضا عبداله پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، مجموعه طرح‌های آبخیزداری مدیریت شهری کرج، در دو فاز مطالعاتی و اجرا از سال ۹۸ با اولویت محدوده طالقانی شمالی آغاز و پس از تکمیل آن در فاز اول هم اکنون در در حوزه آبخیزِ کوه بیجی تداوم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این عملیات علاوه بر کنترل سیلاب و کاهش فرسایش خاک به مهار آب‌های سطحی کمک و موجب بهبود شاخص‌های اکولوژیکی پایداری آب، خاک و پوشش گیاهی می شود.

رئیس سازمان سیما منظرکرج در رابطه با اجرای طرح های آبخیزداری کوه بیجی گفت: عدم توجه به مدیریت حوزه های آبخیز و از دست رفتن پوشش گیاهی ارتفاعات عظیمیه به دنبال خشکسالی دهه های اخیر موجب ایجاد و تشدید سیلاب  می شود.

وی با بیان اینکه درگذشته به دلیل  آبراه های فصلی و آبرفت های واقع در دامنه کوه های عظیمیه با کمترین بارش ها، شاهد وقوع سیلاب های مخرب به سمت مرکز شهر بودیم  اظهار داشت: لزوم ساخت سازه های آبخیزداری از سال ۹۶ تاکنون در ارتفاعات عظیمیه و کوه نور مورد توجه مدیریت شهری کرج بوده و اجرای این طرح ها با مدیریت و تلاش بی وقفه سازمان سیما منظر و واحد تاسیسات آب نقش مهمی در جلوگیری و مقابله با سیلاب‌های خطرناک بارش های بهار و پاییز در دو سال گذشته داشته است.

این مقام مسؤول با اشاره به تشریح اقدامات صورت گرفته که می تواند بخشی از منطقه عظیمیه را از خطر سیلاب در امان نگه دارد توضیح داد: احداث و اصلاح بندهای گابیونی به منظور کاهش سرعت جریان سیلاب - تهیه و اجرای کالورت با هدف انتقال سیلاب بالادست به آبراهه اصلی و جلوگیری از ورود به جاده دسترسی به وسیله لوله های کاروگیت- تکمیل کانال زهکشی حاشیه جاده به طول ۲۰۸ متر با دیواره و کف خشکه چین - اسکله ریزی در آبراهه مشرف به جاده و تثبیت دیواره‌های ریزشی حاشیه جاده اصلی ازجمله اقدامات صورت گرفته اخیر در این پروژه است.

عبداله پور به نقش اساسی سازه های آبخیزداری اشاره و اضافه کرد: این سازه‌ها سرعت روان آب را کاهش می‌دهد و همچنین معلقات همراه با آب را در پشت بندها مهار و قدرت تخریب آب را کنترل می‌کند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بیان اینکه تنها راهکار برون رفت از خطرات ناشی از سیل تقویت حوزه آبخیزداری است افزود: عملیات جنگلکاری، بوته کاری و تقویت پوشش گیاهی و توسعه فضای سبز نیزدر این محدوده موجب بهبود شاخص‌های پایداری آب، خاک و پوشش گیاهی و نیز تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: آب زیرزمینی چاه آب سیلاب فرسایش خاک سازمان سیما پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی تخریب شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مسئول مرکز عملیات اضطراری مدیریت بحران گفت: ساعتی قبل این حادثه به آتش نشانی اعلام و در کوتاه‌ترین زمان دستگاه‌های امدادی و خدماتی در محل حاضر شدند.   ملانوری ادامه داد: انشعابات این واحد برای ایمن سازی با حضور نیرو‌های عملیاتی قطع و شهرداری نسبت به ایمن سازی منطقه اقدامات لازم را ارائه نمود.   وی افزود: خوشبختانه این حادثه هیچ گونه مصدومی نداشت.

دیگر خبرها

  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • اجرای بیش از ۲۰ طرح آبخیزداری در استان اصفهان
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد
  • یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی تخریب شد
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم