کتک خوردن یک عالم سنی در راه نقل فضائل امیرالمؤمنین(ع)
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۸۶۰۴
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، با نگاه به تاریخ اسلام، افراد زیادی را مییابیم که به جرم دفاع از علیبنابیطالب(سلامالله علیه) و نقل شایستگیها و فضائل او، مورد بیمهری دوران قرار گرفتند و حتی جان خود را هم در این راه تقدیم کردند. تبعید جناب ابوذر (رضیالله عنه) به صحرای خشک ربذه و رحلت ایشان در آن مکان نامناسب، گردن زدن حجربنعدی و عمروبنحمق (رضیالله عنهما) به دلیل دفاع از مولا علی، به دار آویخته شدن میثم تمار (رضیالله عنه) و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دفاع از حقیقت مذهب نمیشناسد
اما بعضی مواقع، افرادی برای دفاع از حق اهلبیت جان خود را فدا کردند که شاید در ظاهر جزو شیعیان اهلبیت به حساب نمیآمدند. احمدبنشعیب نَسائی یکی از بزرگان اهلسنت است که در راه دفاع از جایگاه رفیع امیرالمؤمنین خود در برابر نواصبِ شام، سپر قرار داد تا حقیقت پنهان نماند.
عالمی از خراسانِ ایران
ابوعبدالرحمن، احمد بن على بن شعیب نسائى، معروف به «امام نَسائی»، محدث معروف و مؤلف یکى از صحاح سته اهل سنت (سنن نسائی) است. ۲۱۴ یا ۲۱۵ هجری قمری در شهر نساء به دنیا آمد. نساء شهری است از شهرهای خراسان بزرگ که در ۶۷ فرسنگی شمال سرخس واقع شده است. منابع و آثار علمی به مسافرتهای وی به مناطقی چون خراسان، حجاز ،عراق، شام و مصر به منظور کسب دانش و استماع حدیث اشاره کردهاند.
از جمله اساتید وی که از آنها نقل روایت کرده میتوان به قتیبه بن سعید، اسحاق بن ابراهیم بن حبیب، ابراهیم بن یعقوب، عیسی بن حماد، اسحاق بن شاهین، ابراهیم بن سعید، ابوداوود سجستانی و... اشاره کرد. ابن کثیر دمشقی، تاریخنگار شهیر اهلسنت در این باره مینویسد: «نَسائی به مناطق مختلفی سفر کرد و به شنیدن حدیث و همراهی با بزرگان پرداخت.»
بدون شک نَسائی یکی از بزرگترین محدثان و علمای اهل سنت محسوب میشود و در شأن و عظمت علمی او در بین سنّیان همین بس که نَسائی صاحب یکی از کتب مهم و اصلی ششگانه اهل تسنن است. صحاح سته یا کتب ششگانه اهلسنت جوامع حدیثیای هستند که در آن روایات پیامبر نقل شده است و به علت سبقت و قدمتی که این آثار دارند، همینطور به دلیل جایگاه علمی نویسندگانش، از اعتبار بالایی برخوردارند. این جوامع حدیثی عبارتند از: «صحیح بخاری»، «صحیح مسلم»، «سنن نسائی»، «سنن ابو داوود»، «سنن ترمذی» و «سنن ابن ماجه».
صحاح سته اهلسنت
کتابی خاص در فضائل امیرالمؤمنین
نکته مهم و اساسی در مورد زندگی علمیِ این عالم برجسته وجود کتابی است با عنوان «خصائص امیرالمؤمنین علیبنأبیطالب» که در آن فضائل امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، حضرت زهرا (سلامالله علیها) و حسنین (سلامالله علیهما) را نقل کرده است. این اثر جزو آثار مهمی است که علمای اهلسنت نسبت به اعتبار آن و روایات منقول در این اثر، شهادت دادهاند. به طور مثال ابنحجر عسقلانی، حدیثپژوه و یکی از استوانههای علم رجال در بین اهلسنت، معتقد است که اکثر روایات منقول در این اثر، جزو احادیث صحیح با سند قوی است (الاصابة، ج۴ ص۴۵۶). اما نکته مهمتر انگیزه و هدف او از تألیف این اثر است. ابنکثیر دمشقی در کتاب تاریخ خود با نام «البدایة و النهایة» مینویسد: «وأنه إنما صنف الخصائص فی فضل علی وأهل البیت ، لأنه رأى أهل دمشق حین قدمها فی سنة ثنتین و ثلاثمائة عندهم نفرة من علی؛ یعنی، او کتاب خصائص را در برتری علی و اهلبیت او نوشت؛ زیرا او مردمان دمشق را در سال ۳۰۲ دید که از علی نفرت دارند.»
کتابی که نسائی در بیان فضائل امیرالمؤمنین نگاشت
فدا شدن در راه نقل فضائل آلالله
اما از آن جایی که مردم دمشق به پیروی از همان سنتی که معاویه پایه گذارش بود، به بدگویی از امیرالمؤمنین خو گرفته و با تنفر از آن حضرت بزرگ شده بودند، نتوانستند تحمل کنند که کسی در فضائل آن حضرت کتابی بنویسد و در آن اثری از فضائل معاویه دیده نشود؛ از این رو از نسائی خواستند که در فضائل معاویه نیز کتابی بنویسد؛ اما وقتی با مقاومت نسائی روبرو شدند، چنان او را کتک زدند که از دنیا رفت.
ابنکثیر در این زمینه چنین میگوید :«نسائی به دمشق رفت. اهل شام از او خواستند که در مورد فضیلتهای معاویه برای ایشان سخن گوید، اما نسائی گفت؛ آیا برای معاویه بس نبود که همسنگ علی شد؟ حال میخواهید برای او فضیلت نیز نقل کنید؟ پس به او هجوم آورده و آن قدر به بیضه او زدند تا از مسجد بیرونش کردند (البدایه و النهایه ج۱۱ ص ۱۲۴). در جای دیگر نقل میکند: «او کتاب خصائص را در برتری علی علیهالسلام و اهل بیت علیهمالسلام آن حضرت نوشت. مردم از او خواستند که درباره معاویه نیز فضائلی را نقل کند، اما او چیزهایی را گفت که نباید میگفت و مخالفت کرد. لذا آن قدر به بیضههای او ضربه زدند تا جان داد (البدایه و النهایه ج۱۱ ص ۱۲۴).»
قبر احمدبنشعیب نسائی
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: عید غدیر ولایت امیرالمؤمنین اهل سنت اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۸۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آموزش و پرورش ما سربلند است
ایسنا/خوزستان وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به فضل الهی آموزش و پرورش ما سربلند است، گفت: از ثمره آموزش و پرورش، امروز کشور مقتدر است.
رضامراد صحرایی در آیین بزرگداشت دکتر سنگری که شامگاه پنجششنبه (۱۳ اردیبهشتماه) در دزفول برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درمورد مقام معلم اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی ما معلم جایگاه وزین و گرانی دارد. این جایگاه وزین غیرقابل مقایسه با دیگر پیشه ها و حرفه ها است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: معلم کسی است که علمدار مبارزه با جهل و میان دار روشنایی بخشی است. در بیان رهبر حکیم انقلاب، معلم سازنده زیرساخت سرافرازی کشور و معمار هویت آینده کشور است. معلم کسی است که گوهر وجود کودکان این سرزمین را می سازد و آینده کشور در دست او است و به همین دلیل گرامیداشت معلم وظیفه همگانی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز برای گرامیداشت معلمی حضور پیدا کردم که نسل هایی از این کشور مقاومت را از قلم او یاد گرفتند. کتاب های زبان ادبیات فارسی و کتاب های دوره ابتدایی ما نسل هایی را پروراند که مقاوم بودن و عاشق اهلیت بیت بودن (ع) را یاد گرفتند.
صحرایی بیان کرد: به فضل الهی آموزش و پرورش ما سربلند است. از ثمره آموزش و پرورش امروز کشور مقتدر است. ممکن است در آموزش و پرورش شاخه ای شکسته یا برگی پژمرده باشد یا شاخه ای جدا شده باشد اما درخت تنومند است و از دل آن درخت و از شیره ذهن و جوشش آن خلاقیت معلمانی همچون استاد سنگری رشد کردند و بالنده شدند.
وی افزود: جامعه ای که معلمانش را گرامی می دارد به اندازه گرامیداشت معلمان رشد پیدا می کند. قد هیچ جامعه ای بلندتر از قد معلمانش نیست. امروز در جایی هستیم که به دلیل وجود این سلسه معلمان گران سنگ (دزفول) یکی از قدبلندترین شهرهای جهان است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دزفول در درون خود و در بدو وجود خود معلمانی پرورانده است که قد کل این منطقه و مملکت را برافراشته اند بنابراین گرامیداشت مقام معلم گرامیداشت این سرافرازی است. گرامیداشت معلمان عزیزی که بسیاری از کودکان ما بعد از شور عاشورایی، شعور و عشق را نیز از آنها یاد گرفتند. بسیاری از معلمان، ادبیات پایداری را از دکتر سنگری آموختند و بعد آن را به دیگران آموزش دادند.
وی افزود: این استاد عزیز و صاحب سبک، در زمینه ادبیات مقاومت و پایداری نقش تحسین برانگیزی در ادبیات نسل های آینده داشته است. ویژگی ممتاز او این است که هم عالم است و هم معلم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مقام معلم به مراتب گران تر از مقام عالم است. عالم می داند معلم کسی است که آنچه می داند را می آموزاند. ویژگی ممتاز دکتر سنگری کسب جایگاه رفیع معلمی پس از دریافت عمیق علم و عالم شدن است. این عالم بودن در کنار معلم بودن او را از همه کسانی که ادبیات می دانند متمایز کرده است. بسیاری از کسانی هستند که ادبیات می دانند اما ادیب نیستند و افراد زیادی عالم هستند اما معلم نیستند.
انتهای پیام