Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاح در حکمرانی صندوق فرهنگ اهمال و امهال در حال تغییر است لزوم تغییر نگاه به نفت از ثروت به سرمایه ملی اهمیت صندوق‌های ثروت ملی و صندوق‌های بازنشستگی در دنیا تغییر نگاه به نفت از "ثروت" به "سرمایه ملی" آمادگی صندوق توسعه ملی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  در این میان، سرمایه گذاری در حوزه های فناوری نوین و دانش بنیان، سهم قابل توجه و رو به رشدی خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری درهمایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با تأکید بر اصلاح شیوه حکمرانی صندوق توسعه ملی برای قرار گرفتن در مسیر درست، گفت: فرصت ارزشمندی هم اینک وجود دارد که زمان سیاستها و احکام برنامه‌ی هفتم است. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و بکوشیم جایگاه صندوق توسعه ملی را بدرستی تبیین کنیم چرا که از ابتدا و در اساسنامه صندوق، نقش آن در ثروت زایی و توسعه‌ کشور به صورت فراگیر تعریف نشده است. به این دلیل نیاز است تئوری جدیدی برای حکمرانی صندوق طراحی کرده، آنرا بخوبی درک و پیاده سازی کنیم.

وی به مقایسه صندوق توسعه ملی ایران با سایر صندوق‌های ثروت ملی جهان پرداخت و گفت: تجربه راه اندازی نخستین صندوق ثروت ملی در جهان به ۷۰ سال قبل و در ایران به ۱۱سال قبل بازمی‌گردد، هر چند قبل از آن تجربه‌ی ناموفق صندوق ذخیره ارزی را نیز داشتیم.

غضنفری، با بیان اینکه ابتدا باید برداشت و فهم ما از برخی مفاهیم اصلاح شود، مطرح کرد: شیوه حکمرانی صندوق در صورتی قابل اصلاح و قابل پذیرش توسط مردم، مقامات و مردم است که ما ابتدا برداشت خودمان را از چند واژه مرتبط به مأموریتها و اهداف و روش کار صندوق اصلاح کنیم.

او افزود برای تشریح شیوه جدید حکمرانی صندوق نیاز است تفاوت میان سرمایه و ثروت، تفاوت میان سرمایه گذاری و بنگاهداری و تفاوت میان مالکیت و مدیریت بخوبی تبیین شود.

از نظر رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، نامگذاری همه صندوق‌های ذخیره ارزی دنیا تحت عنوان "صندوق ثروت ملی" بیراه نیست زیرا هدف اولیه‌ی همه این صندوق‌ها تبدیل سرمایه‌های ملی به ثروتهای ماندگار است. این درحالی است که صندوق توسعه ملی ایران تنها به دادن تسهیلات مشغول بوده؛ دو سوم منابع خود را به دولت و یک سوم آنرا به بخش خصوصی و نهادهای عمومی وام داده و نقش نسبتا" منفعلی در امر ایجاد ثروت ملی و قطع وابستگی بودجه به نفت داشته است.

اصلاح در حکمرانی صندوق

غضنفری تصریح کرد؛ مهمترین اصلاح در حکمرانی صندوق، تبدیل رابطه "نفت – بودجه – صندوق" به رابطه جدیدی تحت عنوان "نفت – صندوق – بودجه" است. گرچه تغییر جایگاه صندوق در این زنجیر سه-حلقه‌ای به نظر ساده می‌آید، ولی لازم است مفهوم عمیق آن درک شود؛ از نظر ما عواید حاصل از نفت و گاز و میعانات نوعی ثروت ملی نیست که بلافاصله در بودجه به مصرف برسد و اصطلاحا" به طور کامل خورده شود، بلکه این عواید نوعی سرمایه است که ابتدا باید به ثروت تبدیل شوند و سپس از محل سود آن ثروت، مبالغی به بودجه کشور واریز و خرج مصارف جاری و عمرانی بودجه گردد. یعنی نگاه به عواید نفتی باید بعنوان "سرمایه" باشد و نه "ثروت" و البته هیچ کشور عاقلی سرمایه‌اش را در بودجه مصرف نمی کند. کار اشتباهی که ما بعد از کشف نفت تاکنون انجام داده ایم.

اگر مفهوم بالا که حائز اهمیت بسیاری است پذیرفته شود آنگاه لازم است بپذیریم که صندوق باید سرمایه را بگیرد و ثروت ایجاد کند. ما برای این کار آماده هستیم. لازمه‌ی چنین کاری پذیرش حضور صندوق در سرمایه گذاری و نه البته بنگاهداری است. یعنی صندوق، سهم محدودی در پروژه‌های ملی داشته باشد اما نه بعنوان مدیر و بنگاهدار بلکه بعنوان شریک و سرمایه گذار. ما در ممنوعیت ۵ ب صندوق اعلام کردیم که علاقه‌ای به آنها نداریم بلکه باید بدنبال ۷ سین سرمایه گذاری باشیم. طبیعتا" صندوق توسعه ملی در حکمرانی جدید، سهم تسهیلات را بتدریج کم و کمتر خواهد کرد و سهم سرمایه‌گذاری در ۷ سین را افرایش خواهد داد. بی شک با توجه به نقش فناروری در ثروت زایی، سهم سرمایه گذاری در طرح‌های دانش بنیان و فنارانه بتدریج افزایش خواهد یافت.

فرهنگ اهمال و امهال در حال تغییر است

وی در بخشی از سخنان خود پیرامون مقایسه صندوق توسعه ملی ایران با سایر صندوق‌های ثروت ملی جهان گفت: تجربه‌ی راه اندازی نخستین صندوق ثروت ملی در جهان به ۷۰ سال قبل و در ایران به ۱۱ سال قبل بازمی‌گردد، هر چند قبل از آن چند تجربه‌، از جمله تجربه ناموفق صندوق ذخیره ارزی را نیز داشتیم.

وی با بیان اینکه صندوق‌های ثروت ملی در سه دسته اصلی یعنی تثبیتی، توسعه‌ای، صیانتی و یا ترکیبی از این سه قرار می‌گیرند؛ گفت: طبق اساسنامه، صندوق ایران از نوع توسعه ای-صیانتی است، اما در کشور ما بر خلاف صندوق‌های ثروت جهان، به طور عمده از شیوه اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی و عمومی غیر دولتی استفاده شده است؛ به طوری که از مجموع ۱۴۰ میلیارد دلار سرمایه صندوق توسعه ملی ۴۰ میلیارد دلار به بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی اختصاص یافته که از این میزان حدود ۶۶ درصد مربوط به بخش نفت و گاز، ۱۳ درصد نیروگاهها و ۲۱ درصد سایر صنایع بوده است. او افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بجز صندوق توسعه ملی ایران، هیچ صندوقی در دنیا وظیفه‌ی اعطای تسهیلات ندارد. و لذا بلایی که من آنرا "فرهنگ اهمال و امهال" می دانم تنها نصیب حساب ذخیره ارزی و سپس صندوق توسعه ملی ایران شده است. او ادامه داد: برخی از تسهیلات گیرندگان به بهانه‌های واهی تعهدی در خویش نمی‌بینند که اقساط را بازگردانند و با اهمال خود بدنبال امهال صندوق هستند. مهدی غضنفری این خبر خوب را هم داد که از زمستان پارسال تاکنون روند بازپرداخت اقساط بدهکاران سرعت گرفته و فرهنگ اهمال و امهال در حال تغییر است.

لزوم تغییر نگاه به نفت از ثروت به سرمایه ملی

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در طول ۱۱ سال کار صندوق توسعه ملی به تدریج منابع ورودی کاهش و مصارف آن افزایش یافته است، گفت: به طور عمده نوع منابع ورودی صندوق‌های ثروت ملی در جهان کم و بیش یکسان است، ولی تفاوت عمده‌ای در نحوه‌ی مصرف دارند، به طوری که بر خلاف ایران هیچ یک از این صندوق‌ها اعطای تسهیلات به شیوه فعلی ما را نداشته و صندوق‌های موفق جهان نظیر نروژ و امارات در بخش خرید سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و  طرح‌های بزرگ بین‌المللی، دانش بنیان و امثال آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اهمیت صندوق‌های ثروت ملی و صندوق‌های بازنشستگی در دنیا

وی با اشاره به شباهت عملکرد شستا با صندوق‌های بازنشستگی دنیا ادامه داد: مجموع دارایی صندوق‌های ثروت ملی در جهان ۱۰ تریلیون دلار و صندوق‌های بازنشستگی نیز ۲۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که حکایت از اهمیت بالای این نوع صندوق‌ها دارد. او افزود این دو گونه صندوق، مخاطبان و ذینفعان خاص خود را دارند و نباید منابع خود را تحت فشار دولت‌ها و یا گروههای اجتماعی یا سیاسی به هدر داده و از لحاظ دارایی و ثروت، تضعیف شویم.

تغییر نگاه به نفت از "ثروت" به "سرمایه ملی"

غضنفری مجددا" با تأکید بر لزوم تغییر نگاه به نفت از ثروت به سرمایه ملی، گفت: یکی از مهمترین مباحث در ۴۰ سال گذشته؛ درک نادرست از مفهوم ثروت و سرمایه است به طوری که به اشتباه، نفت به عنوان ثروت ملی قلمداد شده و در طول این سالها درآمد آن صرف بودجه‌ی جاری شده است در حالی که چنانچه به نفت به دید سرمایه نگاه می‌شد و از سود سرمایه گذاری آن در بودجه استفاده می‌کردیم هم اکنون موجودی صندوق بین ۵۰۰ تا هزار میلیاد دلار بود و بدون اتکا به نفت، قادر به اداره کشور بودیم.

وی با تأکید بر اینکه اجازه نداریم سرمایه ملی را مصرف کنیم ، بلکه باید آن را در بخش سرمایه‌گذاری وارد کنیم، تصریح کرد: انتظار ما این است که رابطه "نفت- بودجه- صندوق" به "نفت-صندوق- بودجه" تغییر پیدا کرده و عواید حاصل از فروش نفت و گاز به جای اینکه به طور مستقیم در کشور هزینه شود ابتدا وارد صندوق شده و از سود سرمایه گذاری‌های صندوق، بودجه‌ی جاری کشور تأمین شود.

آمادگی صندوق توسعه ملی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در ابر پروژه‌ها اظهار کرد: حوزه‌های سرمایه گذاری صندوق شامل آن دسته از پروژه‌هایی که بخش خصوصی در آنها فعال است نخواهد شد. در واقع ما جانشین بخش خصوصی نیستیم بلکه ما مکمل و همراه و پشتیبان آنها هستیم. او همچنین اظهار امیدواری کرد با حفظ و صیانت از سرمایه ملی، به سمت کشوری آباد حرکت کرده و برای همیشه از وابستگی بودجه به نفت رها می‌شویم. رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، از تدوین کنندگان سیاست‌ها و احکام برنامه هفتم درخواست کرد این فرصت کم نظیر برای اصلاح روش گذشته را از دست ندهند و با دریافت درست مفهوم ثروت‌زایی در کشور، از پیشنهاد صندوق توسعه ملی استقبال کرده و بجای مصرف بیهوده‌ی سرمایه ملی کشور در بودجه، اجازه دهند صندوق آنرا به ثروت بدل کرده و سپس در اختیار بودجه کشور قرار دهد. به این دلیل لازم است تمامی درآمد فروش نفت و گاز و میعانات در اختیار صندوق قرار گیرد و صندوق از محل درآمدهای خود، سالی ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار به دولت بابت بودجه پرداخت کند. پذیرش این پیشنهاد باعث می‌شود دولت و مجلس هم بدانند در هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار منبع دارند و می توانند از همان سال اول برای ۵ سال بعدی برنامه‌ریزی کرده و زنجیره‌ای از طرحهای ملی را دنبال کنند که به لحاظ پس نیازی و پیش نیاز، هم از دقت کافی برخوردار بوده و هم موجب رشد و البته سپس رفاه گردد.

از نظر غضنفری لازمه رسیدن به نرخ رشد ۸ درصد پذیرش این واقعیت است که باید نظریه‌های اقتصادی نیم بند و غلط گذشته را کنار بگذاریم و از مسیر "رشد" وارد "رفاه" شویم، در غیر اینصورت نوعی رفاه موقتی مبتنی بر کنترل دستوری قیمت‌ها مبنای تصمیم گیری‌ها خواهد بود که در چند دهه‌ی گذشته ناکارآمد بودن آن به اثبات رسیده است. نظریه اشتباهی که توسعه کشور را عقب انداخته و سیگنال نادرست به سرمایه‌گذاران می‌دهد. صندوق توسعه ملی، صندوقی برای همه مردم در حال و آینده است و خود را موظف می داند به اعتلای کشور عزیزمان کمک کند.

منبع: صندوق توسعه ملی لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر صندوق توسعه ملی اخبار مرتبط بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ جدید ارز ۱۴۰۱/۴/۷ واریزی های صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه به کجا رسید؟ ۱۴۰۱/۴/۷ سود فعالیت ۱۰ ساله صندوق توسعه ملی، فقط صفر دلار! / این بار غیرممکن است از دریافت بدهی… ۱۴۰۱/۳/۲۳ انتقال حساب های صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی ۱۴۰۱/۳/۱۴ ابربدهکاران صندوق توسعه ملی چه کسانی هستند؟ ۱۴۰۱/۳/۱۲ صندوق توسعه ملی به بانک های بورسی و دولتی فراخوان دریافت تسهیلات داد ۱۴۰۱/۳/۹ آخرین ویدیو ها چرا دادکان برای انتخابات ثبت نام‌ نکرد؟ + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۲:۲۸ اولین توضیح شهره لرستانی درباره تغییر جنسیتش؛ شرعا و عرفا دیگر زن نیستم! ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۰:۵۴ روش درست تنظیم آینه بغل خودرو که نمی دانستید + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۰:۴۵ این استانها منتظر باد شدید باشند ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۰:۲۰ قسمت ۹ سریال یاغی / نیکی کریمی: بهمن خان شوهرم بود! ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ۱۰:۰۵ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۴:۱۶ نیاز به اصلاح شیوه حکمرانی در صندوق توسعه ملی/ فرهنگ اهمال و امهال در حال تغییر است ۱۴:۱۳ مهلت ثبت نام در رویداد انتخاب صادرکنندگان نمونه تا ۵ مرداد ۱۴:۰۸ رمزینکس تایم لاین سه ماهه رویدادهای مهم را منتشر کرد / روزشمار بهار پر هیاهوی رمز ارزها ۱۴:۰۲ والدین داداشی مقصر کلاهبرداری ۳ هزار میلیارد تومانی آمیتیس بودند؟ ۱۳:۵۴ نشانه های اینکه یک مرد عاشق شما شده است ۱۳:۵۱ فراهم شدن امکان افزودن پیام صوتی در استاتوس واتس اپ ۱۳:۴۳ کرونا در گوشت منجمد فریزر زنده می‌ ماند! ۱۳:۲۵ رنگ هایی که برای آشپزخونه اصلا پیشنهاد نمی شه ۱۳:۲۰ عکس پروفایل عید غدیر ۱۳:۰۶ قیمت سکه امروز چند؟ (۱۴۰۱/۴/۲۳) ۱۲:۵۴ قیمت بالای نفت ثبات اقتصادهای نوظهور را تهدید می کند ۱۲:۵۳ تغییر قیمت سی ان جی برای مصرف کنندگان نیست ۱۲:۵۱ عملا داروی ارزان سوغات خارجی‌ ها می‌ شد/ با افزایش پوشش بیمه‌ ای، پرداخت از جیب بیماران زیاد نمی شود ۱۲:۴۹ استرس تمام زندگیتو گرفته؟ این تکنیکو امتحان کن ۱۲:۴۷ رییسی در کرمانشاه: همه باید نسبت به مصوبات سفر حساس باشند تا برای استان نتیجه بخش باشد ۱۲:۴۳ جدیدترین خبر درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ ۱۲:۳۳ مهلت ثبت‌ نام بیمه تکمیلی فرهنگیان دوباره تمدید شد ۱۲:۳۱ پژمان جمشیدی و دومین گل برای تیم ملی ایران! + عکس ۱۲:۲۸ چرا دادکان برای انتخابات ثبت نام‌ نکرد؟ + فیلم ۱۲:۲۴ اداره کشور بدون مالیات یعنی تورم، خلق نقدینگی و رانت ۱۲:۲۰ ۱۲ مدل بهترین موتور برق خانگی + جدول قیمت ۱۲:۱۲ محدودیت های کرونا دوباره باز می گردد؟ ۱۲:۰۶ اگه پوستت هم چربه هم خشک، حتما اینو بخون ۱۱:۵۷ ماجرای تزریق واکسن تاریخ گذشته آسترازنکا چیست؟ ۱۱:۴۱ تبلیغات نوستالژی و قدیمی بانک ها! + عکس ۱۱:۳۴ سایپا نقش موثری در تولید و عرضه خودرو داخلی دارد ۱۱:۳۲ نرخ رسمی ۱۲ ارز کاهش یافت ۱۱:۲۰ قیمت دارو برای مصرف کننده ثابت می ماند؟ ۱۱:۰۶ گزارش سال دیوار، آینه ای پیش روی بازار ایران ۱۱:۰۲ بیت کوین در کانال ۲۰ هزار دلاری ۱۰:۵۶ زمان مرحله دوم قرعه کشی خودرو اعلام شد ۱۰:۴۵ روش درست تنظیم آینه بغل خودرو که نمی دانستید + فیلم ۱۰:۴۴ چگونه صورتی بدون جوش و لک داشته باشیم؟ ۱۰:۳۵ ترافیک در هراز و چالوس نیمه سنگین است ۱۰:۲۶ پیشنهاد ۲۵۰ میلیون دلاری عربستانی‌ها به رونالدو ۱۰:۲۰ این استانها منتظر باد شدید باشند ۱۰:۱۲ نفت برنت در ۱۰۰ دلار ایستاد ۱۰:۰۱ محدودیت های ترافیکی پایان هفته چیست؟ ۰۹:۲۶ آپارتمان های ۷۰ متری شرق تهران چند؟ ۰۹:۲۳ پایان اولین جشنواره بین المللی سرود فجر ۰۹:۱۰ تاکید ایرانسل بر بهره مندی بازار سرمایه از زیست‌ بوم استارتاپی ۰۸:۵۹ چه کسانی بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا هستند؟ ۰۸:۵۴ جنایت یک ستاره علیه مد؛ آبی ها بدلباس‌ترین تیم تاریخ! + عکس ۰۸:۴۹ دزد خانه فرهاد مجیدی سیندرلا بود! ۰۷:۳۰ مقایسه هزینه های سفر زمینی و هوایی به کربلا و نجف ویژه عید غدیر + جدول قیمت ۰۱:۵۸ مزایا و معایب رژیم کتو تنبل ۰۱:۴۱ بهترین سوره قرآن برای آرامش قلب و روح ۰۱:۰۵ ترفندهایی برای پرپشت شدن موها ۰۰:۴۵ آموزش تهیه یک میان وعده متفاوت + فیلم ۰۰:۴۰ فال ابجد روزانه امروز پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی صندوق توسعه ملی ایران صندوق توسعه ملی صندوق های بازنشستگی تغییر نگاه به نفت صندوق های ثروت ملی ثروت ملی در جهان سرمایه گذاری سرمایه گذاری حکمرانی صندوق شیوه حکمرانی میلیارد دلار سرمایه ملی ذخیره ارزی بخش خصوصی نفت و گاز ی سرمایه سال قبل ی مصرف ۱۴۰۱ ۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور مسئولان را موظف کرده‌ که هرکدام تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با معاونت علمی فناوری منعقد کنند، گفت: در چند نقطه کشور مطالعات این مسئله را انجام داده‌ایم و به زودی تحول جدی فن‌آورانه و دانش پایه در حوزه حکمرانی فرهنگ را مشاهده خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: به زودی قصد عزیمت به کشور آذربایجان برای شرکت در یک اجلاس را دارم؛ در این سفر دیدارهای مختلفی داریم و تلاش خواهیم کرد سطح تعاملات مشترک را ارتقا دهیم.

وی بیان اینکه باید از این سخنگاه بین‌المللی برای رساندن پیام انقلاب اسلامی و نگاه متعالی فرهنگی انقلاب اسلامی استفاده کنیم، افزود: تلاشمان این است که در مسیر دیپلماسی فرهنگی و ارتقای ارتباطاتمان با کشورهای منطقه بتوانیم با آذربایجان نیز به واسطه همین نگاه، گفت‌وگوها را انجام دهیم و از این فرصت برای اعتلای حوزه فرهنگی و تعاملات فرهنگی منطقه‌ای مشترک استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ درباره حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: دولت، دانش پایه است و تقریباً جلسه‌ای از جلسات دولت را در خاطر ندارم که رئیس‌جمهور در مورد شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آوری‌های نوین به همه اعضای دولت مطالبی را گوشزد نکرده باشند، در همین راستا مسئولان را موظف کرده‌اند که هرکدام تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با معاونت علمی فناوری منعقد کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های تابعه آن مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد کتابخانه‌ها و سازمان سینمایی با قوت در این مسیر حرکت می‌کنند و از جمله مهم‌ترین اقداماتی که در دستور کار قرار دارد ایجاد شهرهای جدید صنایع خلاق فرهنگی است.

وی افزود: در چند نقطه کشور مطالعات این مسئله را انجام داده‌ایم و به زودی تحول جدی فن‌آورانه و دانش پایه در حوزه حکمرانی فرهنگ را مشاهده خواهیم کرد.

کد خبر 748984

دیگر خبرها

  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی