«سلام فرمانده» اثری ماندگار است؟
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۸۹۷۰۳
اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر با پیام مقام معظم رهبری به کار خود پایان داد و این درحالی است که همچنان این سوال وجود دارد که چرا مانند اوایل انقلاب شاهد خلق آثار ماندگاری در این حوزه نیستیم و اینکه باتوجه به پیام رهبری درحال حاضر چه نقاط ضعفی در این حوزه داریم؟
به گزارش ایران اکونومیست، مقام معظم رهبری همزمان با اولین جشنواره سرود فجر، پیامی را ارسال کردند که این پیام بر روی ترکیب درست شعر، صدا و آهنگ تأکید داشت و این موارد به عنوان راز ماندگاری سرودها عنوان شده است ؛ اما باتوجه به این پیام کجای کار میلنگد ؟ در کدام بخشها نیاز به تقویت وجود دارد؟
برای دست یافتن به پاسخ سوالاتی که پیشتر مطرح شد، به گفتوگو با حمیدرضا حسینی، مسئول سرود و موسیقی مراکز استانهای صدا و سیما پرداختیم تا نظر او را درباره این مسائل جویا شویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در پاسخ به این پرسش که نقاط ضعف ما در چه مواردی هستند؟ گفت: « هر سه این موارد مهم هستند و هر سه مورد نیاز به توجه ویژه دارد . البته در بخش صدا چون استعدادها متنوعتر هستند و اقشار مختلفی هم در آن حضور دارند ، از نوجوانان تا جوانان بزرگسالان مشکل کمتر است و ظرفیتها بیشتر.
متأسفانه در بخش سرود طی سالهای اخیر نوعی نگاه شکلی و سطحی ایجاد شده است و برخی تصور کرده اند صرف اینکه گروهی جمع شوند وشروع به همخوانی کنند ، سرود خوبی شکل خواهد گرفت . این نگاه ظاهری باعث شده تا دو بخش دیگر که مهم هم هستند ، مغفول واقع شوند . اول کلام ، زبان و پیام که در نوشتار ( شعروترانه) بروز و ظهور می یابد و دوم ، موسیقی که شامل نغمه است و هویت موسیقی ایرانی را پشتیبانی می کند که شامل استفاده از نغمه ها ، سازها و ضرباهنگی است که مربوط به فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی ماست . این هر دو از اهمیت ویژه ای برخورداند .»
حسینی ادامه داد: « ما در حوزه اجرا و صدا که اصطلاحا خوانندگی می گوییم ، ظرفیتهای فوق العاده زیادی داریم . چه کسانی که به صورت حرفهای این کار را انجام میدهند و چه کسانی که میروند به دنبال استعدادهای جدید و آنها را کشف میکنند و پرورش میدهند . انواع زبانها از فارسی و عربی تا ده ها گویش مختلف فرصت بی نظیری برای همزبانی و همدلی فراهم ساخته اند . در حوزه شعر و موسیقی باید واقعا کار جدیتر و با دقت و همت بیشتری انجام شود . حتما از کسانی که خبره هستند و تخصص و تجربهی لازم را دارند ، باید کمک گرفت تا اولا یک الگو سازی اتفاق بیافتد و در قالبهای مختلف حماسی ، احساسی ، انقلابی ، اسلامی ، انگیزشی و تبیینی الگو داشته باشیم و بعد مانند سرودهای اوایل انقلاب که نسلهای بعدی آمدند و آن را ادامه دادند ، متناسب با عصر حاضر و مخاطب امروز ما بتوانیم سرود را به اعتلایی که انتظار می رود ، برسانیم.»
مسئول هماهنگی سرود و موسیقی مراکز استانهای صدا و سیما همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امروزه نمونهای داریم که مانند سرودهای اوایل انقلاب ماندگار شده باشد ؟ اظهار کرد: « امسال که سرود سلام فرمانده پخش شد ، موجی در جامعه ایجاد کرد و تا فراتر از مرزها گسترده شد . هرچند سرود امروز به لحاظ نشانهشناسی با آنچه که در اوایل انقلاب اتفاق می افتاد تفاوتهایی دارد. اگر بخواهیم سرود ماندگاری بسازیم ، باید اول بدانیم عناصر و ویژگیهای آن چیست؟ »
« به اتکای تجارب و تحلیل های بسیار در امر نقد و بررسی آثارموسیقایی از شعر و موسیقی و سرود عرض می کنم : آثار ارزشمند متعددی تولید و عرضه شده است . هم در پایتخت و بیشتر از آن در شهرستانها . اما برای زمزمه پذیر شدن سرودها لازمست توزیع و انتشار درخوری صورت پذیرد . مثلا تهیه نسخه تصویری مناسب برای پخش سرود از تلویزیون یا نمایش در رسانه های مجازی . یا فراهم ساختن عرصه ای برای اجرای زنده و مستقیم برای مردم در اماکن و مناسبت های مختلف . اتفاقا اجرای رودرروی سرودخوانان برای مردم ، انگیزش و انتقال حس را چند برابر افزایش می دهد و پیام را بی واسطه منتقل می سازد . نمونه های سرودهای دینی که در اعیاد و ولادت ها اجرا می شود بخوبی گویای این مطلب است .
او ادامه داد: «در طی این سالها برخی سرودهای تاثیرگذار از سوی بزرگان تحسین شدهاند ، اما متأسفانه فضایی که نیاز هست تا همه سرودها بخوبی به گوش مردم برسد، فراهم نشده است. رسانههای مختلفی در این عرصه کار میکنند و ضمن اینکه نوع رسانهها نیز متعدد و متکثر شدهاند. در شبکه های استانی رویکرد خوبی نسبت به سرود ایجاد شده که باعث شده هر سال صدها سرود برای شبکه های استانی صدا ، شبکه های استانی سیما و همچنین شبکه سراسری شما تولید و پخش شود . اما برای همه سرودهای خوب ، فرصت و فضایی درخوری لازم است تا در رسانه های مختلف شنیده شوند . مثل سلام فرمانده که هم پوشش رسانه ای یافت و هم فضای مناسبی برای اجراهای مردمی و ورود به متن و بطن جامعه پیدا کرد.»
حسینی همچنین بیان کرد: « خوشبختانه شخصیتهایی که در اوایل انقلاب سرود اجرا میکردند ، سبک کاری و آموزه های ارزشمندی به ما هدیه داده اند و شاگردان خوبی تربیت کرده اند . لذا آنچنان نیست که این چشمه خشکیده باشد ؛ ولی اولا باید به کیفیت و محتوای سرودها دقت کنیم و قوت ببخشیم . دوم ببینیم فضای رسانهای برای انتشار سرود چگونه است ؟ یعنی آیا چیزی که ساختهایم به گوش مردم میرسد ؟ بالاخره امروزه مردم در معرض انواع صدا قرار دارند . نیاز هست در زمینه تولید سرود از اساتید فن استفاده شود ، هم مشورتی هم اجرایی . حتی ذائقه یابی نیز اهمیت دارد . مخاطب هدف مشخص شود . باید یک نقشه اجرا برای تولید و انتشار ترسیم شود و هر سرودی در هرجایی که قرار است، منتشر شود ، تا اثر مقبول در شبکههای رادیویی - تلویزیونی - فضای مجازی و حتی در اجراهای گروهی بصورت زنده باحضور مردم ارایه شود.»
او اضافه کرد: «قطعا با پیامی که حضرت آقا صادر فرمودند ، هنرمندان بیشتری را به سمت سرود با ویژگیهایی که ایشان تصریح فرمودند ، خواهند رفت. در حوزه سرود یکی از مفاهیم مورد نیاز ما ، حماسه است. حماسهای که ما را در دوران دفاع مقدس برای دفاع از میهن و پاسداشت ارزش ها و آرمانها مصمم ساخت . این سرودها امروز هم میتوانند در موضوعات مختلف به ما کمک کنند. در این دورانی که انواع و اقسام صداها حتی از بلندگوهای خارجی به سمت مردم ایران روانه میشود، به نظرم این پیام حضرت آقا الهام بخش و راهگشاست.»
مسئول هماهنگی سرود و موسیقی مراکز استانهای صدا و سیما با اشاره به نهادهای مختلفی که در حوزه سرود تاثیرگذار هستند، در آخر اظهار کرد: «الان همه استانها و حتی شهرستانهای کمتر برخوردار آثار خوبی اجرا می کنند . آثاری که هم طراوت و تازگی دارند و هم تنوع و جذابیت . بسیاری از آنها خودجوش و بدون دریافت بودجه ای دست بکار شده اند . ما تلاش می کنیم با حمایت صداوسیمای مراکز استانها ، امکاناتی برای ضبط و پخش آثار گروه های مستعد فراهم سازیم . علاوه بر این در امر استعدادیابی ، آموزش ، مشاوره با اساتید شورا، بررسی کارشناسی ، جهت دهی و اعتلای سرود با تمامی شهرستان ها از طریق صداوسیمای مرکز استان در ارتباط هستیم.
امسال سرودهای متنوع و متعددی با موضوعات روز جمهوری اسلامی (12فروردین) – سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس – ماه مبارک رمضان – روز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت (دزفول) – ایام ا... نیمه خرداد – دهه مبارک کرامت – شهید چمران – واقعه گوهرشاد و موضوع حجاب از استانها دریافت شده که حاصل همکاری گروه های شهرستانی با صداوسیمای استانهاست و قطعاتی که در شورای شعر،موسیقی و نماهنگ تایید شدند از شبکه های استانی و سراسری به پخش رسیدند . همین امروز مشغول بررسی و ارایه 6 قطعه سرود جدید برای عیدغدیر هستیم که از چهارگوشه ایران عزیز اجرا وارسال شده اند و آثار مصوب به مردم عزیز تقدیم خواهد شد»
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: شبکه های استانی اوایل انقلاب مراکز استان استان ها رسانه ها شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۸۹۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حال موسیقی ایران خوب است
«بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفتههای علیرضا طلیسچی، خواننده شناختهشده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند، تثبیت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
انتهای پیام