Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیدحسن موسوی‌چلک ظهر امروز در سمینار رسانه، فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی در بستر فضای مجازی که توسط خبرگزاری کردپرس در تالار فردوسی دانشگاه کردستان برگزار شد، وضعیت فضای مجازی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را نامطلوب ارزیابی کرد و مقابله با آسیب‌های اجتماعی را نیازمند بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و رسانه‌های اجتماعی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تهدیدات فضای مجازی و آسیب‌های این فضای را پنهان و نگران کننده دانست و گفت: کودکان، نوجوانان و دختران بیش از سایر افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

موسوی‌چلک سیر صعودی بداخلاقی در کشور را نگران کننده توصیف کرد و گفت: از ۳.۳ مورد ازدواج‌ها در کشور یک مورد منجر به طلاق می‌شود.

وی با اشاره به آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به صورت دائمی و مابقی به صورت تفننی مصرف می‌کنند که این آمار بیشتر مصرف کننده مواد صنعتی هستند.

به گفته رییس انجمن مددکاری ایران، ۹ تا ۱۵ درصد رده سنی افراد ۶۴ ساله الکل مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور از سال ۹۸ اظهار کرد: در ۲ سال اخیر به دلیل فضای کرونایی و استفاده از بستر فضای مجازی در کشور سن استفاده از گوشی و فضای مجازی به ۱۰ سال کاهش یافت.

موسوی‌چلک آسیب‌های اجتماعی در کشور را پیچیده  متنوع و نوظهور توصیف کرد و سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در حوزه رسانه و فضای مجازی و عملکرد هوشمندانه رسانه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی و  را الزام‌آور دانست.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها با تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در راستای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی بهره گیرند.

رییس انجمن مددکاری ایران با اشاره به نقش آگاهی‌بخشی و ترویج مسولیت‌پذیری رسانه‌ها بر نقش مطالبه‌گری و رویکردهای ایجابی رسانه‌های جمعی تاکید کرد.

به گفته وی، مطالبه‌گری رسانه‌ها به افزایش تاب‌آوری و کاهش تنش در جامعه کمک کند.

موسوی‌چلک رصد وضعیت موجود و نگاه به آینده را مستلزم هوشمندسازی رسانه‌ها دانست و گفت: تجربه نشان داده برخورد سلبی در حوزه فضای مجازی و واقعی در آینده بحران‌های گسترده و غیرقابل مدیریت بدنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نتوانستند از ظرفیت‌های اخلاق حرفه‌ای فضای مجازی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: در این راستا سیاستگذاری رسانه‌ای برای ورود به آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی ضروری است.

به گفته رئیس انجمن مددکاری ایران، ترویج تفکر و اخلاق حرفه‌ای در فضای مجازی راهکار مناسبی برای کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی است.

وی گفت‌وگوی اجتماعی غیرسیاسی مبتنی بر اخلاق علمی در حوزه آسیب‌های اجتماعی را تاثیرگذار دانست.

موسوی‌چلک گفت‌وگوی رسانه‌ها حول محور جرم‌انگاری و موضوع مجرمانه را تلنگری به سیاستگذاران دانست.

موسوی‌چلک با بیان اینکه امروز فضای مجازی هم عرض فضای واقعی است و رسانه‌ها ابزار ارتباطی فراگیر و گسترده‌ای در میان مردم است تاکید کرد: از ظرفیت‌های رسانه‌ای در حوزه فضای مجازی نباید غفلت کرد.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری ناکارآمد می‌تواند در جامعه بحران ایجاد کند، یادآور شد: سیاستگذاری در رسانه و بازنگری از تمام ظرفیت‌های رسانه سواد رسانه، فرهنگ و توجه به سلامت و روان رسانه‌ها ضروری است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

منبع: فارس

کلیدواژه: موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران آسیب های اجتماعی در فضای مجازی آسیب های اجتماعی فضای مجازی موسوی چلک ظرفیت ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۰۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: امنیت روانی با انسجام و سلامت اجتماعی و توسعه ارتباط مستقیم دارد و ضروری است تا مولفه‌های بومی ارتقای امنیت روانی در استان اردبیل احصا شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جلال آفاقی ظهر چهارشنبه در اولین جلسه کمیته امنیت روانی استان اردبیل اظهار کرد: نقدپذیری مسئولان لازمه احساس امنیت روانی شهروندان است و شایسته است تا با احصای مولفه‌های بومی ارتقای امنیت روانی شهروندان اردبیلی و راهکارهای بازتولید احساس امنیت ذهنی در استان کارها را به پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: امنیت با ماهیت روانی خود، از مقوله‌های حقوق عمومی است و توجه به صیانت از آن و شناسایی راهکارهای بازتولید در تمام ابعاد، از ضروریات است.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اشاره به برخی سوءاستفاده‌ها از بستر فضای مجازی در راستای ایجاد ناامنی روانی در جامعه با انتشار محتواهای کذب و مجرمانه، رصد و پایش مستمر فضای مجازی توسط دستگاه‌های ذیربط و واکنش سریع به هرگونه اعمال و رفتار مجرمانه فضای سایبری را خواستار شد.

آفاقی با تشریح مولفه‌های دیگری از موارد مخل امنیت روانی شهروندان مانند کارشکنی‌ها در امور مراجعین و سوءجریانات در ادارات، عدم دسترسی آسان مردم به مسئولان و وجود بسترهای فسادزا و سوءاستفاده از حقوق بیت‌المال، مسئولان بخش‌های مختلف را به نقدپذیری و تحمل شنیدن نظرات مخالف و ارتباط دوسویه تفاهم‌آمیز درجهت اصلاح امور فراخوانده، آن را لازمه احساس آرامش و امنیت روانی شهروندان دانست.

وی با اشاره به نقش کلیدی روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها در توسعه رضایتمندی مردم و حفظ امنیت روانی جامعه، بر ارتقای کارکرد روابط عمومی‌ها و جایگاه آن در مدیریت رسانه و اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی به موقع در جهت جلوگیری از ظهور و بروز شایعات تاکید کرد.

ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و عهدنامه کاربران فضای مجازی

در ادامه این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز با تشریح ماهیت تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و قابلیت‌های فضای مجازی با تأکید بر استفاده حداکثری از فرصت‌ها واکنش سریع به هرگونه جرائم سایبری را ضروری خواند.

رضا قاسمیان با اشاره به حقوق متقابل مردم و مسئولان، امنیت روانی مدیران را در راستای تمرکز در تصمیم‌گیری و خدمت‌رسانی شایسته حائز اهمیت دانست و از اصحاب رسانه خواست؛ رسالت خطیر خود در عرصه حفظ امنیت روانی جامعه  را به نحو مؤثر و بیش از پیش ایفا کنند.

وی ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها و عهدنامه کاربران فضای مجازی را یادآور شد و از اقدامات حوزه اجتماعی استانداری در این خصوص خبر داد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد