Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی پهلوانی مدیرکل بهزیستی استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به خدمات گسترده بهزیستی در عرصه‌های مختلف اجتماعی اظهار کرد: بهزیستی متولی سلامت اجتماعی و یکی از مولودهای پرخیر و برکت انقلاب اسلامی است.

وی افزود: بهزیستی را متولی ارتقای سلامت اجتماعی می‌دانیم و تمام مردم عزیزمان جامعه هدف و منتفع از خدمات بهزیستی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهزیستی علاوه بر حمایت از معلولین به عنوان جامعه هدف خاص خود، به ایتام، بانوان سرپرست خانوار، آسیب‌دیدگان اجتماعی و  بهبودیافتگان موادمخدر نیز خدمات می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی قم تصریح کرد: از فعالیت‌های دیگر بهزیستی مراکز مراقبت، درمان و حمایت  است که کار مراقبت موقت و درمان و توان‌بخشی معلولان، سالمندان و افرادی که برای ترک اعتیاد اقدام می‌کنند را انجام می‌دهد و همچنین مراکز اجتماعی‌ که بالغ ‌بر ۲ هزار نفر از کودکان در آن‌ها به طور موقت نگهداری می‌شوند .

پهلوانی عنوان کرد: یکی‌دیگر از خدمات این مجموعه حمایت از خانواده‌هایی است که مشکل مالی در حمایت از فرزندان معلول خود دارند و بهزیستی حمایت‌هایی را در قالب نگهداری افراد در خانواده به افراد نزدیک معلول انجام می‌دهد تا تکریم آن عزیز در خانواده باشد و مسائل عاطفی فرد از بین نرود. همچنین در حمایت از ایتامی که در خانواده نزدیکان آن‌ها نگهداری می‌شوند، حمایت‌های مالی خود را داریم که در ایام کرونا می‌توان به تامین ۸۰ تبلت آموزشی برای این ایتام اشاره داشت.

وی گفت: سازمان بهزیستی با برنامه‌ریزی و ارائه خدمت مشاوره‌های ژنتیک پیش‌از ازدواج، قبل و حین بارداری و هم‌چنین در اجرای طرح رصد ژن‌های معیوب که در استان انجام می‌دهد، تلاش دارد تا با شناسایی خانواده‌های دارای چند معلول و ژن‌های معلول مغلوب و غالب با مشاوره و راهنمایی از موالید معلول جلوگیری به عمل آید.

پهلوانی گفت: همه‌ساله در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سازمان بهزیستی به‌عنوان دیده‌بان آسیب‌های اجتماعی استان مسئول رصد و برنامه ریزی آن‌هاست که با تشخیص آسیب‌های شایع برنامه‌های خود را به آن سمت می‌برد تا از هرگونه آسیب جدی به جامعه جلوگیری کند.

وی با تاکید بر این‌که اعتیاد از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بسیار بزرگ و مشکل‌ساز است؛ عنوان کرد:  طرح «مداخله فعال در درمان اعتیاد» بصورت آزمایشی در استان قم در حال انجام است که در این طرح، تحلیل وضعیت محلی اعتیاد را برای کل محله‌های استان خواهیم داشت و در این طرح با تبیین درست، ترغیب و تشویق افراد در محله‌های شهر و فضاسازی‌ها، آنها را  به‌صورت تمایلی نه به‌صورت اجباری به سمت ترک اعتیاد فرا می‌خوانیم و هدف از این طرح پاک‌سازی محلی است که موثرتر از پاکسازی فردی است.

مدیرکل بهزیستی قم بیان داشت: در اقدامات اجتماعی بحث اورژانس اجتماعی با خط تلفنی رایگان 123  را داریم که در سال گذشته تیم‌های مداخله اورژانس اجتماعی در بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر از موارد اجتماعی متنوع مانند مشاوره، حل مسائل خانوادگی و بعضا اقدام به خودکشی و مسائل دیگر، اقدام فوری انجام دادند. در اورژانس اجتماعی خدمات مختلف دیگری از جمله خانه امن زنان، خانه سلامت دختران و بازپروری و باز اجتماعی شدن دختران آسیب‌دیده نیز ارائه می‌شود.

پهلوانی تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته با همکاری خوب دولت در دوبرابر کردن اعتبار سازمان بهزیستی موفق شدیم اکثر بدهی‌های سالیان قبل را تسویه کنیم. نسبت به حمایت از مددجویان ۱۷۰ درصد افزایش اعتبارات را داشتیم و تمامی بدهی‌های اقلام، وسایل و خدمات معلولین ازجمله ویلچر، پروتز و ... که مددجویان استفاده می‌کنند را تا فروردین امسال تسویه کردیم.

وی گفت: بهزیستی در ساخت مراکز خدمات خود سالانه بالغ 2۵ میلیارد تومان از کمک‌های خیرین استفاده می‌کند که البته با توجه به حجم جامعه هدف ما و به منظور رفع عقب‌ماندگی‌ها و کمبود مراکز مختلف، نیاز بیشتری به کمک داریم. همچنین با توجه به افزایش ۲ شهرستان به استان قم، اکنون نیاز به احداث مراکز جدید در شهرستان‌های کهک و جعفرآباد داریم تا مردم عزیز برای بهره‌گیری از خدمات بهزیستی این مسیر طولانی را سپری نکنند و در محل سکونت خود خدمت بگیرند. در شهرستان جعفرآباد مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی و اورژانس اجتماعی مستقر شده است و امیداست که به کمک خیرین و حضور آنها در این امر مراکز دیگر احداث گردد.

وی در تشریح تلاش این سازمان برای تهیه مسکن افراد تحت پوشش گفت: در سال گذشته در موضوع مسکن مددجویان 20 واحد روستایی و 50 واحد در سلفچگان با کمک بنیاد مسکن تامین شد. 103 واحد به کمک مجمع خیرین مسکن‌ساز و بنیاد مسکن در اختیار خانواده‌های دو معلول و بیشتر قرارگرفت. پس از ثبت‌نام نزدیک به ۴ هزار نفر از خانواده‌های دارای معلولیت در نهضت ملی مسکن، با همکاری مسکن و شهرسازی در حال تامین اعتبار به منظور حمایت از مسکن این خانواده‌ها هستیم. هم چنین در سال گذشته بالغ‌بر هزار و دویست فقره وام خوداشتغالی به مددجویان دادیم که این افراد از مددجویان بهزیستی و یا افراد بهبودیافته از مواد مخدر بودند.

مدیرکل بهزیستی قم بیان کرد: معاونت مشارکت‌های این سازمان ۳۰۰ مرکز تحت نظارت دارد که ۸۰ مرکز از آن‌ها مؤسسات خیریه دارای مجوز از بهزیستی هستند. در سال گذشته تمامی مؤسسات سطح‌بندی شدند که ۱۴ مؤسسه از آن ۸۰ مؤسسه خیریه، رتبه خیلی عالی را گرفتند که از آن‌ها به‌صورت حضوری و کتبی تقدیر به عمل آمد و ۱۶ مؤسسه رتبه عالی را گرفته‌اند و مؤسساتی که رتبه ضعیف را گرفته‌اند موظف به ارتقای سطح شدند. حدود ۱۵ مؤسسه غیرفعال نیز به‌منظور انحلال یا ادامه فعالیت فراخوان داده شدند و این سطح‌بندی به ارتقای این مؤسسات کمک می‌کند و ما نیز در واگذاری خدماتمان هوشمندانه‌تر عمل می‌کنیم.

پهلوانی بیان داشت: در موضوع فرزندخواندگی افرادی که به بهزیستی سپرده می‌شوند به‌منظور خانواده‌دار شدن آن‌ها سازماندهی صورت می‌گیرد و هدف ما فقط نگهداری از آن‌ها نیست. هم‌اکنون قریب به ۵۰۰ خانواده برای فرزند‌خواندگی ثبت‌نام کرده‌اند و منتظر فرزند از بهزیستی هستند.

وی با بیان این‌که خانواده‌ها اکثراً به‌دنبال موالید جدید سپرده شده به بهزیستی هستند، افزود: در این دوره به دلیل کمبود موالید، ما نسبت‌به درخواست آن‌ها پاسخی نداریم. همچنین اکثر بچه‌هایی که الان به بهزیستی سپرده می‌شوند دارای معلولیت و یا بیماری‌های خاص هستند که نگهداری آن‌ها دارای هزینه‌های بسیار بالایی است.

وی افزود: بهزیستی واحدی تخصصی‌ در موضوع کودکان خیابانی دارد که یکی از فعالیت های آن طرح دوستی با کودک است. بدین‌صورت که با مراجعه به کودک خیابانی و دوستی با او مشکلات و نیازهای این کودک را مطلع شده و اگر موضوع خانوادگی یا مشکلات مالی وجود دارد را بررسی و از او حمایت می‌کند. هدف از این موضوع کمک و حمایت از کودکان کار و همچنین زیباسازی و عاری کردن شهر از چنین آسیب‌ها و مشکلاتی است. بعضا در نتیجه این طرح، کودکان بااستعدادی وجود داشتند که به زندگی عادی خود بازگشتند و برای مثال کودکی داریم که هم‌اکنون در مدرسه تیزهوشان تحصیل می‌کند و آینده خوبی را برای ایشان متصور هستیم و این‌ها همه سرمایه‌های کشور ما هستند.

انتهای پیام/78032

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بهزیستی پهلوانی بهزیستی قم فرزندخواندگی کودکان خیابانی آسیب های اجتماعی اورژانس اجتماعی مدیرکل بهزیستی بهزیستی هستند سال گذشته بهزیستی قم خانواده ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان

اسماعیل تیموری گفت: طرح چهارشنبه‌های اجتماعی با همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان و با حمایت مدیریت شهری و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از امروز در محلات (جامی، شهریار، حافظ، خیام و کیانشهر) گرگان آغاز شد.

او افزود: برگزاری کلاس‌های مشاوره خانواده، فردی، حقوقی و ... که دسترسی مردم به آن‌ها سخت است و همچنین برگزاری کارگاه‌های متعدد در حوزه آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های مربوط به چهارشنبه‌های اجتماعی است.

تیموری ادامه داد: ایجاد غرفه‌های فروش محصولات صنایع دستی و همچنین برگزاری جشن هزار نفری از دیگر برنامه‌های چهارشنبه‌های اجتماعی است.

او گفت: چهارشنبه‌های اجتماعی در قالب ۴۶ محله و در ۱۲ مرحله تا پایان سال برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۴ هزار تماس با مشاوره تلفنی بهزیستی مرکزی برقرار شد
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان در زنجان
  • اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو
  • ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد