Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با تداوم رقابت بر سر نخست‌وزیری در انگلیس، «ریشی سوناک» وزیر خزانه‌داری این کشور همچنان در رأی‌گیری‌های حزبی مقام اول را حفظ کرده است.

در انگلیس پس از استعفای نخست‌وزیر، اعضای حزب حاکم در پارلمان در میان خود در چند نوبت رأی‌گیری کرده و از میان چند نامزد، یکی را انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، نخست‌وزیر تا زمان انتخاب جانشینش، به کار خود ادامه خواهد داد.

در دور اول این رأی‌گیری که روز چهارشنبه بین ۸ نامزد انجام شده بود، سوناک به‌عنوان وزیر خزانه‌داری دولت «بوریس جانسون» با ۸۸ رأی صدرنشین شد. پس از او «پنی موردانت» وزیر دفاع سابق با ۶۷ رأی و «لیز تراس» وزیر امور خارجه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

در این رأی‌گیری، دو نامزد آخر لیست شامل «ناظم زهاوی» وزیر فعلی آموزش و پرورش و «جرمی هانت» وزیر سابق بهداشت و امور خارجه انگلیس از دور رقابت خارج شدند.

دومین دور رأی‌گیری میان ۶ نامزد باقی‌مانده که روز پنجشنبه انجام شد، ترکیب صدرنشین‌ها حفظ شده و سوناک با ۱۰۱ رأی نفر اول، موردانت با ۸۳ رأی نفر دوم و تراس با ۶۴ رأی نفر سوم شد.

در این مرحله «سوئلا بریوِرمن» از اعضای راست‌گرای حزب محافظه‌کار از دور رقابت‌ها خارج شد و «تام تاگِنهات» میانه‌رو با جلب آرای بخشی از حامیان هانت و زهاوی توانست از حذف شدن گریخته و به‌عنوان نفر پنجم به دور بعدی راه پیدا کند.

«کمی بودِناک» نامزد زن نیجریه‌ای الأصل نیز به‌عنوان نفر چهارم به مرحله بعدی رقابت درون حزبی برای جانشینی بوریس جانسون رسید.

در ادامه معرفی مختصری از نامزدهای باقی‌مانده در رقابت بر سر مقام نخست‌وزیری انگلیس به ترتیب تعداد آرا در آخرین انتخابات درون حزبی، ارائه شده است.

۱- ریشی سوناک

وزیر خزانه‌داری دولت جانسون، جزو اولین مقامات ارشد دولت او بود که پس از لو رفتن دروغی که درباره ارتقای مقام یک متهم رسوایی اخلاقی گفته بود، استعفای خود را اعلام کرد. جانسون پس از جان به در بردن از رسوایی‌های ریز و درشت اخلاقی، بابت همین دروغی که به اعضای کابینه خود گفته بود مجبور به استعفا شد. پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در انگلیس، سوناک بسته‌های کمک اقتصادی گسترده‌ای را فراهم کرد و همین امر باعث شد به محبوب‌ترین وزیر دولت جانسون تبدیل شود. با این حال بحران اقتصادی ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های گذشته از مقبولیت کار وی کاسته بود.

 

۲- پنی موردانت

این سیاست‌مدار انگلیسی ۴۹ ساله تجربه کاری گسترده‌ای از وردست شعبده‌باز در جوانی تا تصدی وزارت دفاع و وزارت توسعه بین‌الملل انگلیس را در کارنامه دارد. او در دانشگاه «ریدینگ» به تحصیل در رشته روانشناسی پرداخته و هم‌زمان به عضویت اتحادیه دانشجویان درآمد. در این دوره او تلاش زیادی برای تبرئه یکی از اساتید مواجه با اتهامات جنسی به خرج  داد. به نوشته روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، «استعداد و جاه‌طلبی» او از همان موقع نشان داد در آینده فرد موفقی خواهد شد.

او همچنین سمت‌های مدیر ارتباطات لاتاری ملی، مدیر مطبوعاتی کارزار انتخاباتی «جورج دابلیو بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نیروی ذخیره ناوگان سلطنتی را تجربه کرده است. وی که در حال حاضر وزیر مشاور در امور تجاری است، اولین مقام ارشد دولت جانسون بود که گزارش مربوط به رسوایی معروف «پارتی گیت» را «شرم‌آور» توصیف کرد.

 

۳- لیز تراس

وزیر امور خارجه دولت فعلی انگلیس به اتخاذ مواضع تند علیه روسیه، چین و ایران معروف است. او به‌طور علنی و برخلاف بسیاری از همتایان غربی خود اعلام کرده که روسیه باید در جنگ اوکراین شکست بخورد. او که از حامیان لغو پروتکل ایرلند شمالی به‌عنوان یکی از بندهای توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است اعلام کرده تنها نامزد انتخاباتی است که تجربه اتخاذ «تصمیمات سخت» را داشته است.

او که اعلام کرده یک محافظه‌کار است و مانند یک محافظه‌کار دولت را اداره خواهد کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت عدم همراهی با استعفای بیش از پنجاه مقام ارشد دولت جانسون گفته: «من فردی وفادار هستم. من به بوریس جانسون وفادار هستم».

 

۴- کمی بودناک

به نوشته روزنامه «گاردین»، گرچه بودناک جوان شانس کمی برای پیروزی در این رقابت دارد اما با راه یافتن به دور بعدی رقابت‌ها، توانسته جایگاه خود در حزب را بالا برده و احتمالاً بتواند در ردیف جلوی نیمکت‌های محافظه‌کاران در مجلس عوام انگلیس جایی پیدا کند (به مقام وزارت یا وزیر مشاوری دست پیدا کند).

 

۵- تام تاگنهات

این عضو حزب محافظه‌کار انگلیس از سال ۲۰۱۷ ریاست کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس را بر عهده دارد. او پیش از ورود به دنیای سیاست در سال ۲۰۱۵، به عنوان روزنامه‌نگار و مشاور در امور غرب آسیا فعالیت داشته است. وی همچنین سابقه عضویت در ارتش انگلیس و حضور در عملیات‌های اشغال افغانستان و عراق را دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات انگلیس ریشی سوناک لیز تراس دولت جانسون محافظه کار نخست وزیر رأی گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۱۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز انگلیس برای حمله به خاک روسیه؛ وعده کامرون به زلنسکی!

به گزارش همشهری آنلاین، ‌ وزیر امور خارجه بریتانیا دیوید کامرون در جریان سفر به کی‌یف به رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی وعده داد که سالانه تا زمانیکه لازم باشد، ۳.۷۵ میلیارد دلار به اوکراین خواهد داد و حتی به این کشور چراغ سبز نشان داد تا از این تسلیحات انگلیس علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده کند.

وی در توجیه کمک نظامی انگلیس به اوکراین گفت «همانطور که روسیه در داخل اوکراین حمله می‌کند، می‌توانید کاملاً درک کنید که چرا اوکراین احساس می‌کند که باید اطمینان حاصل کند که از خود دفاع می‌کند».

وزیر خارجه بریتانیا همچنین به رویترز گفت که برخی از تسلیحات در زمان دیدار وی از اوکراین، به این کشور تحویل داده می شود.

کامرون که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ بعنوان نخست‌وزیر انگلیس فعالیت داشت و چند ماه پیش به عنوان وزیر خارجه روی کار آمد با وزیر خارجه اوکراین دیمیترو کولبا و زلنسکی در دومین سفر به کی‌یف از زمانی که بعنوان وزیر خارجه منصوب شده است، دیدار کرد.

سفیر ایالات متحده در اوکراین بریجت برینک گفته است که ایالات متحده، اوکراین را به استفاده از تسلیحات آمریکا علیه مواضعی در خاک روسیه ترغیب نکرده بود.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، بریتانیا متعهد به پرداخت ۱۲.۵ میلیارد پوند به کی‌یف شده که ۷.۶ میلیارد پوند از آن مبلغ، کمک نظامی می‌شود که سه میلیارد پوند از کل این مبلغ برای کمک نظامی در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ است.

کمک‌های نظامی انگلیس شامل تسلیحات کشنده و غیرکشنده از جمله تانک‌ها، سامانه‌های پدافند هوایی و موشک‌های نقطه‌زن دور برد می‌شود.

کرملین از کامرون به دلیل مطرح کردن «یک اظهارنظر بسیار خطرناک دیگر» درباره جنگ اوکراین به شدت انتقاد کرده است. سخنگوی کرملین «دیمیتری پسکوف» در این خصوص گفت «این تشدید مستقیم تنش در جنگ اوکراین است که به طور بالقوه تهدیدی برای امنیت اروپا خواهد بود».

کد خبر 849118 منبع: فارس برچسب‌ها انگلیس خبر ویژه روسیه - اوکراین انگلیس - دیوید کامرون

دیگر خبرها

  • امشب؛ دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم
  • آمار باورنکردنی: با صلاح خیال‌تان راحت باشد!
  • افزایش سرعت سقوط آزاد سوناک بعد از انتخابات محلی انگلیس
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • صادق خان با کسب سومین دور شهرداری لندن رکوردشکنی کرد
  • چراغ سبز انگلیس برای حمله به خاک روسیه؛ وعده کامرون به زلنسکی!
  • نتایج فاجعه بار سوناک و محافظه کاران در انتخابات محلی انگلیس
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق