Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جعفرعبدالملکی امروز در سمینار رسانه، فضای مجازی و آسیب‌های اجتماعی که به همت خبرگزاری کردپرس در دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به فعالیت شبکه‌های متعدد ماهوره‌ای در استان تصریح کرد: هر رسانه‌ای بر اساس ایدئولوژی خاص خود فعالیت می‌کند و فعالیت رسانه‌ها بدون ایدیولوژی معنا ندارد در این راستا رسانه‌ها باید به سواد رسانه‌ای مجهز شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در جریان انتقال اطلاعات به ذائقه مخاطبان توجه ویژه دارند گفت: رسانه‌های جمعی باید از منابع و اطلاعات معتبر و درست استفاده کنند در این راستا ضرورت دارد رسانه‌ها از سواد رسانه‌ای برخوردار باشند.

عبدالملکی سواد سلامت و سواد حقوقی را از مقولات جدیدی دانست که امروز مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد و فرد رسانه‌ای باید از مهارت درونی در این حوزه برخوردار باشد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ظهور و بروز فضای مجازی سبب تغییر کارکرد نهادهای اجتماعی و فرهنگی شده است افزود: امروز فضای مجازی به عنوان یک مقوله جدید در مراکز علمی و رسانه‌ای مطرح و بر جامعه تحمیل شده است.

وی به واپس‌ماندگی و تاخر فرهنگی در فضای مجازی اشاره کرد و یادآورشد: 
پیشقدم شدن فضای مجازی از فرهنگ رفتاری جامعه را با واپس‌ماندگی فرهنگی مواجه کرده است.

وی با اشاره به تاثیرات سوء فضای مجازی تاکید کرد: در این حوزه باید به یافته‌های علمی و دانشگاهی تکیه کرد.

به گفته مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان، به هرگونه رفتار مغایر اصول و هنجارهای جهانی یک رفتار انحرافی و بزهکارانه و خارج از عرف آسیب اجتماعی اطلاق می‌شود.

وی بهترین راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی را کارکرد درست نهاد خانواده و آموزش دانست و گفت: نهاد خانواده مهم‌ترین نهاد تاثیرگذار اجتماعی در تعیین هویت فرد در جامعه است.

عبدالملکی بررسی‌ها و تحقیقات در حوزه فضای مجازی بیانگر افزایش سرد شدن روابط عاطفی زوجین، طلاق عاطفی، فحشا، اعتیاد به اینترنت، تعارض ارزش‌ها، هویت و اختلال در شخصیت افراد جامعه شده است.

فراهم کردن زیرساخت‌های رسانه‌ها ضروری است

استاد دانشگاه کردستان گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های رسانه.ای در راستای پاسخگویی به نیازهای انسان ضروری است.

احمد امانی بر تخصیص منابع مالی جهت توسعه زیرساخت‌های رسانه‌ای تاکید کرد و افزود: در غیر این صورت رسانه‌ها به حاشیه رانده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انسان موجودی روانی، اجتماعی، معنوی و اسطوره‌ای است یادآور شد: رسانه‌ها باید پاسخگوی هر کدام از این ویژگی‌ها باشد.

وی افزود: انسان افزون بر نیازهای اولیه بخشی از نیازهای انسان ثانویه است و نیاز به پیوند جویی دارد.

امانی نیاز تفریحی، سرگرمی و نیاز به کسب اطلاعات و آگاهی را از دیگر نیازهای انسان عنوان کرد و اظهار کرد: امروز متناسب با رشد و تکامل فکری انسان رسانه.های ارتباطی به صورت فراگیر توسعه یافته.اند و کارکرد آنها متناسب با نیازهای انسان تغییر پیدا کرده است.

وی به تاثیرات فضای مجازی اشاره کرد و تصریح کرد: انسان در زمان ناکامی بیشتر به فضای مجازی پناه می برند، در این راستا ضرورت دارد اصول و چهارچوب های لازم در این زمینه طراحی شود.

وی به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر اشاره کرد و افزود: کرونا گرچه چالش بود اما چالش‌ها و آسیب‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آن بوده است.

امانی با اشاره به احاطه‌شدن افراد در دنیای اطلاعات، بر فراهم کردن زیرساخت‌های فکری، فرهنگی و ارزشی موبایل و اینترنت تاکید کرد.

فضای مجازی نیازمند تبیین علمی، اجتماعی و فرهنگی است

منصور اولی دبیر سمینار رسانه، فضای مجازی نیز فضای مجازی را نیازمند تبیین علمی، اجتماعی و فرهنگی دانست.

وی اظهار کرد: فضای مجازی تهدید نیست بلکه از این بستر می توان در جهت علمی بهره گرفت.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل صدا و سیما کردستان نیازهای انسان فضای مجازی رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان