Web Analytics Made Easy - Statcounter

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در نوشتۀ قبلی به مناسبت انتشار دوبارۀ روزنامۀ «هم‌میهن» با مدیریت غلامحسین کرباسچی در فضای سرد و یأس آلود کنونی به این نکته اشاره شد که چند ماه دیگر سی‌اُمین سالروز انتشار روزنامۀ «همشهری» در دوران مسؤولیت او در شهرداری تهران است و به این بهانه دهۀ 70 را بررسیدیم با نمادهای آن و البته تأکید بر تکاپوی طبقۀ متوسط.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


   خوش‌بختانه این شب‌ها شاهد بازپخش سریال «خانۀ سبز» از شبکۀ تلویزیونی «آی فیلم» هم هستیم که در میانۀ همان دهۀ 70 ساخته و پخش شد – هر چند گویا در قسمت 15 قاب عکس آقای هاشمی از بالای سر قاضی را حذف کرده بودند!- اما به هر رو همۀ مؤلفه‌ها به طبقۀ متوسط معطوف است و از این منظر هم قابل توجه است فراتر از دیدار دوبارۀ بازیگران محبوبی که طی این سال‌ها چشم از جهان بستند و به صورت خاص خسرو شکیبایی.


  روزنامۀ همشهری صدای طبقۀ متوسط بود هر چند متهم شد به تلاش برای غیر سیاسی کردن جامعه و با روزنامۀ سیاسی سلام قیاس می‌شد اما همین روزنامۀ غیر سیاسی در مهم ترین تحول سیاسی دهۀ 70 نقش ایفا کرد و بعد بر سر ماجرای بازداشت شهردار تهران نمی‌توانست برکنار بماند.

 

  همشهری حالا دیگر تنها یک نماد نبود و به نهاد بدل شده بود. چندان که پس از تغییر مدیریت شهری و در سال‌های 83 و 84 که محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران نیز بود لحن پرخاش‌گرانه و تند نداشت و چرای آن هم روشن بود. او نمی‌خواست شهردار بماند و به پاستور می‌اندیشید و 17 سال پیش در چنین روزهایی در عین ناباوری، رییس جمهوری ایران شد.


درست است که جاهای دیگر به نیروهای هم‌سو میدان داد اما همشهری به یک ارگان تند و صدای احمدی‌نژاد بدل نشد. بعد از ریاست جمهوری او هم باز یک اصول‌گرا منتها ازجنسی دیگر وبا تنها یک اشتراک - از حیث نگاه به هدف ریاست جمهوری - شهردار تهران شد.


  همشهری با آن همشهری دوران کرباسچی و عطریان‌فر که محمد قوچانی در دل آن مجله همشهری ماه با تیراژ 300 هزار نسخه را هم در کیفیتی دل چسب و خواندنی تولید می‌کرد البته تفاوت داشت اما باز صحبت از پروژه‌های عمرانی بود نه نظرات شاذ سیاسی ولو با انگیزۀ تبلیغ غیر مستقیم باقر قالیباف اما همشهری ماند. چون همچنان حس و حال و رنگ داشت و تندخو نبود و به چهرۀ این و آن پنجه نمی‌کشید و برای به زندان افتادن آدم‌ها هلهله نمی‌کرد و جدای آن مجلات متعدد و ضمیمه‌های گونه‌گون نیز با این رویکرد منتشر می‌شد و تا 96 چنین بود و پس از آن هم کوشیده شد به مسیر اولیه بازگردد.

 

   از 1400 و در همشهری امروز اما با اتفاق بی سابقه‌ای رو به رو هستیم که در دوران 12 سالۀ آقای قالیباف و 2 سال شهرداری احمدی نژاد هم مسبوق نیست و آن تبدیل روزنامه‌ای با ماهیت طبقۀ متوسط که پول آن از عوارض شهری تأمین می شود به وبلاگ سیاسی نظرات خاص سه نفر است!


    تبدیل مؤسسۀ همشهری به وبلگ شخصی مثل استفادۀ اختصاصی از پارک ملت به عنوان باغچۀ خصوصی است. چون همان قدر که پارک ملت به مردم تعلق دارد همشهری هم از آن شهروندان است و همان طور که پارک ملت باغ اختصاصی شهردار نیست روزنامۀ همشهری هم نشریۀ شخصی مدیران انتصابی نیست تا یک روز آقای محسن مهدیان به عنوان مدیر عامل یادداشت موضع گیرانه فراتر از شهر و جامعه بنویسد و روز دیگر آقای عبدالله گنجی در جایگاه مدیر مسؤول اما در نقد و نفی این یا آن جریان یا چهره یا نظر سیاسی و روز سوم هم آقای دانیال معمار سردبیر.


   در حالی که در رسانه ها مدیر عامل مؤسسه یا مدیر مسؤول یادداشت سیاسی نمی نویسند بلکه دربارۀ مؤسسۀ متبوع خود می‌نویسند یا مثلا وقتی مشکلی پیش آمده مدیر مسؤول نکته ای می آورد که معمولا یا حقوقی است یا نالۀ همیشگی کاغذ و سردبیر هم طبعا متناسب با خط سیر آن رسانه.


   همشهری، موقعیت خاصی داشته و دارد. روزنامۀ شهروندان است و حتی روزنامۀ شورای شهر و شهرداری هم نیست یعنی نباید باشد اما حالا نه تنها روزنامۀ شهروندان نیست که شاید روزنامۀ شهرداری تهران هم نیست بلکه به وبلاگ سیاسی شخصی این سه نفر تبدیل شده است!


   نوشتۀ سیاسی اما مگر اشکال دارد؟ نه! کما این که نویسندۀ این سطور 25 سال است دارد لاینقطع سیاسی می نویسد اما نه از محل عوارض شهری و در روزنامۀ عمومی. بلکه در بخش خصوصی.


  این نوشته البته به مذاق این سه بزرگوار خوش نمی نشیند اما خوب است قبل از آن که برای پاسخ دست به قلم یا دست به کی بورد شوند در همان مؤسسه به همشهری ماه در سال 88 بله 88 پر التهاب و پرماجرا مراجعه کنند و ببینند فضای همشهری دورۀ شهرداری قالیباف چنان بود که منی که برای همشهری ماه دورۀ قوچانی ننوشته بودم در آن می نوشتم چون نشریه بود وبلاگ نبود.


   مؤسسۀ همشهری نه خصوصی است نه دولتی مانند روزنامۀ ایران. نه ازجنس کیهان و اطلاعات بلکه به معنی اخص کلمه عمومی است و تعریف عموم هم روشن است یعنی باید معطوف به عامه باشد پس لطفا عقاید خود را در جایی منتشر کنید که بودجۀ آن از محل عوارض ما تأمین نشود.


   درست است که کثیری از شهروندان تهرانی در انتخابات شورای شهر تهران در سال 1400 هم زمان با ریاست جمهوری شرکت نکردند یا رأیی باطله انداختند اما عوارض شهری را می‌پردازند و روزنامۀ همشهری متعلق به همۀ شهروندان است نه همفکران مدیران امروز.


   همان طور که دوست دارم از سروهای پارک ساعی لذت ببرم بی ارتباط با این که شهردار تهران کرباسچی باشد یا قالیباف، حناچی باشد یا زاکانی حق من شهروند و دیگر شهروندان است که از روزنامۀ همشهری هم مانند همان پارک بهره ببریم. پس همان قدر که پارک ساعی، باغ شخصی نیست همشهری هم وبلاگ شخصی نیست! عوارض شهروندان برای منظور دیگری است نه برای نشر عقاید شما. نمی دانم شاید مشکل شرعی هم داشته باشد این کار...

تماشاخانه ببینید| تصمیمی عجیب برای کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست؛ می‌تواند بحران آفرین باشد ببینید| نخستین صحبت‌های مازیار (شهره) لرستانی پس از تغییر جنسیت فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند

به گزارش همشهری آنلاین همزمان با صدور هشدار قرمز از ۲۷ فروردین کرمان به ویژه جنوب این استان شاهد بارش‌های رگباری بوده‌اند. به تازگی تصویری از آب گرفتگی پارکینگ خودروهای تولیدی کارخانه‌های خودروسازی ارگ جدید بم نیز منتشر شده‌است.
مدیر بحران کرمان در این باره به همشهری می‌گوید: «بارش سیل‌آسا در مدت زمان کوتاه و با شدت زیادی رخ داد و باعث آبگرفتگی پارگینک غیر مسقف کارخانه خودروسازی ارگ جدید بم شد. برای بررسی موضوع و برآورد خسارت استاندار کرمان در منطقه حاضر شد.»
حمید سالخورده ادامه می‌دهد: «به دستور استاندار ستاد ویژه بحران برای بررسی میزان خسارت و رفع این مشکل صادر شده‌است. بلافاصله نیز خودروهای لجن‌کش به این منطقه عازم شدند تا تخلیه پارکینگ از آبگرفتگی و گل و لای حاصل از بارش سیل آسا انجام شود. از آنجا که آبگرفتگی در محوطه سر باز اتفاق افتاد، خسارت چندانی حاصل نشده است. اما بررسی و ارزیابی میزبان خسارت ادامه دارد و به زودی اعلام می‌شود.»
این‌طور که مدیر بحران استان کرمان به همشهری می‌گوید با فروکش کردن آب در روستاهایی که دچار آبگرفتگی شده‌بود، راه های دسترسی روستایی باز است.

ببینید:
خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان

کد خبر 847283 برچسب‌ها سيل خبر مهم مدیریت بحران استان‌ کرمان خودرو - ایرانی

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • مشعل المپیک به فرانسه تحویل داده شد + ویدئو | واکنش تماشاچیان حاضر در استادیوم را ببینید
  • عجیب ترین شیوه حمل بار با خودرو که تاکنون دیده اید‍! | ویدئو
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • همه چیز برای کاپیتان ایران مشخص است؛ خداحافظی در پایان فصل
  • سیل بم در پارکینگ خودرو | خودروهای لجن کش در حال کارند
  • دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است
  • واضح‌ترین تصویرها از مغز با قوی‌ترین دستگاه ام‌آرآی
  • به دخترم برای تعلیق از دانشگاه افتخار می‌کنم | ویدئو