Web Analytics Made Easy - Statcounter

در راستای تأکید مقام معظم رهبری بر ترکیب درست شعر، صدا و آهنگ در سرودها و همچنین پرهیز از دنباله‌رویهای زیانبار و نیز انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملّی، تصمیم گرفتیم در گفت وگویی با فعالان عرصه سرود و موسیقی، به آسیب شناسی این حوزه پرداخته و راز ماندگاری سرودها را جویا شویم.

ایران اکونومیست پیشتر در گفت وگویی با حمیدرضا حسینی، مسئول سرود و موسیقی مراکز استان‌های صدا و سیما این دغدغه را به گفت وگو گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال و  در ادامه این سلسله گفت وگوها سراغ حکمت‌الله صادقی ـ سرپرست گروه سرود تواشیح بین‌المللی اسرا ـ رفته ایم.

او در پاسخ به این سوال که «چگونه می توان سرودهای تولیدی سال‌های اخیر را به ماندگاری و سطح کیفی دوران انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس رساند؟» پاسخ داد: اصلی‌ترین فاکتورها برای ساخت سرود خوب، صرف هزینه مالی و نگاه تولیدکننده به محتوا است. ولی مدت‌ها است که برای کارهای تولیدی در این حوزه هزینه‌ای که باید نمی‌شود و ساخت سرود، صرفا برای انجام وظیفه و خوشایند مخاطب است و کیفیت لازم را ندارد.

در ادامه این مساله را با او مطرح می‌کنیم که بعضا دیده می‌شود که برخی از گروه‌های سرود کار خود را از روی آثار موسیقی خارجی کپی می‌کنند. علت چیست؟

پاسخ می‌دهد: گاهی این افراد گمان می‌کنند که با کپی یک قطعه موسیقی غربی و تغییر شعر و محتوا می‌توانند به روز باشند و اثری فاخر را به خورد جامعه دهند؛ گرچه که اگر آهنگساز بتواند خلاقیت به خرج دهد و ایده ذهنی خود را پیاده کند، قطعا نتیجه بهتر خواهد شد و حاشیه هم ایجاد نمی‌شود.

در این زمینه بخوانید:

چگونه سرود ماندگار خلق کنیم؟

از صادقی سوال می‌کنیم که در حال حاضر تا چه اندازه از آهنگسازهای حرفه‌ای برای ساخت سرود استفاده می‌شود؟ که پاسخ می‌دهد: از آهنگسازان حرفه‌ای در ساخت سرودها استفاده چندانی نمی‌شود و افراد محدودی در این حوزه کار می‌کنند.

«امروزه ساخت سرود چقدر جنبه انجام وظیفه دارد تا خلق یک اثر ماندگار؟» می‌گوید: عمده کارهایی که ساخته می‌شوند فرمایشی هستند؛ گرچه که اگر برای تولید این آثار زمان کافی داشته باشیم و کارمان صرفا جنبه انجام وظیفه نداشته باشد و در راستای خوشایند کسی نباشد، نتیجه بهتری خواهیم داشت. برای ساخت اثری ماندگار، باید هزینه کرد و از آهنگسازها و نوازندگان کاربلد استفاده کرد. همچنین نباید شاعر را محدود کرد که فقط ایده ذهنی تهیه کننده یا سفارش‌دهنده را پیاده کند؛ چراکه با ایجاد محدودیت کار خوبی ساخته نمی‌شود ولی اکثر سفارش‌دهندگان از سازندگان می‌خواهند که حتما براساس ملودی و فضایی مدنظر آنها است کار ساخته شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سرود ، حکمت‌الله صادقی ، چگونه سرود ماندگار خلق کنیم؟ ، نخستین جشنواره سرود فجر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سرود نخستین جشنواره سرود فجر ساخت سرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد

تافی‌ها بیش از هر تیم دیگری در سطح اول فوتبال انگلیس حضور داشته‌اند. 

طرفداری | تافی‌ها با شایستگی در لیگ برتر ماندگار شدند. 

اورتون با پیروزی 1-0 خانگی مقابل برنتفورد، به طور قطع در فصل آینده لیگ برتر حضور خواهد داشت. تیم تحت هدایت شان دایچ پس از پیروزی حیاتی مقابل ناتینگهام فارست، در دربی مرسی‌ساید به برتری دست یافت. تافی‌ها طی 3 بازی اخیر در کنار 9 امتیاز، سه کلین‌شت به ثبت رساندند. سال آینده هفتاد و یکمین فصل متوالی اورتون در سطح اول فوتبال انگلیس خواهد بود. آن‌ها با 122 فصل بیش از هر تیم دیگری در سطح اول فوتبال انگلیس به میدان رفته‌اند. اورتون فصل آینده برای آخرین بار در ورزشگاه گودیسون پارک حاضر خواهد بود و از فصل 26-2025 راهی استادیوم جدید می‌شوند. 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • جزئیات طرح ماندگار بانک رفاه کارگران
  • خلاقیت در طراحی کیک تولد با ویندوز 11 (فیلم)
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • گذر از دوران سیاه؛ اورتون در لیگ برتر ماندگار شد
  • افتتاح تعاونی شکوفایی خلاقیت در شیروان
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم