Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-04@08:25:49 GMT

۶۴۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۲۱۸۰

۶۴۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

وزیر بهداشت گفت: رئیس جمهور بر کنترل قیمت ها تاکید جدی دارد.

 

بهرام عین اللهی در برنامه صف اول گفت: نباید در تامین دارو مردم دچار مشکل بشوند و به همین دلیل حدود ده ماه برای طرح دارویار زمان گذاشته شده است.

او افزود: ما وضعیت خوبی از نظر نیروی انسانی داریم و صنایع خوبی در حوزه دارو داشته و سابقه یک قرنی در زمینه داروسازی در کشور داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عین اللهی تصریح کرد: نباید دارو بازار سیاه در برخی از شهرها پیدا کند و با قیمت گزافی فروخته شود. با اجرای دارو یار صنایع ما راه می افتند و دسترسی مردم به دارو بهتر خواهد شد. رئیس جمهور در زمینه هزینه های کنترل شده دارویی، تاکید جدی داشته و این طرح از دیشب با دستور رئیس جمهور آغاز شده است.

۶۴۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

وزیر بهداشت گفت: داروهایی که ضروری است و مردم نیاز بیشتری دارند، بر اساس آمار گزارش شده در اولویت بیمه قرار گرفته اند و برخی داروها در پوشش بیمه بوده و هستند، اما خیلی مراجعه ندارد‌.

عین اللهی بیان کرد: در مرحله اول ۱۰۰ داروی مورد نیاز روزانه مردم انتخاب شده اند و تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. در مرحله دوم ۳۳۶ قلم داروی مورد پوشش بیمه ای قرار گرفته و تصویب شده اند که در کل حدود ۴۶۰ قلم داروی دیگر تا یک الی دو هفته آینده قطعا تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

او افزود: برخی داروهای مسکن جزو پوشش بیمه ای قرار گرفته اند؛ چرا که نیاز ضروری افراد است و باید آنها را رفع کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: برخی داروهای وارداتی که نمونه داخلی ندارند، اگر تغییر قیمت پیدا کنند با افزایش بی رویه ای همراه خواهند بود؛ چرا که به دلار خریداری می شوند اما امروز طبق صحبتی که با رئیس جمهور و معاونش داشتیم مطرح شد که دارو ها وارد نشده اند و کاری به آنها نداریم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: داروها ۲ دسته هستند، اول داروهایی که صرفا وارداتی هستند و در داخل هیج عملی روی آنها انجام نمی شود و برخی داروها هستند که ماده اولیه آنها را داریم و به کارخانجات وارد می شوند و پس از انجام عملیاتی دسته بندی شده و سپس تولید می شوند.

داروهای وارداتی به همان قیمت قبلی عرضه می شوند

او گفت: داروهای وارداتی با همان قیمت گذشته به مردم عرضه خواهند شد. همچنین، لوازم مصرفی و پزشکی مردم هم افزایش قیمت نخواهند داشت و طبق صحبت هایی که با شرکت های واردات دارو داشته ایم، حتی برخی داروها هم با کاهش قیمت همراه بوده اند.

عین اللهی تاکید کرد: اگر یک دارویی که آزاد به فروش می رسیده، هم اکنون وارد بیمه شود فروش شرکت ها هم به علت وارد شدن به بیمه افزایش خواهد یافت، هم اکنون خیلی از شرکت های دارویی اصرار به وارد شدن داروهای خود در بیمه دارند و اصرار می کنند که اگر این کار انجام شود قیمت داروهای خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهند داد؛ چرا که مصرفشان بالا می رود و بیمه در همه جای دنیا به خصوص در حوزه سلامت کمک کننده خواهد بود.

بیمه همگانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است

او گفت: یکی از سیاست های دولت این است که باید بیمه همگانی داشته باشیم و حقوق سلامت مردم بسیار مورد توجه ماست و تنها راه مطمئن برای درمان بیماری ها بحث بیمه ها خواهد بود.

وزیر بهداشت بیان کرد: میزان مخارج مردم در حوزه سلامت بیش از ۴۵ درصد بوده است و پرداخت در جیب مردم باید از ۴۶ درصد نصف شود و به ۲۴ درصد برسد که تنها راه موفقیت پوشش بیمه هاست.

عین اللهی ادامه داد: در سال جاری نمایندگان مجلس ۶ میلیارد تومان اعتبار به بیمه همگانی اختصاص دادند و ۳ دهک پایین جامعه طبق تعریف وزارت رفاه حدود ۶ میلیون نفر طی چند ماه گذشته بیمه شده اند. با توجه به بیمه های موجود دیگر شاید یک میلیون تا یک میلیون و پانصد نفر دیگه بیمه نشده باشند که وضعشان طوری است که خودشان می توانند خود را بیمه کنند.

او افزود: اگر مردم بیمه نشوند، طرح بیمه دارویار اجرایی نخواهد شد.

۳ دهک اول جامعه قطعا بیمه سلامت شده اند

عین اللهی تاکید کرد: شاید برخی از هم وطنان جامعه ندانند که بیمه شده اند، اما آن دسته از افرادی که خودشان را در ۳ دهک اول جامعه بدانند، باید مطمئن باشند که بیمه شده اند.

او افزود: حدود ۴۶ میلیون نفر بیمه سلامت و تامین اجتماعی داریم و مابقی بیمه ها درصد کمتری دارند و بیمه همگانی برای بیش از ۹۰ درصد افراد اجرایی شده است‌.

عین اللهی اضافه کرد: طبق آمار وزارت کار برخی افراد جزو ۳ دهک اول نیستند، اما می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نام نویسی کنند و حتی از بیمه رایگان استفاده کنند.

او افزود: این آمادگی را داریم تا ۶ ماه آینده حتی بدون آزمون وسع بیمه نشدگان را هم بیمه کنیم و خدمات حوزه سلامت را به آنها عرضه کنیم.

عین اللهی تاکید کرد: هر کسی که بیمه سلامت داشته باشد با مراجعه به مراکز بهداشت می تواند خدمات خود را دریافت کند، در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ بیمارستان و ۵۰۰ هزار پرسنل درمان و تجهیزات پیشرفته داریم که برای ارائه خدمات به مردم زیر ساخت ها را داریم و مشکل اصلی امروز ما بهره بری است، یعنی باید شرایطی ایجاد کنیم تا از امکانات پزشکی به نحو احسن برای افراد استفاده کنیم که با طرح دارویار می توانیم آن را اجرایی کنیم.

اتباع خارجی داخل ایران بیمه می شوند

او بیان کرد: برای اتباع خارجی هر بیماری با هر ملیتی که به مراکز اورژانس مراجعه کند باید تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرد و از امکانات پزشکی با بهترین شکل ممکن برخوردار شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مجلس حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه همگانی هزینه کرده است و درمان بیماری صعب العلاج یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت در درمان افراد بوده است که از نظر پزشکی خانه برانداز نام گذاری شده اند و دارای هزینه های هنگفتی هستند‌.

اختصاص ۵ هزار میلیارد بودجه برای درمان بیماری های صعب العلاج

عین اللهی ادامه داد: مجلس حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماری های صعب العلاج مصوب کرده است و گام بزرگی برای بیمه برداشته شده است، البته این موضوع شامل بیماری سلامت است.

او گفت: بیمه تامین اجتماعی تحت نظر سازمان تامین اجتماعی است که به بیمه سلامت اضافه خواهد شد و می تواند خدمات مناسبی به افراد ارائه داد.

طرح دارویار باعث جلوگیری از قاچاق دارو خواهد شد

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر هر چیزی نظم پیدا کند باعث جلوگیری از قاچاق دارو خواهد شد، در شرایطی که داشته ایم ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تامین مواد اولیه اختصاص می دادیم و سپس یارانه را به ماده اولیه و نه به مردم می دادیم که تولید بدون حساب و کتاب انجام می گرفت و باعث قاچاق دارو می شد، اما بیمه همگانی فردی را که دارو دریافت می کند را خواهد شناخت.

عین اللهی اضافه کرد: با بیمه همگانی دارو به دست مصرف کننده می رسد و قطعا از قاچاق دارو جلوگیری خواهد شد. در بحث داروهای وارداتی کامل با پرونده های الکترونیکی که تهیه می کنیم تنها در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.

او گفت: تعداد بیماران در هر حوزه مشخص است و انسولین قلمی بیش از مصرف بیماران انسولین تولید و وارد شده که از راه های مختلف قاچاق شده است و با طرح دارویار می توانیم از قاچاق دارو و منابع مالی وزارت بهداشت را کنترل کنیم.

عین اللهی ادامه داد: شعارهایی وجود داشت در این زمینه که سود از اختلاف بین ارز نیمایی و ارز آزاد به دست آید، در تهیه ارز باید خود تولید کننده بداند که به راحتی می تواند با هر ارز مرغوبی ماده اولیه دارو را تامین کند. به عنوان سازمان بیمه گر یارانه را باید به مردم و نه شرکت کنندگان این فرایند بدهیم تا افراد با قیمت مناسب دارو را خریداری کنند؛ چرا که این مصوبه باعث افزایش تولیدات و ارائه یارانه به مردم خواهد شد.

تولیدات داخلی باکیفیت امتیاز ویژه دریافت خواهند کرد

او افزود: یکی از طرح های ما این است که اگر تولیدکنندگان با فرایند اخیر ایجاد شده بتوانند میزان تولیدات خود را به مقدار کافی برسانند هر مقدار که تولیدات افزایش یابد از واردات دارو کمتر کنیم تا تولیدکنندگان انگیزه بیشتری برای تولید داخلی با کیفیت پیدا کنند و حتما امتیاز و حمایت لازم را به تولید کنندگان با کیفیت خواهیم داد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران همواره مورد تهدید و تحریم است، تاکید کرد: برای درمان ویروس کرونا هیچ کشوری ایران را حمایت نکرد و روزانه ۷۰۰ فوت شده داشتیم و به این تجربه رسیدیم که با افزایش کیفی تولیدات داخلی روی پای خودمان با ایستیم ته بتوانیم نیازهای جامعه را رفع کنیم.

دانش بنیان ها باید حمایت شوند

عین اللهی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سال جاری تاکید ویژه ای روی بحث دانش بنیان داشته اند و به دانشمندان گفته اند که نیازهایشان را حل کنند؛ یکی از نیازهای مهم کشور در بحث های دانش بنیان مربوط به داروست که باید هزینه ها و منابع مالی خودمان را در مسیر حمایت از دانش بنیان ها سوق دهیم‌؛ چرا که نیازمند وسایل پیشرفته هستند. همچنین باید محصولات آنها را حمایت کرده و در اختیار افراد قرار دهیم.

مشکل کمبود دارو با طرح دارویار حل خواهد شد

او افزود: تعداد دانش بنیان ها افزایش یافته و به تولید داروهای کم ناب هستند تا بتوانیم به خودکفایی برسیم. همچنین، نباید کمبود دارو و سرم داشته ایم و با اجرای طرح دارویار و بیمه سلامت این مشکل را رفع خواهیم کرد.

بیشتر کشور ها از ایران تقاضای دارو دارند

وزیر بهداشت ادامه داد: اولویت اول کشور در تولید دارو تامین نیازهای افراد جامعه است تا مردم کمبودی نداشته باشند، اما تولید کنندگان را تشویق می کنیم که با تامین نیازهای داخلی حتما به صادرات داروها هم اقدام کنند.

عین اللهی افزود: با مذاکره ای که در برخی کشورها داشته ام، اکثر کشورها از ایران تقاضای دارو دارند و امروزه داروی ایرانی به عنوان داروی خوب تلقی می شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کشورهای همسایه به دنبال داروی ایرانی هستند و این افتخاری برای ایران بوده و جزو اهداف ماست. به هر شکل ممکن تولید کنندگان داخلی را حمایت می کنیم تا نیازهای داخلی را تامین کرده و صادرات دارو داشته باشیم تا کشورهای همسایه از تولید داروی ایرانی برخوردار شوند.

او افزود: یکی از تبلیغات ما برای انقلاب ارائه محصولات ایرانی به کشورهای خارجی است و حتی دارای آثار فرهنگی است‌؛ چرا که محصولات با کیفیت نشان دهنده اقتدار ملی هستند.

عین اللهی ادامه داد: برخی داروها با تکنولوژی بالاتر موفق به صادرات شده اند.

بیش از ۹۰ درصد نسخه الکترونیک اجرایی شده است‌

وزیر بهداشت بیان کرد: نسخه الکترونیک آرزوی چندین ساله بوده که سالیان سال در برنامه های مختلف وزرا قرار گرفته است که در سال ۹۷ به شکل پایلوت و در ابتدا کار دولت آیت الله رئیسی به عنوان برنامه رسمی مطرح شد و چند ماه اخیر سرعت زیادی گرفت. بیش از ۹۰ درصد نسخه الکترونیک اجرایی شده و برخی مشکلات به نبود زیرساخت های مناسب بر می گردد.

عین اللهی ادامه داد: برنامه وزارت بهداشت این است که تا پایان سال نسخه نویسی الکترونیک را ۱۰۰ درصد اجرایی کند.

وزیر بهداشت گفت: کرونا تمام نشده و یک ویروسی است که سال ها باقی خواهد ماند در برخی از کشورهای آفریقایی حدود هشت درصد واکسیناسیون کرونا انجام شده است و دنیا به صورت یکسان عمل نمی کند و جهش امیکرون نیز از آفریقا شروع شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: افراد بالای ۶۵ سال و بیماران دیابتی و نقص ایمنی حتما باید واکسن یاد اور را تزریق کنند و استفاده از ماسک و دستورالعمل ها را انجام دهند.  

به گفته وی ما ضعف های زیادی در ارائه خدمات دندان پزشکی به خصوص خدمات دولتی به مردم داریم و برنامه ما در گام اول این است که خدات دولتی را افزایش بدهیم و کلینیک های مجهز و با متخصصان را ایجاد کنیم به طوری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کلینیک شبانه روزی دندان پزشکی راه اندازی شده است.

امکانات دندانپزشکی باید افزایش یابد 

او گفت: در حال حاضر ۴۵ دانشکده دندان پزشکی در کشور داریم و امسال مقرر شده که ده درصد افزایش ظرفیت داشته باشیم و به طور کلی سالی پنج درصد این افزایش ظرفیت را خواهیم داشت. البته موضوع مهم این است که باید امکانات مانند یونیت را فراهم کنیم.

او گفت: ما باید بومی گزینی کرده و مشکلات مردم تنها با افزایش ظرفیت حل نمی شود. در پزشکی عمومی و دندان پزشکی بومی گزینی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: وزارت بهداشت ، قیمت دارو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت بهداشت قیمت دارو عین اللهی ادامه عین اللهی تاکید تحت پوشش بیمه قرار داروهای وارداتی قاچاق دارو درمان بیماری وزارت بهداشت وزیر بهداشت طرح دارویار برخی داروها دندان پزشکی بیمه همگانی بیمه سلامت رئیس جمهور برای درمان دانش بنیان قلم دارو خواهد شد بیمه ها شده اند او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است

با وجود اعلام برخی از رسانه ها در فضای مجازی در بررسی به عمل آمده و گزارش خبر نگار ما از داروخانه های شهر هشتگرد انسولین به اندازه کافی در داروخانه ها موجود است و بیماران دیابتی می توانند نیاز خود را تامین کنند.

بعضی از نام هاي تجاری که اغلب وارداتی هستند در یه بازه زمانی توزیع آن به تعویق افتاد که مشکلاتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرد ولی هم اکنون انسولین در اکثر دارو خانه های ساوجبلاغ یافت می شود.

یکی از پزشکان دارو ساز گفت: بعضی از بیماران دیابتی می توانند جایگزین کنند انسولین های ایرانی را ولی به لحاظ بعد روانی حاضر به تغییر نیستند.

وی گفت: بسیاری از شر کت های بیمه گر هم به تعهدات خود در قبال نسخ بیمه ای متعد نیستند و داروخانه های توان خرید انسولین و نگهداری آن را ندارند که باید این موضوع توسط مسئولین این حوزه درست شود.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • وزیر بهداشت عنوان کرد؛ پرداخت فوق‌العاده خاص به کارکنان نظام سلامت در سال جاری
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای کربنی
  • اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای دست و پای کربنی
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است