«خط قرمز» و تابوشکنیهایی که جواب داد/ کارهای مهمی که انجام شد
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۲۳۳۴
دریافت 3 MB
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار میدهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروریبر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی که پس از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطرهبازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در شصت و یکمین شماره از این روایت رسانه به سراغ موسیقی تیتراژ سریال «خط قرمز» به کارگردانی قاسم جعفری، آهنگسازی پیروز ارجمند و خوانندگی حسین رضاییان رفتیم که به طور حتم از آن میتوان به عنوان یکی از مهمترین و پرطرفدارترین قطعات موسیقایی مرتبط با تیتراژهای تلویزیونی سیما نام برد. ملودی که تابوشکنی های داستانی و محتوایی سریال نقش موثری در شنیده شدن اثری داشت که هم آهنگسازش مولفههای ساخت موسیقی مرتبط با تصویر را میدانست و هم ناشناخته بودن و متفاون بودن صدای خوانندهاش از جهات مختلف قابل بررسی بود.
سریال «خط قرمز» به نویسندگی علیرضا بذرافشان و شعله شریعتی و کارگردانی قاسم جعفری اولین بار در آذرماه سال ۱۳۸۰ و سه شنبه هر هفته روی آنتن میرفت. شرایطی که اگرچه در آن سالها بدجوری کاسه صبر مخاطبان را به دلیل پخش هفتگی سریال به سر ریز میکرد، اما ورود به فضای داستانی جدید و البته تابوشکن در آن سالها که کمتر کارگردان و سازنده جسارت ورود به آن را داشت، به همراه حضور جمعی از بازیگران خوش چهره و جوان که تا به آن روز کمتر در قاب تصویر قرار گرفته بودند، شرایطی را ایجاد کرد که نمیتوان از موفقیتهای رسانهای اش به همین راحتی عبور کرد. موفقیتهایی که واقعاً برای بازیگران و گروه سازندهاش آمد داشت و موجب ورود آنها به فصل تازه ای از فعالیتهایشان در عرصههای مختلف بازیگری و کارگردانی شد. شرایطی که اگرچه برای قاسم جعفری فعلاً به تئاتر و درآمدزایی از این راه ختم شده، اما برای بازیگرانش دربرگیرنده فضایی بود که مسیر شهرت را برایشان هموار ساخت.
سیرداستانی سریال «خط قرمز» هم قالب متفاوتی داشت. داستان بخشی از زندگی چند جوان که هر یک برای فرار از مشکلات زندگیشان، از خانه فرار کرده، دور هم جمع میشوند و با هدف سفر به سوی آرمانها و خواستههای خود پا به راهی با مقصد نامعلوم میگذارند، سفری که آخر و عاقبتش مسیر روشنی را برایشان نساخت اما هر چه بود، تبدیل به دستاورد مهمی در عرصه سریال سازی شد که تابوشکنی هایش از نگاه مخاطب بازخورد خوبی را دریافت کرد. تابوشکنیهایی که در جریان ساخت موسیقی متن و تیتراژ اثر نیز جلوه نمود و موجب شنیدن شده صدایی شد که تا به آن زمان کمتر میتوانستیم سراغش را پیدا کنیم.
اتفاقاً حضور بازیگرانی چون شهرام حقیقت دوست، سروش گودرزی، پویا امینی، ایمان اشراقی، علیرضا نیک پی، شهرام عبدلی، علی منصوری، علی جاویدفر، مجید مشیری، مهسا کرامتی، زهرا اویسی، ساناز کیهان، حسن اسدی، رضا امامی، اردلان آذربهرام، فریده دریا مج، رضا میرمعنوی، علی جلالی، هما خاکپاش، هوشنگ بنایی، فرزاد مسروری، صدرا سید قاسمی و علی اسیوند بود که به دلیل حضور منتخبی از نسل تازه و پیشکسوت بازیگری حال و هوای متفاوتی را به سریال داده بود، حال و هوایی که قاسم جعفری و یارانش میدانستند از آنچه میخواهند به تصویر بکشند، چه میخواهند. گویی موج جدیدی از سریال سازی در سیما به راه افتاده بود که قصد داشت با تابوشکنی های مربوط به آن دوران مخاطبان را به سمت و سویی هدایت کند که بتواند جامعه پوست انداخته آن سالها را در قالب سریالهای سیما ببیند و در کلیشه رایج آن سالها پند و اندرزهایی را هم هم فرا گیرد.
بله خط قرمز با مطرح کردن موضوعات و معضلات بسیار مهمی از جمله فرار از خانه، اعتیاد، بیماری ایدز و مواردی از این دست واقعاً از خط قرمزها عبور کرد و با وجود اینکه مخالفانی هم داشت، اما هرچه بود تلاش برای ارائه تصویری از جوانان به واسطه بازیگران جوانی بود که میبایست در هوای تازهتری قدم بردارند. شرایطی که بخشی از نمود آن در تفاوت صدای خوانندهاش هم مشهود بود و محوبیت خوبی هم به دست آورد.
دقیقاً در همین شرایط است که پیروز ارجمند به واسطه دانش و آگاهی و پیشینهای که در حوزههای مختلف موسیقی داشته، میتوانست یکی از مهمترین و بهترین گزینهها برای آهنگسازی و ساخت موسیقی تیتراژی ترانه حسن عسکری، ملودی پیروز ارجمند و صدای متفاوت خواننده، موسیقی تیتراژ پایانی سریال «خط قرمز» را تبدیل به یکی از محبوب ترین ملودیهای مرتبط با تیتراژ کرده که درآغاز دهه هشتاد و در کوران ساخت و تولید آثار رنگارنگ موسیقایی تمایز خود را نشان داد باشد که باید متفاوت میشد. آن قدر متفاوت که بتواند سالها بعد خود را به عنوان یکی از جریان سازترین و مهمترین موسیقی تیتراژهای تلویزیون معرفی و از خود ردپایی به جای بگذارد که نمیتوانم به راحتی آن را در ذهن پاک کرد.
البته بماند که نام حسین ریاضیان به عنوان خواننده موسیقی تیتراژ اثر چندان به یادها نمانده، اما ترانه حسن عسکری، ملودی پیروز ارجمند و صدای متفاوت خواننده، موسیقی تیتراژ پایانی سریال «خط قرمز» را تبدیل به یکی از محبوب ترین ملودیهای مرتبط با تیتراژ کرده که درآغاز دهه هشتاد و در کوران ساخت و تولید آثار رنگارنگ موسیقایی تمایز خود را نشان داد. برگ برندهای که خوانندهاش در فرآیند مبهم و پردردسر موسیقی پاپ ایران گم شد و نامش آن قدر در زبانها نیست.
این فرآیند اما برای پیروز ارجمند به گونهای دیگر تجربه شد و او ثابت کرد به واسطه اعتمادسازی که فارغ از همه حاشیهها و اما و اگرها میتواند بین گروه تولید و هنرمند ایجاد شود، میتوان دست به کارهایی زد که موسیقی تیتراژ یک سریال را ماندگار کرد. ماندگاری که این روزها جای خود را به واسطه گری، دلالی و زد و بندهایی داده که بوی مشمئز کننده و نامطبوعش به وضوع در بسیاری از سریالهای امروزی دیده میشود و کاملاً این نکته را میفهماند که آنچه پیش روی شما به عنوان شنونده قرار گرفته، فقط کالایی است که شاید شانسی با محتوای اثر جور درآمده و در نگاه بدبینانه اش هم در ساختاری قرار گرفته که پول و مبادلات مالی میان تهیه کنندگان خواننده و تهیه کنندگان سریالها حرف اول و آخر را میزند.
ارجمند که طی سالهای اخیر علاوه بر آهنگسازی و تدریس در حوزه موسیقی، تجربه مدیریت در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز در کارنامه فعالیتهای خود داشته، چندین سال پیش بود که درباره تعریفش از موسیقی تیتراژ گفته بود: از نظر من تیتراژ ۳ کارکرد دارد یا ۳ نوع تیتراژ داریم: اول تیتراژی که روایتی خلاصه از داستان یا چکیدهای از آن باشد که در قالب یک قطعه موسیقایی چند دقیقهای پخش شود، دوم نوع موسیقی پیشآگاهی که در این نوع تیتراژ شما آماده میشوید برای اتفاقات دراماتیک فیلم یا سریال، در واقع نوعی مقدمه است برای اتفاقات بعدی فیلم یا سریال، نوع سوم که بیشتر هم مدنظر من است موسیقی متناسب با ژانر که در شروع فیلم، موسیقی با اسمها میرود و بیننده میفهمد که با چه نوع فیلمی سروکار دارد.
وی در ادامه این گفتگو اظهار کرده بود: در تیتراژ پایانی روالی که حداقل در دو دهه اخیر بیشتر رواج یافته، ما یک شکل روایت شعر و ترانهگونه از فیلم ارائه میدهیم تا بیننده را تا پایان پای فیلم بنشانیم و از ابزاری بهنام موسیقی با استفاده از آدمهایی به عنوان شاعر، خواننده و آهنگساز که حتیالامکان محبوب هم باشند تلاش میکنیم تا به بهانه تیتراژ، اسم عوامل خوانده شود. به نظرم در چند سال اخیر نوعی رقابت هم به عنوان تیتراژ شروع شده و تیتراژ تبدیل به ابزاری برای قدرتنمایی آهنگسازان شده و متاسفانه اتفاق بدتر هم این است که گاهی برای فیلم یا سریال از دو آهنگساز متفاوت برای متن و تیتراژ استفاده میشود که بنده شخصاً این مقوله را نمیپذیرم و معتقدم کسی که توانایی ساخت موسیقی متن را دارد، مطمئناً بسیار راحتتر و بهتر میتواند موسیقی تیتراژ را هم بسازد.
به هر حال فرآیند و نظام تولید آثار موسیقایی در حوزه موسیقی تیتراژها طی سالهای اخیر تبدیل به حضور در جریانی شده که به هیچ وجه در حوزه کیفیت قابل مقایسه با آثار تلویزیونی دهههای هفتاد و هشتاد نیست، گویی اینکه تجارت در این حوزه بیشتر از هر نکته دیگری میتواند مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به جریانی شده که احساسات و عواطف انسانی آنچنان باید جایی در آن ندارد.
کد خبر 5538089 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: سریال تلویزیونی پیروز ارجمند موسیقی تیتراژ قاسم جعفری موسیقی پاپ تئاتر ایران فیلم کوتاه هنرمندان تئاتر فیلم سینمایی عید غدیر خم کارگردان تئاتر عکاسی حوزه هنری کنسرت موسیقی بازیگر سینما موسسه هنرمندان پیشکسوت فیلم هناس تالار وحدت موسیقی تیتراژ پیروز ارجمند ساخت موسیقی قاسم جعفری آن سال ها خط قرمز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکیندشت
ایسنا/البرز رئیس شورای اسلامی مشکین دشت گفت: شوراهای اسلامی نهاد یاری رسان ارگانهای دولتی و منتقل کننده مدیریت به مردم و موثر در رفع تبعیض ها هستند.
فرامرز فرمانی روز پنج شنبه ششم اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در حالی که امروز ششمین دوره از تشکیل شورا را پشت سر میگذرانیم، قطعا نواقصی در کار وجود دارد ولی مزایایی که از بابت تشکیل شوراها برای مردم حاصل شده است بیشتر باید در نظر گرفته شود. شوراهای اسلامی در مقولهایهایی نظیر پر کردن خلاء مدیریتی، انتقال مدیریت به مردم و اجرای سیاستهای عدم تمرکز و نظارت اجتماعی بر کلیه نقاط کشور و کامل کردن نقش دستگاههای دولتی نقشهای موثری را ایفا کرده اند.
وی افزود: در حال حاضر شوراهای شهر به عنوان یک نهاد کمک کننده در کار ارگانهای دولتی هستند و از این جهت هدایت و رهبری امور منطقهای و محلی به نحو احسن به رغم کاستیهایی که وجود دارد انجام شده است. از جمله موارد نقش موثر شوراها آگاه نمودن مردم نسبت به مشکلات محلی و از همه مهمتر رفع تبعیض است.
فرمانی ادامه داد: در حالیکه ممکن است با نگاه ارگانهای دولتی بسیاری از منابع با جهت گیری خاصی تخصیص داده شود، اما با وجود شوراها این بستر فرام شده که با رفع تبعیض ها اختصاص منابع به مناطق کم برخوردار مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: در مورد فسادهایی که اتفاق افتاده است در حال حاضر شناخت از کار شورها نسبت به آنچه که در ابتدای تشکیل شوراها بوده افزایش یافته، اما اگر نظارتها به صورت کلیتری انجام میشد شاید امروز مشکلاتی را در زمینه و مقولههای ناشی از فساد کمتر شاهد بودیم. اگرچه رسیدن این خطاها به صفر ممکن است دور از انتظار باشد اما قطع به یقین خیلی کمتر از این میتواند باشد.
وی با اشاره به ضرورت پیوستگی در امور شهری گفت: متاسفانه امور شهری از پیوستگی لازم برخوردار نیست و علی رغم نمادهای قدرتی و اختیاراتی که در بستر شورا وجود دارد، اما بسیاری از ادارات مستقل عمل کرده و این یکی از نقاط ضعفی است که شاید با اطلاع رسانی و پوششهای خبری، به پیوستار منظمی دست پیدا کنیم.
رئیس شورای اسلامی مشکین دشت بیان کرد: اصحاب رسانه به عنوان دیده بانانان این مرز و بوم و چشمهای نظارتی بوده و باعث انتقال اخبار و مشکلات از مردم به مسئولین و اقدامات انجام شده از مسوولین به مردم هستند.
رسانهها پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند
در ادامه این مراسم علی سلگی شهردارمشکین دشت گفت: نقش رسانه بر کسی پوشیده نیست و خبرنگاران پل ارتباطی هستند که میتواند تاثیر زیادی داشته باشد و رسانه به مردم میآموزد که چگونه از حقوق شهروندی شأن دفاع کنند. اصحاب رسانه با معرفی اقدامات مثبت مسئولین وظیفه امید آفرینی در بین مردم دارند و این امر سبب پایبندی مردم به آرمانهای نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.
وی افزود: نقش رسانه یک نقش تسهیل کننده چه در سطح جامعه و چه در سطح مدیریت کلان و شهری است و باعث تغییر و دگرگونی در زمینههای مختلف میشوند و نباید این نقش را نادیده گرفت. لذا شهرداری پذیرای انتقادات اصحاب رسانه است تا بتواند در راستای توسعه پایدار شهری و تمام زمینههای فرهنگی، عمرانی که باعث ارتقاء و پویایی زندگی شهری از این نقش استفاده کند.
سلگی ادامه داد: علاوه بر این موضوع مشارکت مردمی در همه زمینهها طبق گفته مقام معظم رهبری باید تسری پیدا کند. چرا که مشارکت مردم در پیشرفت شهرهای توسعه یافته دنیا بسیار نقش موثری داشته و استفاده از ایده پردازی و افکار نخبگان میتواند پروژههای شهرداری را بومی سازی کند.
وی در خصوص عملکرد ۹۰ خدمت در ۹۰ روز در مشکین دشت گفت: درخصوص استقبال از بهار اقدامات خوبی درخصوص نیازهای اولیه شهر انجام شد و کاشت گل و گیاه، ترمیم جداول شکسته و روکش و آسفالت معابر بوده است. این ۹۰ روز خدمت مستلزم این بود که طی یک سال باید اتفاق میافتد با توجه به ابعادی و حجم کاری وجود داشت اما به صورت جهادی و شبانه روزی محقق شد. امیدواریم در کنار پروژههای دیگر نیازهای اولیه شهر به شکل بهتری محقق شود.
ژوی ادامه داد: تکمیل و بهسازی جاده سلامت و نیز تراش و روکش و بهسازی ۳۰ هزار مترمربع بلوار امام خمینی مشکین دشت هم انجام شده است. در مورد پیاده محوری و جاده سلامت هم نیاز است با توجه به دغدغه زندگی شهری اقداماتی را محقق کنیم که در بحث سلامت افراد ورود بیشتری اتفاق بیافتد.
وی درخصوص کنترل ساختهای غیرمجاز بیان کرد: این موضوع دغدغه بسیاری از مدیران و دست اندرکاران شهری وخط قرمز شهرداری است و تلاشمان در این راستا است، اما مناسب بودن قیمت زمین باعث جمعیت پذیری ساخت و ساز در این منطقه شده است.
وی بیان کرد: وقتی ابتدا جمعیت وارد این منطقه شده و بعد زیرساخت تامین شده مشکلاتی از این دست به وجود میآید. اما شهربانها در حال فعالیت هستند و تا حد توان کنترل سد معبرها و ساخت و سازها را برعهده دارند. تلاش شهرداری هم بر این راستا است که این وضعیت کنترل و ساماندهی بیشتری پیدا کند.
وی گفت: یکی از پروژههای امسال شهرداری پایانه کریم آباد است که جزو مناطق کم برخوردار مشکین دشت بوده و هدف از آن ساماندهی و تسهیل در عبور و مرور از این پایانه خواهد بود و به زودی افتتاح خواهد شد.
سلگی اظهار کرد: امیدواریم هر سال شاهد افتتاح چند پروژه باشیم. زمینی هست برای ساخت درمانگاه در نظر گرفته شده و در حال حاضر سازه اسکلت انجام شده است. صورتجلسههای تنظیم شده که مقرر شده پس از تحویل صورتجلسه در ۱۸ ماه کار سازه را به اتمام رسانده و تجهیز و بهره برداری آغاز شود تا با ساخت این درمانگاه سرانه بهداشتی در مسکین دشت افزایش یابد.
وی در مورد افزایش فضای سبز گفت: در تبدیل فضاهای بلااستفاده و خاکی به پارکها اقداماتی صورت گرفته و پارک ابراهیم آباد نمونه این امر است. در حاشیه ابراهیم آباد ۵۰۰۰ مترمربع به احداث این پارک اختصاص یافته وظرف یک ماه آینده افتتاح خواهد شد. برای کتابخانه بعثت هم اعتباری حدود ۲۵ میلیارد تومان دیده شده که جزو پروژههای امسال است.
انتهای پیام