Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:12:49 GMT

امام هادی(ع) از خوش‌خوترین افراد بود

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۲۶۸۴

امام هادی(ع) از خوش‌خوترین افراد بود

ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه تبریز گفت: امام هادی(ع) خوش خوترین و راست گوترین مردم بود و کسی که او را از نزدیک می‌دید، خوش برخوردترین انسان‌ها را دیده بود و اگر آوازه‌اش را از دور می‌شنید، وصف کامل‌ترین فرد را شنیده بود.

حجت‌الاسلام حسن حیدرزاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن عرض تبریک ولادت با سعادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: ولی خدا حضرت امام علی النقیّ(ع) امام و حجت دهم از ائمه دوازده گانه شیعه هستند که القاب متعددی چون هادی، نقی، مرتضی، الفقیه، امین و متوکل دارند و از میان این القاب، هادی و نقی مشهورترین القاب آن حضرت هستند که به حضرت ابوالحسن الثالث نیز می‌گویند؛ نام پدر ایشان محمد بن علی الجواد(ع) است و مادر ایشان نیز سمانه نام دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ولادت ایشان طبق گفته کلینی در کافی و جناب مفید در ارشاد پانزدهم ذی‌الحجه سال ۲۱۲ هجری است؛ محل ولادت ایشان در محلی به نام «صریا» در نزدیکی مدینه بوده است و به گفته مفید عمر شریف ایشان ۴۱ یک سال بوده که از این مدت ۳۳ سال در کسوت امامت شیعه بوده‌اند و شاهان هم عصر ایشان به ترتیب معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و ممتعزّ بوده است.

وی افزود: از میان خلفای عباسی متوکل از همه بیشتر با امام هادی معاصر بوده است، او نسبت به بنی هاشم بدرفتاری و خشونت بسیاری روا می‌داشت و به آنها بدگمان بود و همواره آنان را متهم می‌کرد؛ بنابراین موضعگیری سختی نسبت به امام هادی(ع) داشت و اگر آگاه می‌شد که کسی نسبت به آن حضرت علاقه‌مند است، او را مصادره و خود او را به هلاکت می‌رساند.

حجت‌الاسلام حیدرزاده خاطرنشان کرد: بر اساس همین ملاحظات بود که حضرت هادی(ع) به‌ویژه در زمان متوکل فعالیت‌های خود را به صورت سرّی انجام می‌داد و در مناسبات خود با شیعیان نهایت درجه پنهانکاری را رعایت می‌کرد؛ به عنوان نمونه محمد بن شرف گفته است همراه امام هادی(ع) در مدینه راه می‌رفتم که امام فرمود تو پسر شرف نیستی؟ عرض کردم آری. آنگاه خواستم از ایشان پرسشی کنم امام بر من پیشی گرفت و فرمودند ما در حال گذر از شاهراهیم و این محل برای طرح سوال مناسب نیست، این حادثه شدت خفقان حاکم را نشان می‌دهد و میزان پنهان‌کاری اجباری امام را به خوبی روشن می‌کند.

وی یادآور شد: این شرایط بحرانی که امام در زمان عباسیان با آن روبرو بود، او را واداشت تا ابزاری جدید برای برقراری ارتباط با پیروان خود بیابد که نتیجه آن ایجاد شبکه ارتباطی وکالت و تعیین نمایندگان و کارگزاران در مناطق مختلف توسط امام هادی(ع) بود که توسط این شبکه به پاسخگویی سوالات و مشکلات فقهی و عقیدتی شیعیان و توجیه سیاسی آنان می‌پرداخت.

وی گفت: امام هادی(ع) علاوه بر اینکه ملجا شیعیان بودند، در اختلافات فقهای دربار عباسی نیز محل رجوع قرار می‌گرفتند، هر چند سیاست خلفای عباسی بر این بود که توجه مردم را به فقهای درباری جلب کنند و آراء و فتاوای آنان را به رسمیت بشناسند اما در مدت اقامت امام هادی در سامرا چندین بار در میان فقهای وابسته به دربار اختلاف فتوا به وجود آمد و ناگزیر برای حل مشکل به امام مراجعه کردند و امام با دانش امامت و استدلال روشن، چنان مسئله را شکافت که فقها در برابر آن ناگزیر به تحسین و تسلیم شدند.

این استاد دانشگاه تبریز در ادامه بیان کرد: علاوه بر اختلافات فتوایی در عصر امام هادی(ع) مکاتب عقیدتی متعددی چون معتزله و اشاعره رواج یافته و آراء و نظریات کلامی فراوانی در جامعه اسلامی پدید آمده بود و بازار مباحثی چون جبر، تفویض، امکان یا عدم امکان رویت خدا، جسمیت خدا و امثال اینها بسیار داغ بود؛ بنابراین گاه امام در برابر سوال‌هایی قرار می‌گرفت که پیدا بود از اینگونه آراء و نظریات سرچشمه گرفته است. 

وی افزود: نفوذ آراء و نظریات باطل از این راه در محافل شیعه، ضرورت هدایت و رهبری فکری شیعیان را از سوی امام شدت می‌بخشید و امام(ع) طی مناظرات و مکاتبات خود بی‌پایگی مکاتب نام برده را با استدلال‌های روشن و قاطع اثبات کرده و مکتب اصیل اسلام را پیراسته از هر گونه تحریف و تفکر باطل به جامعه عرضه می‌کرد که نمونه‌ای از جلوه های عضمت علمی ایشان است.

وی اظهار کرد: امام هادی(ع) علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی از طریق مناظرات، مکاتبات، پاسخگویی شبهات و تبیین بینش درست در برابر مکاتب کلامیم منحرف، راویان و محدثان و بزرگانی از شیعه را تربیت کرد و علوم و معارف اسلامی را به آنان آموزش داد و آنها این میراث بزرگ فرهنگی را به نسلهای بعدی منتقل کردند. 

حجت‌الاسلام حیدرزاده خاطرنشان کرد: شیخ طوسی تعداد شاگردان آن حضرت در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی را ۱۸۵ نفر بیان کرده است که در این میان چهره‌های درخشان علمی و معنوی و شخصیتهای برجسته‌ای چون فضل بن شاذان، حسین بن سعید اهوازی، ایوب بن نوح، عبدالعظیم حسنی مدفون در شهر ری و عثمان بن سعید اهوازی جزو شاگردان آن حضرت بوده‌اند.

وی در خصوص فضائل امام هادی(ع) گفت: هرگاه در حضور امام(ع) خاموش بودی، هیبت و شکوه وی تو را فرا می‌گرفت و هرگاه اراده گفتار می‌کردی، بزرگی و بزرگواری‌اش بر تو پرده در می‌انداخت، او از دودمان رسالت و امامت و میراث دار جانشینی و خلافت بود و شاخساری دل نواز از درخت پربرگ و بار نبوت و میوه سرسبد درخت رسالت بود.

وی ادامه داد: ابن صباغ مالکی در خصوص فضائل امام هادی(ع) گفته است؛ فضیلت ابوالحسن، علی بن محمد الهادی(ع) بر زمین پرده گسترده و رشته‌هایش را به ستاره‌های آسمان پیوسته است، هیچ فضیلتی نیست که به او پایان نیابد و هیچ عظمتی نیست که تمام و کمال به او تعلق نگیرد، هیچ خصلت والایی بزرگ نمی‌نماید مگر آنکه گواه ارزش آن در وی آشکار است، او شایسته، برگزیده و بزرگوار است که در سرشت والا پسندیده شده است، هر کار نیکی با وجود او رونق یافته و او از نظر شکوه، آرامش، پاکی و پاکیزگی بر اساس روش نبوی و خلق نیکوی علوی آراسته شده که هیچ فردی از آفریدگان خدا به سان او نیست و به او نمی‌رسد و امید رسیدن به او را هم ندارد.

وی با اشاره به شوق عبادت امام(ع)، اضافه کرد: ایجاد ارتباط عاشقانه با معبود و معشوق ازلی و عبادت فراوان، از ویژگی‌های برجسته امام هادی(ع) است؛ شب‌ها را در عبادت به صبح می‌رساند بی آنکه لحظه‌ای روی از قبله برگرداندژ با پشمینه‌ای بر تن و سجاده‌ای از حصیر زیر پا به نماز می‌ایستاد، شوق به عبادتش به شب تمام نمی‌شد، کمی می‌خوابید و

دوباره برمی‌خاست و مشغول عبادت می‌شد. 

این استاد دانشگاه تبریز در خصوص ساده زیستی امام(ع) نیز اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های برجسته اخلاقی امام هادی(ع)، ساده زیستی و دوری از دنیا بود که در این زمینه نیز آمده است «از دنیا چیزی در بساط زندگی نداشت، بنده ای وارسته از دنیا بود، در آن شبی که به خانه‌اش هجوم آوردند، او را تنها یافتند با پشمینه‌ای که همیشه بر تن داشت و خانه‌ای که در آن هیچ اسباب و اثاثیه چشم گیری دیده نمی‌شد، کف خانه اش خاک پوش بود و بر سجاده حصیری خود نشسته، کلاهی پشمین بر سر گذاشته و با پروردگارش مشغول نیایش بود.

وی در تشریح ویژگی‌های امام، در خصوص بخشندگی امام(ع) نیز ادامه داد: بخشندگی با خون و گوشت اهل بیت(ع) آمیخته بود، آنها همواره با بخشش‌های خود، دیگران را به شگفتی وا می‌داشتندط گاه آن قدر می‌بخشیدند که رفتارشان در شمار معجزه به شمار می‌آمد تا آنجا که در این مقام در توصیف حضرت هادی(ع) می گفتند «انفاق امام هادی(ع) به قدری بود که جز پادشاهان کسی توانایی انجام آن را نداشت و مقدار بخشش‌های ایشان تا آن زمان از کسی دیده نشده بود و در جغرافیای اندیشه‌ها نمی‌گنجید.

وی با تاکید بر قرائت زیارت جامعه کبیره، متذکر شد: زیارت جامعه کبیره یادگاری از امام هادی(ع) است که برای زیارت ائمه به همه شیعیان هدیه کرده‌اند و زیارتی پرمحتوا در شناخت مقام امامت است.

حجت‌الاسلام حیدرزاده گفت: زیارت جامعه کبیره توسط امام هادی(ع) در پاسخ به درخواست فردی برای زیارت بلیغ و کامل امامان بیان شده است، این زیارت، از زیارت‌های مشهور نزد شیعیان است که مضمون زیارت آن، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل آنها است و اولین بار این زیارت، توسط شیخ صدوق روایت شد. 

وی اضافه کرد: علامه مجلسی در باب زیارت جامعه کبیره نوشته است؛ «این زیارت کامل‌ترین زیارت‌ها از دور یا نزدیک است»، مجلسی اول نیز در شرح من لایحضره الفقیه گفته است «این زیارت، بهترین زیارت و کامل‌ترین آنها است و من همواره در پرتو آن به زیارت ائمه اطهار(ع) در اعتاب مقدسه نایل می‌شدم.» 

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم زودی زود توفیق سفر زیارتی عتبات عالیات را پیدا کنند و در سامراء آن شهر زیبای امام زمانی بر سر مزار امام هادی(ع) حاضر شده و با زیارت جامعه کبیره آن امام بزرگ را زیارت کنیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی امام هادی ع ولادت امام هادی ع ولادت زیارت جامعه کبیره حجت الاسلام امام هادی ع آن حضرت امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی و عروس امام(ره) شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور چهره‌های سیاسی و برخی از مردم از مسجد نو به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع و بعد از اقامه نماز به امامت آیت‌الله جعفر سبحانی، در مقبره شیخ فضل‌الله نوری به خاک سپرده شد.

تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی تشییع پیکر همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی کد خبر 847487 منبع: فارس برچسب‌ها سید حسن خمینی امام خمینی حسن خمینی خبر ویژه حضرت معصومه (س) حرم حضرت معصومه (س) استان قم

دیگر خبرها

  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد