Web Analytics Made Easy - Statcounter

معصومه چخماقی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه علوم کشاورزی منابع طبیعی گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۷ به دلیل تغییر اقلیم، خشکسالی، کمبود آب و انتشار گازهای گلخانه ای روی پرورش حشره های مفید کار کردیم.

وی با بیان اینکه هدف از پرورش این حشرات تامین نهاده های دامی است، گفت: توانستیم حشره ای را که بومی ایران است انتخاب کنیم که با مطالعاتی مشخص شده بود غنی از پروتئین، اسید آمینه و ویتامین های مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی سوسک زرد که حشره مفید و بومی ایران است را در این شرکت پرورش دادیم تا بتوانیم در تامین نهاده های دامی نقشی ایفا کنیم.

چخماقی با بیان اینکه تخم سوسک زرد خاصیت غذایی بالایی دارد، گفت: تهم های این سوسک، حاوی پروتئین، چربی و اسید آمینه است؛ بر اساس مطالعات انجام شده میزان جذب پروتئین آن تا ۶۰ درصد برآورد شده زیرا یک پروتیین حیوانی است؛ اما جذب پروتیین های گیاهی ۲۰ درصد است.

مدیر شرکت دانش بنیان اضافه کرد: تخم این سوسک ها بعد از فرآوری به نهاده دامی تبدیل می شود و برای خوراک طیور و آبزیان هم استفاده می شود.

وی گفت: سازمان امنیت غذایی اروپا مجوزی برای محصولات حاصل از سوسک زرد به عنوان خوراک انسان صادر کرده است؛ به دلیل اینکه تخم این سوسک ها اسید آمینه هایی دارد که بدن انسان به آنها نیاز دارد در حالیکه قدرت تولید آن را ندارد مجوز استفاده از این محصول به عنوان خوراک انسان هم صادر شده است.

وی با بیان اینکه در این شرکت موفق شدیم فاز نیمه صنعتی آن را پیاده سازی کنیم، عنوان کرد: برای این منظور تمام مجوزهای لازم از سازمان محیط زیست و سازمان های مرتبط اخذ شده است. اکنون در مرحله اجرایی ابلاغ دستورالعمل اجرایی جهاد هستیم تا بتوانیم از تخم این سوسک ها برای خوراک دام استفاده کنیم.

به گفته وی، در اروپا از این سوسک ها برای خوراک انسان استفاده می شود؛ این محصول با فرآوری خاصی به صورت پودر در پاستا، بیسکوییت، همبرگر و...مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مجوزهایی در اروپا برای استفاده در غذای نوزاد، کهنسال و... صادر شده است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که بدن انسان اسیدآمینه تولید نمی‌کند و این حشره می تواند اسید آمینه بدن را تامین کند می توان برآورد کرد که سوسک زرد برای سلامت انسان نیز مفید است.

وی گفت: البته که در صورت مصرف این حشره توسط دام، چنین ویتامینهایی به چرخه غذایی انسان باز می گردد.

چخماقی با اشاره به چرخه پرورش سوسک زرد در فاز نیمه صنعتی برای تولید نهاده دامی گفت: در این بخش از فاز صنعتی، یک سوم سوسک ها را برای ادامه این چرخه و دو سوم لاروهای این سوسک را خشک کرده و با فرآوری تبدیل به نهادهای دامی می کنیم.

وی با بیان اینکه فضولات این سوسک ها نیز به عنوان کود ارگانیک برای گیاهان گلخانه ای، آپارتمانی و... استفاده می شود، گفت: اکنون این طرح زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در حال اجراست.

کد خبر 5536092 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان نهاده دامی سوسک ها شرکت دانش بنیان اینترنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حکمرانی فضای مجازی ایرانسل همراه اول حاکمیت سایبری فضای مجازی حکم انتصاب فناوری نانو کسب و کار حمل و نقل نوآوری زیست فناوری سوسک ها اسید آمینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد. در مطلب قبلی خواص نخود فرنگی را کامل گفتیم و حالا در این بخش اثر این نخودهای سبز کوچک را در لاغری و کاهش وزن بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

افرادی که در فصل گرما کمتر آب می‌خورند بخوانند

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور کلی هر فنجان نخودفرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.
علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی، موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228762 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • سوسک سر خرطومی؛ جواهری زنده در طبیعت! (عکس)
  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه‌ای در مرغداری‌های مازندران
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • جواب ترسناک دکتر ایرانی؛ انسان امکان تولید دایناسور دارد! | فیلم
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند