Web Analytics Made Easy - Statcounter

به عقیده برخی کارشناسان تشکیل وزارت بازرگانی در نهایت موجب باز شدن درب‌های واردات و به حاشیه راندن تولید داخل می‌شود که ضرورت دارد دولت و مجلس در این موضوع دقت زیادی داشته باشند.

‌به گزارش ایران اکونومیست به تازگی موضوع موافقت دولت برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی جدی شده است‌.

در حالی دولت سیزدهم با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرده است که تشکیل این وزارتخانه در دولت قبل‌ باوجود اصرار شخص رئیس‌جمهور وقت، توسط نمایندگان مجلس رد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت بازرگانی در سال ۱۳۹۰ منحل شده و وظایف این وزارتخانه در جهت یکپارچه‌سازی مدیریت تولید و تجارت به دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی واگذار شد؛ ادغام این وزارتخانه در دو وزارتخانه در راستای چابک سازی نظام اداری دولت، کاهش اندازه دولت و یکپارچه سازی مدیریت بخش های تولید و تجارت کشور انجام شد.

مغایرت طرح تشکیل وزارت بازرگانی با قوانین و اسناد بالادستی

یک کارشناس اقتصادی در این‌باره به فارس می‌گوید: تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد، چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده از جمله دلایل اصلی موافقت دولت سیزدهم برای تشکیل وزارت بازرگانی اعلام شده است.

‌به گفته وی، به اعتقاد اغلب کارشناسان تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی، فارغ از آنکه موجب افزایش ناهماهنگی میان بخش های تولیدی و تجاری کشور و زیان تولیدکنندگان خواهد شد، به دلیل افزایش هزینه های دولت و ساختارهای دولتی، بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی و ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور است.

تشکیل مجدد وزارت بازرگانی 10 هزار میلیارد تومان بودجه جدید می‌خواهد

طبق بررسی های انجام شده در سال ۱۳۹۰ که منابع مالی لازم برای اداره وزارت بازرگانی در قانون بودجه محاسبه شده بود، حدود ۹۱.۲ میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته شده بود. در همان سال بودجه وزارت صنایع و معادن نیز معادل ۴۴۰ میلیارد تومان بود.

اما پس از انحلال وزارت بازرگانی در سال ۹۰ و ادغام آن در وزارت صمت، منابع مالی وزارتخانه جدید دولت در سال ۱۳۹۲ به حدود ۵۵۴ میلیارد تومان تغییر کرد.

در نتیجه بودجه مورد نیاز تشکیل مجدد وزارت بازرگانی با احتساب تورم سالیانه ۱۱ سال اخیر، جابه‌جایی نیروهای فعلی و جذب نیروهای جدید، تشکیل پست‌های جدید سازمانی، خرید و اجاره ساختمان‌های جدید برای این وزارتخانه، ایجاد مراکز استانی و سایر هزینه های جاری، رقمی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

* ضرورت ‌رد طرح تشکیل وزارت بازرگانی با توجه به مغایرت با قوانین

حال دولت در شرایطی تصمیم به تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گرفته که کشور با محدودیت های مالی بسیاری مواجه است.

تحمیل چنین هزینه‌های بی فایده ای که بر خلاف قوانین و اسناد بالادستی کشور است و موجب تلف شدن وقت مجلس و دولت در برهه حساس کنونی خواهد شد، اقدامی جبران ناپذیر است. این اقدام دولت مغایر با ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه و بند 10 سیاست های کلی نظام اداری کشور مبنی بر توسعه ساختارها، حجم و اندازه دولت است.  

به همین منظور نیاز است تا دولت و نمایندگان مجلس با هوشیاری کامل در مقابل فشارهای سیاسی بازرگانان و واردکنندگان مبنی بر باز کردن درب‌های واردات و به حاشیه راندن تولید داخلی، از تصویب چنین طرحی جلوگیری کنند.

به گزارش فارس، کاربران این رسانه در بخش فارس من با ثبت پویشی با عنوان «نه به احیای وزارت بازرگانی» خواستار تفکیک نشدن بخش بازرگانی از صنعت شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تشکیل وزارت بازرگانی میلیارد تومان تشکیل مجدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود مهدی نیا عصر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: به جز انسولین با نام تجاری «نوومیکس» که دارویی کاملاً وارداتی است، در هفته‌های اخیر با کمبود واردات مواجه بودیم و سایر اقلام تولید داخل را به میزان بیشتری در داروخانه‌ها توزیع شده است.

وی با اشاره به تاکید وزارت بهداشت بر استفاده از انسولین‌های تولید داخل افزود: در حال حاضر فقط در زمینه محصول خارجی دچار کمبود هستیم و سایر محصولات به میزان کافی وجود دارد و مصرف‌کنندگان باید برای مصرف با پزشک معالج خود مشورت کنند.

مهدوی نیا خبر داد: محصول وارداتی نوومیکس در روزهای گذشته وارد خوزستان شده است و در سه روز آینده با توزیع در داروخانه‌های استان، وضعیت موجودی به روال عادی بر می‌گردد.

کد خبر 6093604

دیگر خبرها

  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • تأمین مودم پروژه فیبر نوری از محصولات تولید داخل
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰ درصد مودم‌های فیبر نوری
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • اختلاف دو وزارتخانه بر سر تغییر نام استقلال