Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرآنلاین، آمار مبتلایان به کرونا طی هفته‌ای که گذشت به گواه پزشکان متخصص بسیاری از مراکز درمانی کشور، چند برابر شده است. پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، از جمله همین متخصصان است که به خبرگزاری‌های اعلام کرد میزان مراجعه مبتلایان سرپایی کرونا چهار برابر شده است. او گفت: سه هفته قبل میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری، روزانه ۱۰ تا ۲۰ نفر بود که ۵۰ درصد آنها نیز کرونا نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما، در روزهای اخیر ورودی اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری با افزایش ۶ برابری مراجعان سرپایی همراه بوده است.

دکتر حامد مقدم‌منش، متخصص داخلی نیز در همین خصوص به خبرآنلاین می‌گوید: متاسفانه بنده و سایر همکارانم در طی چند روز قبل با افزایش ناگهانی مراجعان و بستری‌ها مواجه شده‌ایم و تخت‌های سایر بخش‌های بیمارستان به سرعت جای خود را به بیماران کرونایی می‌دهند.

این پزشک متخصص ادامه می‌دهد: بعد از گذشت دو سال و نیم از شروع کرونا و تجربیات شش پیک قبلی از این ویروس، پیش‌بینی آغاز شروع طغیان دوباره این بیماری برای کادر درمان اصلا کار دشواری نیست.

با این حال وزیر بهداشت، شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: باتوجه به آمار، فکر می‌کنم کشور ما هم وارد موج هفتم کرونا شده است.

وزیر بهداشت تردیدش از آغاز موجی دیگر از کرونا در کشور را با جمله «فکر می‌کنم» بیشتر توضیح نداد، اما شاید دلیل این تردید موضوعی باشد که پیش از این نیز به آن اشاره شده است. برخی از متخصصان معتقدند که هر موج برای یک سویه است و از آنجایی که ما در همان سویه اومیکرون هستیم، و زیرسویه‌های BA.۵ و BA.۴ را تجربه می‌کنیم، در واقع وارد قله دوم موج ششم شده‌ایم.

درهرحال چه قله دوم موج ششم و چه موج هفتم، افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور نشان می‌دهد با افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌ها به شکل محسوسی روبه‌رو هستیم.

علائم زیرسویه جدید چیست؟

«متاسفانه از چند روز پیش تمام علائم و نشانه‌های شروع پیک هفتم را در اورژانس‌های کشور می‌توان دید . آن هم در زمانی که به عقیده بسیاری از مردم تصور می‌شد که کم کم سایه نحس این بیماری در حال کمرنگ شدن است و دستورات بهداشتی از جمله ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و تزریق دوزهای یادآور واکسن به کمترین میزان خود رسیده بود. »

دکتر مقدم‌منش با هشدار درباره پیک هفتم ادامه می‌دهد: «طی چند روز قبل با افزایش ناگهانی مراجعان و بستری ها مواجه شده‌ایم، BA4 و BA5 بیشتر با علایم مشابه آنفلوآنزا و سرماخوردگی به شکل آب‌ریزش بینی، بدن درد، تب، ضعف و بی‌حالی و گلو درد و سرفه و بعضا مشکلات گوارشی به صورت اسهال و استفراغ تظاهر پیدا می‌کند و درگیری ریوی به نسبت کمتری دارد.»

او می‌گوید: «متاسفانه به علت سرعت بسیار بالای انتقال آن در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تعداد افراد زیادی را درگیر خواهد کرد و این روزها در بیماران شاهد ابتلای همزمان چندین عضو خانواده هستیم.»

 

مهم‌ترین توصیه: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن

یکی از ویژگی‌های سویه اومیکرون این است که این ویروس در برابر واکسن‌ها مقاوت زیادی دارد، اگرچه واکسن‌های موجود در دنیا توانستند در برابر زیرسویه‌های BA۱ و BA۲ اثرگذاری مثبتی داشته باشند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد زیرسویه BA۵ واکسن‌گریزتر است، به‌ویژه در برابر واکسن‌هایی که از پلتفرم ویروس کشته شده استفاده کردند، مانند سینوفارم یا واکسن تولید داخل برکت.

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر همین اساس در گفت‌وگو با خبرآنلاین توصیه می‌کند: «ما در روزهای آینده مراسم‌ تجمعی مانند ایام محرم و راهپیمایی اربعین داریم، این درحالی‌ست که در عراق موارد ابتلا به صورت انفجاری درحال افزایش است، در چنین شرایطی اگر امروز اقدامات مناسب درخصوص تزریق واکسن انجام ندهیم شرایط سخت می‌شود، بنابراین الان یکی از موثرترین استراتژی‌ها تکمیل واکسیناسیون با یک پلتفرمی متفاوت از واکسن‌های گذشته است، و چون اکثر افراد در کشور ما واکسن سینوفارم و برکت تزریق کرده‌اند این افراد باید به سراغ پلتفرم جدید بروند.»

مقدم‌منش نیز می‌گوید:«با اینکه خوشبختانه این نوع جدید ویروس درگیری شدید ریوی کمتری دارد اما هنوز می‌تواند برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند مثل سالمندان و افراد مبتلا به دیابت و بیماریهای مزمن و باردار خطرناک و گاهی کشنده باشد. لذا از تمام هم‌وطنان خواهشمندیم با رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه و تزریق دوزهای یادآور واکسن ما را در مهار این پیک بیماری و گذشتن از آن با کمترین میزان خسارت یاری کنند.»

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، آزمایش بالینی واکسن مذکور توسط صندوق بنیاد NHS بیمارستان های کالج لندن رهبری می شود.

دکتر هدر شاو به پتانسیل این واکسن برای درمان افراد مبتلا به ملانوما نیز اشاره کرده است. واکسن هم اکنون برای بررسی کارآمدی در درمان سرطان های دیگر مانند ریه، مثانه و کلیه تحت آزمایش است. در مرحله قبلی آزمایش واکسن ریسک عود کردن ملانوما در بیماران را کاهش داد.

این واکسن که به طور دقیقmRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) نام دارد، درمان نئو آنتی ژن است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا نوع خاصی از سرطان را در بدن بیمار دنبال کند. هنگامیکه این واکسن با یک داروی ایمونو تراپی به نام پمبرولیزوماب (کیترودا) ترکیب می شود، خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

شاو در این باره می گوید: این روش یک درمان شخصی سازی شده و از بسیاری جهات بسیار هوشمندتر از واکسن است.

او در ادامه افزود: هدف اصلی این تحقیقات درمان دائمی بیماران مبتلا به سرطان است.

یکی از نخستین افرادی که این واکسن را دریافت می کند استیویانگ ۵۲ ساله از انگلیس است. او در این باره می گوید: این بهترین شانس من برای متوقف کردن مسیر سرطان است.

به گفته شاو به نظر می رسد درمان مذکور عوارض جانبی قابل تحملی مانند خستگی و درد در بازو دارد.

۲ سال قبل مرحله دوم آزمایش این واکسن نتایج نویدبخشی را نشان داد. در آن مرحله بیماران یک میلی گرم واکسن ام آر ان ای را به مدت ۳ هفته دریافت کردند. آنها همچنین هر ۳ هفته یکبار به مدت یک سال ۲۰۰ میلی گرم کیترودا مصرف کردند.

کد خبر 6089678 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد