Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر بیست و نهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زیست پزشکی ضمن اعلام آخرین مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه این کنفرانس، گفت: اعلام نتایج اولیه‌ ارزیابی مقالات ۳۰ مهر ۱۴۰۱ تعیین شده است.

دکتر بهمن وحیدی دبیر کنفرانس در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با بیان این‌که آخرین مهلت ارسال مقاله به این کنفرانس ۱۵ مرداد ماه و آخرین مهلت ارسال نسخه‌ نهایی مقالات به همراه فایل پاورپوینت ۵ آذر ماه است، گفت: زمان برگزاری این کنفرانس ۳۰ آذر و ۱ دی‌ماه امسال است؛ مقرر است در این کنفرانس از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا که تا یک سال پیش از برگزاری کنفرانس دفاع شده باشند، توسط کمیته علمی کنفرانس و انجمن علمی مهندسی پزشکی ایران در دو سطح برتر و شایسته تقدیر و ‌قدردانی به ­عمل آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دانشمندان و پژوهشگران برتر داخل و خارج را از سخنرانان مدعو برای ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی دانست و خاطرنشان کرد: این کنفرانس توسط دانشگاه تهران و با حمایت انجمن مهندسی پزشکی ایران با هدف گردهمایی متخصصان و پژوهش‌گران برگزار می‌شود.

عضو کمیته تخصصی فنی و مهندسی انتشارات دانشگاه تهران برگزاری کارگاه‌های آموزشی را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس دانست و خاطرنشان کرد: مقالات فارسی در پایگاه اطلاعاتی علوم جهان اسلام و مقالات انگلیسی در موسسه مهندسان برق IEEE نمایه می‌شوند.

وحیدی، شمار اعضای کمیته علمی این کنفرانس را ۴۲ نفر از اساتید برجسته و بنام داخل و خارج کشور برشمرد و افزود: ۳۴ نفر از اعضای کمیته علمی از دانشگاه‌های معتبر داخلی و ۸ نفر از خارج از کشور هستند. در اختتامیه این کنفرانس در تاریخ اول دی‌ماه از مقالات برتر در شاخه‌های تخصصی تقدیر می‌شود.

ارائه مباحث از پردازش سیگنال‌های حیاتی تا پزشکی از راه دور و سامانه‌های دارویی

دبیر بیست و نهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زیست پزشکی درباره مباحث اصلی این کنفرانس، گفت: پردازش سیگنال‌های حیاتی، انفورماتیک زیستی، مهندسی بافت، مهندسی بیومواد، مدل‌سازی سامانه‌های زیستی، بیومکانیک ورزش، ادوات زیستی، مهندسی اعصاب، پردازش تصاویر پزشکی، مکانیک سیالات زیستی، اندازه‌گیری زیستی، توان‌بخشی، بیوالکترونیک، مهندسی زیست شیمی، رباتیک، مهندسی قلبی و تنفسی، پزشکی از راه دور و سامانه‌های دارویی از محورهای اصلی این کنفرانس است.

دانشیار دانشگاه تهران، مهندسی زیست پزشکی را شامل شاخه‌های مختلف بیومکانیک، بیومتریال و بیو الکتریک برشمرد و افزود: همه این شاخه‌ها در حوزه‌های بهداشت و درمان از بحث تجهیزات پزشکی تا حوزه‌های مختلف تشخیص و درمان بیماری‌ها فعالیت می‌کنند.

وی ساخت ایمپلنت‌­های دندانی، وسایل توانبخشی بیماری‌های مغز و اعصاب و اعصاب و روان، ارتز و پروتز، استنت­‌های عروقی و ارولوژی، دستگاه کمک بطنی قلب، اکسیژنراتور و .... را از فعالیت‌ها در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: متخصصان این حوزه در یک بعد در حوزه تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها به تجهیز و تعمیر مشغولند و در بعد دیگر شماری از متخصصان در شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات قلبی مانند الکتروشوک، ابزارهای فیزیوتراپی، ارتوپدی، تصویربرداری، مهندسی ورزش و .... فعالیت می‌کنند.

دبیر بیست و نهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زیست پزشکی ایران در تعریف مهندسی زیست پزشکی، گفت: در مهندسی زیست پزشکی با تلفیقی از علوم مهندسی برطرف کردن نیازهای بهداشت و درمان در زمینه ساخت و نگهداری تجهیزات پزشکی و نیز ساخت ابزارهای پزشکی برای کاربردهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها مورد نظر است. این رشته کاربرد علوم فنی و مهندسی در کمک‌رساندن به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌هاست.

وحیدی ادامه داد: مهندسی زیست پزشکی یکی از نوین‌ترین رشته‌هایی است که قدم به عرصه فناوری جهانی نهاده و این رشته بدین منظور ایجاد شده است تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. مهندسی پزشکی دقت و تنوع در تشخیص را گسترش داده‌است، به‌طوری‌که امروزه غالباً تشخیص بدون دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: تاکنون دستگاه‌هایی از جمله EEG ،ECG ،MRI ،CT-Scan کمک بسیار بزرگی به پزشکی کرده‌اند و در امتداد وسایل تشخیصی، وسایل و ابزارهای درمانی گسترش یافته تا بیماران به گونه‌ موثرتری تحت درمان قرار گیرند که در این راستا می‌توان سمعک، ونتیلاتور، دیالیز(تراکافت)، فراصوت(اولتراسوند) و کاربردهای گوناگون لیزر را نام برد.

این دارنده اعتبار پژوهشی مرحوم دکتر «کاظمی آشتیانی» که از سوی بنیاد ملی نخبگان اعطا می‌شود، تصریح کرد: پس از برگزاری نخستین کنفرانس در حوزه‌ مهندسی پزشکی با عنوان «بررسی مسائل مهندسی پزشکی در ایران و جهان» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آذرماه سال ۱۳۶۶ مفهوم رشته‌ مهندسی پزشکی و نقش آن در رفع نیازهای رو به رشد کشور در حوزه بهداشت و درمان تعمیق شد و حرکت به سمت توسعه‌ این رشته در دانشگاه‌های مختلف کشور شتابی مضاعف پیدا کرد.

جدایی وزارت علوم و بهداشت از محدودیت‌های این حوزه تخصصی

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی پزشکی ایران رویکرد این کنفرانس را ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: از محدودیت‌های این حوزه تخصصی جدایی وزارت علوم و بهداشت است. دانشگاه‌های اجراکننده این رشته در وزارت علوم و اما طرح مسأله باید از وزارت بهداشت و زیرمجموعه آن باشد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وحیدی با بیان این‌که امروز متخصصان این حوزه در صنعت و دانشگاه حرفی برای گفتن دارند، افزود: همچنین این متخصصان در شرکت‌های دانش‌بنیان با محصولات صادرات‌محور و ارائه مقالات برتر علمی در سطح بین‌المللی در حوزه فناوری و تجاری‌سازی در جهان مطرح هستند.

دبیر بیست و نهمین کنفرانس ملی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی زیست پزشکی ایران با اشاره به برگزاری پنل تخصصی در زمینه تجهیزات پزشکی، گفت: در این کنفرانس مسابقه ملی ایده بازار مهندسی زیست پزشکی و نمایشگاه تخصصی تجهیزات پزشکی در راستای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه و با هدف معرفی و آشنایی آخرین تولیدات در این حوزه دایر می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مهندسی زیست پزشکی ، دانشگاه تهران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مهندسی زیست پزشکی دانشگاه تهران دانست و خاطرنشان آخرین مهلت ارسال تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران تشخیص و درمان مهندسی پزشکی پزشکی ایران بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۳۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای برنامه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌های تابعه ابن دانشگاه گفت: درمان رایگان کودکان یک سرمایه گذاری بسیار مفید روی سلامتی آن‌ها در بزرگسالی است. - اخبار اجتماعی -

 دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از آغاز اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و اظهار کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور کامل در حال اجراست.

وی افزود: تا هفته‌های گذشته برخی از بیمارستان‌ها در استنباط و اجرای آیین‌نامه این برنامه دچار مشکلات کوچکی بودند و در مواردی، پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به اخذ مبالغی بر اساس قوانین قبلی از خانواده‌های کودکان زیر هفت سال اقدام کرده بودند که در همه این موارد، بازرسان معاونت درمان تذکر دادند و مشکلات اجرایی این آیین‌نامه مرتفع شد بنابراین الان هیچ بیمارستانی نیست که از کودکان زیر 7 سال بابت درمان و بستری مبلغی دریافت کند. 

قناعتی گفت: براساس این برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند صددرصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توان‌بخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی و جراحی‌ها را پرداخت کنند. 

وی درباره اثرات مثبت اجرای این برنامه گفت: ‌سلامت کودکان زیر هفت سال برای جامعه بسیار مهم است؛ مطالعات نشان داده هر یک دلار هزینه‌کرد برای سلامتی کودکان، معادل هفت دلار هزینه‌ای است که برای سلامتی بزرگسالان خرج می‌شود بنابراین این اقدام سرمایه‌گذاری بسیار پرفایده است.

ماجرای آغاز درمان رایگان کودکان زیر 7 سال از امروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر سلامتی در دوران کودکی متضمن سلامتی در دوران بزرگسالی نیز هست. به عبارت دیگر کودکی که سلامت باشد و از نظر بیماری‌ها شناسایی و درمان شود یک عمر در سلامت زندگی خواهد کرد و بنابراین هزینه‌های نظام سلامت نیز از این طریق کاهش پیدا خواهد کرد. 

قناعتی خاطرنشان کرد: همچنین اگر اصول سلامتی کودک رعایت شود کودک بهره هوشی بالاتر خواهد داشت و در عملکرد شغلی‌اش نیز موفق‌تر خواهد بود که این موضوع به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. افرادی که کودکی خود را به سلامت طی کرده‌اند در تحصیلات خود نیز موفق‌تر خواهند بود و به بالندگی کشور در حوزه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک می‌کنند. از طرفی میزان آسیب‌های اجتماعی نیز در افرادی که کودکی خود را به سلامتی طی می‌کنند کمتر است و بنابراین جوامع را نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده بروز برخی از انواع بیماری‌ها در کودکی باعث اختلال در رشد کامل مغزی کودکان خواهد شد، بیان کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که باهدف ارتقای سلامتی کودکان در حال اجراست با افزایش کمک به رشد مغزی کودکان، باعث کاهش احتمال بزهکاری و کاهش شکل‌گیری شخصیت‌های ضداجتماعی می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سلامت روانی و معنوی کودکان نیز بخشی از ابعاد سلامتی آنها را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که از بدو تولد تا هفت سالگی، شخصیت اصلی کودک شکل می‌گیرد؛ تربیت خانواده‌ها باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ همنوع‌دوستی، شجاعت، ایثارگری و ... باشد اما متأسفانه الان شاهد این هستیم که والدین به راحتی گوشی تلفن همراه خود را در دسترس خردسالان قرار می‌دهند که این موضوع روی رشد فرهنگی کودک اثرگذار خواهد بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد