Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@09:27:42 GMT

بهبود علائم کرونا با یک داروی طبیعی چندگیاهه

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۳۲۸۴

بهبود علائم کرونا با یک داروی طبیعی چندگیاهه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، کرونا ویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی، ایجاد می‌کنند. همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که به‌واسطه ویروس SARS-COV-۲ ایجاد شد، اولین بار توسط سازمان بهداشت جهانی در چین گزارش شد و سپس به‌صورت یک بحران جهانی بی‌سابقه درآمد که هنوز هم دنیا به‌طور کامل از تبعات آن رهایی نیافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه‌گیری بیماری کرونا و شدت عفونت و مرگ‌ومیر بالای آن، چالش‌های عجیب و بسیار گسترده‌ای را در سیستم‌های بهداشتی اکثر کشورهای جهان به وجود آورد و تقلاها را برای یافتن واکسن و داروهای جدید به اوج رساند. این تلاش علیرغم فروکش کردن موج‌های عمده این بیماری، هنوز هم به شکلی جدی در جریان است.

در همین راستا، یک تیم پژوهشی بزرگ و ۱۱ نفره از کشورمان و از دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، دانشگاه کاشان، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دانشگاه علوم پزشکی تهران مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن تأثیر یک داروی چند گیاهی سنتی ایرانی به نام ایمفلونا بر کووید ۱۹ مورد بررسی قرار گرفته است. این دارو حاوی مخلوط عصاره گیاهان سرخارگل، سنبل، گندواش، زوفا، بسفایج، خولنجان، زنجبیل و جینسینگ است.

در این مطالعه که یک کارآزمایی بالینی بوده است، ۶۰ بیمار داوطلب مبتلابه کووید ۱۹ مشارکت داشته‌اند. بیماران فوق علاوه بر دریافت داروهای استاندارد، دو کپسول ۵۰۰ میلی‌گرم ایمفلونا را هر ۸ ساعت به مدت دو هفته مصرف کردند. در طول مطالعه نیز علائم حیاتی بیمار شامل شدت تنگی نفس، سرفه و دمای بدن بررسی شد. همچنین در شروع و پایان مطالعه سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد کبد و کلیه، گرفته شد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که بیماران مبتلابه کووید ۱۹ که به مدت دو هفته تحت درمان با ایمفلونا قرار گرفتند، آسایش بهتر و علائم کمتری از بیماری داشتند و هیچ‌گونه عوارض دارویی را نیز نشان ندادند.

به گفته رضا محتشمی، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و همکارانش، «نتایج بررسی‌های ما نشان داد که بیماران در گروه تحت درمان با ایمفلونا در مقایسه با افرادی که از این دارو استفاده نکردند، بهبود معنی‌دار و قابل توجهی را در میزان سرفه روزانه، تنگی نفس و ESR داشتند. علاوه بر این، ضایعات ریه در گروه تحت درمان با ایمفلونا نیز بهبود پیدا کرد».

کووید ۱۹، یک بیماری چالش‌برانگیز است و به‌راحتی در مکان‌های عمومی قابل سرایت است و میزان مبتلایان به این ویروس در همه سنین و افراد جامعه طی موج‌های مختلفی افزایش می‌یابد. بنابراین، افزایش آگاهی عمومی از این بیماری و ارائه برنامه‌های مثبت دارویی درکنار آموزش راه‌های پیشگیری علاوه بر کاهش مرگ‌ومیر و تعداد مبتلایان می‌تواند بار ایجادشده روی سیستم بهداشتی درمانی را کنترل کند.

یافته‌های این پژوهش در «فصلنامه علمی پژوهشی گیاهان دارویی» متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده‌ است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی ویروس کرونا کووید 19 درمان کرونا داروی گیاهی آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ حمید نوری مازیار لرستانی دانشگاه علوم پزشکی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۳۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جاوید بخت پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد سرانه نخست جنگل در کشور را دارد و ۸۷ درصد مساحت استان در عرصه‌های ملی است.

وی با بیان اینکه دوهزار و ۱۰۰ گونه گیاهی و ۴۵۰ گونه گیاه دارویی در استان رشد می‌کنند، گفت: ریشه کنی و برداشت بی رویه سبب شده که گیاهانی همچون، «بن سرخ»، «بیلهر»، «تره»، «جاشیر» خوراکی، «کرفس» کوهی، «آنغوزه» و «باریجه» در خطر انقراض قرار بگیرند.

جاوید بخت تصریح کرد: جریمه ریشه کنی هر بوته بر اساس قانون یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است اما همچنان ریشه کنی گیاهان در استان ادامه دارد.

وی افزود: مسدود کردن جاده‌های فرعی منتهی به مراتع، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی و سازماندهی نیروها به سمت مناطق بحرانی که خطر تخریب گیاهان مرتعی دارند از مهمترین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ریشه کنی گیاهان کوهی و در حال انقراض استان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵ هزار بوته کرفس در منطقه دیمشوک با مشارکت شهروندان طبیعت دوست در عرصه‌های منابع طبیعی کشت شد، گفت: استفاده از ظرفیت مرتع‌داران دارای پروانه به صورت بهینه از منطقه «گُرگو»، «دلی گردو» و «میان تنگان» و همچنین برخورد قانونی لازم برای عبرت آموزی دیگران از اقدامات انجام شده در راستای کاهش بوته کنی هستند.

جاوید بخت تصریح کرد: فرهنگ سازی اساسی و اصولی مرتبط با بقای منابع طبیعی برای آیندگان، آموزش مردم و جوامع محلی درباره زمان و میزان بهره‌برداری از گیاهان مرتعی و اطلاع رسانی عواقب قانونی و میزان جرایم ریشه‌کنی گیاهان مراتع، می‌تواند به کاهش بوته کنی در استان و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی کمک کند.

کد خبر 6094110

دیگر خبرها

  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود