Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح سفر سه روزه خود به ازبکستان گفت: در این سفر به لغو روادید در آینده‌ای نزدیک و افزایش تبادلات اقتصادی با ازبکستان تا رقم دو میلیارد دلار تأکید شد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی همراه در سفر سه روزه به ازبکستان، جلسات دوجانبه‌ای را با رئیس جمهور ازبکستان و رؤسای مجالس قانونگذاری و سنای این کشور، بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی مقیم ازبکستان برگزار کرد و مراکز فرهنگی و تاریخی این کشور را هم مورد بازدید قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح این سفر، عنوان کرد: این سفر به دعوت رسمی رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان صورت گرفت و علاوه بر ملاقات با رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان، با رئیس مجلس سنا و یک ملاقات طولانی با رئیس جمهور ازبکستان برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طبق روال در این سفر نیز پیش از دیدار‌های رسمی، ملاقاتی با ایرانیان مقیم کشور ازبکستان برگزار شد و به ویژه در این دیدار در خصوص مسائل اقتصادی و تجاری با بازرگانان و تولیدکنندگان بحث و تبادل نظر صورت گرفت و به طور مستقیم از خواسته‌ها و دغدغه‌های آنان مطلع شدیم.

قالیباف اضافه کرد: در ادامه جلسه‌ای در محل مجلس قانونگذاری ازبکستان برگزار شد که در این جلسه موضوعات مهمی از جمله توسعه روابط پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. دلیل اهمیت این موضوع این بود که قریب به ۳۰ سال است که از استقلال ازبکستان می‌گذرد و این اولین حضور رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ازبکستان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با برشمردن اهمیت جایگاه ازبکستان در منطقه، این کشور را پرجمعیت‌ترین کشور در آسیای مرکزی برشمرد و اضافه کرد: ازبکستان دارای ظرفیت‌های بالای اقتصادی و فرهنگی بوده، به ویژه در حوزه معادن در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. رشد اقتصادی این کشور طی سال‌های گذشته به ۷.۵ درصد و جی. دی. پی (تولید ناخالص ملی) آن‌ها ۷۰ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: از جهت فرهنگی نیز دو کشور ارتباطات عمیق تاریخی و فرهنگی دارند و می‌توان از ظرفیت‌های فرهنگی دو کشور نیز برای پیشبرد اهداف مشترک استفاده کرد.

قالیباف تأکید کرد: با توجه به اینکه ازبکستان به آب‌های آزاد دسترسی ندارد، علاقه‌مند به افزایش ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است، چرا که مسیر دسترسی به خلیج فارس، دریای عمان و بنادر شهید باهنر و چابهار برای ازبکستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه در هر سه نشست با روسای مجالس قانونگذاری، سنا و رئیس جمهور ازبکستان توافقات بسیار خوبی حاصل شد، گفت: مقرر شد در حوزه‌های اقتصادی ظرف چند ماه آینده خصوصاً در نیمه دوم شهریور ماه که رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس پیمان شانگ‌های در ازبکستان حاضر می‌شود، نسبت به لغو روادید تجار، رانندگان ترانزیتی و همچنین تسهیل حضور مردم در دو کشور به صورت سفر‌های گردشگری توافقات لازم صورت گیرد.

وی تأکید کرد: مطمئن هستیم با تدوین یک برنامه مدون می‌توان حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور را از ۵۰۰ میلیون دلار در حال حاضر، به دو میلیارد دلار ارتقاء خواهد داد.

قالیباف اضافه کرد: یکی دیگر از فرصت‌های پیش رو در حوزه ارتباط با کشور ازبکستان، افزایش ارتباطات در حوزه‌های فرهنگی است، با توجه به اینکه دو کشور به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای اشتراکات بسیاری هستند، ما سفری به شهر‌های سمرقند و بخارا داشتیم که این نشان می‌دهد که دو کشور دارای اشتراکات بسیاری بوده و به لحاظ فرهنگی، مذهبی، قومی و دینی با یکدیگر اشتراک بالایی دارند لذا باید از این فرصت برای افزایش ارتباطات استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجام اصلاحات از سوی رئیس جمهور جدید ازبکستان در سال‌های اخیر گفت: می‌توانیم با استفاده از این فرصت نسبت به تحقق خواسته‌های دو طرف اقدام عملی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مباحثی که در جلسات دو جانبه مطرح شد موضوع مباحث امنیتی به ویژه در خصوص افغانستان بود، با توجه به اینکه دو کشور با کشور افغانستان مرز مشترک دارند، نسبت به موضوع افغانستان هم نظر بودیم و خواست دو کشور تشکیل یک دولت فراگیر برای امنیت پایدار در منطقه است.

قالیباف اضافه کرد: در آینده نزدیک نیز شاهد خواهیم بود، اجلاسی در کشور ازبکستان با حضور کشور‌های همسایه و برخی نهاد‌های بین المللی برگزار خواهد شد که امیدواریم مثمرثمر باشد.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: در مجموع ارزیابی ما از این سفر بسیار مثبت بوده و امیدواریم اثر آن در آینده نزدیک برای مردم کشورمان و تأثیر آن در اقتصاد به ویژه تبادلات اقتصادی با کشور‌های همسایه نمایان شود. جا دارد از هیأت پارلمانی همراه و میزبانی خوب کشور ازبکستان نیز کمال تشکر را داشته باشم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سفر قالیباف به ازبکستان رئیس مجلس شورای اسلامی ازبکستان برگزار کشور ازبکستان رئیس جمهور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۳۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد

رئیس مجلس با اشاره به قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار مجلس، گفت: مهمترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه، 12 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود گفت: فرا رسیدن سالروز شهادت معلم انقلاب، استاد شهید مطهری و روز معلم را گرامی میدارم. شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان، عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زده‌ها بود، جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی، اندیشه بلند مطهری را که جوهر اندیشه امام است چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنها نشوند.

وی با بیان اینکه مطهری زنده است چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است، تصریح کرد: همچنین روز معلم را به تمامی فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می‌گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

رئیس مجلس بیان کرد: همچنین روز جهانی کار و کارگر را به تمام کارگران عزیز تبریک و تهنیت می‌گویم، مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس یازدهم در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم‌های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد.

قالیباف افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز به عقب ماندن نظام قانونگذاری از نیازهای زیست بوم  فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به 1.3 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یکی از 3 قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی، همچنین معافیت‌های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه‌دار کردن فعالیتهای اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره 18 بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استانها از دیگر عناصر ریل‌گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال هستند که در صورت اجرای درست و دقیق آن به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • قالیباف قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا را تبریک گفت
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود