Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، از آوریل سال گذشته تاکنون چندین درگیری مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان رخ داده که منجر به کشته شدن تعدادی از مرزبانان و شهروندان ساکن در مناطق مرزی شده است.

هر چند این درگیریها از پس از استقلال دو کشور تاکنون هر از چند گاهی رخ داده اما از سال گذشته این حوادث شدت گرفته به طوری که با برگزاری نشست های مشترک اما ادامه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«دنیس برداکوف» مدیر «شبکه تحقیقات فرامرزی اوراسیا مرکزی»، مشاور ملی سازمان امنیت و همکاری اروپا در تجارت فرامرزی در مطلبی در این زمینه عنوان کرد: هر شلیک بین قرقیزستان و تاجیکستان در مرز دولتی می تواند مانند یک نارنجک منفجر شود.

در ادامه آمده است: تشدید درگیری بین قرقیزستان و تاجیکستان به نفع نیروهای به اصطلاح سوم است در نتیجه مقامات قرقیزی و تاجیکی بایستی هر چه زودتر صلح و ثبات را در منطقه برقرار کنند زیرا تنها در این صورت سرمایه گذاری در این مناطق صورت خواهد گرفت.

حادثه غم انگیز دیگری برای هر دو طرف رخ داد. اکنون نیز شاهد وضعیت بسیار دشواری در افغانستان و تعدادی از جاهای دیگر هستیم. حفظ صلح و ثبات در حال حاضر برای کل منطقه یک اولویت است.

ما باید به خاطر داشته باشیم که هر تیری و هر شلیکی می تواند منجر به عواقب جدی تری شود.

بنابراین، قرقیزستان از مرزبانان می خواهد که تحت هیچ شرایطی از سلاح استفاده نکنند. سناریوی همه درگیری ها، قاعدتاً یکسان است. دو گروه وجود دارد. هر دوی آنها مسلح هستند  و حق را به جانب خود می‌دهند و می گوید: ما مطمئن هستیم که در قلمرو خود هستیم.

مشکل تحدید مرزی و تعیین مرزها یک مشکل قدیمی است. اما در یک سال و نیم گذشته دو کشور فعالانه در حال مذاکره برای حل مسئله حاد باقی مانده از اتحاد جماهیر شوروی بوده است. این کار به نفع کل منطقه است.

دولت و کشور با مرزهایش تعریف می شود. وقتی تعریف مشخصی از مرز ظاهر شود، هیچ درگیری مرزی وجود نخواهد داشت.

رفتن به قلمرو خارجی حتی از نظر فیزیکی دشوار خواهد بود. منطقه ما از نظر مواد معدنی بسیار غنی است و می تواند شرکتهای کانادایی و روسی را جذب کند ولی  تاکنون در این زمینه موفقیت خاصی کسب نشده است.

درگیری‌های مرزی به جذابیت سرمایه‌گذاری ما آسیب جدی وارد می‌کند، بر بودجه کشور فشار وارد می‌آورد. اگر صلح باشد، ثبات برقرار خواهد شد، سرمایه‌گذاران  خارجی هم به قرقیزستان و هم به تاجیکستان خواهند آمد.

به گفته این کارشناس علوم سیاسی، صاحبان قدرت توسط نیروهای به اصطلاح سوم یعنی افراط گرایان، تجزیه طلبان منطقه ای بازی می‌کنند. بسیاری از مردم عنوان می‌کنند که روند مذاکرات بین قرقیزستان و تاجیکستان به کندی پیش می‌رود. اما همه شانس ها وجود دارد که تحدید حدود و تعیین مرزها در سال آینده تکمیل شود.

قرقیزستان صبر و اراده سیاسی کافی برای پایان دادن به این روند را دارد. در مورد اکثر مناطق مورد مناقشه توافقاتی حاصل شده است که توسط کمیسیون ها تعیین شده است، بله، چندین بخش دشوار وجود دارد که در آن هر طرف به دیدگاه خود پایبند است. این امر به ویژه در مورد شهرک هایی که در آن آب وجود دارد، صادق است.

قرقیزستان و تاجیکستان در این زمینه دیدگاه خود را دارند، هر چند یک فرایند پیچیده برای حل این مسائل وجود دارد اما امکان پذیر می‌باشد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان قرقیزستان درگیری مرزی قرقیزستان و تاجیکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۳۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج و سپاه با تمام قدرت در کنار مردم امامزاده ابراهیم(ع) است

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ احمد نقدپور بعد از ظهر جمعه در گفت و گو با رسانه‌ها در حاشیه بازدید از مناطق آسیب دیده از حریق شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت اظهار کرد: در همان ساعت اولیه پس از حریق سپاه و بسیج شهرستان در منطقه حادثه دیده حضور پیدا کرده و در کنار دیگر دستگاه‌ها در حال خدمت رسانی به مردم شریف آن منطقه هستند.

وی ضمن قدردانی از تمهیدات و دستورات ویژه فرماندهی محترم سپاه قدس گیلان، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شده تا از ظرفیت قرارگاه محرومیت زدایی بسیج سازندگی استان استفاده کنیم.

فرمانده سپاه ناحیه شفت با اشاره به آمادگی برای ساخت مسکن مددجویان به کمک کمیته امداد و دیگر دستگاه‌ها در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) گفت: بسیج و سپاه با تمام قدرت در کنار مردم آسیب دیده این منطقه است.

نقدپور ادامه داد: سپاه، بسیجیان، گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی در کنار دیگر مجموعه نهادها و ادارات دولتی همه دست به دست هم داده و در حال انجام وظیفه در منطقه حادثه دیده هستند.

وی به برقراری امنیت در کنار نیروهای خدوم فراجا در منطقه امام زاده ابراهیم (ع) اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرک امام زاده ابراهیم (ع) منطقه زیارتی سیاحتی است و پذیرای زائران زیادی بوده، لذا برنامه ریزی لازم با همکاری فراجا در برقراری نظم و امنیت صورت گرفته است.

فرمانده سپاه شفت از همکاری گروه‌های جهادی برای پخت چند وعده غذای گرم و توزیع بین خانوارهای دچار حریق خبر داد و افزود: بسیج ظرفیت‌ها و فعالیت‌های جهادی در این شهرک موجب تقویت امید مردم شده و امروز به برکت فرهنگ جهادی و انقلابی حاکم در کشور با حضور جوانان و جهادگران در بحران‌ها آسیب‌ها به حداقل ممکن می‌رسد.

کد خبر 6095867

دیگر خبرها

  • ماهیگیری جان یک پسر جوان را گرفت
  • ایران معادله صهیونیست‌ها را بهم زد
  • وحدت حنانوف مثل اسماعیلی‌فر نبود
  • خوزستان لرزید
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • بسیج و سپاه با تمام قدرت در کنار مردم امامزاده ابراهیم(ع) است
  • «وعده صادق» افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکست
  • فیلم| کامیون بستنی در قرقیزستان ۲۹ کودک را زیر گرفت
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟