Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی شیخ الاسلام احمدجامی معروف به شیخ احمد جام، متولد سال ۴۴۰ –هجری قمری یکی از عارفان، صوفیان و شاعران قرن ششم و دوره سلجوقی بود که امروزه نام و آوازه خراسان رضوی را در شعر فارسی در جهان شهره کرده است.

دبیر اجرایی جشنواره هزاره شیخ جام در تربت جام گفت: این جشنواره در تاریخ ۲۲ تیرماه جاری برگزار و ۲۳ تیرماه به کار خود پایان داد، هدف از برگزاری این آیین معرفی بزرگان و اندیشمندان کشور و آثار آن‌ها به ویژه به نسل‌های جوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن جامی الاحمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  معرفی بزرگان و اندیشمندان به نسل‌های جوان تاثیرپذیری و روحیه اعتماد به نفس و خودباوری را در بین جوانان بالا برده و می‌توانند از این عرفا و شاعران به نام و بزرگ بزرگ الگو بگیرند و دانسته‌های خود را مد نظر قرار دهند و بدانند وقتی یک نفر که در همین منطقه و کوچه‌ها رشد کرده و افتخاری شده برای اسلام و بشریت، آنها هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به اهم محورهای این همایش افزود: تاثیر آموزه‌های قرآن و حدیث در آثار شیخ جام، تاثیر اندیشه‌های این عارف و شاعر فارسی زبان در آسیای میانه و شبه قاره هند، سیمای شیخ جام در آثار و مقامات، پارسی نویسی و چشم اندازهای نثر وی، نسخه شناسی آثار، بررسی و تحلیل اشعار شیخ جام، آثار خانقاهی و خاندانی در طول تاریخ و جایگاه مجموعه معماری آرامگاهی شیخ جام در معماری عرفانی از مهمترین محورهای این همایش است.

جامی الاحمدی بیان کرد: در این جشنواره بین المللی که با حضور معاون رئیس جمهور و اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شد مقالات و آثار نویسندگان از ۱۰ کشور فارسی زبان دنیا و چند کشور غیر فارسی مانند روسیه و ترکیه ارائه شد و همچنین اندیشمندانی حضور داشتند که به زبان فارسی مسلط بوده و در خصوص آثار برجسته شیخ جام مطالبی را ارائه کردند.

وی در باب معرفی شیخ جام گفت: مشهور است شیخ الاسلام احمدجامی در جوانی تحولی روحی به او دست داد و به عرفان روی آورد. از مردم کناره گرفت و ۱۸ سال در ارتفاعات کوهستان بزد گوشه گرفت و به مطالعه در قرآن و تفاسیر و تحقیق در حال عرفان پرداخت.

دبیر اجرایی جشنواره هزاره شیخ جام در تربت جام مطرح کرد: از این عارف و شاعر قرن ششم هجری در حال حاضر ۱۴ اثر برگزیده با زبان فارسی به یادگار مانده است، از این تعداد نسخ خطی ۸ اثر استاد در دسترس قرار دارد و متاسفانه بخشی از آثار وی شامل مفتاح القلوب، فتوح الروح، تذکیرات، اعتقادنامه، زهدیات و بخش مهمی از دیوان و اشعار او تنها در حد اسم و عنوان در آثار شیخ جام باقی مانده و نسخ خطی موجود نیست که امکان دارد در  ناامنی‌های گذشته در این منطقه مانند حمله مغول‌ها نسخ خطی مربوطه از بین رفته باشد.

وی در ادامه توضیح داد: نسل بزرگی از شیخ جامی به جامانده، او فرزندان و نوادگان بسیاری داشت که پراکنده شده‌اند در آسیای میانه و شبه قاره هند و نام شیخ را پرآوازه کرده و راه پدر را ادامه داده‌اند، بیشتر نوادگان وی در منطقه جام و هرات سکونت دارند اکنون تولیت مزار شیخ جامی با یکی از اولاد ایشان است که طبق شجره نامه معتبر از نسل بیست و دوم می‌باشد.

جامی الاحمدی اظهار کرد: آرامگاه شیخ‌احمد جامی در شهر تربت جام که به نام مزار شیخ احمد جام مشهور است قدمتی حدود ۸۰۰ ساله دارد و این اثر تاریخی ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است، مرمت و بازسازی بنا در دهه ۴۰ شمسی بسیار خوب پیشرفت و سپس در دهه ۶۰ پس از انقلاب یکی از بناهای مشرف بر صحن مزار شیح جام معروف به « گنبد فیروز شاهی » و بنای مسجد کرمانی واقع در سمت چپ ایوان مزار شیخ جام مرمت و بازسازی شد اما در ۲ دهه اخیر تخصیص اعتبارات در این حوزه بسیار اندک بوده و اگر چنانچه اقدامی انجام شده توسط کمک‌های مردمی و تولیت مزار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هزاره همان طور که از نامش معلوم است هر ۱۰۰۰ سال یکبار برگزار می‌شود اما از سال ۱۳۹۳ تاکنون پنج همایش شامل معرفی شیخ ابوذر بوزجانی (در سال ۳۷۰ هجری قمری دار فانی را وداع گفت و در صحن مسجد جامع بوزجان به خاک سپرده شد مقبره ایشان از دیرباز تاکنون مورد توجه مردم تربت جام بوده و به عنوان یک زیارتگاه آن را ملاقات می‌ کنند)، شاهزاده قاسم انوار (مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرستان تربت جام، روستای لنگر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۶۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است)، نورالدین عبدالرحمن جامی (ملقب به خاتم الشعرا، شاعر و عارف نامدار ایرانی در قرن نهم بود که بهارستان را به تقلید از گلستان سعدی نوشت)، مولانا عَبدُالله هاتِفی خَرجـِردی خُراسانی (شاعر ایرانی اواخر روزگار تیموری و اوایل دوره صفویه است او پسر خواهر شاعر ایرانی عبدالرحمن جامی بود) و شیخ الاسلام احمدجامی معروف به شیخ احمد جام با هدف معرفی بزرگان و اندیشمندان شهرستان به دنیا برگزار شده است.

دبیر اجرایی این جشنواره مطرح کرد: در حاشیه این همایش سایر توانمندی‌های منطقه مانند موسیقی محلی و بازی‌های بومی به مهمانان معرفی شد و نمایشگاه خوشنویسی نیز با ارائه آثار برگزیده هنرمندان شامل عکس، کتاب و مقاله با موضوع شیخ جام در معرض بازدید شرکت کنندگان قرار گرفت.

آرامگاه شیخ الاسلام احمدجامی که به مزار شیخ جام معروف است امروزه نیز زیارتگاه مریدان و دوست‌داران وی قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها شیخ احمد جامی تربت جام شیخ احمد جام شیخ جام تربت جام مزار شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من

 اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» بامحوریت بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران برگزار شد.

در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته، داستان و... به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس و از طریق ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

بیشتر بخوانید

آغاز مهلت ثبت نام کتب درسی دانش آموزان از ۲۸ فروردین ماه

در این جشنواره زهرا حیدری از استان چهارمحال و بختیاری حائز رتبه برتر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • سومین جشنواره ملی «افتخار من» به کار خود پایان داد
  • «سرزمین شعر» ۱۵ میلیون نفر بازدید کننده داشت
  • زمان برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه برتر حقوقی
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است