وحدت جهان اسلام یک ضرورت است/ معرفت اهل بیت (ع) درّی گوهربار
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۴۹۹۶
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام مهدی اشرف در خطبههای نمازجمعه این هفته نماز جمعه سرخه به میزبانی حسینیه شهدا مصلای نمازجمعه با اشاره به مناسبت عید غدیر، تاکید کرد: برای عید غدیر در سراسر شهرستان سرخه خوشبختانه اقدامات و برنامههای خوبی تدارک دیده شده که یکی از برنامههای شاخص پیاده روی و کاروان شادی در غروب روز عید غدیر محسوب میشود که امیدواریم حضور جوانان در این مراسم مؤثر باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه باید دقت کنیم که غدیر مایه تفرقه نشود چرا که این رویداد بزرگ عامل وحدت هستند، افزود: محبت اهل بیت (ع) و معرفت آنان درّی گوهر بار است که حتی اگر به غیر مسلمانان نیز ارائه شود، گرد آن جمع میشوند و لذا از دایره بیرون خواهد بود کسی که راجع به غدیر و ولایت علی (ع) و مباحث آن، به گونهای سخن بگوید که دعواهای فرقهای مذهبی و… به وجود بیاید.
امام جمعه سرخه با اشاره به مقابله از شهید مطهری، تاکید کرد: الغدیر علامه امینی همانطور که شهید مطهری نیز تاکید دارند، مایه اتحاد مسلمانان است یعنی همه مسلمانان با یک سند مستدل و متقن روبرو هستند که میتوانند در یک فضای علمی به آن مراجعه کرده و ممکن است آن را بپذیرد و یا نپذیرد اما برهان آن به گونهای نیست که هیجان و احساسات ایجاد کند تا مسلمانان به جان هم بیفتند چطور میشود که امیرالمومنین (ع) که وحدت را اساس رفتارهای اجتماعی و سیاسی خودشان قرار دادند، مایه تفرقه شد و ما به جای اینکه به سیره ایشان عمل کنیم، راجع به تفرقه حرف بزنیم.
اشرف با بیان اینکه کسانی که به حرفهای دم دستی توسل کرده و میخواهند محبت علی (ع) را در دل شیعیان محکم کنند، با حرفهای احساسی و لعن بر دشمنان او با شیوههای نازل و مبتذل مباحثی را بیان میکنند که ریشه در کم سوادی آنان دارند، بیان داشت: مروج سیره علوی در واقع کسی مانند امام (ره) بود که حرکتی را آغاز کردند که عدالت و حقیقت اسلام بروز کند و هنوز بعد از چهار دهه در اقصی نقاط جهان، به دوست داران آن افزوده و بسیاری در آفریقا، آمریکای جنوبی و… شیعه میشوند و این حرکت در مسیر معارف علی (ع) است.
وی با اشاره به جذابیت سیره امیرالمومنین (ع) بیان کرد: امامت و ولایت و معرفت علی (ع) قابل عرضه به جهانیان و مایه وحدت است، گفت: وقتی میپرسیم چطور باید جامعه را اداره کنیم که فقر و فاصله طبقاتی و تبعیض از بین برود، پاسخ توجه به مدل انبیا و اولیا الهی و سپس پیامبر (ص) و بعد از غدیر در امامت علی (ع) است و این یک روش زندگی محسوب میشود چرا که دین برای اداره امور برنامه اساسی و علمی داشته و مبتنی بر شایسته سالاری، دانش، علم و شبکه نورانی، رابطه عاطفی بین مردم و امام، مراجعه واقعی به مردم است.
امام جمعه سرخه با بیان اینکه دشمنان و مکاتب در طول تاریخ نمیگذارند که مدل حکومت داری امام علی (ع) به دنیا عرضه شود چرا که میدانند در این صورت همه دنباله روی آن خواهند بود و شیعه و سنتی و غیر مسلمان و مسلمان نیز ندارد، گفت: کسانی که بر فضائل علی (ع) تاکید داشته و از برائت به شکل مبتذل دم میزنند، طرفدار اسلام سکولار هستند طرفدار اسلامی متحجر و غرب گرا هستند و امثال انجمن حجتیه در این زمینه به شدت فعال هستند و باید مراقب بود.
اشرف با بیان اینکه باید مراقب بود که نرم افزار امامت که حیات اجتماعی و سیاسی را برای مردم رقم میزند، تبدیل به یک اعتقاد فردی تاریخ مند نشود، تاکید داشت: برخی میخواهند علی (ع) در تاریخ بماند و دشمنانی نیز داشته باشد اما این موضوع برای امروز ما چه اثری خواهد داشت؟ مطمئن باشید کسانی که دم از برائت از تاریخ میزنند و در تاریخ ماندهاند و زمانی که صحبت از مرگ بر آمریکا و صهیونیست و دشمنان اسلام میشود، صدایشان پایین میآید، علوی نیستند.
کد خبر 5538820منبع: مهر
کلیدواژه: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان خطبه های نماز جمعه مهدی اشرف عید غدیر خم کرمانشاه ویروس کرونا بوشهر حجاب و عفاف آمار کرونا اردبیل عفاف و حجاب خراسان رضوی عید غدیر خم شیراز شیوع کرونا مشهد سنندج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۴۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ثبت میراثی از جهان اسلام در بروجرد
عطا حسن پور با اشاره به ثبت ملی ۲۰ مسجد در استان لرستان گفت: مسجد جامع بروجرد برای ثبت به عنوان میراث جهان اسلام به آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) پیشنهاد شده است تا در روند ثبت جهانی قرار گیرد.
«عطا حسنپور»، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان درباره تعداد مساجد تاریخی ثبت ملی و جهانی استان لرستان گفت: در استان لرستان درحدود ۲۰ مسجد ثبت ملی شده است و مسجد جامع بروجرد برای ثبت به عنوان میراث جهان اسلام به آیسسکو پیشنهاد شده است تا در روند ثبت جهانی قرار گیرد.
مسجد جامع بروجرد کهن ترین مسجد لرستان شناخته می شود
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان درباره کهن ترین مساجد تاریخی استان لرستان توضیح داد: کهن ترین مسجد لرستان مسجد جامع بروجرد است که مربوط به قرون اولیه اسلام است و بر روی یک آتشکده دوران ساسانی بنا نهاده شده است؛ این مسجد در دهه ۶۰ توسط مهندس «محمد معیار» و «مقدسی» باستان شناس مورد کاوش قرار گرفته و پس از بررسی باستان شناسی لایههای مختلف می بینند این مسجد بر روی یک آتشکده ساسانی بنا شده است، بنابراین مسجد جامعه بروجرد یکی از کهنترین مساجد لرستان به حساب میآید. بعد از مسجد جامع، مسجد امام خمینی بروجرد متعلق به دوران قاجار قرار دارد که از این مسجد به عنوان بزرگترین مسجد غرب کشور یاد میشود و از مسجد جامع بروجرد به عنوان کهنترین مسجد جامع غرب کشور نام برده میشود.
سنگ نوشته های اسلامی لرستان متعلق به قرن چهارم هجری قمری است
عطا حسن پور در پاسخ به این سئوال که در استان لرستان کتیبه های بسیاری وجود دارد که هر کدام بیانگر یک دوره تاریخی است، مهمترین کتیبه های دوران اسلامی کدام کتیبه هاست و مربوط به کدام دوره تاریخی است؟ گفت: کتیبههای دوران اسلامی لرستان در قرن چهارم هجری قمری به فرمان حاکم و ثروتمند لرستان بنام «ابونجم بدر بن حسنویه» نگاشته شده است؛ این حاکم از خود آثار بزرگی را به یادگار میگذارد از جمله پلهای تاریخی لرستان را که برای راحتی مسافرینی که در مسیر عتبات عالیات و حج تردد دارند میسازد و بر روی این پلها کتیبههایی نصب میکنند، همچنین در سال ۳۷۴ هجری قمری بر روی پل تاریخی و بزرگ «کلهر» بر دیواره کوه کتیبه غیر منقول حکاکی می شود که هنوز هم این کتیبه وجود دارد؛ بر روی پل تاریخی کشکان در مسیر خرم آباد به کوهدشت و عراق کتیبه ای نصب بوده که الان این کتیبه در موزه قلعه فلک الافلاک نگهداری میشود این کتیبه بین سال های ۳۸۹ تا ۳۹۹ هجری قمری ساخته شده است .
وی افزود: بر روی پل «گاومیشان» در مسیر خرم آباد به پل دختردر استان ایلام و دره شهر تصویری یک کتیبه وجود دارد که شکسته شده است؛ همچنین کتیبه دیگری مربوط به قرن چهام هجری قمری به نام «سنگ آبدان بدر» در خرم آباد وجود ارد که در آن یک آب انبار وقف مردم و زائرین عتبات عالیات و حج بوده و اکنون در موزه باستان شناسی فلک الافلاک موجود است .
حسن پور یادآور شد: یکی از کتیبه های دیگری که از قرن چهارم هجری قمری از حاکم لرستان وجود دارد کتیبه ای است که در مقبره« امامزاده زید بن علی» خرم آباد است ، این کتیبه را «بدر بن حسنویه» زمانی که مقبره امامزاده زیدبن علی را ساخته اند نگاشته شده است.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان اظهار کرد: بزرگترین سنگ نوشته در استان لرستان یک سنگ نوشته تاریخی در در دل شهر خرم آباد در کنار جاده اصلی خرم آباد به خوزستان مربوط به قرن ششم هجری است و به خاندان «آل برسوق » دست نشانده سلجوقیان تعلق دارد؛ این کتیبه با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع میشود و در چهار سطر بر روی مکعب سنگی نوشته شده؛ در واقع در این کتیبه « ظهیرالدین سپهسالار ابوسعید» حاکم وقت خرم آباد قوانین شهر را نوشته اند و در وردی شهر قرار دادند تا هر کس وارد شهر می شود این قوانین را بخواند.
زیرساخت های گردشگری مذهبی برای زائران در بقاع متبرکه استان لرستان فراهم است
عطا حسن پور در پاسخ به این سئوال که چگونه از ظرفیت مساجد تاریخی و بقاع متبرکه استان لرستان در توسعه گردشگری مذهبی می شود استفاده کرد؟ توضیح داد: در استان لرستان چندین مقبره امامزادگان وجود دارد که نه تنها مورد احترام لرستانیها بلکه مورد احترام استانهای همجوار نیز میباشد به عنوان مثال در شهرستان کوهدشت در مرز استان لرستان با استان ایلام «امامزاده شاهزاده محمد» قرار دارد که یکی از امامزادههای واجب تعظیم برای مردمان این دیار است؛ بیشترین زواری که به این امامزاده میآیند از استان های ایلام و کرمانشاه است، در واقع بنای این امام زاده در منطقه خوش آب و هوایی قرار دارد و گردشگران مذهبی زیادی برای زیارت به این امامزاده می آیند.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان ادامه داد: اداره کل گردشگری استان به همراه اوقاف در راستای توسعه گردشگری مذهبی در این منطقه امکانات و زیر ساخت های اساسی از جمله سرویس بهداشتی، نماز خانه و زائر سرا را برای زائرین فراهم آورده است .این امامزاده در تمام فصل ها مورد استقبال گردشگران مذهبی قرار دارد.
وی افزود: در شرق استان لرستان امامزادهای به نام «امامزاده حسن» وجود دارد که زائرانی از استانهای چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و مرکزی به زیارت آن می آیند و با قربانی کردن گوسفند نذر خود به این امامزاده را ادا می کنند، فاصله امامزاده حسن تا شهر الیگودرز حدوداً ۴۰ کیلومتر است ودر منطقه صعب العبور قرار دارد و زائران یک شب در این امامزاده اقامت میکنند؛ در این امام زاده هم با همکاری اداره اوقاف زائرسرا ساخته شده و زیرساختهای جادهای و امکانات بهداشتی برای زائران فراهم کردهایم.
عطا حسن پور یادآور شد: در مرکز شهر خرم آباد مقبره «امامزاده علی» قرار دارد؛ این بارگاه در قرن چهارم هجری توسط حاکم شهر بازسازی و مرمت شده و چون در دل بازار قرار دارد هسته اولیه شکلگیری کانون مذهبی شهر است و در واقع میعادگاه مذهبی مردم شهر خرم آباد در ایام عاشورا و تاسوعا و اعیاد مذهبی است .
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان تصریح کرد: بقعه «امامزاده زیبا محمد» در ۴۰ کیلومتری شرق خرمآباد واقع شده است؛ این امامزاده با توجه به اسناد باستان شناسی به دست آمده از قرن هفتم هجری قمری واجب التعظیم است و معجزاتی از این امامزاده به عنوان برادر امام رضا (ع) و کرامات او در متون کهن سخن به میان آمده است؛ «امامزاده زیبا محمد» یکی از امامزادههایی واجب و تعظیم برای مردم منطقه است ومردم محل برای آن احترام خاصی قائل هستند و کسانی که منطقه بیشه برای گردشگری میآیند به زیارت این امامزاده میروند.
منبع: خبرگزاری شبستان