امامجمعه قم: پنجههای خونآلود آمریکاییها از زیر دستکشهای حریری نمایان شد
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۵۱۰۰
امام جمعه قم به سفر رئیسجمهور آمریکا به منطقه اشاره کرد و گفت: آقایان دموکراتها که مدعی صلحطلبی بودند، امروز دستکشهای حریری آنها کنار رفته و پنجههای خونآلود آنها نمایان است و چهره خشن حکام آمریکا روشن است.
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیتالله علیرضا اعرافی در خطبههای این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد به فرارسیدن عید سعید غدیر خم اشاره کرد و گفت: طبیعت حوادث این است که درگذر زمان فراموش میشود و با گذر زمان فروغ حوادث و عظمت آنها کم میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امامجمعه قم گفت: اگر بخواهیم غدیر را بگوییم و این مسیر را بشناسیم باید به این نکته توجه کنیم که ماجرای غدیر و نصب حضرت علی(ع) در آنجا، باید به موانع ماندگاری غدیر توجه کنیم
وی گفت: ماجرای غدیر و ولایت حضرت علی(ع) ماجرایی نبود که درگذر زمان عبور کند، این ماجرا آب زلال و جویبار گرامی بود که وقتی به حرکت درآمد با موانع زیاد مواجه شد، عوامل زیادی و سدهای زیاد در برابر ماندگاری این ماجرا قرار گرفت.
اعرافی گفت: نزدیک به یک قرن نقل حدیث و روایت از پیامبر(ص) ممنوع شد و در گزارشهای متعددی در منابع اهل سنت آمده است که بارها احادیث جمع شده را آتش زدند به بهانههایی که واهی بود، آنها میخواستند غدیر را از بین ببرند.
امامجمعه قم گفت: ماجرای غدیر یک ماجرای عادی نبود که بگوییم میگذرد و تمام میشود، انواع عوامل صف کشیدند تا غدیر را زیر آوارهای تاریخ دفن کنند اما با این موانع موفق نشدند و علامه امینی(ره) با سند و نقل صفحه به صفحه میگویند که غدیر خم باوجود گذشت بیش از هزار سال و آنهمه موانع، اما ماندگار است و همه انسانهای آگاه و منصف باید غدیر را بپذیرند.
وی در ادامه میلاد امام هادی(ع) و امام کاظم(ع) را تبریک گفت و همچنین بر بهرهگیری هر چه بیشتر از آموزههای عید غدیر تأکید کرد.
اعرافی بهروز تأمین اجتماعی و بهزیستی اشاره کرد و گفت: باید خدماترسانی بهموقع و ساده و روان بتوانند در راستای کمک به مردم بکوشند و از سوی دیگر در راستای توسعههای درمانی بکوشند.
امامجمعه قم گفت: سازمان بهزیستی در ارائه خدمت به معلولان و نیازمندان با نهایت تلاش و کار و برنامه جهادی بتوانند بهترین خدمتها را ارائه کنند.
وی به سالروز تأسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: باید به همهکسانی که در این مسیر تلاش کردند قدردانی کنیم و انتظار داریم که دستگاه مرتبط در شورای نگهبان در اطلاعرسانی و توجیه اقدامات مهم این شورا، برنامهریزیهای جامعتری را انجام دهند.
اعرافی در ادامه به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: موضوع حجاب یک حلقه از زنجیره نورانی اسلامی برای سلامت جامعه است و بازتاب عفاف و حجاب، علاوه بر اینکه بازتابهای مهمی در زندگی آخرت ما دارد، در تنظیم یک زندگی سالم و سعادتمند دنیوی هم مؤثر است.
وی گفت: فروپاشی ارزشهای ارتباط جنسیتی و ارزشهای عفاف و حجاب پیامدهایی دارد که باید گاهی چند دهه بگذرد که ظهور و بروز یابد، فروپاشی خانواده از نتایج دوری از ارزشهای عفاف و حجاب است.
امامجمعه قم گفت: مقوله عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی نیازمند به تولید علمی و تولید محتوا و ارائه درست معارف الهی و کشف و تبیین آنهاست که این کاربر عهده مراکز علمی و حوزوی است.
اعرافی گفت: تبیین و روشنگری این ارزش الهی است و حضور عفیفانه و باوقار دختران ما در مجامع عمومی و مراکز کار یک تبلیغ بزرگ است، تبیین درست عفاف و حجاب هم با عمل و رفتار درست است و هم باید زبان خود را برای دعوت به این ارزش بگشایند.
وی تصریح کرد: هر دختر و پسر ما در آموزشوپرورش و در خانهها با فلسفه حجاب و عفت و رعایت شئون آن باید آشنا شود و این زیست عفیفانه باید تبیین شود.
امامجمعه قم گفت: امربهمعروف و نهی از منکر باید گسترش یابد و فراخوانی این معروف باز شود و از سوی دیگر اجرای قوانین و مصوبات باید در دستور کار قرار گیرد.
اعرافی با تأکید بر تولید لباسهای مناسب گفت: باید دولت صنعت مناسب برای تولید چادر و لباسهای زیست مؤمنانه در دستور کار قرار داده شود، وزارتخانههای مربوطه و دستگاهها باید برنامهریزی در این زمینه داشته باشند.
وی گفت: مساجد و آموزشوپرورش در آستانه ماه محرم هیئتهای عزاداری باید بهصورت شبکه منسجم وارد ارزشهای الهی شده و عفاف و حجاب در صدر آنها قرار گیرد، هر مسجدی باید کانون نورافشانی باشد که جلوی مفاسد را گرفته و حقایق دین را بگوید.
اعرافی گفت: انقلاب اسلامی راه پیشرفت و ترقی را بر روی زنان ما باز کرد و زنان ما میتوانند در همه عرصهها حضور سنجیده داشته باشند و امروز دشمن آمده است تا از یک خلاف ما ابزاری بسازد برای ضربه زدن به نظام اسلامی و دختران و پسران ما باید این درک را داشته باشند.
امامجمعه قم در ادامه به سفر رئیسجمهور آمریکا به منطقه اشاره کرد و گفت: آقایان دموکراتها که مدعی صلحطلبی بودند، امروز دستکشهای حریری آنها کنار رفته و پنجههای خونآلود آنها نمایان است و چهره خشن حکام آمریکا روشن است.
وی افزود: آقایی که شما امروز به منطقه سفرکردهاید، سفرت را از پایگاه غصب شروع کردی و شما گروه خشنی هستید که صد جنگ برافروختید و کودتا کردید و حکومتهای اصیل را ساقط کردید و خونها ریختید و پنجههای شما به خون آمیخته است.
اعرافی با اشاره به رفتار برخی کشورهای منطقه گفت: دولتهای منطقه بدانند که عادیسازی با صهیونیستها در کارنامه شما ثبت میشود و روزی جوانان اسلام و ملت خود به سراغ شما میآیند و دست همکاری به صهیونیستها ندهید و این راه غلط است.
امامجمعه قم گفت: این حرکتهای ظاهری و این رفتوآمدهای به ظاهر دوستانه ملت اسلام را غافل نمیکند و روزی به خواست الهی باید بساط ظلم و ستم را برچیده و به گورهای خود پناه ببرید.
انتهای پیام
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: امام جمعه قم امام جمعه قم گفت اشاره کرد و گفت عفاف و حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۵۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی