به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر جمعه در خطبههای امروز نمازجمعه مشهد مقدس که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام هادی (ع)، اظهار کرد: اینکه مسئله امامت در دوران طفولیت اتفاق میافتد، حاکی از یک واقعیت است و آن واقعیت این است که امامت، نه انتصابی و نه انتخابی است بلکه جریانی ساختاری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه امام را خدا برای امامت و رهبری میسازد، ادامه داد: این موضوع، ساختاری بودن امامت برای ما ثابت میکند که مسئله غدیر، یک قضیه جریانی بوده و مسئلهای تاریخی نیست.
امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر اینکه همه تعظیم و تکریم ما در برابر غدیر بهخاطر جریانی بودن غدیر است، ابراز کرد: در جریان غدیر دو خاصیت وجود دارد، خاصیت اول اینکه جریان غدیر یک دکترین سیاسی را به افکار و اندیشههای بشریت ارائه میدهد، رهبری که خطا و نسیان نداشته باشد و افضل و اعلم باشد، معصوم باشد و چنین شخصی جامعه را مدیریت کند.
وی با بیان اینکه ارائه این دکترین سیاسی در واقع ارائه اندیشه فطری بشر است، گفت: فطرت بشر این است که مطیع و فرمانبردار هرکسی نشود، باید مطیع انسانی باشد که این انسان اشتباه ندارد، گناه ندارد و نفسانیاتش بر سرنوشت مردم حاکم نمیشود، فطرت بشر چنین رهبری را میپذیرد.
آیتالله علمالهدی به دومین خاصیت غدیر اشاره و بیان کرد: دومین خاصیت غدیر، تداوم وحی در رهبری بشر است یعنی با رحلت پیغمبر، وحی منقطع شد اما تداوم وحی در رهبری از بین نرفت در حالی که عدهای تصور میکردند چون پیغمبر از دنیا رفت و وحی منقطع شد، رهبری و هدایت مردم نیز دست خودشان است و هر کار که میخواهند میتوانند انجام دهند.
وی با بیان اینکه بعثت پیغمبر دارای دو ویژگی بود، خاطرنشان کرد: پیغمبر حامل وحی بود، جریان ارتباطی بشر با خدا بود و ویژگی دوم، اداره جامعه بهصورت حاکمیت الهی بود که پس از رحلت پیغمبر ویژگی اول منقطع شد اما مدیریت و حاکمیت امت باید مبتنی بر وحی ادامه پیدا میکرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، بزرگترین شاخصه شیعه در کنار همه مزایای اعتقادی، کلامی و فقهی، باور به تداوم وحی در رهبری امت دانست و تصریح کرد: شیعه معتقد است بعد از پیغمبر، رهبر معصوم باید جامعه را اداره کند و امروز که رهبر معصوم در پس پرده غیبت است، قائل به رهبری حجت امام معصوم هستیم؛ حجت معصوم مثل یک معاون ارتباط مردمی است که در نبود حجت معصوم باید جوابگوی مردم باشد.
وی با یادآوری اینکه غدیر بهعنوان جریان سیاسی و تداوم رهبری وحی برای ما موضوعیت دارد، تأکید کرد: ما غدیر سکولار را قبول نداریم، اینکه عدهای بگویند عاشق و دلداده امیرالمؤمنین هستیم و در آن تاریخ تنها جشن بگیریم اما به جریان حکومت و مدیریت با امامت کاری نداریم، غدیر سکولار است که ما آن را قبول نداریم.
آیتالله علمالهدی افزود: مدیریت امروز بشر در جریان امامت شرط توحید است، اینهایی که میخواهند در مسئله ولایت، امامت و غدیر تنها به یک جریان تاریخی متوسل بشوند در حالی که به ولایت، مدیریت و جریان ولایی امروز و نظام ولایی کاری ندارند، تشیعشان تشیع مأمون است.
وی اضافه کرد: مأمون نیز اینگونه شیعه بود که میخواست بهعنوان شیعه، شیعیان را تنها متوجه امیرالمؤمنین کند تا شیعیان دیگر دنبال سر امام رضا راه نیفتند و مسئله مدیریت، خلافت و حکومت امام هشتم مطرح نشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معاویه با امیرالمؤمنین دشمن بود چون نمیخواست علی مدیر جامعه باشد و رهبر جامعه قرار بگیرد، گفت: آنچه در ولایت و امامت باید روی ان تکیه کنیم، مسئله مدیریت و رهبری خط امامت است که امروز بهوسیله حجت امام زمان برای آماده شدن جهان و پذیرش حاکمیت و امامت امام معصوم و مظهر خدا روی کره زمین پیاده میشود.
کد خبر 5538933
منبع: مهر
کلیدواژه: خراسان رضوی
مشهد
غدیر خم
امیرالمومنین ع
رهبری
سکولاریسم
کرمانشاه
بوشهر
ویروس کرونا
حجاب و عفاف
عید غدیر خم
آمار کرونا
خطبه های نماز جمعه
اردبیل
عفاف و حجاب
خراسان رضوی
شیوع کرونا
شیراز
مشهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امام جمعه دزفول در یکصد و پنجاه و چهارمین شورای فرهنگ عمومی دزفول که امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دفتر امام جمعه برگزار شد، گفت: شیخ مرتضی انصاری شخصیتی بزرگ و ممتاز در جهان اسلام است و تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول مورد حمایت شورای عالی انقلاب
فرهنگی نیز قرار دارد. حجت الاسلام بهرامپور افزود: تصویب بنیاد شیخ انصاری گامی بلند در معرفی این شخصیت کم نظیر و از مفاخر بی بدیل دزفول به نسلهای جدید و بسترسازی طیف گستردهای از فعالیتهای فرهنگی در سطح شهرستان، استان و کشور است. وی با اشاره به ظرفیتهای بی بدیل فرهنگی دزفول در عرصههای مختلف فرهنگی، ادامه داد: بهره گیری از این ظرفیتها برای تقویت فرهنگی و هویت ملی باید در دستور کار دستگاههای اجرایی مربوط قرار گیرد. شیخ اعظم مرتضی انصاری دزفولی ملقب به خاتم الفقها و المجتهدین در هجدهم ذی حجه یعنی عید غدیر سال ۱۲۱۴ هجری قمری مصادف با ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۱۷۹ شمسی در دزفول متولد شد. وی از فقیهان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری است که پس از صاحب جواهر مرجعیت عام شیعیان جهان شد؛ وی با نوآوریهای متعدد ناشی از نبوغ بالا و اندیشه ژرف خود توانست علم اصول و به دنبال آن فقه را وارد مرحله جدیدی کند به گونهای که آثار فقهی شیخ مرتضی انصاری یکی از مهمترین منابع فقه شیعی به شمار میآیند. کتابهای رسائل و مکاسب مهمترین آثار شیخ انصاری و از کتب درسی حوزه علمیه است که با گذشت سالها پس ار ارتحال این عالم برجسته همچنان در حوزههای علمیه تدریس میشوند. شیخ مرتضی انصاری در هجدهم جمادی الثانی سال ۱۲۸۱ هجری قمری مصادف با ۲۸ آبان ۱۲۴۳ هجری شمسی پس از ۶۷ سال عمر با برکت در نجف اشرف درگذشت و در حرم امام علی (ع) به خاک سپرده شد. میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، سیدجمالالدین اسدآبادی، حسین محدث نوری، شیخ فضلالله نوری، محمدکاظم خراسانی و ملاحسینقلی همدانی از شاگران شیخ اعظم انصاری بودند.
برگزاری جشن ۵ کیلومتری غدیر در دزفول پرشورتر از پارسال حجت الاسلام و المسلمین سیداسماعیل علوی، دبیر ستاد غدیر دزفول در این نشست گفت: همه دستگاههای فرهنگی شهرستان برای برگزاری برنامههای جشن و شادی در ایام عید بزرگ غدیر خم مسئولیت دارند. وی یکی از برنامههای اصلی روز غدیر در دزفول را برگزاری ضیافت و اطعام ۲۰۰ هزار نفری عنوان کرد و افزود: جشن ۵ کیلومتری مسیر بلوار ۴۵ متری فتح المبین، ۲۰ ایستگاه صلواتی و ۱۰ جشن بزرگ در بخشهای تابعه شهرستان از جمله اقدامهای شاخص عید غدیر پارسال بود که این برنامهها امسال در سطح گستردهتر
برنامه ریزی شده است. حجت الاسلام و المسلمین علوی جشنهای غدیر را رویدادی مردمی و مردم پایه دانست و ادامه داد: ۵۷ موکب در قالب جشن ۵ کیلومتری در طول مسیر بلوار ۴۵ متری فتح المبین ایجاد میشود و برای چند روز از شهروندان پذیرایی میکنند. دبیر ستاد غدیر دزفول میگوید: توزیع ۸ هزار کیلو گوشت و یکهزار بسته ارزاق میان فقرا و نیازمندان شهرستان به مناسب روز عید غدیر از جمله اقدامهای شاخص سال گذشته در دزفول بود که تلاش میشود با همراهی خیران این اقلام افزایش داشته باشد.
لزوم تبدیل بام دزفول به قطب فرهنگی محمد عتاب اهوازی، شهردار دزفول با بیان اینکه ساماندهی بام دزفول آغاز شده است، گفت: ساختمان زیپ لاین موجود در بام دزفول به سرمایه گذار واگذار و به زودی به یکی از مراکز فرهنگی در این شهرستان تبدیل میشود. وی افزود: فعالیت ساختمان زیپ لاین بام دزفول تا یک ماه آینده به همت جوانان فعال در مساجد آغاز به کار میکند. عتاب اهوازی ادامه داد: ساماندهی محوطه و دسترسی خودرو به بام دزفول در دستور کار قرار گرفته است.
حرم سبزقبا (ع) محور تمام فعالیتهای فرهنگی دزفول باشد علیرضا زمانی راد، عضو هیات امنای حرم حضرت سبزقبا (ع) گفت: ایجاد دهه کرامت ابتکاری برای فرصت سازی اجرای هزاران برنامه فرهنگی، هنری و اجتماعی در ایران و کشورهای مختلف است. وی افزود: دهم ذی القعده یک روز پیش از میلاد امام رضا (ع) به نام روز بزرگداشت حضرت سبزقبا (ع) نامگذاری شده که بسیج تمام امکانات شهرستان برای بزرگداشت باشکوه این روز مورد تاکید است. زمانی راد با بیان اینکه در سالهای اخیر دستگاههای شهرستان نسبت به بزرگداشت روز سبزقبا (ع) توجه جدی نداشته اند، ادامه داد: تجربه چهارم خرداد و ثبت روز دزفول در تقویم رسمی باید برای بزرگداشت حضرت محمد بن موسی الکاظم (ع) مورد استفاده قرار گیرد. وی میگوید: حرم حضرت سبزقبا (ع) باید محور تمام فعالیتهای فرهنگی و هنری شاخص در شهرستان شود. برگزاری هفت جشن محله محور، اجرای جشنهای ویژه دختران در پارکهای بانوان و خانواده و شهر دخت، برگزاری مسابقات ورزشی ویژه بانوان در پارک خانواده، احداث ۲۰ غرفه در قالب ویژه برنامه در بلوار پیام آوران از دیگر برنامههای پیش بینی شده دهه کرامت در دزفول است. اجرای جشن خیابانی در منطقه زیباشهر، محفل انس با قرآن در مسجد حجت بن الحسن (عج) با حضور قاری بین المللی حامد شاکرنژاد، برگزاری جشن و غرفههای فرهنگی در بوستانها و مناطق مختلف توسط پایگاههای مختلف بسیج، نورپردازی شبهای عید و همچنین برگزاری اجتماع بانوان از جمله برنامههای دزفول در دهه کرامت است. برگزاری ویژه برنامه فرهنگی با برپایی غرفههای متعدد فرهنگی و هنری حد فاصله بلوار پیام آوران تا میدان حضرت رقیه (ع) از دیگر برنامههای دهه کرامت دزفول است. اجتماع دختران آفتاب همزمان با روز دختر، اجرای خطبه خوانی حرم حضرت سبزقبا (ع)، گلکاری حرم حضرت سبزقبا (ع)، ویژ برنامه رسانهای روز سیفربا (ع) همزمان با دهم ذی القعده، تقدیر از واقفان حرم، حضور خادمان حرم سبزقبا (ع) در بازار و بیمارستان و اهدای بستههای حرم به بازاریان و بیماران و همایش روز سبزقبا (ع) از جمله برنامههای دهه کرامت دزفول است که در این نشست مطرح شد. دهه کرامت ۱۱ روز ابتدایی دهه اول ماه ذیالقعده است که همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) در یکم ذیالقعده آغاز و با ولادت برادرش امام رضا (ع) در ۱۱ ذیالقعده پایان مییابد. در تقویم رسمی جمهوری اسلامی، روزهای یکم ذیالقعده به عنوان روز دختر، پننجم ذیالقعده روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرک، ششم ذیالقعده روز بزرگداشت احمد بن موسی بن جعفر معروف به شاهچراغ و نهم ذی القعده روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.