Web Analytics Made Easy - Statcounter

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی در تداوم تلاش های آمریکا برای تابو شکنی از سازش کشورها با رژیم صهیونیستی با پرواز مستقیم از سرزمین های اشغالی وارد عربستان سعودی شد.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خود  به منطقه غرب آسیا، ابتدا وارد سرزمین های اشغالی و کرانه باختری شد و اکنون با پرواز مستقیم از تل آویو  وارد جده عربستان سعودی شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش های رسانه های بین المللی، بایدن در بدو ورود به جده مورد استقبال خالد الفیصل فرماندار استان مکه و ریما بنت بندر السعود سفیر عربستان در آمریکا قرار گرفت.

بایدن روز پنجشنبه گفت که نختسین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که مستقیماً از تل آویو به شهر جده عربستان پرواز می کند و خاطرنشان کرد که حامل پیام صریح صلح بین رژیم صهیونیستی و جهان عرب خواهد بود.
ریاض متعهد شده است به رغم عدم وجود روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، حریم هوایی عربستان را به روی همه پروازها از جمله پروازهای اسرائیلی باز کند.

قتل فجیع جمال خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بر سفر بایدن سایه سنگینی افکنده است. رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه حاضر نشد مستقیما اعلام کند که مساله قتل جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست را در سفر  خود به عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.

به گزارش سی ان ان، رئیس جمهوری آمریکا گفت که همیشه مساله حقوق بشر را مطرح کرده و نظر او در مورد قتل خاشقچی به صورت کاملا مشخص مطرح شده است.

وی روز پنجشنبه هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند آیا مساله خاشقچی را در طول دیدار خود با رهبران عربستان مطرح خواهد کرد یا خیر، گفت: نظر من در مورد خاشقچی کاملا واضح بیان شده و من هیچگاه در مورد مطرح کردن مساله حقوق بشر سکوت نکرده ام.

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی  در گزارشی اعلام کرد: به رغم آنکه همسر جمال خاشقچی ستون نویس نشریه واشنگتن پست اعلام کرده که دولت آمریکا به او قول داده مساله قتل این روزنامه نگار  را در سفر به عربستان مطرح کند، اما کاخ سفید از پاسخ به سوالات در این زمینه طفره می رود.

بایدن قرار است در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز دیدار کند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های ریییس  جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: عربستان سعودی ، جو بایدن ، رژیم صهیونیستی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عربستان سعودی جو بایدن رژیم صهیونیستی رئیس جمهوری آمریکا رژیم صهیونیستی عربستان سعودی روز پنجشنبه جمال خاشقچی واشنگتن پست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز دوشنبه بعد از دیداری که در ریاض با همتای آمریکایی داشت، از نزدیکی موعد امضای توافق امنیتی میان این کشور و آمریکا خبر داد.

وی در این باره اعلام کرد: ما در حال حاضر به مراحل نهایی درباره توافق دوجانبه با آمریکا نزدیک شده‌ایم.

این اظهارات درحالی بیان شده است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، امروز در ریاض گفت: آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند.

وی افزود: اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است.

دولت بایدن به هموار کردن مسیر یک توافق بالقوه برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می‌کنند.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. 

سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و کابینه این رژیم به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راهکار «دو دولتی» متعهد شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سونامی بین‌المللی علیه مقامات تل‌آویو در راه است
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد