Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام دکتر عبدخدایی در گفت و گو با قدس آنلاین با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره  امام معرفی شده است افزود: امام در ذیل توحید در این زیارت مطرح شده است.

عبدخدایی با اشاره به اینکه دوران امامت امام دهم(ع) هم زمان با متوکل عباسی بود افزود: جهان اسلام در آن دوره در وضعیت حساس و عجیبی به سر می برد از سویی فکار مغاطه امیز و انحرافی از خارج دنیای اسلام هجوم اورده بود و به نوعی جهان اسلام در معرض یک تهاجم تمام عیار فرهنگی قرار داشت و از سوی دیگر نحله ها و افکار ملحد در داخل جهان اسلام شکل گرفته بودند که این دو گروه وضعیت جهان اسلام را تحت تاثیر خود قرار داده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی امام هادی(ع) مثل امامان پیش از خود رسالت دفاع از اسلام حقیقی را بردوش داشتند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه متوکل همواره به دنبال آن بود تا امام را تحت فشار قرار دهد، ادامه داد: متوکل با این هدف امام را از مدینه به سامرا فرا خواند و درصدد آن بود لحظه ای امام را آرام نگذارد و با ابرو و حیثیت امام بازی کند به عنوان نمونه در تاریخ آمده است که مجلس میگساری و شرابخواری راه انداخت و امام را دعوت کرد. ماموران امام را تحت فشار قرار دادند و به آن مجلس احضار کردند وقتی امام هادی(ع) وارد مجلس شد متوکل به خیال خود امام را احترام کرد و به کنار خود فراخواند و پیاله ای شراب به حضرت تعارف کرد تا اینگونه القا کند که امام هم در چنین مجلسی شرکت کرده. امام در مقابل این حرکت متوکل گفتند خدا می داند که تاکنون جسم و رگ و خون من آلوده به حرام نشده است...

متوکل به ناچار پیاله را عقب کشید. سپس متوکل به امام هادی(ع) اصرار کرد که شعر بخواند.حضرت فرمودند من خیلی کم شعر قرایت می کنم. متوکل گفت: چاره ای نیست، حتما باید شعر بخوانی.

امام از همین فرصت استفاده کردند و چند بیت شعر عبرت آمیز قرایت کردند.

امام شروع کردن به خواندن شعر.

عبدخدایی به شعار امام هادی(ع) اشاره و اظهار کرد: امام اشعاری خواندند:

باتوا علی قلل الاجبال تحرسهم

غلب الرجال فلم تنفعهم القلل

و استنزلوا بعد عز عن معاقلهم

و اسکنوا حفراً یا بئس ما نزلوا

ناداهم صارخ من بعد دفنهم

این الاساور و التیجان والحلل

این الوجوه التی کانت منعمة

من دونها تضرب الاستار والکلل

فافصح القبر عنهم حین سائلهم

تلک الوجوه علیها الدود تنتقل

قد طال ما اکلوا دهراً و ما شربوا

فأصبحوا الیوم بعد الاکل قد اکلوا...

مضمون این اشعار این است: «قله های بلند را برای خود منزلگاه کردند و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند و آنها را نگهبانی می‌کردند، ولی هیچ یک از آنها نتوانست جلو مرگ را بگیرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد...

سرانجام از دامن آن قله های منیع و از داخل آن حصنهای محکم و مستحکم به داخل گوداله ای قبر پایین کشیده شدند و با چه بدبختی به آن گودالها فرود آمدند.. در حالی که منادی فریاد زد و به آنها هشدار داد که: کجا رفت آن زینت ها و آن تاجها و هیمنه ها و شکوه و جلالها؟

کجا رفت آن چهره های پرورده ی نعمتها که همیشه از روی ناز و نخوت، در پس پرده های الوان، خود را از انظار مردم مخفی نگاه می داشتند..

این استاد دانشگاه افزود: امام هادی(ع) با این اشعار غیر مستقیم حال و آینده متوکل عباسی را توصیف کردند و او را از آن حس غرور و نخوت به زیر کشیدند طوری که در تاریخ آمده متوکل با این اشعار منقلب شد ظرف شرابش را به گوشه ای انداخت و شروع کرد گریه کردن.

خبرنگار: صدیقه رضوانی نیا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام هادی ع متوک ل امام هادی ع جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۶۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

رئیس دانشگاه معارف اسلامی گفت: همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در قم برگزار خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین شاکری ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای که سالن جلسات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نسبت به شخصیت مقام معظم رهبری غفلت جدی داشته‌ایم، مطرح کرد: مقام معظم رهبری در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط‌گیری بالایی دارند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش امام را گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولان استانی برگزار شده است که حدود 80 مقاله از این بستر دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 146 مقاله پذیرش شده است، خاطرنشان کرد: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان یک جلد از آن‌ها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه همایش چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمانان ویژه این همایش نیز آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان از اعضای بیت مقام معظم رهبری خواهند بود.

وی اظهار داشت: این همایش در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اعترافات تکان دهنده عضو گروهک انصارالفرقان + ویدئو | هم این دنیا را خراب کردم هم آن دنیا را | ۱۱ تومان ارزش نداشت دماغ کسی را خون کنم!
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • جزئیات تازه و تکان‌دهنده از خودکشی سمیرا آل سعیدی
  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای