Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@14:12:46 GMT

روی لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنید

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۷۷۶۳

روی لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنید

ایسنا/کردستان مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان گفت: چون دانشگاهیان از ایمیل، استفاده می‌کنند ممکن‌ است ایمیل‌ها و پیام‌های مشکوک نیز دریافت کنند، توصیه ما این است که روی این لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنند تا بدافزار و باج‌افزار روی سیستمشان نصب نشود.

دکتر محمد فتحی در رابطه با افزایش جرائم سایبری و نحوه افزایش آگاهی عموم مردم به ویژه جامعه دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه کردستان، اظهار کرد: به هر اندازه که دولت‌ها و سازمان‌ها سرویس‌دهی خود را از طریق فضای مجازی گسترش می‌دهند، کاربران نیز مجبور به استفاده از این سرویس‌ها جهت رفع نیازهای خود می‌شوند و مقوله امنیت نیز به همان اندازه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان تصریح کرد: یک کاربر عادی فضای مجازی باید یک سری آیتم‌ها را رعایت کند تا با انجام این موارد آسیب‌پذیری خود را کاهش داده و درصد حفاظت از اطلاعات خود را به بالاترین سطح برساند.
فتحی افزود: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفاظت از اطلاعات تهیه یک نسخه پشتیبان از مدارک و فایل‌ها بوده زیرا برخی از ویروس‌ها با نام «باج‌افزارها» حوزه عملکردشان کدگذاری روی فایل‌ها و مستندات است و اگر فایلمان دچار این نوع ویروس شود احتمال اینکه آن را از حالت رمز خارج کنیم بسیار پایین است و در صورت داشتن نسخه پشتیبان از فایل‌هایمان این مشکل رفع خواهد شد.

دکتر فتحی با اشاره به دریافت لینک‌ها و فایل‌های مشکوک، عنوان کرد: چون دانشگاهیان از ایمیل بسیار استفاده می‌کنند ممکن‌ است ایمیل‌ها و پیام‌های مشکوک نیز دریافت کنند، توصیه ما این است که روی این لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنند تا بدافزار و باج‌افزار روی سیستمشان نصب نشود. 
دکتر فتحی گفت: معمولا سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های قدیمی از سوی شرکت سازنده مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرند که این موضوع عامل تهدید بوده و ضروری است تا از سیستم‌عامل‌های به روز و همچنین آنتی‌ویروس‌های آپدیت شده استفاده کرد زیرا آنتی‌ویروس آپدیت نشده خود عامل تهدید و آسیب‌پذیری است.

وی در پاسخ به چگونگی وضعیت دانشگاه در خصوص پهنای باند، سهمیه روزانه کاربران و مصرف اینترنت خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته یکی از اولویت‌های دانشگاه فراهم‌سازی سرویس آموزش مجازی برای دانشجویان بود و به دلیل اینکه سرورها در داخل دانشگاه قرار داشتند ظرفیت‌سازی مناسبی جهت پاسخگویی به نیاز این سرویس‌ها برای ایجاد پهنای باند در داخل دانشگاه انجام شد و همچنین میزان مصرف پهنای باند در پیک آموزش مجازی،  تا ۷۵۰ مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کرد و این موجب شده تا ما یکی از مصرف کننده‌های بزرگ اینترنت در استان باشیم. 

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان تصریح کرد: به جهت فراهم‌سازی اینترنت پایدار, کاربران دانشگاه به چند دسته تقسیم‌بندی شده‌اند مانند اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که یک محدودیت روی نرخ پهنای باند اعمال شد و تا کنون نیز مشکلی در پهنای باند نداشتیم.

دکتر فتحی در ادامه با اشاره به سرویس‌های جدید راه‌اندازی شده در دانشگاه افزود: پورتال دانشگاه و سرویس ایمیل دانشگاه یک سرویس قدیمی از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود و امکان ارتقا هم وجود نداشت از این رو نیاز بود سرویس دیگری را جایگزین کنیم و به همین دلیل تعویض پورتال دانشگاه در مدت زمان مناسبی انجام شد.
وی خاطر نشان کرد: در انتخاب بستر این دو سرویس سعی شد آخرین نیازمندی‌های دانشگاه مد نظر قرار گیرد و از تکنولوژی مناسبی برای توسعه آن استفاده شود برای پورتال دانشگاه از CMS یا «سیستم مدیریت محتوای لایفری» استفاده شد و برای ایمیل دانشگاه هم از سرویس ایمیل مایکروسافت «Exchange» استفاده شد که هردوی این بسترها در دانشگاه‌های معتبر دنیا مورد پشتیبانی قرار ‌می‌گیرد.
دکتر فتحی افزود: یکی از نیازمندی‌های اصلی دانشگاه که کمبود آن احساس می‌شد تهیه بانک اطلاعاتی منسجم کاربران بود و یکی از اقدامات مهم تهیه این بانک تحت عنوان سامانه مدیریت کاربری بود که توسط کارشناسان دانشگاه و با مشارکت خود کاربران صورت گرفت که با استفاده از آن اینترنت بی‌سیم و سیمی دانشگاه و همچنین سامانه ایمیل و ژیرو نیز از این سامانه استفاده می‌کنند.

طراحی و پیاده‌سازی سامانه مدیریت حساب کاربری دانشگاه کردستان نیز در همین راستا بود. در سامانه مدیریت حساب کاربری، حساب‌ها به صورت آنلاین یا برخط ایجاد و مدیریت می‌شوند و تغییر گذرواژه نیز از طریق این سامانه امکان‌پذیر است. علاوه بر این، در صورت فراموشی رمز عبور امکان بازیابی گذرواژه برای کاربران مهیاست. با وجود این سامانه عملا نیازی به مراجعه حضوری دانشجویان برای ایجاد حساب کاربری نیست.

در حال حاضر چندین سامانه از این بانک اطلاعاتی استفاده می‌کنند و در آینده نیز برای راه‌اندازی سرویس‌های جدید دانشگاه کردستان از این سامانه بهره می‌گیریم.

راه‌اندازی زیر ساخت پشتیبان‌گیری مرکزی دانشگاه

وی گفت: یکی دیگر از نیازمندی‌های مهم دانشگاه کردستان راه‌اندازی «زیرساخت پشتیبان‌گیری مرکزی دانشگاه» بود زیرا یکی از مهمترین سرمایه‌های هر دانشگاهی منابع دیجیتالی آن است و اطلاعات سامانه‌های آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی سرمایه دانشگاه بوده و نیازمند حراست از آنها هستیم و خوشبختانه اخیرا بستر پشتیبان‌گیری مرکزی دانشگاه خریداری، نصب و راه اندازی شده که در حال حراست از اطلاعات مهم دانشگاه است. 

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان با اشاره به ایجاد چتر wifi دانشگاه کردستان، تصریح کرد: یکی از پروژهایی که در مرکز اطلاعات دانشگاه با جدیت دنبال شد، پروژه پیاده‌سازی چتر وای‌فای بود که از آخرین نسخه پروتکل‌های تکنولوژی وای‌فای استفاده شده و ضمن فراهم‌سازی امنیت کاربر نیاز به اتصال و ورود متعدد نداشته باشد و در حال حاضر این چتر در دانشکده‌ها، بخش اداری و خوابگاه‌ها فعال بوده و در آینده نیز در پارک‌ها و سایر قسمت‌های دانشگاه فعال خواهد شد.

دکتر فتحی در پاسخ به این سوال که آیا بحث SSO یا واحد کردن یوزر و پسورد کاربران در حال پیگیری است یا خیر، افزود:  مقدمات این کار در دانشگاه انجام شده اما ارائه سرویس نهایی SSO مشروط به تهیه بستر نرم‌افزاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمت است و تا کنون هم در بقیه دانشگاه‌ها به صورت موفقیت‌آمیز انجام نشده و در مرکز  فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان تصمیم این بود که از تجربه سایر دانشگاه‌ها در این زمینه استفاده شود و سپس برای انجام این پروژه اقدام کنیم.

دکتر فتحی در پایان با اشاره به اینکه کارهای خوبی در حوزه زیرساخت و سرویس در چند سال اخیر انجام شده افزود: از تلاش‌های کارشناسان فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی استفاده می کنند پهنای باند راه اندازی دکتر فتحی انجام شد سرویس ها لینک ها فایل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۷۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند

به گزارش همشهری آنلاین،خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری و پرداخت مبلغی به خانوارها جعلی است.

دقایقی است در فضای مجازی، خبری با عنوان فعال شدن «دهک ریاست جمهوری» در فضای مجازی که به نقل از این خبرگزاری منتشر و لینکی هم برای ورود شهروندان معرفی شده است که این خبر جعلی است و چنین خبری نیز از سوی ایسنا منتشر نشده است.

مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند.

برای چندمین بار است که سودجویان و کلاهبرداران با سوء استفاده از نام و اعتبار ایسنا به‌دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

چندی پیش نیز خبر جعلی دیگری با عنوان «واریز عیدی رئیس جمهور برای شهروندان» به نقل از ایسنا در فضای مجازی منتشر شده و از مردم خواسته شده بود به یک سامانه مراجعه کرده و برای دریافت عیدی خود اقدام کنند که ایسنا بلافاصله اعلام کرد چنین خبری را در هیچ یک از خروجی‌های خود منتشر نکرده است.

کد خبر 847603 منبع: ایسنا برچسب‌ها يارانه معيشتي خبر ویژه اینترنت - هکر سازمان هدفمندسازی یارانه ها سید ابراهیم رئیسی یارانه

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • دانشگاه‌های انگلیس بابت ارتباط با چین زیر ذره‌بین سرویس‌ امنیتی می‌روند
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!