Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک حشره‌شناس کهگیلویه و بویراحمد گفت: جنگل‌های زاگراس در اثر هجوم آفت پروانه سفید برگ خوار به شدت در حال نابودی است. اگر درختان بلوط را دست بدهیم، ریه‌های تنفسی استان از بین می‌رود.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، بیش از ۸۷۶ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۸۰ درصد آن‌ها را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های پی در پی و نفوذ ریزگرد‌ها موجب شیوع آفت پروانه برگخوار بلوط و خشکیدگی درختان جنگلی شده است. ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان مورد حمله پروانه برگ‌خوار قرار گرفته‌اند که بنا به گفته کارشناسان برای مبترزه با این آفات برای هر هکتار ۴ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

 

بیشتر بخوانید:

آفت پروانه سفید برگ‌خوار درختان تنومند زاگرس را به زانو در می‌آورد / ابتلای ۶۰ هزار هکتار جنگل‌های کهگیلویه به آفت مرگ تدریجی جنگل‌های زاگرس کهگیلویه وبویر احمد با آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط


مصطفی زمانپور، حشره شناس استان کهگیلویه و بویر احمد در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: این آفت چند سالی است که فعالیت خود را در منطقه گرمسیری استان ادامه می دهد که خسارت‌های زیادی به درختان بلوط وارد کرده است.


زمانپور افزود: متاسفانه نسل بعدی «آفت پروانه سفید برگ خوار» درحال شکل گیری است. هرسال از فروردین ماه خسارت این آفت شروع می شود.

 

این حشره شناس تصریح کرد: آفت پروانه سفید برگ خوار می‌تواند جنگل‌های زاگرس را دچار بحران کند.


وی خاطرنشان کرد: زمانی که این آفت برگ درخت را می‌خورد کارخانه غذاسازی درخت را می‌گیرد؛ وقتی کل برگ‌های درخت درگیر می شود. جوانه‌هایی که درخت بلوط برای سال آینده می‌سازد، یک بار دیگر شانس بقا پیدا می‌کند؛ اما از آنجایی که این آفت در سال چندین بار به وجود می‌آید و در تیر و مرداد که موقع رویش برگ جدید درخت است، درخت دچار آفت شده و از بین می رود.

 

زمانپور اظهار داشت: در منطقه سردسیر استان آفت دیگری به نام پروانه جوانه خواه داریم، اما این آفت در ابتدای فصل خسارت می زند، اما کمتر است.


این حشره شناس ادامه داد: جنگل‌های زاگراس به شدت در حال نابودی است . از آنجایی که آفت پروانه سفید برگ خوار، در هر نسل رفتار متفاوتی نشان می‌دهد، کنترل را بسیار سخت و پیچیده می‌کند.


وی تاکید کرد: اگر درختان بلوط را در استان از دست بدهیم، ریه‌های تنفسی استان از بین می‌رود و معیشت مردم نیز دچار مشکل می شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آفت پروانه سفید برگ خوار جنگل های زاگرس درختان بلوط محیط زیست آفت پروانه سفید برگ خوار حشره شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «والنتینا ماتوینکو» (Valentina Matviyenko) رئیس شورای فدراسیون روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که آنچه غرب در خصوص نابودی روسیه در سر کی پروراند، تحقق پذیر نخواهد بود.

رئیس شورای فدراسیون روسیه در این خصوص ادامه داد: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه در این خصوص اضافه کرد: غرب مدت‌ها است رویای نابودی روسیه را در سر دارد؛ اما این رویا هرگز محقق نخواهد شد. روسیه یک کشور مستقل قدرتمند است که سیاست خارجی باز و مستقل خود را دنبال می کند.

وی پیشتر در سخنانی گفته بود: شرکت کشورهای سراسر جهان در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) تایید می کند که منزوی کردن روسیه غیرممکن است. علیرغم تلاش های غرب برای انزوای مسکو به ویژه پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، اما آن ها هرگز نمی توانند کشورما را شکست دهند.

کد خبر 6091296

دیگر خبرها

  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • هجوم هواداران اراکی به رختکن (عکس)
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)