طرح شناور بلیت مُسَکِنی که درمان دردهای سینمای بیمار نیست
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۸۲۴۱
ایسنا/خراسان رضوی مدیران سینماهای فعال مشهد در گفتوگو با ایسنا از شرایط سخت سینماداری و مشکلات و دغدغههای این روزهای خود گفتند.
امروز شرایط سینماهای ایران خوب نیست و آخرین آمار نشان از کاهش ۶۰ درصدی مخاطبان سینما دارد. اوضاع اقتصادی جامعه و افزایش قیمت بلیتها از عواملی است که مردم از سینما روی برگرداندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این گزارش به سراغ چند تن از سینماداران مشهد رفتهایم تا وضعیت سینماهای مشهد را در این شرایط سخت جویا شویم. هر کدام از آنها از مشکلات و دغدغههایشان در این روزها گفتند اما چیزی که همه در آن اتفاق نظر داشتند، وضعیت نامطلوب سینماها و تامین نشدن هزینههای آن بود که حتی طرح شناور بلیت و سانسهای نیمهبها نیز تاثیر زیادی بر زخمها و دردهای این سینمای بیمار ندارد.
تاثیر منفی کاهش مخاطب سینما در درازمدت مشخص میشود
احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی، که مسئولیت سینماهای هویزه و آفریقای مشهد را بر عهده دارد با بیان اینکه افزایش زیاد قیمت بلیت نسبت به سنوات گذشته تاثیر منفی بر سینماها گذاشته، اظهار کرد: تورم و گرانی سینما را از اولویت خانوادهها خارج کرده و مخاطبان کاهش پیدا کردهاند. تعداد مخاطبان سینما کم شده اما شاید بتوان گفت از لحاظ آمار فروش خیلی ضرر ندیدهایم؛ هرچند کاهش مخاطب بیتاثیر نیست و کسانی که مخاطب سینما بودند، به دلیل شرایط اقتصادی و قیمت بلیتها به سینما نمیآیند اما تاثیر منفی این موضوع در درازمدت مشخص میشود.
وی افزود: در روزهای سهشنبه که بلیت سینما نیمبهاست، آمار فروش بالا میرود و شناور شدن قیمت بلیتها باعث شده که مخاطب بیشتری جذب سینما شود. طرحهایی مانند «شناور بلیت» تا حدودی جواب داده، به جذب مخاطبان کمک میکند و حضور کسانی را که توان مالی کمتری دارند، ممکن میکند.
مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تاسیسات پردیس سینمایی هویزه نسبت به آفریقا پیشرفتهتر و تعداد کارکنان آن بیشتر است؛ در نتیجه افزایش قیمت بیشتر متوجه این سینما شد و کاهش مخاطب بیشتری داشت. با این حال در حال حاضر هر ۲ سینما قادر به تامین هزینههای خود هستند.
طرح شناور بلیت فقط مُسَکِن است
مهدی تجویدی، مدیر پردیس سینمایی ویلاژتوریست مشهد نیز با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت سینما نسبت به هزینهها و تورم هیچ است، اظهار کرد: افزایش قیمت بلیت نسبت به تورم کم است و هزینههای نگهداری سینما، استهلاک وسایل و ابزار و حقوق کارکنان بالا رفته و این مقدار افزایش قیمت بلیت جبران آن را نمیکند.
وی با اشاره به اینکه علت کمبود مخاطب فیلم است بیان کرد: وقتی فیلم خوب اکران نشود، مخاطب کاهش پیدا میکند و از جایی که فیلمهای خوبی اکران نشده سینماهای خصوصی متضرر شدهاند. در این شرایط استفاده از طرح سانس شناور و نیمبها در جذب مخاطب تاثیر دارد اما فروش سینما به اندازهای بالا نمیرود که به سوددهی برسیم. این طرحها به سینما کمک میکند ولی مُسَکِن هستند و در صورتی به سینماها کمک خواهند کرد که زیرساختها فراهم باشد.
مدیر پردیس سینمایی ویلاژتوریست مشهد تصریح کرد: تنها راهحل رونق سینما، ساخت فیلم خوب و گیشهای است. فیلم طنز و یا درامهای اجتماعی خوب، فیلمهای گیشهای هستند که اگر چنین فیلمهایی در سینماها اکران شود وضعیت بهتر میشود. فیلمها امروز اما نسبت به گذشته خوب نیست و از جایی که مبلغ بلیت بالا رفته، این فیلمها در میزان فروش رکود زدهاند نه در میزان مخاطب.
حجم بالای فیلمها عامل سردرگمی سینماداران
ناصر رویینتن، مدیر سینما برفی، که حدود ۶ ماه است سینمای خود را به لیست سینماهای مشهد اضافه کرده، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که سینمای کشور دارد، وضعیت سینما برفی بد نیست و همزمانی افتتاح این سینما با برگزاری جشنواره فیلم فجر سال گذشته در معرفی آن به مردم مشهد تاثیر داشت؛ هر چند که مشکلاتی در تهیه فیلم داشتهایم.
وی افزود: به صورت کلی شرایط سینمای کشور خوب نیست و ۲ سال کرونا بر اقتصاد این بخش تاثیر گذاشت. از طرفی حجم بالای فیلمها خود نیز عامل سردرگمی سینماداران و مخاطبان است. با این وضعیت ما نمیدانیم که کدام فیلم بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد و مخاطب نمیداند که کدام فیلم را تماشا کند.
مدیر پردیس سینمایی برفی با بیان اینکه بسیاری از فیلمهایی که اکران شده مورد استقبال مردم نیست، خاطرنشان کرد: سینما یک جریان ۲ طرفه است که تولید و پخش را شامل میشود و اگر این ۲ جریان همسو با یکدیگر جلو برود، موفق است.
از جمعیت مشهد ۱۰ درصد هم به سینما نمیآیند
رویینتن با اشاره به اینکه سینماها به حمایت مسئولان نیاز دارند، تصریح کرد: مهمترین مساله توزیع فیلم مناسب و حمایت از سینماهاست. امسال فیلمهای ارزشی خوبی اکران شد و فیلمهای زیادی هم داشتیم که کارگردانان و تهیهکنندگان خوب کشور آنها را ساخته بودند اما شرایط باید به گونهای پیش رود که مردم بیشتر با سینماها آشتی کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت مشهد هم به سینما نمیآیند، عنوان کرد: اگر تبلیغات مطلوبی صورت بگیرد و شرایط به گونهای پیش برود که مردم راحتتر به سینما بیایند وضعیت سینماها نیز بهبود پیدا میکند.
مدیر پردیس سینمایی برفی در رابطه با تاثیر طرح شناور بلیت بر آمار مخاطب و فروش سینماها گفت: طرح نیمبها و سانس شناور تاثیر زیادی بر جذب مخاطب داشته است. وقتی شرایط اقتصادی مردم خوب نیست، چنین طرحهایی باعث استقبال مردم میشود؛ البته اگر هدفمند و یکدست اجرا شود. از طرفی این طرحها باعث ایجاد رقابت منفی بین سینماها میشود اما اگر به عنوان یک قانون باشد، مانند سهشنبهها که سینماهای کل کشور نیمبهاست، خوب است. رقابت منفی که در این موارد ایجاد میشود، به هویت سینماداری و خود سینما لطمه میزند.
درآمد سینما صرف هزینههای خود میشود
رویینتن تصریح کرد: ذات سینما به گونهای است که میتواند به افزایش نشاط، آگاهی، روحیه و انگیزه مردم کمک کند. در شهر مشهد نسبت به جمعیت سینما وجود ندارد و همین سینماها هم پاسخگوی هزینههایشان نیستند. این یک معادله عجیب و غریب است که چگونه کلانشهری مانند مشهد با این جمعیت سینما داشته باشد و سینماها با مشکلات مالی روبهرو باشند.
وی خاطرنشان کرد: سینما برفی یک سینمای درجه یک است اما به دلیل تازهتاسیس بودن قیمت پایینتری نسبت به بقیه سینماهای درجه یک مشهد دارد. هزینههای جاری سینما بالاست و درآمد آن صرف هزینههای خود میشود. به نظر من حمایت دولتی در چنین شرایطی کمک بزرگی است که به عنوان مثال شهرداری میتواند مشکلات سینماها در زمینه تبلیغات شهری و بیلبورد را با در اختیار گذاشتن فضای شهری برای تبلیغات کم کند.
پایین آوردن قیمتها بهترین تبلیغ برای سینما است
علی عباسزادگان، مدیر پردیس سینمایی پارکبازار که یکی دیگر از سینماهای تازهتاسیس مشهد به شمار میرود، با اشاره به وضعیت این روزهای سینما گفت: قیمتهای بلیت سینما پارکبازار نسبت به درجه سینما پایینتر است و کاهش قیمت عامل افزایش ۲۰ درصدی مخاطبان این سینماست اما همچنان هزینههای سینما تامین نمیشود. نسبت به تازه تاسیس بودن و قرار داشتن در منطقه کمبرخودار توانستهایم مخاطب خوبی جذب کنیم و در این شرایط پایین آوردن قیمتها بهترین تبلیغ برای سینماست.
وی افزود: با توجه به منطقهای که در آن قرار داریم، اگر قیمتها بالا برود، کسی سمت ما نمیآید و تعداد مخاطبان صفر میشود. ما در سینما پارکبازار توانستهایم گروهی که از مخاطبان سینما نبودند را به سینما جذب کنیم اما با افزایش قیمت بلیت همین تعداد را هم از دست میدهیم.
طرح شناور بلیت در تامین هزینههای سینما تاثیری ندارد
مدیر پردیس سینمایی پارک بازار مشهد در خصوص تاثیر بلیت نیمبها و سانس شناور بر افزایش مخاطب و فروش سینماها تصریح کرد: ۲ طرح بلیت نیمبها و سانس شناور بر تعداد مخاطب تاثیر میگذارد ولی در تامین هزینههای سینما تاثیری ندارد. سینمای امروز برای احیای دوباره نیازمند نگاهی نوین به این صنعت است. حمایت مسئولان از یک سو و بازگشت مردم به سمت سینما ۲ عاملی است که اگر به درستی کنار هم قرار گیرد، میتوان امیدوار بود که این عنصر مهم در جامعه دوباره زنده شود.
عباسزادگان با بیان اینکه سینما یکی از ابزارهای نبرد رسانهای است، ادامه داد: امروز تمام دنیا به دنبال جذب مخاطب برای صنعت سرگرمی خود هستند و سینما را به تریبونی برای خود بدل کردهاند. سینما تریبون هنر و فرهنگ جامعه ماست که با احیای دوباره آن میشود به آینده امیدوار بود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سینما سینما هویزه مشهد پردیس سینمایی کاهش مخاطب مدیر پردیس سینمایی افزایش قیمت بلیت طرح شناور بلیت پارک بازار کاهش مخاطب جذب مخاطب خوب نیست هزینه ها فیلم ها نیم بها قیمت ها طرح ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کدام فیلمهای سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، فیلمهای سینمایی با محوریت کار و کارگر که در طبقهبندی ژانر اجتماعی قرار میگیرد، همواره با اقبال مخاطب مواجه بوده است، فیلمهایی که افزونبر تصویر کردن دغدغه و روزگار پر محنت این قشر تلاشگر، در دل قابهای سخنگوی خود روایتگر آسیبهای اجتماعی نیز بودهاند.
گرچه سینمای کارگری در ایران بهدنبال سینمای نئورئالیسم ایتالیا پیش از وقوع انقلاب اسلامی کلید خورد، اما دیری نپایید که با گذشت سالهای نه چندان طولانی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای کارگری رنگ بیشتری به خود گرفت؛ سینمایی که گذشته از سهراب شهیدثالث و کامران شیردل تا پیش از نیمه دوم دهه ۵۰، خسرو سینایی، عباس کیارستمی، رخشان بنیاعتماد، کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، اصغر فرهادی و سعید روستایی را در دایره مهمترین فیلمسازان خود از بعد از وقوع انقلاب میبیند.
در کنار فیلمهایی چون «نگهبان شب» و «جنگ جهانی سوم» از رضا میرکریمی و هومن سیدی که مهمترین نمایندههای آثار کارگری اخیر سینمای ایران شمرده میشوند، از «بهآهستگی» مازیار میری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» وحید جلیلوند، «خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن، «شیفت شب» نیکی کریمی، «پنج ستاره» مهشید افشارزاده و «ساعت ۵ عصر» مهران مدیری میتوان از دیگر آثار عرصه یادشده یاد کرد.
همچنین مجید مجیدی با «آواز گنجشکها»، علی رفیعی با «آقا یوسف»، بهرام توکلی با «اینجا بدون من»،جمشید محمودی با «چند متر مکعب عشق»، احمدرضا معتمدی به واسطه «آلزایمر» و منوچهر هادی بهواسطه «کارگر ساده نیازمندیم»، از جمله دیگر کارگردانانی هستند که با ساخت فیلمهای یادشده در تولید آثار سینمای کارگری دستی بر آتش داشتهاند.
البته پیداست که در برخی از آنها نظیر «جدایی نادر از سیمین»، نقش کار و کارگر، محوری و موضوع اصلی نیست اما به نوبه خود بر آن بودند تا ادای دینی به این صنف آسیبپذیر جامعه داشته باشند.
به هر روی سینمای ایران به واسطه دغدغه و ذوق سینماگرانش همواره بر آن بوده تا در کنار سایر متعلقات آثار اجتماعی، موضوعات کار و کارگری را نیز به کانونی از تصاویر قصهگو بدل کند. که در این زمینه گامهای خوبی نیز برداشته است.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229134 برچسبها کارگران اخبار سینما