Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- شکیبا کولیوند*: زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند؛ نیمی از جمعیت که در پرورش و رشد نسل‌های بعدی نیز نقش مؤثری دارند. به راستی که امروزه حضور گسترده زنان در عرصه‌های اجتماع و نقش مؤثر آنها در جامعه انکار ناپذیر است؛ یکی از شاخص‌های توسعه اجتماعی، مشارکت زنان و نحوه ایفای نقش آنها در ساختارهای اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی؛ مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دستیابی به توسعه پایدار بدون مشارکت فعال زنان در تمام عرصه‌های خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی امکان پذیر نیست.

فضاهای شهری یکی از عواملی است که می‌تواند در کنار ارتقای ضریب امنیت اجتماعی، نشاط اجتماعی، سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی بانوان را نیز ارتقا بخشد؛ این درحالی است که اگر قدمی در شهر همدان بزنید نه تنها با فضاهای شهری چنین مواردی دستگیر شما نخواهد شد بلکه دوری گزینی، مفهوم انبوه تنها، نبود فضاهای شهری مناسب، عدم برنامه ریزی های شهری جنسیت محور و مواردی از این قبیل را به جد شاهد خواهید بود.

پیاده راه بوعلی سینا با صرف هزینه‌های میلیاردی در حالی پیش رفت که فاقد طرح‌های ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بود؛ البته برای این پروژه دو طرح اتاف (ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی) وجود داشت که بارها در یکی از آنها، جولان موتورسواران و دستفروشان در پیاده راه بوعلی سینا هشدار داده شده بود اما باز هم این پروژه بی توجه به طرح مذکور اجرا شد!

پیاده راهی که افراد را به جای نزدیک کردن به هم، از هم دور کرده و با صندلی‌های یک به یک و دور از هم حتی مانع از نشستن اعضای یک خانواده در کنار هم شده است! ایستگاه کتاب و کودک و پیاده راهی برای این حوزه، رنگ‌های نشاط آور، مبلمان شهری مناسب وغیره در این پیاده راه خالی است.

پارک‌های همدان همواره با معضل روشنایی مواجه هستند و در آنها فضای بی دفاع شهری به حدی زیاد است که می‌توان در گوشه‌های پارک‌ها همواره جولان موتورسواران و البته افرادی همراه با آسیب‌های اجتماعی را نظاره گر بود.

پارک بانوان همدان اولین نیاز یک پارک بانوان، یعنی فضایی بدون سیطره و نظاره یک ساختمان و اشرافیت بر آن را نیز دارا نیست؛ محوطه داخل آن نتوانسته فضایی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، روابط اجتماعی، نشاط و سلامت اجتماعی زنان باشد و در عین تمامی این موارد، عدالت شهری را نیز زیر پا گذاشته و برای زنان در مناطق دیگر شهر فکری نکرده‌ایم.

آن سوی این وضعیت، پروژه‌هایی دیگر سر از خاک در می‌آورند! به نوعی که در اظهار نظر اخیری در شورای اسلامی شهر همدان می‌بینیم که رئیس کمیسیون فنی و عمرانی این شورا با سخن از فاز اول اجرای طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در رینگ یک، اظهار کرده است که «در این طرح، امکان حضور بانوان نیز فراهم بوده و با استفاده از اسکوتر می‌توان از مسائل حاشیه‌ای نیز پیشگیری کرد.» اما به راستی چطور؟

اینکه بانوان همدانی چرا و چگونه باید از این اسکوترها استفاده کنند، اینکه چه هزینه‌هایی باید برای خرید این اسکوترها درنظر گرفته شود و در نهایت، آیا اسکوتر وسیله بازی کودکان و نوجوانان است یا بزرگسالان؟ همه بماند برای بعد.

با کدام طرح علمی و تخصصی چنین تصمیم‌هایی برای بانوان همدانی گرفته می‌شود؟ ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی به عنوان فرآیند مدیریت موضوعات اجتماعی از توسعه تصور می‌شود، که به ارائه تصویری از جهان اجتماعی می‌پردازد. جهانی اجتماعی و فرهنگی که در آن نه تنها خواسته‌ها و نیازهای افراد و اولویت‌ها را می بیند بلکه در امتداد آن سناریوها را آنقدر بالا و پایین می‌کند که تعداد ذی نفعان در پروژه‌ها بالا رود و دستیابی به اهداف درست ممکن شود.

اما جای جامعه شناسان، روانشناسان شهری، متخصصین مربوطه در این بین کجا است؟ به یقین در این بین، می‌توان جای خالی اتاف در پروژه‌های جنسیت محور را در همدان آن قدر احساس کرد که این شهر را محلی برای خاک خوردن پیوست‌های فرهنگی و طرح‌های ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی خواند.

روندی که هم به ضرر بانوان این شهر بوده و خواهد بود و هم به ضرر مدیریت شهری آن. البته بازخورد این موضوع در بلندمدت نمود پیدا می‌کند و نیاز است تا مسئولین استانی به ویژه فعالین در حوزه بانوان در این مسیر ورود و روند غیرعلمی و غیرتخصصی در این حوزه را هر چه سریع‌تر از بین برده و مانع از طرح‌های غیرکارشناسی و بدون پیوست به ویژه در حوزه بانوان در شهر همدان شوند.

* پژوهشگر اجتماعی

کد خبر 5538967

منبع: مهر

کلیدواژه: همدان پیوست فرهنگی شورای شهر همدان کرمانشاه بوشهر ویروس کرونا حجاب و عفاف عید غدیر خم آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل عفاف و حجاب خراسان رضوی شیوع کرونا مشهد شیراز ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان افزوده شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد در نهمین جلسه‌ شورای تأمین مسکن استان، افزود: شناسنامه مسکن استان به طور کامل احصا و هر آنچه برای تکمیل اقدامات گسترده‌ای که تاکنون به همت دولت مردمی و انقلابی ایران قوی در حوزه مسکن در استان همدان انجام شده، مشخص و پیش روی مسئولان است.

وی ادامه داد: نهضت ملی مسکن، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، باز آفرینی شهری و مسکن روستایی چهار محور مهمی است که با قوت و برای دست یافتن به تمامی اهداف تعریف شده، دنبال می‌‎شود.

استاندار همدان اظهار کرد: از اقدامات جهادی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها تقدیر می‌کنم.

وی گفت: پروژه‌های مسکن در شهرستان‌ها توسط معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی با فرمانداران، شهرداران و مدیران به صورت ویژه بررسی می‌شود.

قاسمی فرزاد بیان کرد: رقابت مثبت برای تسریع روند کار نهضت ملی مسکن در دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند تأمین زمین با روند قانونی و معرفی متقاضیان به بانک‌ها توسط دولت مردمی و انقلابی ایران قوی انجام می‌شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مسکن باید با کیفیت مطلوب و سرعت بالا احداث شود، افزود: در کنار تحقق شعار "جهش‌ تولید با مشارکت مردم" جهش مسکن نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نهضت ملی مسکن، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اولویت تأمین مسکن استان است.

استان همدان، با وسعتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده‌ است. ساخت و تحویل چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال و در طول فعالیت دولت سیزدهم انجام خواهد شد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229224 برچسب‌ها دانشگاه آزاد همدان بازار مسکن مسکن ملی

دیگر خبرها

  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • ۱۹ شهر به بازآفرینی شهری استان همدان افزوده شد
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • استقبال دانشجویان و جای خالی مسئولین در اولین روز جشنواره «تیتر ۱۳» + فیلم
  • برگزاری رویدادهای جذاب فرهنگی به مناسبت روز دختر در همدان
  • بانوان مشگین‌شهری در حمایت از طرح عفاف و حجاب فراجا تجمع کردند
  • معرفی برترین‌های مسابقات کاتا جودو بانوان استان همدان
  • آزمون دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در همدان
  • جای خالی معلمان ماهر مجازی