Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@06:04:39 GMT

جزئیات فنی از اعمال Safe Search بر روی گوگل

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۸۸۵۹

جزئیات فنی از اعمال Safe Search بر روی گوگل

به گزارش همشهری آنلاین، طی هفته گذشته اپراتورهای موبایل به‌گونه‌ای اقدام به فعال‌کردن گزینه safe search کردند که امکان غیرفعال‌کردن آن برای کاربران وجود ندارد. پیامی که کاربران دریافت می‌کردند، نشان می‌داد که ارائه‌دهندگان اینترنت با نوعی دستکاری فنی اقدام به اعمال یک گزینه آن‌هم بدون اطلاع‌رسانی قبلی به آنها کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند مدیرعامل یکی از اپراتورهای سیار در پاسخ به یکی از کاربران توییتر تلویحا نقش اپراتورها را در این اتفاق رد و اعلام کرد که این اتفاق «خارج از حوزه دسترسی اپراتورهاست». با این حال، کاربران اگر از وی‌پی‌ان استفاده کنند، می‌توانند safe search را غیرفعال کنند. متخصصان حوزه فناوری اطلاعات، فعال‌شدن گزینه safe search را نوعی جعل سامانه نام دامنه (DNS hijacking) می‌دانند. درواقع، این شکل از فیلترینگ نوعی هک محسوب می‌شود و زمانی که کاربر یک درخواست را به سمت DNS ارسال می‌کند، درخواست کاربر در میانه راه به مقصد دیگری غیر از DNS مورد نظر ارسال می‌شود.

تغییر مسیر درخواست
نعیم فرهادیان، کارشناس شبکه در گفت‌وگو با همشهری، فعال‌شدن گزینه safe search از سوی اپراتورها را همان DNS hijacking می‌داند که سال‌هاست شاهد آن هستیم.
فرهادیان با اشاره به اینکه اگر کاربران دامنه twitter.com را در مرورگر خود جست‌وجو کنند، متوجه فیلترشدن این سایت می‌شوند، می‌گوید: «این نوع فیلترینگ با استفاده DNS hijacking صورت می‌گیرد.»  او در پاسخ به این پرسش که از نظر فنی چگونه چنین اتفاقی ممکن است، توضیح می‌دهد که در اتفاق اخیر کاربران به یکی از IP‌های گوگل وصل می‌شوند که safe search روی آن فعال است. فرهادیان با اشاره به اینکه این اتفاق فقط برای گوگل نیفتاده و موتور جست‌وجوی bing هم hijack شده است، می‌گوید: «با فعال‌شدن safe search کل درخواست(request)های DNS که به سمت گوگل می‌رود، به وسیله تجهیزاتی که قبلا هم سیستم فیلترینگ کشور از آنها استفاده می‌کرده، hijack می‌شوند.»

تبعات اعمال safe search
این کارشناس شبکه معتقد است که hijacking موتورهای جست‌وجو می‌تواند تبعات گوناگونی داشته باشد که شاید مهم‌ترین آن محرومیت پژوهشگران، متخصصان و پزشکان از محتوای مرتبط با حوزه فعالیت آنهاست. فرهادیان می‌گوید: «گوگل این گزینه را پیش‌بینی کرده تا مدارس یا بعضی از شبکه‌ها که نیاز به فعال‌کردن آن دارند، ترافیک گوگل را به آن IP بفرستند تا در عمل بتوانند safe search را به‌صورت اضطراری، فوری و اختیاری برای آن مدرسه یا شبکه روشن کنند.» او با اشاره به اینکه بخشی از کاری که safe search انجام می‌دهد این است که دسترسی به محتوای مستهجن یا همان پورنوگرافی را می‌بندد، ادامه می‌دهد: «از آنجا که محتوای خشن(violent) هم با فعال‌کردن safe search مسدود می‌شود، بعضی از گروه‌های شغلی و اجتماعی مانند پزشکان که محتوای مورد نیاز آنها معمولا دارای تصاویر خشن و آزاردهنده است هم از دسترسی‌های لازم محروم می‌شوند.» 

راه‌حلی وجود دارد؟
این کارشناس شبکه در پاسخ به این پرسش که آیا راهی برای رفع این مشکل وجود دارد، می‌گوید: «یکی از راه‌حل‌ها  این است که کاربران از DNS over https یا DNS over TLS که مخفف آنها Doh و Dot است، استفاده کنند.» فرهادیان با اشاره به اینکه با استفاده از این راه‌حل‌ها درخواست(request) کاربر رمزگذاری(encrypt) می‌شود و سیستم یا دستگاهی نمی‌تواند درخواست ارسال‌شده را در میانه راه hijack کند، ادامه می‌دهد: «در کل، این روش منطقی است و باید جواب دهد و کاربر به این ترتیب به مقصد دسترسی می‌یابد.» این در حالی است که فرهادیان یادآوری می‌کند که در عمل اتفاقی که افتاده این است که سیستم فیلترینگ فعلی، تقریبا دسترسی به همه سرورهای Dot را بسته و همچنین دسترسی به بخش قابل‌توجهی از Doh‌ها را هم بسته است.

نظرات متفاوت در مجلس
مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس هم در توییتی فیلترینگ را «کم‌کاربردترین راه‌حل» عنوان کرد و نوشت: «اگر جست‌وجوگر ایمن را اتفاق خوبی می‌دانید، کاش آموزش می‌دادید تا ملت خودشان انتخاب کنند.» این در حالی بود که مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و از موافقان طرح صیانت، در واکنش به این اتفاق گفت: «من نمی‌دانم چرا یک عده‌ای در کشور زودباورند و حساسیت دارند، اما نسبت به این همه اقدامات خوب دیگر، به‌سادگی از کنارش می‌گذرند.»

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 690805 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها شرکت گوگل کودکان فيلترينگ اینترنت مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شرکت گوگل کودکان فيلترينگ اینترنت مجلس شورای اسلامی فعال کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزینه عجله ندارم از تپسی حذف شد

تین نیوز

طبق بررسی های انجام شده و اعلام کاربران گزینه "عجله ندارم" از برنامه شرکت تاکسی اینترنتی(تپسی) حذف شده است.

به گزارش تین نیوز، گزارش ها و اعلام کاربران در فضای مجازی حاکی از آن است که گزینه عجله ندارم  هم از تپسی حذف شده است.

آنگونه که روابط عمومی تپسی توضیح داده این گزینه به دستور قضایی از ابتدای هفته جاری از تپسی حذف شده است.

گزینه «عجله ندارم» یکی از گزینه هایی موجود در تپسی برای کاربران مسافری بود که می خواستند مدت زمان بیشتری منتظر پذیرش درخواست سفرشان بمانند اما هزینه کمتری برای سفر بپردازند. این گزینه از شنبه، هشتم اردیبهشت ماه از پلتفرم تپسی حذف شده است.

پیش از این با پیگیری های سازمان تعزیرات حکومتی، گزینه «عجله دارم» از تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ حذف شده بود.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اسفند سال گذشته در این زمینه توضیح داد: این گزینه از موضوعاتی بود که هیچ دستگاهی به آن ورود نداشته و ما راسا ورود کردیم و قطعا از  مصادیق گرانفروشی است. قبلأ تذکرات لازم داده شده و پرونده تشکیل شده  و در حال تحقیقات مقدماتی است. اتمام حجت می کنم که شرکت های تاکسی های اینترنتی خودشان این گزینه را جمع کنند زیرا اجحاف در حق مردم است و برخی از شرکت ها از دیروز که پیگیر بودیم قول دادند که آن را حذف کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ساندرا پیچای به باشگاه میلیاردی‌ها می‌پیوندد
  • ساندار پیچای در یک قدمی میلیاردر شدن
  • اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
  • گزینه عجله ندارم از تپسی حذف شد
  • گوشی Vivo Y36s در کنسول گوگل پلی مشاهده شد
  • امکان نصب همزمان دو اپلیکیشن در اندروید فعال شد
  • گوگل پلی قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن را فراهم کرد
  • کپی گوگل از روی اپل: قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن در گوگل‌پلی
  • نصب همزمان ۲ اپ در موبایل اندروید ممکن شد
  • اپل آی‌دی بسیاری از کاربران در سراسر جهان غیر فعال شده است