Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@12:20:35 GMT

عصبانیت امریکا از توسعه روابط تهران-مسکو

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۸۹۲۷

عصبانیت امریکا از توسعه روابط تهران-مسکو

سفر روزهای آتی رئیس‌جمهور روسیه به تهران برای شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در قالب اجلاس آستانه در حالی انجام خواهد شد که امریکا از توسعه روابط دوجانبه هر دو کشور بویژه در حوزه مقابله مؤثر با تحریم‌ها، به شدت عصبانی است.

روزنامه ایران: این در حالی است که روز گذشته در راستای تعمیق روابط دو جانبه ایران و روسیه در شرایط تحریم‌های غرب علیه دو کشور، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه قانون تجارت آزاد میان حوزه اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  حال با این اقدام شرایط برای توسعه تجارت دو کشور بازتر از گذشته می‌شود.
از آنجا که تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشور‌های مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشور‌های عضو و هماهنگ‌سازی تشریفات گمرکی از جمله دستاوردهای همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد بود، به نظر می‌رسد روابط ایران و کشورهای عضو این اتحادیه به طور فزاینده‌ای گسترش یابد. این اقدام می‌تواند بخوبی در روند خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از پازل‌های این رویکرد ایران را تکمیل کند.

ایران شریک قابل اعتماد در جهان چندقطبی
دو روز قبل نیز معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که ایران شریکی قابل اتکا برای این کشور بوده و تقویت روابط دوجانبه، بهترین پاسخ به فشارهای غرب است.
به نوشته وبگاه خبری «اردو پوینت»، «میخاییل بوگدانوف» گفته است: «ما ایران را شریکی قابل اتکا و کشوری همفکر در بستر تغییرات جهانی مرتبط با تشکیل یک جهان چند قطبی و تلاش جمعی همه‌جانبه غرب برای مقاومت در برابر این روند عینی می‌بینیم.» 
این دیپلمات ارشد روس افزوده است که تقویت همکاری‌های تهران و مسکو بهترین پاسخ به چالش‌های اعمال شده از سوی غرب خواهد بود.

از رشد همکاری تجاری تا صادرات پهپاد
این در حالی است که در هفته‌های اخیر خبر ورود اولین قطار ترانزیتی روسیه به ایران برای اتصال این کشور به هند، فعال شدن کریدور شمال-جنوب و همکاری‌های نظامی و فناورانه دو کشور بشدت توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.
این همکاری‌ها همچنین باعث شد تا ایالات متحده از فروش پهپادهای ایرانی به روسیه نیز ابراز نگرانی کند.
البته امریکا این اتهام را در آستانه سفر بایدن به منطقه و به منظور تأثیر بر افکار عمومی اروپا مبنی بر دخالت ایران در بحران اوکراین، مطرح کرد تا این اقدام را به جنگ اوکراین ارتباط داده و شاید بتواند توجه برخی دیگر از کشورهای وابسته به خود را جلب کند اما همکاری پهپادی دو کشور سابقه‌ای بیشتر از بحران اخیر دارد؛ چنانچه نیروهای نظامی دو کشور به دعوت دولت سوریه و با همکاری یکدیگر علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مورد حمایت دولت امریکا و اسرائیل توانستند اراده غرب مبنی بر فروپاشی دولت سوریه و آغاز بحران جدید در منطقه را از بین ببرند.

عصبانیت امریکایی‌ها
با این وجود «جان کربی» مسئول هماهنگی روابط راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پنجشنبه شب گفت، افزایش همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه حاصل تحریم‌ها علیه دو کشور است.
کربی در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» با عصبانیت از توسعه همکاری‌های ایران با کشورهای مختلف جهانی از جمله روسیه گفت: «واضح است که آنها (ایرانی‌ها) قابلیت تولید داخلی را دارند. نمی‌دانم مؤلفه‌های توافقی که آقای [ولادیمیر] پوتین بسته شامل چه چیزی است.  نمی‌توانم به طور اخص در این باره صحبت کنم که چگونه ایران قادر خواهد بود خود را به رفع این نیاز برساند.»

چشم‌انداز روشن در روابط اقتصادی دو کشور
توسعه روابط تجاری ایران و روسیه را می‌توان تا حد قابل توجهی به تغییر گفتمانی کشور با قدرت گرفتن دولت سیزدهم مرتبط دانست. این مسأله به آن معناست که یک دهه غفلت از ظرفیت‌های همکاری با کشورهای نزدیک به ایران موجب عدم بهره‌مندی کشور از تعریف  منافع مشترک بوده است.
این اتفاق در طول یک سال گذشته به خوبی در ارتباط با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای آسیایی و شرقی رخ داده است. از جمله همین کشورها روسیه است.
به طوری که تغییر ریل دستگاه دیپلماسی باعث شد حجم تبادلات دو کشور در طول یک سال اخیر تا ۸۱ درصد افزایش پیدا کند و به 4میلیارد دلار برسد و همچنان روند صعودی این آمار ادامه داشته باشد. اراده ایران برای همکاری با کشورهای همسایه و آسیایی مورد استقبال روس‌ها نیز قرار گرفته است. 
نشانه این موضوع را می‌توان در سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و گفت‌وگوهای موفق رؤسای دو کشور و هیأت‌های ایرانی با روسیه مشاهده کرد. تنها چند روز پس از این سفر اولین بخش از خط اعتباری برای نیروگاه سیریک توسط روسیه تخصیص داده شد.
این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تأمین خط اعتباری برای ساخت نیروگاه سیریک از دولت قبل مطرح بود اما سیاست‌های غرب‌گرایانه و غیرمتوازن دولت یازدهم و دوازدهم مانع استفاده کشور از ظرفیت‌های موجود شده بود.
علاوه بر اینها برنامه‌ریزی کشور برای توسعه زیرساخت‌ها به منظور استفاده کامل از کریدور شمال-جنوب، چشم‌انداز درآمدی 20 میلیارد دلاری برای آینده را نوید می‌دهد.
همه این موارد نشان می‌دهد که بازگشت توازن به سیاست خارجی ایران و بهره‌مند شدن کشور از مزایای آن در راستای دیپلماسی اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها علت اصلی عصبانیت دشمنان بخصوص امریکایی‌هاست.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: همکاری ها تحریم ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۸۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشورهای غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روندهای جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می باشد و فرمت منطقه ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشورهای منطقه قفقاز در حال اجرا می باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می باشد.

 

دیگر خبرها

  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است