Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@09:26:37 GMT

ادبیات کودک و نوجوان در دهه‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۹۱۵۴

ادبیات کودک و نوجوان در دهه‌ای که گذشت

 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ادبیات کودک و نوجوان دردهه‌ای که گذشت با فراز و فرودهای متعددی چون ورود آثار ترجمه‌ای بدون محدودیت، گرانی کاغذ، وضعیت اقتصادی نه چندان مطلوب برای نویسنده و ناشر؛ مواجه شد. در همین راستا با مجید ملامحمدی نویسنده کودک و نوجوان و خالق آثاری چون «مسیر خارج از نقشه» و مجموعه داستان «دوستان پیامبر (ص) و علی (ع)» و تقدیر شده در کتاب سال جمهوری اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده کتاب روزگار عمار با اشاره به اینکه در دهه گذشته ادبیات کودک و نوجوان با رشد خوبی همراه بوده گفت:کارهای خوبی داشتیم و از جهت حرفه‌ای کارها رشد کردند و به لحاظ فنی و تکنیک نویسندگی، مؤلفان ما آثارشان بهتر شده است؛ در حوزه دین کارهای فاخری در قالب رمان، داستان‌کوتاه و شعر خلق شده است. ادبیات کودک و نوجوان همیشه در رشته‌های مختلف به خصوص در حوزه دین در حال رشد بوده؛ البته اگر آثارمان، خوب ترجمه شود. دیده نشدن آثار فاخرمان در سطح جهان برای ما ضعف است و همچنین در حوزه دین، میان کشورهای اسلامی آثار کمتری ترجمه شده است.

سردبیر مجله کودک و نوجوان پوپک درخصوص توجه مخاطبین به آثار ترجمه‌ای اظهار داشت: نگاه‌ها و ذائقه‌های مخاطبین ما مختلف است و نمی‌شود به صراحت به این نظر رسید که آثار ترجمه بر آثار تالیفی مخاطب بیشتری را جذب می‌کند؛ ولیکن مخاطبان ما بیشتر به آثار فانتزی و تخیلی تمایل دارند. ما نویسندگان ایرانی باید تلاش کنیم این خلأها را پر کنیم تا کودکان و نوجوانان کمتر به آثار ترجمه‌ای روی بیاورند.

 وی با بیان اینکه نویسنده در چه بستری باید رشد کند اظهار داشت: به نظر من نویسنده باید مخاطب را که کودک و نوجوان امروز است؛ بشناسد و شناختی هم نسبت به نیازهایش پیدا کند. کلاً با کمرنگ شدن رسانه‌های مکتوب و هجوم فضای مجازی باید خلأها را شناسایی کنیم و متناسب با نیاز‌ها اثر خلق کنیم.

مجید ملامحمدی در پایان علت مطرح نشدن آثار برتر در سال‌های گذشته و مقایسه با آثاری چون قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، قصه‌های مجید و تن‌تن و سندباد که در دهه‌ای گذشته چاپ شدند و هنوز بر سر زبان‌ها هستند گفت: آثار خوب زیادی داریم که از قلم پرتوان افراد مختلفی خلق شده است. گذشت زمان کتاب‌هایمان را بهتر و به روزتر کرده‌است. البته جای رشد و کار بیشتری وجود دارد. باید از نویسنده حمایت و بسترهای خوبی در این راستا ایجاد شود. من معتقد هستم که نویسنده‌های کودک و نوجوان خوبی در کشور داریم، چهره‌هایی را داریم که می‌توانند جهانی شوند؛ هرچند بسیاری از آثار خوب این حوزه ترجمه نشده است. البته بعضی از رشته‌ها وضعیت بهتری دارند. حمایت از اثر، نویسنده و توزیع مناسب ایجاد شود ما می‌توانیم نویسندگان بهتر و بیشتری پرورش بدهیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجید ملامحمدی ادبیات کودک و نوجوان نویسنده کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۹۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد