Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان گفت: به منظور پیشگیری از عوارض کمبود ویتامین آ برنامه مکمل یاری با مگا دُز ویتامین (آ) ویژه کودکان ۲ تا ۵ سال از سوی معاونت بهداشتی این دانشگاه اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار برنا از همدان، آرزو کاوه ای با اعلام این خبر، اظهار داشت: برنامه آموزشی برای توجیه پرسنل آغاز شده و این طرح از اول مرداد در استان اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: گروه هدف این برنامه همه کودکان ۲ تا پنج سال شهری و روستایی هستند و نوع مکمل به شکل کپسول ژله ای ۲۰۰ هزار واحد بین المللی است که در همه مراکز خدمات جامع سلامت،  پایگاهها و خانه های بهداشت ارائه می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: بعد از شستشو و ضد عفونی کردن دست ها  و قیچی کردن سر کپسول با قیچی تمیز، محتویات آن توسط پرسنل شبکه بهداشت در ته گلوی کودک چکانده شود.

کاوه ای افزود: این مکمل، ویتامین "آ" مورد نیاز کودکان را برای ۶ ماه تامین می کند بنابراین برنامه مکمل یاری هر ۶ ماه یکبار تکرار می شود.

وی گفت: ویتامین "آ" یکی از مواد مغذی و مهمی است که نقش  اساسی در سلامت ارگانهای بدن ایفا می کند و کمبود این ویتامین به عنوان یکی از مهمترین مشکلات تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خاطر نشان کرد: ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که نقش مهمی در تنظیم و  عملکرد بدن از جمله تنظیم سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماریهای ویروسی شامل اسهال و بیماریهای گوارشی، بیماریهای تنفسی، کووید ۱۹ و سرخک دارد.

به گفته کاوه ای، تقویت سیستم بینایی، خونسازی و رشد و تکامل استخوان ها از دیگر مزیت های مصرف ویتامین "آ" است.

وی درباره منابع غذایی ویتامین آ توضیح داد: این ویتامین در منابع و غذاهای گیاهی و حیوانی وجود دارد و منابع گیاهی این ویتامین شامل سبزیجات زرد و نارنجی نظیر کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، میوه های زرد و نارنجی رنگ از جمله زرد آلو، طالبی، انبه، آلو  و موز، سبزیجات سبز رنگ شامل جعفری، برگ های سبز کاهو و برگ چغندر و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از منابع حیوانی این ویتامین می توان به جگر، قلوه، شیر پرچرب، خامه، کره و زرده تخم مرغ اشاره کرد.

کاوه ای درباره موارد منع مصرف نیز گفت: کودکان مبتلا به مشکلات تنفسی، کودکانی که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ دچار مشکلات تنفسی شده و قادر به تغذیه از راه دهان نیستند به هیچ عنوان از مگا دُز ویتامین آ نباید استفاده کنند.

حسین بحیرایی

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: همدان علوم پزشکی استان همدان ویتامین آ کاوه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۹۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی در روزهای ۲۸ تا ۲۹ آوریل، قرار است به ابتکارات آنکارا برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین ادامه دهد.

منابع دیپلماتیک ترکیه در این خصوص اعلام کردند که فیدان یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در ریاض با اعضای گروه تماس تشکیل شده از سوی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب برای پایان دادن به کشتار مردم مظلوم غزه و تضمین صلح دائمی دیدار و گفتگوخواهد کرد.

به گفته این منابع قرار است گروه تماس با وزرای خارجه کشورهای غربی نیز دیدار کند.

گفته می‌ شود وزیر امور خارجه ترکیه در ریاض دیدارهای دوجانبه ای نیز خواهد داشت و محور گفتگوها هم آخرین وضعیت تحولات در نوار غزه خواهد بود.

کد خبر 6090379

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در استان همدان
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در همدان
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان