Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان شهردار نوش‌آباد از آغاز عملیات بلوک فرش گذر فرهنگ و هنر این شهر با الگوی طرح کهن‌ترین فرش تاریخ‌دار شناخته شده دوره اسلامی ایران خبر داد.

احمد شاه‌بالایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گذر فرهنگ و هنر نوش‌آباد با هدف معرفی جایگاه واقعی فرهنگ و تمدن این شهر در محور ورودی‌های مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد ایجاد شده که شامل مسجدهای امام علی و جامع، حوض‌خانه، پایاب، آب انبار و یخچال آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گذر فرهنگ و هنر نوش‌آباد، در راستای تقویت و بهبود کسب و کارهای فرهنگی و هنری و مکانی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی شده است تا بافت تاریخی این شهر به عنوان فضای زنده شهری برای شهروندان و گردشگران تبدیل شود.

شهردار نوش‌آباد، تصریح کرد: گذرهای فرهنگی، فضایی برای ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و خریداران محصول فرهنگی است ضمن اینکه محل گذران اوقات فراغت و فضایی برای افزایش خلاقیت شهروندان محسوب می‌شوند.

شاه بالایی در مورد طرح این گذر، گفت: بنا بر پژوهش‌ها، زیلوی نوش‌آباد تنها زیلوی شناخته قبل از دوره صفویه است که در موزه ارمیتاژ شهر سن‌پترزبورگ روسیه نگهداری می‌شود و  مورخان هنر اسلامی آن را به عنوان شاهکاری از هنر ایلخانی معرفی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: زیلوی استاد علی نوش‌آبادی، یکی از زیلوهای مشهور به لحاظ فرم، محتوا و قدمت است و سبک هنری و کتیبه‌های زیلو، این احتمال را تقویت می‌کند که در رمضان ۸۰۸ هجری بافته ‌شده است.

شهردار نوش‌آباد گفت: زیلوی نوش‌آبادی، دستبافت منحصر به فردی است که تاکنون در چند نمایشگاه عرضه شده و اولین بار در سال ۱۹۹۰ در نمایشگاهی با عنوان شاهکارهای هنر اسلامی در کویت به عنوان قدیمی‌ترین زیلوی برجای مانده از ایران و متعلق به دوره ایلخانی به نمایش گذاشته شد.

شاه بالایی تصریح کرد: گذر فرهنگ و هنر نوش‌آباد فضایی به طول ۶۰۰ متر و با عرض ۶ متر است که توسط محسن خستوان طراحی شده و اعتبار ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای آن پیش بینی شده است.

به گزارش ایسنا، شهر تاریخی نوش آباد، از جمله شهرهای کوچک گردشگری است که ۳۰ اثر تاریخی و معنوی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زیلوبافی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۹۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، هادی قوامی در آئین نکوداشت شوراهای اسلامی شهر و روستاها که ظهر پنج‌شنبه در آمفی‌تئاتر دانشکده فنی و مهندسی اسفراین برگزار شد، اظهار کرد: خراسان شمالی علی‌رغم مزیت‌های فراوان در رتبه‌های انتهایی شاخص‌های پیشرفت و آبادانی است.

منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اسفراین و صفی‌آباد تصریح کرد: سکونت تقریباً ۵۰ درصد مردم خراسان شمالی در روستاها است و به همین دلیل زیرساخت‌های مناسب باید در روستاها ایجاد شود.

وی در ادامه با اشاره به اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس یازدهم افزود: ملاک قرار دادن جمعیت به جای میزان توسعه و پیشرفت به ضرر شهرهای در حال توسعه و کوچک و روستاها تمام شد.

قوامی گفت: شوراهای روستایی به دلیل عدم ثبات شغلی دهیاران در موقعیت مناسبی قرار ندارند.

منتخب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اسفراین و صفی‌آباد بیان کرد: طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته دچار رکود شده بود.

کد خبر 6095106

دیگر خبرها

  • مفاهیم جان‌بخش اسلامی از مرزها بیرون رفته است
  • رکود طرح‌های زیرساختی‌های خراسان شمالی در چهار سال گذشته
  • انسداد سه مقطع از محورهای شریانی هرمزگان
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • راه اندازی طرح آموزش مبلغان حجاب | ۴۰۰ نفر برای «استقناع هنرمندانه» آماده می‌شوند
  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته از داروخانه های پارس آباد
  • هنر، ابزار استدلال و استقناع هنرمندانه عفاف و حجاب
  • آغاز پیش تولید سریال ماه‌شرف خانم در سنندج
  • کامل‌ترین تورهای ترکیبی ویژه بهار ۱۴۰۳
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دورود منصوب شد