Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از موضوعاتی که در دولت گذشته آغاز اما در نیمه راه رها شد ایجاد شهرک صنعتی مرزی بود.

روزنامه ایران: قرار بر این بود که ایران با برخی از کشورهای همسایه خود شهرک صنعتی مرزی مشترک داشته باشد تا ضمن تولید مشترک بتوان صادرات کالا را با شرایط سهل‌تر و کم هزینه‌تر دنبال کرد. حال در دولت سیزدهم موضوع یاد شده در دستور کار قرار گرفته و بنا شده مذاکرات برای ایجاد شهرک صنعتی مرزی با ارمنستان و عراق به‌صورت جدی دنبال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این امر، احیا و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی از دیگر موضوعاتی است که در دولت سیزدهم اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. در دولت گذشته بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می‌کردند و این امر باعث شده بود که هزینه تولید افزایش پیدا کند. در این باره با علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.


ایجاد شهرک‌های مرزی در دولت سیزدهم دنبال خواهد شد؟
بله؛ ایجاد شهرک‌های مرزی با جدیت در دولت سیزدهم در حال پیگیری است، یکی از کشورهایی که ایجاد شهرک صنعتی مرزی با آن در دستور کار قرار گرفته، عراق است. کشور دیگری که شهرک صنعتی مرزی با آن خواهیم داشت، ارمنستان است. طی سفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارمنستان داشت ایجاد شهرک صنعتی از محورهایی بود که دو طرف خواهان آن بودند. ایجاد شهرک صنعتی نیازمند چهارچوب همکاری مشخص است. قانون مشخصی در ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی وجود ندارد، اما خوشبختانه مصوبه دولت وجود دارد که در راستای آن مجوز ایجاد شهرک صنعتی مرزی به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی داده شده است. قرار بوده با ترکیه شهرک صنعتی مرزی داشته باشیم اما به دلایلی این مهم محقق نشد، در این میان با عراق و ارمنستان آمادگی وجود دارد که شهرک صنعتی مشترک ایجاد شود.بر این اساس با مشخص شدن چهارچوب همکاری می‌توان، مجوزهای لازم در مورد انرژی، ورود و خروج کالا و.... را اخذ کرد. از این‌رو بزودی مذاکرات برای ایجاد شهرک صنعتی مرزی با ارمنستان آغاز خواهد شد چرا که کلیات این امر توافق شده است.


ایجاد شهرک صنعتی مرزی تا چه حد می‌تواند روابط اقتصادی را بهبود ببخشد؟
مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه بسیار بهبود یافته است، لذا ایجاد شهرک صنعتی مرزی کمک می‌کند که روابط اقتصادی ایران، تقویت و پایدار شود. ما ظرفیت‌های تولیدی خوبی در کشور داریم و خیلی از کشورهای همسایه به کالاهای ایرانی نیاز دارند، به همین جهت شهرک صنعتی مرزی کمک خواهد کرد که با کاهش بوروکراسی‌ها و هزینه‌ها، میزان صادرات کالا را افزایش دهیم. می‌توان بخشی از تولید کشور را در شهرک‌های صنعتی مرزی مستقر کرد. کالاهایی را که ایران به آن نیاز دارد نیز می‌توان به این شکل تأمین کرد. در شهرک‌های صنعتی مرزی به‌دنبال منافع یکطرفه نیستیم بلکه منافع مشترک اهمیت دارد.


منتقدان اصرار بر این دارند که وضعیت واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی مناسب نیست و بخش قابل توجهی از آنها در رکود به سر می‌برند، آیا این امر پذیرفتنی است؟
ما تعداد واحدهای راکد، واحدهای فعال و واحدهای صنعتی را که با تصمیمات دولت سیزدهم از رکود خارج شدند اعلام کردیم و تمام مدارک و اسناد آن وجود دارد. در گذشته اعلام واحدهای در رکود حدودی انجام می‌شد اما با بررسی‌های صورت گرفته تعداد واحدها به روز و دقیق بیان می‌شود. آمار اعلامی ما مبتنی بر واقعیت است. از ابتدای سال‌جاری تاکنون 211 واحد صنعتی راکد احیا شده که این عدد نشان می‌دهد بیش از 13 درصد اهداف برنامه دولت در احیای واحدهای صنعتی محقق شده است. در بخش ایجاد اشتغال نیز 16 درصد اهداف برنامه تحقق یافت؛ بواسطه احیای واحدهای صنعتی فعالیت چهار هزار و ۴۸۱ نفر آغاز شد. امسال احیا و فعال‌سازی 1600 واحد تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف‌گذاری شده است که با احیای این تعداد واحد، پیش‌بینی می‌شود برای ۲۸ هزار و ۸۰۰ نفر شغل ایجاد شود. البته به غیر از احیای واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی، بازگشت واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است. در سال‌جاری احیای ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی شده است، طی این مدت ۱۷ واحد راکد در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریالی به چرخه تولید بازگشته که اشتغال ۳۰۱ نفرثبت شده است. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.


در حال حاضر چه تعداد واحد صنعتی راکد داریم؟
بر اساس بررسی‌های دقیق صورت گرفته، ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد داریم که ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و 5 هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی وجود دارند. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده در طرح پایش این سازمان، ۶۲ درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بالغ‌بر ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید فراهم می‌شود.همچنین ۵۷ درصد این واحدها، تمایل خود را به راه‌اندازی مجدد اعلام کرده‌اند که بازفعال‌سازی آنها با استفاده از ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مشاور کلینیک‌های کسب‌وکار در ۱۰ گروه تخصصی (مالی، حقوقی، بازاریابی، بهبود فرایند، سرمایه‌گذاری و غیره) در سراسر کشور در دست اقدام است.۵۰ درصد این واحدها نیازمند انجام عارضه‌یابی و بررسی دقیق‌تر هستند و ۴۵ درصد نیز به انجام پروژه عارضه‌یابی از طریق مشاوران کلینیک‌های کسب‌وکار تمایل نشان داده‌اند.


مشکل اصلی واحدهای صنعتی راکد و یا تعطیل چیست؟
۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی (سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و تخصیص ارز)، ۱۶ درصد مشکل عدم تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین‌آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، 8 درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.


رونق و احیای واحدهای صنعتی در دولت سیزدهم چگونه پیگیری خواهد شد؟
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ابتدای دولت سیزدهم، وزارت صمت از امسال مسئولیت اجرای پروژه فعال‌سازی ظرفیت‌های‌ تولید در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت را برای نخستین بار در کشور به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذار کرده است.در فاز نخست اجرای این طرح و در یک افق چهارساله، برنامه افزایش ظرفیت‌ تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی زیر ظرفیت در دستور کار قرار گرفت.همچنین برنامه برای فعال‌سازی سه هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ داریم که این امر باعث ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۷ هزار نفر خواهد شد. در این میان از ابتدای سال‌جاری تاکنون افزایش ظرفیت ۲۹۳ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است.

برش
​​​​​​​1-مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه بسیار بهبود یافته است، لذا ایجاد شهرک صنعتی مرزی کمک می‌کند که روابط اقتصادی ایران، تقویت و پایدارتر شود.
2-افزایش ظرفیت‌ تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی زیر ظرفیت در دستور کار قرار گرفت.
3-سه هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در سال‌جاری فعال‌سازی می‌شود.
4- 12هزار و ۶۷ واحد راکد داریم که ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و 5 هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی وجود دارند.
5- قانون مشخصی در ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی وجود ندارد، اما خوشبختانه مصوبه دولت وجود دارد که در راستای آن مجوز ایجاد شهرک صنعتی مرزی به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی داده شده است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایجاد شهرک صنعتی مرزی تولیدی با ظرفیت کمتر شهرک ها و نواحی صنعتی احیای واحدهای صنعتی شهرک های صنعتی مرزی دستور کار قرار شهرک های صنعتی خارج از شهرک ها کشورهای همسایه دولت سیزدهم ایجاد شهرک افزایش ظرفیت واحد تولیدی واحد صنعتی تعداد واحد صنعتی راکد شهرک ها درصد مشکل فعال سازی سال جاری خواهد شد ۵۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۰۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت در جریان بازدید از پایون استان خراسان جنوبی در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، اظهار داشت: خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است اما یک درصد جمعیت کشور را دارد.

استاندار با اشاره به فاصله زیاد این استان با کانون‌های جمیعتی کشور، افزود: تراکم جمعتیی استان هم پایین است و در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار دارد. به گفته وی؛ خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و معدنی داشته و بزرگان و علمای خوبی در حوزه‌های علمی و دینی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در تولید محصولات استراتژیک، گفت: در تولید محصولات استراتژیکی مانند زرشک و عناب رتبه اول کشور و جهان و در محصول زعفران رتبه دوم کشور را داریم، همچنین با وجود 800 نوع گیاه دارویی، رتبه سوم کشور را داریم.

قناعت با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری را در تولید پنبه و رتبه پنجم را در تولید گل نرگس و پسته و رتبه هشتم در  تولید انار را دارد افزود: ذخایر معدنی فراوانی داریم از جمله 76 درصد زغالسنگ کشور و 85 درصد بنتونییت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و این استان در حوزه‌های طلا، گرانیت، نقره، مس، آلومینیوم و... غنی است.

وی از 9 اثر ثبت جهانی استان خبر داد و گفت:  این 9 اثر نشان دهنده اصالت استان است و از منظر گردشگری هم توجه خاصی به خراسان جنوبی شده است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان 331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، گفت: چهار گذرگاه مرزی داریم که یکی از این مرزها ماهیرود و فعال است. 

قناعت تصریح کرد: 35 درصد صادرات جمهوری اسلامی به لحاظ ارزش و 40 تا 50 درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود که بسیار استراتژیک هم است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل چرخه فرآوری محصولات استان، عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه خراسان جنوبی توجه به زنجیره ارزش محصولات استان است و توجه ویژه ما هم بر  محصولات راهبردی و توسعه‌ها متمرکز است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرح زنجیره‌های ارزش استان‌ها در وزارت کشور گفت: زمانی که این طرح آغاز شد ما دوره کاری را تشکیل دادیم و در کنار ظرفیت‌های مختلفی که داریم روی دو محصول زرشک و گوهرسنگ بیشتر متمرکز شدیم و در کنار همه ظرفیت‌ها، این محصولات در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی هم غرفه دارند.

قناعت از 99 درصد تولید زرشک ایران و جهان در استان گفت و اظهار داشت: با حدود 25 هزار هکتار سطح زیرکشت زرشک، سالانه 116 هزار تن زرشک تر و 25 تا 30 هزار تن هم زرشک خشک و صادراتی داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات محصول زرشک اتفاقات خوبی در گذشته نیفتاده است اظهار داشت: 750 تن یعنی تنها 2.5 درصد زرشک استان صادر می‌شود که هدف گذاری شده با تکمیل زنجیره ارزش و واحدهای فناوری، صادرات زرشک را افزایش دهیم.

به گفته وی؛ اگر توسعه محصول و صادرات و برندسازی زرشک را داشته باشیم ارزش افزوده از 50 تا 70 درصد به 400 تا 500 درصد افزایش می‌یابد، این مورد هدف گذاری ما برای نمایشگاه سال آینده هم است.

استاندار خراسان جنوبی درباره گوهرسنگ‌های استان نیز گفت: معادن از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی است ذخایر معدنی شناسایی شده ما بیش از 7 میلیون تن است و رتبه ما از لحاظ تعداد معادن فعال چهارم و از لحاظ ذخایر هفتم است.

قناعت از ثبت ملی 5 گوهرسنگ استان خراسان جنوبی از جمله عقیق پاییزی سرایان، شکوفه فردوس، فلورین طبس و عقیق نهبندان خبر داد و گفت: ارزش افزوده ما در گوهرسنگ‌ها هزار درصد است که اگر به صادرات توجه شود، می‌توانیم ارزش افزوده این محصول را تا دو هزار درصد افزایش دهیم.

به گفته وی؛ ما بازارچه تخصصی گوهرسنگ را در دو شهرستان داریم و شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه چشم‌اندازی که برای نمایشگاه 2025 داریم این است که با هماهنگی وزارت کشور تمرکز بر روی محصول زرشک و گوهرسنگ باشد گفت: برای سال بعد تکمیل زنجیره این دو محصول، دانش بنیانی کردن و افزایش صادرات این محصولات هدف گذاری شده است.

استاندار خراسان جنوبی از انعقاد تفاهم نامه بین استاندار و قائم مقام وزیر صمت خبر داد و گفت: تفاهم نامه تکمیل زنجیره ارزش افزوده گوهر سنگ‌های خراسان جنوبی بین استانداری خراسان جنوبی و قائم مقام و معاون وزیر صمت در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد.

انتهای پیام/254/.

دیگر خبرها

  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی
  • صادرات اقلام فروشگاهی به کوبا/ نوسازی ۱۶۰ کارخانه نیشکر در کوبا
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • پاشینیان با روستاییان معترض مناطق مرزی دیدار کرد
  • شهرک تخصصی گوهرسنگ در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود
  • یک‌هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار در شهرک‌های صنعتی قم فعال هستند
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود