Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@00:02:43 GMT

نکات ایمنی در استفاده از بادکنک‌های هلیومی

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۰۶۱۶

نکات ایمنی در استفاده از بادکنک‌های هلیومی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی سازمان آتش‌نشانی مشهد اصلی‌ترین علت بروز حوادث ناگوار ناشی از انفجار بادکنک‌های تزئینی را تخلف فروشگاه‌های نامعتبر عرضه این محصولات و استفاده آن‌ها از گاز شهری یا گاز هیدروژن به جای گاز هلیوم عنوان کرد.

میثم رضایی در گفت‌­و­گو با ایسنا اظهار کرد: در سال­‌های اخیر استفاده از بادکنک‌های تزئینی توسط مردم در مراسم مختلف رایج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بادکنک‌ها برای معلق ماندن در محیط باید با گازی سبک‌تر از هوا پر شود. در حال حاضر رایج‌ترین گاز برای انجام این کار هلیوم است که قابل اشتعال و انفجار نیست.

رضایی اضافه کرد: البته نمی‌توان گاز هلیوم را کاملا بی‌خطر تلقی کرد زیرا با توجه به اینکه ۲۱ درصد از حجم هوا را اکسیژن تشکیل می‌­دهد، اگر مقدار زیادی بادکنک هلیومی در محیطی بسته باشد و دچار ترکیدگی شود، درصد اکسیژن هوا کاهش یافته و هلیوم جایگزین آن می­‌شود که این موضوع باعث ایجاد تنگی نفس و حتی در شرایط حادتر موجب خفگی افراد حاضر در محیط می‌شود؛ لذا با قطعیت نمی­‌توان هیچ گازی را کاملا بی‌خطر دانست.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از فروشگاه‌ها به علت گران بودن گاز هلیوم از گازهای دیگری برای پر کردن بادکنک‌ها استفاده می‌کنند؛ گازهای سبک و ارزان‌قیمتی مانند متان یا همان گاز شهری و همچنین هیدروژن که هر دوی این گازها قابل اشتعال و انفجار است. از آنجایی که معمولا در مراسم شادی وسایلی مانند شمع و کبریت هم مورد استفاده قرار می­‌گیرد، نزدیکی این اجسام به بادکنک‌های پر شده توسط گاز شهری و هیدروژن بسیار خطرناک و دارای ریسک بالایی است و متاسفانه اغلب حوادثی که اتفاق می‌افتد، به همین دلیل است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی سازمان آتش‌نشانی مشهد با تاکید بر خرید و تهیه این بادکنک‌ها از فروشگاه‌های معتبر گفت: شهروندان به هیچ عنوان بادکنک‌های از پیش پر شده را خریداری نکنند و فقط به مراکزی مراجعه کنند که از سیلندرهای مخصوص با نشان گاز هلیوم آن هم حتما در حضور مشتری جهت پر کردن بادکنک استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین به منظورکاهش میزان خطر و بروز حوادث ناگوار بهتر است شهروندان در مراسم خود حتی‌الامکان از وسایل شیمیایی و محترقه‌ای مانند فشفشه و اسپری برف شادی کمتر استفاده کنند.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی سازمان آتش‌نشانی مشهد ضمن اشاره به نظارت ارگان‌های مرتبط مانند آتش‌نشانی، اداره اماکن نیروی انتظامی و همچنین اتحادیه‌های مسئول بر نحوه عملکرد مراکز عرضه این محصولات اظهار کرد: مردم­ در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی فروشگاه‌ها می‌توانند با سازمان تعزیرات حکومتی یا شماره ۱۳۷ شهرداری و همچنین به طور مستقیم با واحد پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته و تخلف مربوطه را اطلاع دهند تا بررسی‌های لازم انجام شده و در صورت اثبات تخلف با آن­ برخورد شود

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بادکنک گاز هلیوم آتش نشاني سازمان آتش نشانی فروشگاه ها گاز هلیوم بادکنک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۰۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل ابتلای افراد به بیماری لوپوس

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بیماری لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که با بثورات پوستی یا آسیب به اندام‌های اصلی بدن مانند مغز، کلیه و کبد خود را نشان می‌دهد. هنگامی که فرد مبتلا به لوپوس یا هر اختلال خود ایمنی دیگری می‌شود، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت درد در نقاط مختلف بدن علت ابتلا به لوپوس چیست؟

براساس گزارش هلث، علت دقیق لوپوس تا حد زیادی ناشناخته است اما تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از عوامل هورمونی، ژنتیکی، محیطی و ایمونولوژیک می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

آیا لوپوس ارثی است؟

لوپوس مانند بسیاری از اختلالات خودایمنی دیگر در خانواده‌ها دیده می‌شود اما داشتن سابقه خانوادگی لوپوس تضمینی برای ابتلا به این بیماری نیست زیرا ممکن است افراد جهش‌های ژنتیکی را به ارث ببرند که خطر ابتلا به لوپوس را در آن‌ها افزایش یا کاهش می‌دهد.

چه کسانی به لوپوس مبتلا می‌شوند؟

عوامل خطر زیر ممکن است احتمال ابتلا به لوپوس را افزایش دهند:

سن: لوپوس در زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله شایع است.

قومیت: زنان سیاه‌پوست در مقایسه با زنان سفیدپوست بیشتر در معرض ابتلا به لوپوس هستند.

جغرافیا: لوپوس به طور فزاینده‌ای در کشورهای صنعتی غربی رایج شده است. لوپوس همچنین در زنان اسپانیایی تبار، آسیایی، بومی آمریکا و آلاسکا شایع‌تر است.

جنسیت: لوپوس در زنان بیشتر از مردان است.

راه‌های انتقال ویروس "آبله مرغان"/ مدت زمان سرایت بیماری

عوامل خطر ابتلا به لوپوس چیست؟

محققان علت اصلی بیماری لوپوس را نمی‌دانند، اما برخی از عوامل خطر را شناسایی کرده‌اند. هورمون‌ها، ژن‌ها، محیط و عملکرد سیستم ایمنی همگی می‌توانند بر خطر ابتلا به لوپوس تأثیر بگذارند.

هورمون‌ها

لوپوس در زنان تقریبا ۱۰ برابر بیشتر از مردان است. میزان وجود هر یک از هورمون‌های دهیدرواپی آندروسترون (DHEA)، استروژن، استرادیول، پرولاکتین، پروژسترون، پرولاکتین و تستوسترون می‌تواند در ابتلا مؤثر باشد.

عوامل ایمنولوژیکی

لوپوس یک اختلال خود ایمنی است، بنابراین اکثر افراد مبتلا به آن تغییراتی در نحوه عملکرد سیستم ایمنی خود دارند. سلول‌ها زمانی که آسیب ببینند یا دیگر در سیستم ایمنی مورد نیاز نباشند دچار «آپوپتوز» می‌شوند. آپوپتوز فرآیندی است که باعث خود تخریبی یا مرگ سلول‌ها می‌شود. این سلول‌ها معمولاً زمانی از بین می‌روند که دیگر مورد استفاده قرار نگیرند. تحقیقات نشان داده است که سلول‌های مرده در بدن مبتلایان به لوپوس باقی می‌مانند. این سلول‌ها مواد یا سمومی را آزاد می‌کنند که می‌توانند باعث التهاب در سیستم ایمنی بدن شوند. سیستم ایمنی شروع به حمله به بافت‌های سالم در اندام‌های مختلف بدن می‌کند و در نهایت علائم فیزیکی لوپوس نمایان می‌شود.

عوامل محیطی

تحقیقات نشان داده است که برخی عوامل محیطی می‌توانند بر خطر ابتلا به لوپوس تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

حساسیت به برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار سیلیس که معمولاً در پودرهای شوینده، خاک، مواد سفالی و سیمان استفاده می‌شود.

ابتلا به برخی عفونت‌ها مانند ویروس اپشتین بار (EBV) که می‌تواند باعث التهاب در سیستم ایمنی بدن شود.

سیگار کشیدن

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV).

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229880 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • عوامل ابتلای افراد به بیماری لوپوس
  • حوادث ناشی از کار دومین علت مرگ در کشور است
  • اولین تصاویر آتش‌سوزی کارخانه مدیران خودرو در بم
  • باز کردن آسان بست کمربندی با یک ترفند جدید (فیلم)
  • نکات ایمنی مهم برای شارژ کردن گوشی های هوشمند؛ اگر موبایل دارید، بخوانید
  • علت ابتلا به لوپوس چیست؟/ عوامل خطر ابتلا به بیماری
  • نکات مهم در انتخاب گیربکس صنعتی
  • (اینفوگرافیک) راهنمای سوخت رسانی به سیستم ایمنی انسان!
  • مرگ راکب ۱۵ ساله موتورسیکلت در اثر واژگونی در شهر تلخاب
  • مهمترین نکات در رانندگی با خودروی دنده اتومات