Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:09:45 GMT

افزایش سرانه آرد در تالش درخواست نانوایان

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۰۸۹۴

افزایش سرانه آرد در تالش درخواست نانوایان

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، ماه‌هاست کمبود نان، صف‌های طولانی و کیفیت پایین نان، داد مردم تالش را در آورده است، بطوری که در بسیاری از نانوایی‌ها مشاهده می‌شود عده‌ای ساعت‌ها پیش از نانوایان در مقابل نانوایی‌ها صف بسته‌اند تا موفق به خرید نان شوند.

طبق بررسی‌ها در تالش ۴۱۴ واحد نانوایی وجود دارد که از این تعداد ۶ واحد نان صنعتی و حجیم و ۴۰۸ واحد نیز خبازی می‌باشد که تقریبا همه واحد‌های نانوایی کمبود سهمیه آرد و افزایش هزینه‌های جانبی نانوایی و پخت نان را از مهمترین مشکلات خود دانسته و مدعی هستند که پخت سرانه آرد فعلی برایشان سودآور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنظر می‌رسد این ادعا در بسیاری از موارد صحیح می‌باشد و سهمیه فعلی و هزینه‌های جانبی نانوایی‌ها با یکدیگر همخوانی ندارد، اما این تمام ماجرا نیست و تفاوت قیمت آرد آزاد و یارانه‌ای در بازار نیز بر این مشکلات افزوده و موجب شده برخی نانوایان برای جبران هزینه‌ها و کسب سود بیشتر اقدام به فروش آرد سهیمه‌ای در بازار به قیمت آزاد کنند. 

در همین راستا خبرنگار فارس در تالش با حضور سطح شهر و در گفت‌وگو با مسؤولین، نانوایان و مردم به بررسی دلایل و راهکاری حل این مشکل مهم پرداخته است. 

افشین رمضانی مالک یک نانوایی در روستای طولارود در حاشیه شهر تالش است، او با انتقاد از توزیع ناعادلانه آرد و ضعف نظارت‌ها در سطح شهرستان می‌گوید، شاید در گذشته پخت سه کیسه آرد در روز برای واحد‌های نانوایی سودآور بود، اما در شرایط فعلی و با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی، کارگر و بیمه، خمیرمایه و غیره، پخت نان بر اساس سرانه پنج سال گدشته به هیچ وجه سودآور نیست و مسؤولین باید حتما اقدامات فوری برای اصلاح سرانه آرد نانوایی‌های شهرستان داشته باشند. 

وی با تشکر از پیگیری‌ها و حمایت‌های فرماندار و بخشدار مرکزی تالش که با فراهم کردن آرد مازاد بخشی از مشکلات نانوایی‌ها را حل کرده‌اند، افزود: اما برای حل کامل این مشکل باید سرانه آرد بنده و سایر همکارانم حتما افزایش یابد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم. 

رمضانی با ابراز تاسف از اینکه روزانه برخی افراد موفق به خرید نان نمی‌شوند و باید دست خالی به خانه برگردند، می‌گوید: در چنین شرایط سخت اقتصادی که مردم توان خرید برنج را ندارند، دیدن چنین صحنه‌هایی برای نانوایان ناراحت کننده است. 

فرماندار تالش نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در تالش با بیان اینکه سرانه فعلی آرد تالش بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ می‌باشد و در آن زمان جمعیت تالش حدود ۲۰۰ هزار نفر بود، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که از آن تاریخ تا به امروز جمعیت تالش افزایش یافته و طبیعی است مصرف نان نیز افزایش پیدا کند. 

کیا عاشوری همچنین با تاکید بر اینکه در گذشته قوت غالب مردم تالش برنج بود و متاسفانه در طول سالهای گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت برنج و تغییر سبک زندگی، گرایش مردم به مصرف نان بسیار افزایش یافته است، تغییر قوت غالب مردم از برنج به نان را نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل مشکلات موجود عنوان کرد. 

وی همچنین افزایش ورود گردشگران به شهرستان، تخلفات برخی نانوایان، استفاده از نان برای تغذیه دام و طیور در پی افزایش قیمت نهاده‌های دامی و غیره را از دیگر عوامل تاثیر گذار در این حوزه دانست. 

فرماندار تالش با اشاره به اینکه در طی چند ماه گذشته که به عنوان فرماندار تالش منصوب شده، علاوه بر توزیع بیش از یک‌هزار کیسه آرد مازاد در بین نانوایان، تشدید نظارت‌ها، تشویق و افزایش سهمیه نانوایان قانونمند، اقدامات متعددی در راستای حل این مشکل داشته و طی مکاتباتی که با مدیران استانی داشته، پیگیر افزایش سرانه آرد شهرستان می‌باشد. 

به گزارش فارس، آنچه مسلم است افزایش جمعیت و مصرف نان در شهرستان، کم بودن سرانه آرد شهرستان، بالا رفتن هزینه‌های جانبی نانوایی‌ها و پخت نان، ضعف نظارت ها، توزیع ناعادلانه آرد و فروش آرد یارانه‌ای به قیمت آزاد در بازار از جمله مهترین دلایل انتقادات مردم نسبت به وضعیت نابسامان حوزه آرد و نان در شهرستان تالش می‌باشد که باید مسؤولین استانی و شهرستانی هر چه سریعتر جهت رفع این مشکلات اقدامات لازم را داشته باشند. 

انتهی پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: افزایش سرانه نان نانوایی های گیلان تالش سرانه آرد هزینه های جانبی نانوایی ها سرانه آرد هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۰۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، سیدعلی‌اکبر نصری اظهارکرد: با توجه به گزارش مردمی طی گشت مشترک اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی با اتحادیه نانوایی‌ها موفق به کشف انباری شدیم که حجم زیادی نان در آن ذخیره شده بود.

رئیس نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد افزود: پس از مراجعه به محل و با هماهنگی ریاست محترم شعبه ۲ تعزیرات حکومتی حکم ورود به انبار صادر شد.

وی ادامه داد: پس از ورود به انبار حجم قابل توجهی از نان‌های کشف شده به صورت سالم در محل انبار، خشک شده بود و در حال خردشدن و تبدیل برای استفاده دامداری‌ها بود؛ اینکه این این حجم نان از چند نانوایی دریافت می‌شده است مشخص نشده، لذا بررسی‌ها در خصوص نانوایی متخلف ادامه دارد.

نصری گفت: تشکیل پرونده در محل انجام پذیرفت و اموال توقیف و جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شد.

رئیس نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد افزود: شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف در خصوص محصولات کشاورزی از جمله تقلب، احتکار، گران‌فروشی، کم فروشی و عرضه خارج از شبکه آرد و نان را به شماره پیامک ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ اعلام کنند که در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

دیگر خبرها

  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • توقیف محموله مرغ زنده در تالش
  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد