Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل فدراسیون روسیه گفت: مناسبات ایران و روسیه در جهت منافع ملی ایران در حال پیش‌روی بوده که همین مسئله غرب و آمریکا را وحشت زده کرده است. 

روح‌الله مدبر کارشناس مسائل فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به سفر پوتین به ایران گفت: سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران از جهت راهبردی شدن روابط دو کشور حائزاهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در گذشته مبنی  بر راهبردی شدن روابط ایران و روسیه افزود: متاسفانه سال‌های گذشته دولت سابق سیاست را بر مبنای توجه به همسایگان به ویژه روسیه قرار نداد این درحالی است که سیاست خارجی دولت فعلی بر مبنای دیپلماسی متوازن و اصول همسایگی تدوین شده است.

مدبر ادامه داد: طرف روس بر عزم جمهوری اسلامی ایران در خصوص راهبردی شدن روابط تاکید داشته و در رابطه با همین مسئله در سفری که رئیس جمهور به ترکمنستان داشته صریحا به راهبردی شدن روابط ایران و روسیه اشاره داشته است. 

این کارشناس مسائل فدراسیون روسیه با اشاره به سقوط هژمونی آمریکا، تصریح کرد: ائتلاف جدیدی در جهان برای فروپاشی نظام تک قطبی ایجاد شده است و قطبی جدید در حال شکل‌گیری است که ایران و روسیه یکی از ارکان آن هستند.

وی با تاکید بر اهمیت مسئله راه‌گذر شمال و جنوب برای روس ها ادامه داد: در این رابطه گفتگوهای لازم صورت گرفته و زیر ساخت های آن نیز فراهم شده است، راه‌گذر شمال وجنوب در حوزه اقتصادی فواید ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

مدبر سفر پوتین به تهران را در تقویت بعد ائتلاف امنیتی این دو کشور موثر خواند و گفت: در سفری که سرلشکر باقری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح به مسکو داشت این موضوع مطرح  و همچنین چند رزمایش مشترک بین ایران، روسیه و چین در خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفت و همچنین بزودی مانور مشترک دریایی ایران و روسیه در دریای کارائیب و اقیانوس اطلس در مرزهای ونزوئلا صورت می‌گیرد که این خود نشان دهنده آن است که اگر آمریکا بخواهد در نزدیکی مرزهای ایران مسئله ناتوی عربی یا امثال آن را مطرح کند، جمهوری اسلامی نیز حضور خود را در مرزهای آمریکا در کنار روسیه، تقویت خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به سیاست دقیق و روشن ایران در حوزه اوکراین، تصریح کرد:  بحران اوکراین حاصل سیاست‌ها، شیطنت‌ها و ماجراجویی‌های آمریکا و همچنین گسترش ناتو به شرق است.

 مدبر خاطرنشان کرد: پیشنهاد عضویت ایران در بریکس، این پیمان نوظهور اقتصادی، از طرف روس‌ها بوده و علت این نزدیکی با روسیه در این مناسبات اقتصادی همین سیاست‌های دقیق جمهوری اسلامی بوده که ما را در ردیف شرکای هم قرار داده است.

این کارشناس مسائل فدراسیون روسیه مسئله سیاست‌های ضد تحریمی را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: ما باید در بلوک ضد تحریمی که توسط روسیه تدوین شده  حضور جدی و فعال داشته باشیم به این دلیل که ما سال‌ها مورد تحریم آمریکا بوده‌‌ایم.

مدبر در خصوص عوامل موثر در حوزه سیاست‌های ضد تحریم گفت: گفتگوهایی در رابطه با تبادلات مالی با ارز مشترک با روس‌ها صورت گرفته  که اگر وارد فاز عملیاتی شود و ما تبادلات مالی را با پول ملی طرفین انجام دهیم و عضو شبکه سوئیفت شویم به شدت می‌تواند در این سیاست تاثیر مثبت داشته باشد.

 مدبر در پایان خاطرنشان کرد: علت مورد تخریب و حاشیه قرار گرفتن روابط روسیه و ایران این است که توسعه مناسبات این دوکشور در راستای منافع ملی ایران پیش می‌رود که همین مسئله غرب و آمریکا را به شدت نگران کرده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران ایران و روسیه روسیه عمان راهبردی شدن روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد

 "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.


پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.

روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.

ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.


با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.


رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.


برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.


او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."

برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.


ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903349

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد
  • مزیت اصلاح‌طلبان رو به اضمحلال؛ بالشتک ضربه‌گیر بین جامعه و حکومت از میان رفته
  • تمرین دفع حملات خارجی در رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • زور آزمایی اف ۱۶ آمریکا با سوخو ۳۵ روسیه + فیلم | روسیه سواحل غربی آمریکا را تهدید کرد؟ | این غول‌های جنگی را در آسمان دریای برینگ ببینید