Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@09:39:50 GMT

عمر شهرداران در البرز کوتاه می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۱۶۸۴

عمر شهرداران در البرز کوتاه می‌شود

کلانشهر کرج و چهار شهر در استان البرز فاقد شهردار است و حکم یک شهردار نیز پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، سه‌شنبه 21 تیرماه امضا شد. این شهرها در حالی با سرپرست شهرداری اداره می‌شوند که به نظر می‌رسد اعضای شوراهای اسلامی شهرهای البرز با بی‌توجهی نسبت به سرنوشت شهر و مردمش نتوانسته‌اند در انتخاب مدیر شهری توانمند، به نتیجه‌ای قابل قبول برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران: اکنون مدیریت شهری 6 شهر البرز در وضعیتی ناپایدار قرار گرفته است و مشخص نیست چگونه پیش از این شهردارانی سکان مدیریت شهری را بر عهده گرفته بودند که با سپری شدن یک دوره کوتاه، وزارت کشور اعلام کرد فاقد شرایط جامع هستند یا بر اثر فشارها و خواسته‌های شورای شهر، ناخواسته تن به استعفا دادند.

این در حالی است که پرونده تخلفات دو شورای شهر نیز با شکایت شورای عالی نظارت مجلس، در شعب تجدیدنظر دیوان‌عالی کشور مطرح است. این شوراها در یک دوره در دادگاه بدوی باطل شده بودند که رأی بازگشت گرفتند، اما همچنان پرونده رسیدگی به تخلفاتشان برای تصمیم‌گیری نهایی روی میز قضات دادگاه عالی کشور قرار دارد.
شوراهای شهر سردرگم و بلاتکلیفند
مدیریت کلانشهر کرج با استیضاح شهردار در ماه گذشته و دفاعیات «مصطفی سعیدی‌سیرایی» که در این جلسه پشت تریبون دفاع قرار گرفته بود تا از عملکردش بگوید و ادعا می‌کرد در برابر زیاده‌خواهی مافیای زر و زور و تزویر‌ ایستاده تا یک جهادگر بی‌ادعا و پاکدست بماند، تیتر رسانه‌ها شد. اعضای شورای شهر که 9 ماه قبل از آن با اصرار بر انتخاب وی سکان مدیریت شهری را به شهردار جوان سپردند، بر کنار گذاشتن وی همان قدر اصرار داشتند. شهرداری کرج در حال حاضر با انتخاب منوچهر غفاری به‌ صورت سرپرست شهرداری اداره می‌شود.
سرپرستی شهرداری گرمدره نیز از 8 ماه پیش به سلاطی سپرده شد که سابقه خدمت در سازمان آتش‌نشانی دارد. این در حالی است که رئیس سازمان مهندسی ساختمان البرز در تازه‌ترین اظهارات صریح خود از تخلفات ساختمانی در گرمدره پرده برداشت که بدون حضور مهندسان ناظر و مجری ذیصلاح و حتی با جعل امضا صورت می‌گیرد.
شهر جدید هشتگرد (مهستان) نیز ماه‌ها است شهردار ندارد و مهدی بیرامی از کارکنان شهرداری را به‌عنوان سرپرست جدید شهرداری منصوب کرده‌اند.
رسول شاه‌کرمی از کارمندان شهرداری تنکمان که پیش‌تر مسئول بازرسی شهرداری تنکمان بود، برای سرپرستی شهرداری با اکثریت آرا یعنی ۵ رأی انتخاب شده است و این شهرداری نیز منتظر تعیین‌تکلیف است.


شهرداری پلنگ‌آباد (پلنگ آوا) درشهرستان اشتهارد با بیش از یک‌هزار و 200 نفر جمعیت پس از مدت‌ها تعیین‌تکلیف شد و با حکم استاندار البرز، زارعی‌نژاد به‌عنوان شهردار پلنگ‌آباد منصوب شد.
حدود اختیارات سرپرست، همان اختیارات شهردار است
سرپرست اداره کل شهری و شوراهای استانداری البرز گفت: استان البرز دارای 18 شهر است که کرج، مهستان و گرمدره، تنکمان، فردیس و پلنگ‌آباد با سرپرست شهرداری اداره می‌شدند. در حال حاضر حکم شهردار تنکمان روی میز استاندار البرز قرار گرفته است و شهردار پلنگ‌آباد نیز هفته گذشته تعیین شد. همچنین شورای شهر فردیس در خصوص تعیین شهردار به جمع‌بندی رسیدند و بررسی شرایط و تأیید حکم شهردار منتخب به وزارت کشور فرستاده شد.


حمید میرزایی با تأکید بر اینکه اختیارات سرپرست شهرداری کاملاً مطابق با اختیارات شهردار است، افزود: شهردار یا سرپرست شهرداری موظف به اجرای مصوبات شورا است. این سرپرست، مسئولیت شهرداری را به عهده خواهد گرفت و در این مدت تمام اختیارات شهردار را داراست و می‌تواند عزل و نصب انجام داده و برای منابع مالی این نهاد برنامه‌ریزی کند اما گاهی زمان آنقدر کم است که سرپرست فرصت برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و یا عزل و نصب جدی را نخواهد داشت.


وی افزود: قانون پیش‌بینی کرده و به شوراها اجازه، اختیار و راهکار استیضاح شهردار را ارائه داده است. قطعاً استانداری البرز از شوراها و شهرداری‌ها صیانت می‌کند و حافظ منافع مردم است.
سرپرست اداره کل شهری و شوراهای استانداری البرز اظهار کرد: شورا تا سپردن سکان اداره شهر به دست شهردار و صدور حکم او با لحاظ آیین نامه شرایط احراز سمت شهردار توسط وزیر کشور، یکی از کارکنان شهرداری را به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌کند. سرپرست نیازی به صدور حکم از سوی وزیر کشور ندارد و با مصوبه شورا و حکم رئیس شورا، وظایف شهرداری را تا صدور حکم بر عهده می‌گیرد.
حمید میرزایی با بیان اینکه در استان البرز هنوز دو شورای شهر گرمدره و ماهدشت، وضعیت روشنی ندارند، افزود: پس از بررسی‌های هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، آرای انتخاباتی دو شهر گرمدره و ماهدشت کرج باطل اعلام شده بود که با رأی بدوی به کار خود ادامه دادند. شاکی این پرونده، شورای عالی نظارت مجلس است و این دو پرونده در حال حاضر در مرحله تجدید‌نظر دیوان‌عالی کشور در حال رسیدگی است و نتیجه قطعی هنوز اعلام نشده است.


در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشید
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در تریبون نماز جمعه با اشاره به اینکه نباید با بی‌تدبیری مشکلات دیگری بر استان افزوده شود، گفت: یکی از مسائل و مشکلات این شهر انتصابات غیر تخصصی و غیر کارشناسانه در شهرداری کرج است. افرادی که تحصیلات غیر مرتبط دارند چرا در مسئولیت‌های تخصصی منصوب می‌شوند، شهر کرج چقدر باید در این زمینه هزینه بدهد؟!
آیت‌الله حسینی‌همدانی با تذکر به اعضای شورای ششم شهر یادآور شد: همان‌طور که در جلسه‌ای که با دوستان داشتم عرض کردم، در انتخاب شهردار دقت لازم را داشته باشید و از شاخص‌ها کوتاه نیایید و نگذارید دیگران برای شما تصمیم بگیرند. در به کارگیری افراد، جناح و حزب و گروه را در نظر نگیرید، سیاسی‌کاری را کنار بگذارید و کسانی را که مشکل تأیید صلاحیت داشتند و به کار گرفته شدند و دوره سرپرستی‌شان هم تمام شده است، دوباره به کار نبرید و از چینش‌های انتخاباتی بپرهیزید.
آیت‌الله حسینی‌همدانی افزود: با داشتن نیروی‌های خوب و کارآمد استانی، چرا از خارج استان نیرو می‌آورید؟ از آن باب که باید منافع و مصالح مردم را در نظر گرفت می‌گویم، این روشی که شما دارید، برای مردم خیری ندارد. بنده، هم خصوصی گفتم و هم اینجا اشاره کردم و اگر لازم باشد صریح‌تر خواهم گفت؛ یک مقداری خودتان را جمع‌وجور کنید.


توافق اعضا معرفی گزینه نهایی شهردار کرج در ایام عید غدیر است
رئیس شورای اسلامی شهر کرج هم گفت: در توافق با اعضای شورای شهر کرج، ۲۶تیرماه مقارن با ایام و در آستانه عید غدیر در تکمیل فرایند انتخاب شهردار چنانچه جمع‌بندی شود، گزینه نهایی و شهردار منتخب را تعیین و برابر مقررات به وزارت  کشور معرفی خواهیم کرد.
جواد چپردار به «ایران» گفت: هرچند اعتماد به پتانسیل‌های بومی در مدیریت شهری مورد تأکید همه اعضای محترم است، اما اجماع لازم در خصوص توانمندی، کارآمدی، تخصص، شرایط احراز و از همه مهم‌تر شایستگی و هوشمندی در بهره از این مسئولیت را در بررسی گزینه‌ها احصا و اطمینان می‌نماییم، چرا که شاید دیگر فرصتی برای تکرار خطا یا جبران کم کاری‌ها و پاسخ به مطالبات مهیا نشود.
رئیس شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: ما قبل از بررسی گزینه‌های خارج از استان، بیشتر به مدیریت‌های بومی و کارآمد می‌اندیشیم، اما بررسی گزینه‌های خارج از استان نیز در فرایند مطرح است و با آنکه امیدواریم به ضرورت این نوع از انتخاب مجاب نشویم، اما انتخاب اصلح مورد نظر است. بنا به ضرورت بررسی گزینه‌های ملی را نیز در فرایند انتخاب شهردار گنجانده‌ایم.


انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سرپرست شهرداری بررسی گزینه ها انتخاب شهردار مدیریت شهری استان البرز شورای شهر پلنگ آباد شهر کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان

با حضور دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی سازی دولت‌ و مسئولان استانی و محلی، فعالیت شهرداران دهه هشتادی در رفسنجان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، آئین رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان، هم‌زمان با نهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۳ و روز ملی شوراها با حضور نوجوانان دهه هشتادی در تالار خیام دانشگاه حضرت ولی‌عصر (عج) برگزار شد.

در این مراسم که سیداحمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان، مجید کهنوجی شهردار رفسنجان، سیدحسین رحیمی رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان و جمعی از اعضای شورا حضور داشتند، نمایندگان شهرداران محله برنامه‌های خود را ارائه دادند.

به گزارش ایمنا، پویش «شهردار شو» به همت معاونت هنری شهرداری رفسنجان و به منظور فراهم نمودن فرصتی برای مدیریت دهه هشتادی‌ها در فضایی کاملاً رقابتی برگزار شده است و در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ شهردار محله دختر و پسر در ۵۰ محله رفسنجان مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 748856

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد
  • خروج علیه شهردار تهران
  • ۱۰۴۰ نوجوان دهه‌هشتادی کار خود را در محلات رفسنجان آغاز کردند
  • آغاز رسمی فعالیت شهرداران دهه هشتادی رفسنجان
  • اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌های کرمان
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند