Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اوایل تیر ماه خبری مبنی بر توقف فعالیت در برج خلیج فارس واقع در چهار راه طالقانی منتشر شد.

در آن زمان شهردار قزوین با ارسال نامه به مالکان برج خلیج فارس اعلام کرد در ساخت این برج استانداردهای اصلی رعایت نشده و از ساکنان آن خواست که ظرف یک هفته این ساختمان را تخلیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این نامه قید شده بود در صورت عدم توجه به این موضوع، پس از پایان مهلت قانونی این سازه پلمب خواهد شد، تا موارد خطرساز آن رفع شوند.

پس از اعلام این خبر دستور تخلیه توسط دادستان وقت نیز اعلام شد اما با گذشت حدود یک ماه همچنان ساکنان در برج خلیج فارس حضور دارند. در این شرایط این سوال مطرح است که اگر برطرف کردن نواقص نیازمند تخلیه کردن ساکنان برج نبوده به چه دلیلی دستور تخلیه صادر شده است؟!

البته این سوال هم مطرح است که اگر برج خلیج فارس دچار مشکل است علت اجرایی نشدن موضوع تخلیه تاکنون چه بوده است؟ آیا صرفا متولیان، بنا داشتند تا دستوری را بدون بررسی دقیق پیامدهای موضوع ابلاغ کنند اما برای اجرایی شدن آن هیچ تصمیمی نداشته باشند؟

بی توجهی به ضعف های ایمنی برج خلیج فارس تبعات خطرناکی خواهد داشت

قدیر موسی خانی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: آتش نشانی و شهرداری قزوین مواضع خود را در خصوص مشکلات برج خلیج فارس و سایر بناهایی که به این شکل ممکن است وجود داشته باشد اعلام کرده اند.

وی افزود: تصمیم گیرنده در این حوزه به دستگاه قضا و اداره راه و شهرسازی مرتبط است چرا که متولی ایمنی در ساختمان های بلند مرتبه، اداره راه و شهرسازی است.

موسی خانی خاطر نشان کرد: جلسات متعددی برگزار شده و ما موضوعات را اعلام کرده ایم، اینکه در حال حاضر این برج مشکلات ایمنی خاصی دارد که باید زودتر برطرف شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین یاد آور شد: در بحث تجهیزات ایمنی و آتش نشانی متاسفانه ساختمان دارای ضعف های اساسی است و باید اقداماتی صورت می‌گرفته که انجام نشده و ساختمان را قبل از اخذ تاییدیه های ایمنی آتش نشانی و صدور پایان کار به بهره برداری رساندند. 

وی ادامه داد: مهم ترین معضل این ساختمان بهره برداری قبل از تاییدیه های ایمنی و صدور پایان کار است از این رو دستور تخلیه برای آن صادر شد.

موسی خانی تصریح کرد: بارها به مدیریت مجتمع مسئله عدم بهره برداری منعکس شده اما متاسفانه اقدامی نمی شود و بهره برداری می کند.

وی اظهار کرد: اگر آنجا آتش سوزی رخ دهد ارائه خدمات به سختی امکان پذیر خواهد بود و از آنجایی کاربری های مختلفی همچون تالارها، بازیگاه کودک و کاربری های عمومی وجود دارد و تردد شهروندان بالاست، بنابراین ریسک خطر را افزایش می دهد از این رو اگر تمهیدات ایمنی به سرعت اِعمال نشود، کار بسیار پیچیده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: در صورت بروز حادثه با توجه به اینکه پله ها استاندارد نیست تخلیه مردم بسیار سخت خواهد بود و ما مشکلات همه ساختمان ها را به هیئت مدیره تذکر دادیم و خواستار ایمن سازی همه ساختمان ها هستیم.

ایمنی ابنیه صرفا محدود به سازه نیست

امیر حسین پور کارشناس امور شهری در این خصوص اظهار کرد: مرجع صدور پروانه بنا به قانون شهرداری ها هستند و  شهرداری ها بر اساس طرح های جامع و تفصیلی خود به افراد با کاربری های مختلف از جمله تجاری، اداری، مسکونی و غیره مجوز می‌دهند. 

وی افزود: شهروندان به شهرداری مراجعه می‌کنند و شهرداری بر اساس ضوابطی که دارد به آنها مجوز ارائه می دهد و با توجه به طرح های جامع و تفضیلی نسبت به صدور پروانه اقدام می کند که البته در آن تراکم و سطح اشغال مشخص است.

حسین پور اضافه کرد: نظارت بر پروانه سازه با شهرداری و نظارت با مراحل ساخت با نظام مهندسی ساختمان است از این رو رعایت مقررات ملی ساختمان، شرایط، نوع سازه، ایمن بودن و... با نظام مهندسی َساختمان بوده و زمانی که ساختمان ساخته می شود اگر پایان کار گرفته شود منوط به تاییدیه است.

این کارشناس امور شهری معتقد است: ممکن است یک مالکی پروانه بگیرد اما برخلاف پروانه ای که گرفته بخواهد دخل و تصرف ایجاد کند، در این جا مشکلات ایجاد می شود.

وی اعلام کرد: مرجع رسیدگی به هر تخلفی بنا به قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری ها بوده که متشکل از نماینده دادگستری، نماینده شورای شهر و نماینده وزارت کشور است.

حسین پور همچنین گفت: در سازه هایی مثل برج خلیج فارس رای کمیسیون ملاک اعتبار است و تا زمانی که شهرداری برای ملکی پایان کار صادر نکرده باشد عملا آن ملک نباید مورد بهره برداری قرار گیرد.

این کارشناس امور شهری تصریح کرد: ما املاکی داریم که سال ها از احداث آن می گذرد ولی نسبت به گرفتن پایان کار از شهرداری اقدام نمی کنند بنابراین ملکی پایان کار دارد که تمام الزامات قانونی، ضوابط فنی، بحث های ایمنی و بهداشتی در آن رعایت شده باشد.

وی ادامه داد: جایی دچار مشکل می شویم که پیش از گرفتن پایان کار اجازه بهره برداری داده می شود که البته شهرداری تکلیف دارد از هرگونه بنای غیر مجاز و مغایر پروانه صادره جلوگیری کند.

حسین پور اضافه کرد: متاسفانه گاهی پس از ساخت در حالی که استاندارهای لازم ارزیابی نشده بنا اجاره یا واگذار می شود.

این کارشناس امور شهری افزود: ممکن است برخی مطرح کرده باشند که بنا فعلا موجب بروز حادثه نمی شود اما اگر بر اساس قانون نگاه کنیم اجازه بهره برداری تا زمانی که الزامات رعایت نشده باشد نباید صورت گیرد.

وی بیان کرد: همه چیز صرفا فرو ریختن نیست بلکه حتی اگر بنایی بر اساس ضوابط ساخته شده باشد و دارای چارچوب مستحکم هم باشد اما اگر پله اضطراری، سیستم اطفاء حریق، آسانسور استاندارد و موارد این چنینی را نداشته باشد ممکن است ساختمان صدها سال هم نریزد اما در نتیجه حوادث دیگری هزاران تلفات داشته باشد چرا که ایمنی ابنیه صرفا به سازه نیست.

حسین پور عنوان کرد: شهرداری ها موظف هستند از هرگونه ساخت و سازی که مغایر مقررات حاکم بر آن منطقه است جلوگیری کنند.

این کارشناس امور شهری گفت: بنایی که پایان کار ندارد حتی اگر ایمنی هم داشته باشد کارگاه ساختمانی تلقی می شود اما برخی مالکین در برابر مردم قرار می گیرند و پس از ساخت به سرعت ملک خود را واگذار می کنند و سبب ایجاد مشکل می شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نظر می رسد آنچه که در مواجهه با برج خلیج فارس وجود دارد صرفا استحکام سازه ای نیست بلکه مسائلی چون عدم استاندارد بودن آسانسورها، نبود سیستم استاندارد اطفای حریق و وجود مشکلاتی در برابر آتش سوزی وجود دارد و این در حالی است که برخی صرفا به موضع گیری در برابر عدم ریزش سازه پرداخته اند و این مسئله فراموش شده که شاید سرانجام خلیج فارس چیزی شبیه متروپل نشود اما ممکن است وقایع دردناکی چون پلاسکو را رقم بزند که در آن صورت نیز با تلفات و خسارات عمده ای همراه خواهد بود.

از طرفی با توجه به اینکه پیش از این نیز اعداد متعددی در خصوص ساختمان های نا ایمن استان ارائه شده بود لذا می طلبد مسئولان مرتبط عزم خود را به کار ببندند و تلاش کنند تا به دور از حواشی و تعاملات غیر سازنده، ایمنی بنا را مدنظر قرار دهند و اگر عزم و تصمیمی جهت برخورد با متخلفان ساخت و ساز دارند صرفا جنبه دستوری و کاغذ بازی نداشته باشد بلکه برای تامین مصالح مردم ثابت قدم تا پایان رفع و رجوع موضوع پیش روند.

گزارش از طهورا قلی پور برزگر

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین برج خلیج فارس متروپل پلاسکو کارشناس امور شهری شهرداری قزوین برج خلیج فارس بهره برداری آتش نشانی ساختمان ها شهرداری ها پایان کار حسین پور بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش روز ملی خلیج فارس روی عرشه ناو

دریافت 17 MB

فیلم: محمد غلامحسینی

کد خبر 6091897

دیگر خبرها

  • رژه قایق‌ها در خلیج فارس
  • همایش روز ملی خلیج فارس روی عرشه ناو
  • خلیج فارس جای بیگانگان نیست
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • ارزیابی ایمنی بیش از ۱۰۰۰ بوستان در تهران
  • مانور ایمنی کارگاه‌های پرخطر در ایلام
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • شناسایی ۶۵۰ کارگاه پرخطر در قزوین
  • جسد یکی از غرق‌شدگان نازلوچای ارومیه کشف شد