Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، صبح روز جمعه ۱۵ جولای سال جاری میلادی (۲۴ تیر) نخستین پرواز مستقیم از فرودگان بن گورین در اراضی اشغالی، در فرودگاه جده به زمین نشست و به این ترتیب «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در اولین سفر خود به عربستان وارد این کشور شد. پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند که عربستان قرار است در آستانه سفر منطقه‌ای بایدن حریم هوایی خود را به روی پروازهای اسرائیل باز کند و بر همین اساس رئیس جمهور ایالات متحده با ابراز خشنودی از این تصمیم سعودی‌ها، مستقیما از فلسطین اشغالی به سمت عربستان پرواز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب هواپیمای «ایر فورس وان» بایدن در شهر ساحلی جده فرود آمد و شاهزاده «خالد الفیصل» یکی از اعضای ارشد سلطنتی که فرماندار مکه است و شاهزاده «ریما بنت بندر» سفیر عربستان در آمریکا از او استقبال کردند. ریما بنت بندر هم‌زمان با ورود بایدن به عربستان مقاله‌ای قرائت کرد با این مضمون که مقوله نفت در برابر امنیت یک الگوی منسوخ شده بوده و مناسبات ریاض و واشنگتن نه تنها در زمینه انرژی بلکه در سایر زمینه‌ها نیز گسترده است. قابل توجه است که بن سلمان شخصا در فرودگاه به استقبال بایدن نرفت.

نوع استقبال سعودی‌ها از رئیس جمهور آمریکا چندان قابل توجه نبود و فرش‌هایی به رنگ بنفش زیر پای وی پهن شد. سپس بایدن سوار بر خودروی معروف ریاست‌جمهوری آمریکا (کادیلاک) به سمت کاخ «السلام» که بن سلمان آنجا منتظر وی بود حرکت کرد.

بسیاری این شیوه استقبال مقامات عربستان از بایدن را با نحوه استقبال آنها از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا مقایسه می‌کنند؛ جایی که در زمان سفر ترامپ به عربستان، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور شخصا تا درب هواپیما برای خوشامدگویی به ترامپ رفت. اما این اتفاق درباره بایدن نیفتاد و مقامات نه چندان عالی رتبه عربستان با گل رز از وی استقبال کردند.

هنگامی که بایدن در مقابل کاخ السلام از ماشین خود پیاده شد بن سلمان به سمت او رفت و دو طرف برای مدت کوتاهی مقابل یکدیگر ایستادند و ولیعهد سعودی درحالی که لبخند کمرنگی مشابه پوزخند بر لب داشت مشت خود را به مشت بایدن کوبید و سپس وارد کاخ شدند. 

این درحالی است که ملک سلمان در داخل کاخ السلام منتظر بایدن بود و بعد از ملاقات، دو طرف به شکل رسمی با هم دست دادند و سپس پادشاه سعودی و رئیس جمهور آمریکا در حضور بن سلمان و مترجمان نشستی با یکدیگر برگزار کردند. ناظران صحنه دست دادن بایدن و ملک سلمان و کوبیدن مشت‌ رئیس جمهور آمریکا به مشت بن سلمان را با یکدیگر مقایسه کرده و آن را به سردی روابط بایدن و محمد بن سلمان ربط دادند. به ویژه اینکه بایدن مانورهای زیادی درباره پرونده حقوق بشری عربستان و قتل جمال خاشقجی داده بود و به همین دلیل از ابراز صمیمیت با ولیعهد سعودی در مقابل دوربین امتناع می‌کند.

سپس دیدار بایدن و بن سلمان در حضور هیئت عالی‌رتبه آمریکا متشکل از «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی این کشور و نیز «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی و چند تن از مقامات این کشور برگزار شد. 

خبرنگاران نیز در نشست بایدن و بن سلمان حضور داشتند و سوالاتی از حضار پرسیدند، از جمله سوالی که محمد بن سلمان را به پوزخندی غمگین و سرد واداشت. یکی از خبرنگاران در این نشست از بایدن پرسید که آیا از نظر شما هنوز هم عربستان یک کشور مطرود و منفور است؟ این سوال موجب ناراحتی بن سلمان شد و بعد از آن همه خبرنگاران اتاق را ترک کردند.

سوال دیگری که ولیعهد سعودی را بیش از قبل تحت فشار قرار داد و رسانه‌های سعودی آن را سانسور کردند مربوط به اظهارات «پیتر الکساندر» خبرنگار شبکه آمریکایی ان بی سی بود که خطاب به محمد بن سلمان گفت: آیا قصد دارید از خانواده خاشقجی عذرخواهی کنید؟ پاسخ بن سلمان به این سوال نیز یک پوزخند از روی خشم بود و فضای سنگینی در کاخ به وجود آمد.

ولیعهد سعودی و رئیس جمهور آمریکا در ادامه به گفتگوهای دوجانبه پرداختند و  قرار است امروز شنبه نشست دیگری میان آنها با حضور سران کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر و اردن و عراق برگزار شود.

این سفر بایدن به عربستان درحالی انجام می‌شود که از زمان ورود وی به کاخ سفید مناسبات واشنگتن و ریاض در برخی زمینه‌ها به سردی گراییده بود. به ویژه بعد از وعده‌های جو بایدن مبنی بر رسیدگی به پرونده حقوق بشری عربستان و نیز بازگشایی پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مناسبات رئیس جمهور آمریکا و محمد بن سلمان تا حد جنگ لفظی و انتقام‌جویی‌های متقابل نیز پیش رفت. 

اما در سایه بحران سوخت اروپا و آمریکا که ناشی از جنگ اوکراین و روسیه بود و نیاز ایالات متحده به نفت کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و برخی مسائل دیگر، بایدن تلاش کرد موضع‌ نرم‌تری مقابل بن سلمان پیش بگیرد و علی‌رغم وعده‌های خود جهت مطرود کردن نظام سعودی و ولیعهد آن، در سفری رسمی به دیدار مقامات این کشور آمده است. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که انجام اقدامات اساسی در راستای توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی از محورهای مهم سفر منطقه‌ای بایدن است که اولین گام در این زمینه باز شدن حریم هوایی عربستان به روی پرواز‌های اسرائیل بود.

منبع: الف

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: الف بن سلمان رئیس جمهور آمریکا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دیدار اردوغان و بایدن

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رسانه های ترکیه از لغو برنامه دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر دادند.

قرار بود اردوغان برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا نهم ماه مه عازم واشنگتن شود.

وبگاه روزنامه قرار در گزارشی نوشت هر چند منابع کاخ ریاست جمهوری ترکیه لغو این برنامه را به عنوان تغییر در تاریخ اعلام کرده اند اما، آمریکا این سفر را لغو کرده است.

به نوشته روزنامه قرار کاخ سفید با انتشار مطلبی اعلام کرده بی‌صبرانه منتظر پذیرایی از جناب اردوغان هستیم اما نتوانستیم تاریخی را که مناسب دو طرف باشد، تعیین کنیم، به همین دلیل در حال حاضر دیداری مطرح نیست که اعلام کنیم.

روسای جمهور دو کشور پارسال در حاشیه اجلاس سران ناتو در لیتوانی با هم دیدار کرده بودند.

دیگر خبرها

  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • بایدن لایحهٔ ممنوعیت تیک‌تاک را امضا کرد
  • تصاویر تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی + ویدئو